X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
ביה"מ קבע כי ממציא שיטת הפל-קל, אלי רון, עוזרו ומהנדסי הקונסטרוקציה נמצאו אשמים בגרימת מוות ברשלנות ובחבלה רשלנית קבלן הבניין זוכה מאשמה
▪  ▪  ▪
אולמי ורסאי לאחר האסון
אלי רון (במרכז) [צילום: ערוץ 2]

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע (יום א', 17.12.06) את ממציא שיטת ה"פל-קל", אלי רון, בגרימת מוות ברשלנות של 23 בני-אדם וחבלה ברשלנות של 356 בני-אדם במהלך החתונה הקטלנית שזכתה לשם "אסון ורסאי". רון נמצא האשם המרכזי בפרשה, וזוכה מאשמת ההריגה שייחסה לו הפרקליטות. עונשה המירבי של עבירת גרימת המוות ברשלנות הינו 3 שנות מאסר בלבד.
בנוסף, נמצאו אשמים עוזרו ועובד בכיר בחברת "פל-קל", אורי פסח, וכן גם שמעון קאופמן ודן שפר, מהנדסי הקונסטרוקציה האחראים לשלד הבניין שבו היו מצויים אולמי ורסאי. שלושתם הורשעו בגרימת מוות ברשלנות ובחבלה ברשלנות. עם זאת, הוחלט לזכות את הקבלן יעקב אדיב, שנקבע כי אין קשר סיבתי בין רשלנותו לבין התוצאה הקטלנית, על אף שנמצא כי התרשל בכמה וכמה מקרים.
כמו כן, קבע בית המשפט בהכרעת הדין שהוכח כי שיטת "פל-קל" אינה תקנית ומהווה שיטת בנייה מסוכנת. בפסק דין מפורט שמשתרע על יותר מ-450 עמודים, פירט מנהל בתי המשפט ושופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה גל, את נימוקיו להחלטה. בפסק דינו ציין כי אכן, בניינים רבים שנבנו בשיטה זו לא התמוטטו, אולם טיבה ומסוכנותה של שיטת בנייה אמורים להיבחן במצבים קיצוניים - ובמקרה של בניין אולמי ורסאי חלו נסיבות קיצוניות שהובילו לכשל בעטיה של שיטת פל-קל. בהכרעת הדין נאמר שיציקת תקרות בשיטת פל-קל אינה מתאימה לתקן הישראלי של בניה מבטון ופלדה ואף אינה הולמת תקנים מוכרים אחרים. בחירה בשיטה זו בכלל ומבלי ליתן מענה הולם לבעיות הטמונות בה, מהווה סטייה מסטנדרט התנהגות סביר.
באשר לאלי רון, קבע בית המשפט כי התרשל בעצם הפצת השיטה ומכירתה - שיטה שאותה הגה והמציא, ובה דבק למרות כל ההתרעות שהיו בפניו לגבי הפגמים בה. רון היה מודע לכך כי לשיטת פל-קל אין אישור תקני וגם ידע שלא ניתן היתר מיוחד לחרוג מדרישות התקן וזאת חרף כל מאמציו לקבל אישור. עם זאת, בית המשפט שוכנע כי רון האמין באמת ובתמים שהשיטה אשר אותה המציא היא שיטה טובה, שיש לה הסבר הנדסי תיאורטי. על כן החליט השופט גל כי אין מדובר במקרה של מי שבמודע מתעלם מנתונים ונמנע מלברר אותם. מכאן הגיע למסקנה שלא ניתן לקבוע לגביו יסוד נפשי המבוסס על אמות מידה סובייקטיביות של מודעות. עם זאת הורשע רון ברשלנות, מהסיבה שאדם סביר במקומו יכול וצריך היה להיות מודע לפגמים ולסיכון שבשיטת "פל-קל".
באשר לאורי פסח, דן שפר ושמעון קאופמן נקבע כי התנהגותם סטתה מסטנדרט ההתנהגות הסביר והוכחה התרשלותם. הוחלט כי הם יכלו ואף היו צריכים לצפות אפשרות של פגיעה בגוף המשתמשים בנכס, ולרבות אפשרות של גרימת מוות, בשל מעשיהם ומחדליהם בנוגע לבניית בניין שאינו עומד בדרישות התקן ושימוש בשיטת בנייה מסוכנת.
באשר לאדיב יעקב הוחלט, כי מדובר בקבלן בלתי-מיומן שלא צריך היה לבנות את הבניין. אף לא היה לו סיווג מתאים אצל רשם הקבלנים.בבנייה היו טעויות ביצוע רבות ורמתה היתה חובבנית. עם זאת, בית המשפט קבע כי כל צעד שלו לווה בפיקוח של מהנדסים מיומנים, ולכן לא נמצאה זיקה סיבתית בין מעשיו הרשלניים לנזק העצום שנגרם.
כזכור, "אסון ורסאי" אירע ב-24 במאי 2001, במהלך חתונתם של אסי וקרן דרור, כאשר החלק המערבי של רצפת אולם השמחות השוכן בשכונת תלפיות בירושלים , קרס ומאות חוגגים נפלו עימו. ברגע אחד נערה לפתע רצפת רחבת הריקודים ובלעה אל קרבה רבים מהחוגגים. מעוצמת הנפילה קרסו גם שתי הקומות שמתחת וההרס היה עצום ורב. כוחות החילוץ אשר הגיעו למקום עמלו במשך 42 שעות בניסיון להציל את הלכודים. באסון מצאו את מותם 23 בני אדם, בהם דודו וסבו של החתן, ו-356 נפצעו, בהם הכלה קרן.

במקביל - בעלי האולם מערערים לבית המשפט העליון

במקביל, בפני שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, עומדת רשות הערעור של בעלי האולם, אבי עדי ואדיב אפרים, שהורשעו בגרימת מותם ברשלנות של 23 בני אדם, ובפציעתם של כ-360 אחרים. בית המשפט המחוזי גזר על השניים עונש מאסר של שנתיים וחצי, אותו טרם החלו לרצות מאחר שקיים עיכוב של ריצוי העונש עד להחלטת ביהמ"ש העליון בבקשה לרשות ערעור. אבי עדי ואדיב אפרים מיוצגים על-ידי עו"ד גיל עשת ממשרד פרופ' דוד ליבאי ושות', עורכי דין.
אבי עדי אמר היום: "אין יום ואין לילה שעוברים מבלי שאחשוב על האסון הנורא וליבי נקרע לגזרים בכל פעם מחדש. הלוואי והייתי יכול למנוע את המקרה הנורא הזה, אבל לא הייתה לי שום דרך לדעת או לצפות את האסון ואת התוצאות הטראגיות שלו. הרי גם אני והבן שלי היינו במקום בזמן האירוע ביחד עם בני משפחה נוספים. העובדה שניצלנו בנס לא מנחמת אותי כשאני חושב על המשפחות האומללות שאיבדו את יקיריהן באותו ערב נורא. אני רוצה לחזור ולהביע שוב את השתתפותי הכנה בצערן של המשפחות השכולות. מאז האסון אני רעייתי וילדי עוברים סבל רב וגם אנחנו הפכנו לקורבנות של האסון."
אדיב אפרים הוסיף: "הייתי שם ביחד עם עשרות מבני המשפחה שלי וגם שניים מששת ילדי היו עימי באותו ערב נורא. גם אני יכולתי למות בין ההריסות. קרה לי נס ונותרתי בחיים, אבל נגזר עלי לשאת עד סוף ימי את הטרגדיה האיומה הזו ולסבול מסיוטים, שבהם אני חוזר ורואה לנגד עיני את אשר התרחש באותו ערב ארור. מעולם לא יכולנו לחזות את התאונה הנוראה. רק היום אנחנו יודעים שהשקע ברצפה היה פצצה מתקתקת. נותרנו בחיים, אבל הפכנו לקורבנות של שיטת הבנייה הנקראת פל קל."

מכון התקנים מאיים: מדינת ישראל טרם למדה את הלקח

בתגובה להחלטת בית המשפט מאיימים במכון התקנים כי מדינת ישראל לא למדה את הלקח מאסון ורסאי. בהודעה שהוציא היום המכון, נכתב: "פסק הדין מאסון ורסאי הוא הוכחה לטענות של מכון התקנים לאורך השנים: פלקל הינה שיטה פסולה - שאינה תקנית. למרות זאת, הסכנה טרם חלפה – העדר אכיפה הולמת במדינת ישראל עלול להוביל לאסון הבא: מבנים נוספים שתוכננו שלא על-פי התקנים, ששופצו או תוקנו תוך שינוי ייעודם המקורי, עלולים לקרוס. כך גם מבנים שלא ניבנו על-פי תקני רעידות אדמה, עלולים להתמוטט ב"זמן אמת", ומיכלי גז שלא הוטמנו בקרקע בהתאם לתקנים, עלולים להתפוצץ ולגרום לאסון רב נפגעים".
הגב' זיוה פתיר, מנכ"ל מכון התקנים הישראלי מציינת שמדינת ישראל חייבת להגביר את אכיפת התקנים בכל התחומים. לדבריה, פל-קל הוא רק דוגמה לחוסר אכיפתם של תקנים רבים. "ברחבי המדינה יש מבנים נוספים שתוכננו שלא על-פי התקנים, שלא נבדקו על-פי התקנים וששופצו או תוקנו תוך שינוי יעודם המקורי. אם לא יתעשתו כדי להבין את חשיבות התקינה והאכיפה עלול לקרות אסון לא רק ברעידת אדמה או באירוע חבלני, אלא סתם עקב רשלנות".

תאריך:  17/12/2006   |   עודכן:  17/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלי רון הורשע בגרימת מוות
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
עוול. האשמה במי שהסיר את העמודים התומכים
נחום שחף  |  17/12/06 11:09
 
- כל בנין בכל שיטה היה קורס אחרי
אדריכל  |  17/12/06 15:15
 
- זה נכון מאוד
מדריך ליונה עיוורת  |  17/12/06 22:11
2
בית משפט ידען
מהנדס לא משפטן  |  18/12/06 00:52
3
מדינה של טמבלים
נישנושי  |  21/12/06 19:21
4
שמוש
בן-לוי  |  31/05/07 12:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס פרחי
התובע טען שהעיקולים הוטלו, שלא כדין, בשל אי תשלום דוחות חנייה שהתיישנו    "העיריה לא הציגה אישור מקורי למשלוח דואר רשום"    הצדדים התפשרו מחוץ לכבית המשפט
איריס פרחי
התובע טען שהחנה את הרכב באזור אוניברסיטת תל אביב ומבלי שהפריע לתנועה: "החניתי בהתאם לדרישות החוק המפורטות על הצד האחורי של תו הנכה"    העיריה טרם קיבלה את כתב התביעה
מירב לוי
מאות אלפי נוסעים של החברה תקועים בשדות התעופה בספרד ובמדינות נוספות    בין הנפגעים גם משרד התיירות של ישראל שחתם על שיתוף פעולה עם החברה
מחלקה ראשונה
שי סוסתיאל, בן 35, יצא ביום רביעי 13.12.06 מביתו ברחוב מרבד הקסמים בחולון ומאז נעלמו עקבותיו
ענבל אביב
על-פי דוח אדוה, השכבה היחידה בחברה הישראלית שהרוויחה מן הצמיחה היא זו של שני העשירונים הגבוהים    הסיבה: הצמיחה מתרכזת במספר קטן של תחומים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il