X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
[צילום: דותן רותם]
בשנה שחלפה שרדו רק 15% מגוזלי הנשרים בשמורת גמלא הגוזלים הראשונים עתידים לבקוע בעוד 54 ימים
▪  ▪  ▪

שתי ביצים ראשונות הוטלו בקיני הנשרים בשמורת הטבע גמלא ומעוררות התרגשות בקרב פקחי רשות הטבע והגנים בגולן. אשתקד שרדו רק 15% מגוזלי הנשרים. למרות שבשמורת גמלא קיננו 41 זוגות נשרים, רק 6 גוזלים הצליחו לשרוד ולפרוח מהקינים. לכן הדאגה לכל ביצת נשר.
הביצים הראשונות התגלו בשני קיני נשרים: האחת בקן "מודי" במפנה הצפוני של נחל גמלא והשנייה בקן "יותם 2" במפנה הדרום מזרחי. את הביצים גילו צפרים מתנדבים מצרפת ובלגיה, המסייעים לעקוב ולסקור את אוכלוסיית הנשרים בגמלא בעונת הקינון.
שתי הביצים שהוטלו בשני קינים מסמלות את תחילת עונת הקינון בשמורת הטבע גמלא, שהינה מושבת הנשרים הגדולה בארץ, המונה כ-1/3 מאוכלוסיית הנשרים המקננים בארצנו. ברשות הטבע והגנים מעריכים כי קיימים עוד קיני נשרים בגמלא וכי יגיעו נשרים נוספים לקנן. הגוזלים הראשונים בשמורת הטבע גמלא עתידים לבקוע בעוד כ-54 ימים.
עירא גודס-פקח בשמורת טבע גמלא ברשות הטבע והגנים: "בשנים הקודמות היינו רגילים להצלחה של 30%-35% של גוזלי נשרים הפורחים מן הקינים, תוצאות מוצלחות פי שניים מאלו של שנה שעברה. ההרעלות ובעיות הסידן הן מצוקה קשה עבור אוכלוסיית הנשרים בשמורת הטבע גמלא. אנו מקווים כי השנה יקננו מספר זהה של נשרים כמו בשנה שעברה, כי יהיו יותר הטלות ובקיעות וכי ישרוד אחוז גבוה יותר של גוזלי נשרים".
כל זוג נשרים מטיל ביצה אחת בשנה ומטפל בה 24 שעות ביממה. אחד מבני הזוג ידגור על הביצה, ידאג לחימומה ויסובב אותה אחת לחצי שעה, דבר התורם להתפתחות הגוזל. בן הזוג השני ידאג למזון.
הנשרים חשופים לסכנות רבות: חומרי הדברה המיועדים לגידולי שדה פוגעים בשרשרת המזון ומגיעים גם לנשרים. אך הסכנה העיקרית הינה הרעלה ממנה נפגעים הנשרים הניזונים מפגרי בקר. אופן החיפוש והרגלי האכילה של הנשרים הוא שגורם לאסון גדול יותר מאחר שכאשר נשר אחד מוצא מזון, שאר הנשרים המחפשים מצטרפים וסועדים יחדיו.
סלע מציינת שהמשמעות לכך קשה, כאשר פגר אחד מורעל, עשרות נשרים עלולים להיפגע ובמידה וההרעלה מתרחשת בעונת הדגירה או הטיפול בגוזל, הצאצא לא ישרוד ולמעשה על כל בוגר שמת יאבד גם הדור הבא. סלע מוסיפה כי בעבר קיננו נשרים גם באזור הגליל: בהר ארבל, נחל דישון ונחל עמוד אך אוכלוסיה זו של הנשרים ספגה מכה קשה הנובעת בעיקר מהרעלות ולא שבה לקנן שם יותר.
בישראל הגיעה אוכלוסיית הנשרים בשנים האחרונות ליותר מ-400 פרטים אך המספר ירד מתחת ל-300 מאחר שהאוכלוסיה בצפון נפגעה קשות כתוצאה ממספר מקרי הרעלה גדולים בגליל ובגולן. בשנת 2006 התגלה בכרמל קינון ראשון לאחר 50 שנה - של זוג נשרים שהושב לטבע.
באזור רמת הנגב ומדבר יהודה, הסתיים מבצע טיבוע גדול של נשרים, אוכלוסיית נשרי הנגב מונה כ-180 פרטים. עקב הסכנות השונות בהן נתונים הנשרים והיעדר מזון טבעי, מקיימת רשות הטבע והגנים מעקב אחר אתרי הקינון של הנשרים והקימה עבורם תחנות האכלה. ברשות הטבע והגנים ממשיכים בפרויקט איקלום והשבת נשרים לטבע.

תאריך:  26/12/2006   |   עודכן:  26/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התרגשות בגולן: התגלו ביצי נשרים ראשונות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגלית חשובה. להעביר חלק מהביצים ל"ת
לממשלת ישראל  |  26/12/06 20:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל אביב
דן אנד ברדסטריט מסכמת שנה: 12.2% מסך העסקות במשק שולמו בחודש דצמבר בפיגור לעומת 14.7% בתחילת השנה    ראובן קובנט: השיפור במוסר התשלומים - עדות להתאוששות של המשק הכלכלי
אלעזר לוין
"כשאחזור להיות שר האוצר, בדרך לראשות הממשלה, אסגור את משלחת הקניות של משרד הביטחון בניו-יורק ואעשה רפורמה גדולה במינהל מקרקעי ישראל ובוועדות לבניין ערים"
אלעזר לוין
קנתה ממנהל מקרקעי ישראל מגרש בן 35 דונם ב-24 מיליון ש"ח
יפעת גדות
חוקרים גילו כי גברים שצרכו על בסיס קבוע שש מנות או יותר של פירות וירקות ליום היו בסיכון נמוך ב-55% לסרטן תאי הכליה בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות ביום
רונן ליבוביץ
מהומה בוועדת הכנסת, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ אברהם, לא אפשרה לח"כ ברכה להציע הצעה לסדר    ח"כ ברכה לא הסכים לצאת מהוועדה וסדרני הכנסת אילצו אותו לעזוב את החדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il