X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שני אירועים בולטים בתחום החינוך הטכנולוגי הוכיחו שהראשים של הילדים היהודים - והערבים - ממציאים לנו פטנטים, ושמה שצריך לעשות הרבה יותר הוא לתת להם את הכלים המתאימים
▪  ▪  ▪
כבר בכיתות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בשבוע שעבר התקיים כנס התקשוב בחינוך השנתי Edutech של אנשים ומחשבים, שנערך זו השנה הרביעית בשיתוף קרן אתנה. הקרן הוקמה לפני 10 שנים, ביוזמה אישית של אורי בן ארי, שכבר אז הבין שמדברים על שיפור ומהפכה בעולם החינוך, אבל שוכחים את המרכיב העיקרי - המורה.
בן ארי, יחד עם שותפים לדרך, שהצטרפו להתלהבות שלו (גילוי נאות: גם כותב שורות אלה, שהיה שותף לרעיון), החליטו שהדרך לשיפור מעמדו של המורה היא קודם כל לתת לו את הדבר הבסיסי ביותר: מחשב. כבר לפני 10 שנים, המחשב היה כלי עבודה בסיסי של כל פקידה זוטרה בכל משרד. לכן, לא יעלה על הדעת שהמורים יהיו ללא מחשבים.
המחשב אינו הסיפור העיקרי במקרה הזה אלא התכנים שמוצגים בו, הלומדות שאותן המורים בפרויקט מחשב לכל מורה של קרן אתנה מפעילים בכיתות, אחרי שעברו השתלמות מתאימה, בעידוד ובשיתוף משרד החינוך והסתדרות המורים. 15 אלף מחשבים שחולקו עד היום במסגרת הפרויקט למורים בכל רחבי הארץ מוכיחים את היתרון הבולט ואת החזר ההשקעה שיש בנתינת מחשבים למורים. מחשב לכל מורה הוא גם התשובה לכל אותם ספקנים שלאורך כל הדרך, מהיום הראשון שקרן אתנה החלה לעבוד, היו פסימיים וטענו שחלוקת מחשבים למורים לא תעשה את ההבדל.
אבל כמובן שזה לא הכול. מחשבים למורים הם חלק מתנופת התקשוב שמשרד החינוך מצוי בה בשנים האחרונות - אומנם באיחור של שני עשורים, אולם מוטב מאוחר מאשר אף פעם. התקשוב הוא האמצעי שבאמצעותו מערכת החינוך מוצאת את דרכה חזרה לילדי דור הדיגיטל, שחלקם אבדו בשנים האחרונות.
בכנס הופיעה בהופעת בכורה יפה בן דוד, המזכ"לית החדשה של הסתדרת המורים (שהציעה לשנות את השם להסתדרות המורות). היא נתנה לשומעיה להבין שהיא רואה בתקשוב, במחשב לכל מורה, כדבר הכי חשוב כיום במערכת החינוך, וזה מה שיעשה את המהפכה. היא הולכת להילחם על זה - ולא, היא לא תבקש תוספת שכר על כך.
אין ספק שהמרצה הכי מרתק בכנס היה האלוף (מיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל-האוויר ומנכ"ל אל על, ומי שמשקיע כיום לא מעט בחינוך. שקדי הוא אחד השותפים הנאמנים של קרן אתנה. הוא דיבר על חשיבות הלמידה כאבן יסוד לשינוי בחברה ובקרב האדם הפרטי.
"אנשים נוטים לחשוב שחיל-האוויר מצטיין בזכות הטייסים, המטוסים ואנשי הקרקע", אמר שקדי. "בעיניי, הגדולה של החיל לא קשורה למשהו טכני אלא לפילוסופיה שנקראת תחקור, כלומר: לימוד רציף. כשמתוחקר אירוע כלשהו בחיל, בשלב הראשון מנסים להבין מה קרה, לאחר מכן למה זה קרה ובשלב השלישי - מה יש לעשות אחרת בפעם הבאה".
כחלק מהכנס התקיימה תערוכה שבה הוצגו החידושים של החברות והארגונים הבולטים בתחום החינוך. בביתן המסורתי של רשת עמל הציגו בני נוער שמקדישים חלק לא מבוטל מזמנם לפיתוח רעיונות יצירתיים עבור המורים ומערכת החינוך, כדי שהיא תהיה יותר טובה עבורם. זה היה עוד פן חשוב בכנס: העדויות מהשטח. הכוונה היא לסיפורים של מורים, מפקחים והורים, שסיפרו בצורה פשוטה כיצד טאבלט ואפליקציות ייעודיות שינו את חייהם וחיי ילדיהם, בעלי צרכים מוגבלים. במקרים מסוימים זו הייתה הדרך שהבה הורים התחילו לתקשר עם ילדיהם, אחרי שנים של שתיקה.
ממזון מקולקל ועד לחמצן לצוללנים
בסוף השבוע שעבר ערכה נס את האירוע השנתי שלה בנושא קידום תלמידי בתי ספר, במסגרת תוכנית פיתוח מנהיגות טכנולוגית שהחברה מובילה מזה 18 שנים. התוכנית מאתגרת תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים מכל הארץ לפתח פתרונות לתחומים שונים של החיים. מדובר בתהליך בן שנתיים, שמלווה במנטורים, מורים ולימודים לא קלים שעוברים התלמידים, תלמידי מגמות מחשוב ומגמות ריאליות אחרות. הסיום הוא בהפנינג מרגש, שבו בתי ספר מכל הארץ מציגים את הפרויקטים שלהם.
בסוף אומנם בוחרים את הפרויקטים הטובים ביותר, אבל כל אחד מהם ראוי לצל"ש. כך, למשל, העיר מודיעין יוצגה באירוע על-ידי ארבעה בתי ספר, שתלמידיהם פיתחו רעיונות מבריקים כמו חיישנים שיוצמדו למזון שאנחנו מאחסנים במקרר ויתריעו מראש מתי הוא מתקלקל. זאת, כדי לצמצם את התופעה העולמית של השמדת מזון לא טרי, שמתקלקל כתוצאה מחוסר תשומת לב.
בית ספר אחר מצא פתרון שמציל את חיי הצוללנים, לאחר שהתלמידים חקרו ומצאו שאחד מכל 200 צוללנים מוצא את מותו כתוצאה ממחסור בחמצן שלא מגיע בזמן. הפתרון שלהם מתריע בזמן בפני אלה שנמצאים מעל המים מתי הצוללן נכנס לסכנה ויודע להזרים לו חמצן.
מחמם את הלב במיוחד היה לראות ביתנים של ילדים מהחברה הערבית - מחורה ומכסייפה. הם מצאו פתרונות לצמצום תאונות דרכים ודרך להלהיב ילדים קטנים לקרוא ספרים: שילוב בין רכיבים דיגיטליים לספר מנייר.
השורה התחתונה: מנהיגות חינוכית הוא פרויקט חשוב וראוי לכל שבח, אבל בים הגדול של מערכת חינוך שמשוועת ליוזמות ודחיפה, דרושים עוד הרבה מאוד פרויקטים כאלה. המוחות המבריקים בני העשרה נמצאים אצלנו, בכל בית ובכל כיתה. כל מה שצריך זה לאתר אותם ולתת להם - וכמובן שגם למורים שלהם - את הכלים המתאימים.

תאריך:  05/03/2017   |   עודכן:  05/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
בסמוך לחצר גשר הישנה, בצמוד לקו הגבול בין ישראל לירדן עת הונצח שמו של מי שהיה מנכ"ל רשות העתיקות שוקה דורפמן שהלך לעולמו לפני כשנתיים וחצי
עליס בליטנטל
תערוכת ציוריה של אתי לב בגלריה מונטיפיורי היא בבחינת קריאת הידד ושאפו לציור בצבע ולסגנון המופשט האכספרסיוניסטי
ראובן לייב
על-פי הכתובים הוא קיים בהחלט, וגם ההיגיון לא שולל זאת בכלל. סקרים עדכניים מגלים במפורש ש90% מאוכלוסיית העולם של היום מאמינים בכוח אלוהי שכזה
יוני בן-מנחם
הנהגת האחים המוסלמים בטורקיה מסייעת לשלוחת דאעש בסיני להפיץ את מסרי הטרור שלה בעולם הערבי. קטר מממנת את הפקות הצילומים הבלעדיים של זוועות דאעש
איציק וולף
היחידה לחופש המידע במשרד הפנים נמנעה מהעברת פרוטוקול לידי News1 גם אחרי המועד החוקי האחרון תוך טענות ל'מורכבות הנושא' ולמרות שכבר כמה חודשים הוא חשוף בתיק בבית המשפט העליון    פקידה ביחידה הודתה השבוע: העניין מעוכב במחלקה המשפטית, חוששים מתביעות    רק אחרי הגשת תלונה ליחידה הממשלתית לחופש המידע הועבר הפרוטוקול המלא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il