X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: ז'ראר אלון]
ביקורת הצגת "החדר האחורי"
בהיפתח החדר האחורי
דרך סיפור משפחתי אינטימי החושף רבדי אוכלוסייה ונושאים שנדחקו ל"חדר האחורי" של חיינו, נוגעת המחזאית והבימאית עדנה מזי"א בנושאים שאינם מורגלים לעלות לסדר היום

תיאטרון בית לסין ותיאטרון הקאמרי חברו יחד להפקת המחזה החדש של עדנה מזי"א ("המורדים", "הורדוס", "משחקים בחצר האחורית"). "החדר האחורי", או מה שהיום מקובל כמחסן, אליו מושלכים או מוטמנים חפצים שאין לנו רצון לראותם או להשתמש בהם. שם מצויה המזוודה של אמה המנוחה של דפי, בת דודו של גיבור המחזה אלי, החושפת בהיפתחה את הסודות המשפחתיים שלא התגלו עד לאותו רגע. דרכה נחשפת תרבות העמדת הפנים, הצביעות החברתית, והמשך ההתנהגות הגלותית של "מה יגידו", שכופה על רבים העמדת פנים וחיים בשקר.
משפחה קטנה אך מורכבת מאוד של אב, "מוטה"- פלמ"חניק לשעבר, אם שתלטנית, "מרים", ששם המשפחה חשוב לה יותר מכל, בנם היחיד אלי - ידידיה ויטל שנושא על כתפיו את ההצגה על כל בעיות המשפחה שבה, ואחי האם, הדוד סאם - מהווים אספקלריה לשכבות שונות ומגוונות מהן עשויים הרבדים השונים של עמנו. דרך נגיעות קצרות אך מהותיות בבעיות שרובינו מסתירים ב"חדר האחורי", נוגעת עדנה מזי"א בעדינות בנגעים שאנו בוחרים שלא להיזכר בהם, אך הם קיימים.
הביקורת שלה היא על ילקוט הכזבים שהפלמ"ח בנה בעזרתו את המיתוסים השקריים על גבורת הפלמ"ח, שכביכול היה היחיד שהקים את המדינה ונלחם לעצמאותה; על עברם של זוג ההורים (מוני מושונוב וסנדרה שדה המתפקדים על הבמה ובמציאות כזוג נשוי בטבעיות כה רבה) החיים באילוזיה ובנסיון להשתלב בחברה שסביבם, גם במחיר כפיה דתית על בנם היחיד אלי, ובלבד שהחינוך הדתי ישפר את תפקודו הרעוע; על המיזוודה של אמה המנוחה של בת הדודה דפי, בה טמונים כל סודות העבר - ולכשהיא נפתחת, כל תמונת האידיליה המשפחתית לכאורה, והסיבה למופרעות של הבן מתגלות כהוויתן, תוך חשיפת הסוד המכוער ביותר שהיא מסתירה בחובה.
עיצוב הבמה והתלבושות של אורנה סמורגונסקי מהווה את העוגן הראשי להצגה. עצם השארת חצי מהבמה חפה מאביזרים ברקע השחור, ולעומתו - ריהוט חדר המשפחה עוטה שפע הציורים, הרהיטים המסוגננים והצבעוניות החמה במחציתה השנייה של הבמה; ומעל לכל - התלבושת של כל דמות שכה "מדברת" ומבהירה את מהות הדמות על איפיוניה - כל אלה מדברים הכי חזק, ומאששים ומעצימים את המשחק וההתרחשויות במחזה. מה שבא לידי ביטוי בולט מכולם, הוא הכשרון בה עוצבו בגדיה של סנרה שדה בעיטורי רקמה ערביים על שמלות מסוגננות שסמורגונסקי כה היטבה להחמיא בעזרתם לסנדרה שדה. אלה ממחישים אמביוולנטיות של הנפש החצויה, עם המיבטא האנגלו-סקסי של שדה.
לדמות האב, שמגלם מוני מושונוב בטבעיות צברית טיפוסית, התאימה המעצבת כה יפה מכנסי חאקי מהוהים בצבע ג'ינס, אלמנטים כה צבריים וישראלים כאחד. דודו ניב, המוקפד בלבושו, הוא הדוד סאם, אחיה של האם, המגיע לביתם "לכמה ימים עד שימצא דירה" ונשאר בה 12 שנים - הוויה ישראלית טיפוסית. אך השתלטותו על אחותו ועל המשפחה בכלל היא כה דומיננטית, ובהתנשאותו על האב הפשוט וחסר ההשכלה הודות לתואר השני שיש לו בארכיטקטורה, ובכשרון השכנוע העשיר במושגים אקדמאיים - הוא למעשה המרצע שיוצא מן השק, והוא הסיבה לבעיות הנפשיות של הנער אלי. דודו ניב, שלרוב משחק כאציל במחזות קלאסיים, אך זכור היטב כפסיכולוג של ז'קלין דו-פרה, רעיתו של דניאל ברנבוים במחזה "דואט לאחת" שעשה לפני שנים עם מאיה מעוז - מתנהל כאן גם כן כמעין פסיכולוג משפחתי, מה שמותיר את דמות האב כמיותר במערכת המשפחתית המורכבת הזו.
מזי"א מאירה בזרקור את נושא קהילת יוצאי דרום אפריקה, עבורם הוקמה חברת "אפרידר" שבנתה את אשקלון, ואת חלקם הכה חשוב בהקמת חיל האויר הישראלי, ובהמשך את צוות האוויר של "אל על": נושא לא ידוע לקהל, שאין שחים בו, מלבד המילייה הקרוב אליהם. טייסי הקרב הישראלים הראשונים היו ברובם יהודים מתנדבים דרום אפריקנים או אנגלים, ("מח"ל") ולהם אנו חבים כה הרבה. במחזה זה, האם והדוד שעלו לישראל מדרום אפריקה, מייצגים את הרובד החברתי הזה, שכאן מתואר כ"מתנשא", אך זה לא מדויק. אם להיות משכיל ואמיד זו התנשאות - שיהיה. למרות שדודו ניב והאם באמת מתנשאים על האב הצבר.
הילה פלדמן עם התום והקסם הילדותי שלה, מהווה את הטריגר שפותח את תיבת פנדורה של המשפחה, עם בקשתה לפתוח את מזוודת אמה שמתה, ומכיוון שהיא התייתמה גם מאביה, היא גדלה עם תלותיות רגשית במשפחה הקטנה שנותרה לה. התום הילדותי שלה משותף לה ולבן דודה, אלי - ידידיה ויטל, שרק עיסוקו ב"סטנד אפ" מאפשר לו להיפתח ולהתממש מול קהל צופים. בעוד בבית הוא סגור, מתנתק ומרוחק. הנפש המתלבטת של אלי ממחישה יותר מכל את נושא ההצגה, ובמשחקו המעולה הכה כנה ובלתי אמצעי של ידידה ויטל, הוא מהווה את העוגן לכל המחזה. הוא הכלי והקול באמצעותו בוחרת המחזאית לפנות לקהל, ודרכו לפתוח את השקרים והכזבים שהוסתרו בבוידעם של החברה הישראלית.
"החדר האחורי" הוא מחזה ישראלי שבנושא זה עדנה מאזי"א מתמקדת בכל דרכה, כשהיא מתאפיינת בנגיעות בצדדים פחות מוכרים או מוארים שמעטים נוגעים בהם.

[צילום: ז'ראר אלון ]
תאריך:  02/01/2017   |   עודכן:  02/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרה אהרונוביץ קרפנוס
"זכרונה החל בטיסה במנהרת הזמן, זכרה שאותו פלוני שהכירה זה עשרות בשנים, הזכיר את שמו של הגבר לא פעם בהקשרים שונים, ידעה שפגשה בו בחתונת בתו של פלוני, ידעה שראה אותה בהלווית בעלה, הבינה שבעצם ליווה אותה לאורך רוב חייה, מבלי שידעו זה מזו ונזכרה במילים שאמר לה במסעדה שהותירו בה חותם בל ימחה"
רבקה שפק ליסק
תחת השלטון הערבי והממלוכי נצרת הייתה כפר מוסלמי קטן. תחת השלטון הצלבני והעות'מאני היא הייתה עיר בעלת רוב נוצרי. ב-1978 חיו בנצרת 40,000 תושבים ו-52% מהם היו נוצרים. אבל, ב-1980 הפכו המוסלמים לרוב בעיר
יצחק מאיר
לזכרו של עילוי נאמן יצחק מאיר    כיבדתיו כבוד גדול אף על-פי שמשנתו הציונית הדתית הייתה שונה ממשנתי הציונית הדתית שלי
אורנה ליברמן
רבים משירי הקובץ "נצח יחסי" חוגגים את מחול הזוגיות המנצח שהפך את חיי המשוררת על פיהם והקנה להם "נצח יחסי"
אלון חן, שמעיה אליהו
אנו קוראים מכאן לכבוד הרבנים הראשיים לכנס את מועצת הרבנות הראשית, ואת בית הדין הגדול, על-מנת שיוציאו פסק ו/או יתקנו תקנה, ולו כהוראת שעה, שבמקרים קשים במיוחד של עיגון מצד הבעל, בית הדין ייתן את הגט מטעמו. מעבר לשחרור האישה מכבלי שביה, הדבר יגשים תכליות נוספות ומגוונות, לרבות: לאפרושי מאיסורא, הפחתת ממזרים, מניעת חילול השם והסרת הרתיעה מנישואין כדת משה וישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il