X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פעילים של חמאס בטורקיה המפעילים "חוליות רדומות" בגדה קיבלו איומים בוטים על חייהם. בחמאס חוששים מחיסולים של המוסד כפי שחוסל מהנדס החמאס בתוניסיה בשנה שעברה
▪  ▪  ▪
הנייה. לארדואן אין זמן אליו [צילום: AP]

לפני כמה ימים שידר ערוץ אלג'זירה, התומך בגלוי בתנועת חמאס, סרט דוקומנטרי מיוחד בכותרת "טייס ההתנגדות" על פרשת חיסולו של מהנדס החמאס מוחמד אלזווארי בחודש דצמבר שעבר. לטענת חמאס, מוחמד אלזווארי נרצח סמוך לביתו בעיר ספאקס בתוניסיה בידי צוות חיסול של המוסד הישראלי בשל פעילותו במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס.
אלזווארי היה חבר רשמי בזרוע הצבאית ועסק שנים רבות בייצור מטוסים ללא טייס בדגמים שונים עבור ארגון חמאס ופיתוח אמצעי לחימה חדשים כמו צוללת זעירה המופעלת מרחוק.
חמאס עדיין לא התאוששה מהלם חיסולו של אלזווארי. החיסול היה מקצועי ומבוסס על מודיעין מדויק והמחסלים נעלמו מבלי להשאיר עקבות. אם אכן ישראל אחראית לחיסול הרי שהמבצע היווה מסר לחמאס כי ידה של ישראל ארוכה, והיא יכולה להגיע לכל מקום כדי לטפל באלה שמתכננים לפגוע בביטחון אזרחיה וחייליה.
הפרשנית המדינית הלבנונית הידועה הודא אלחוסייני, המוכרת כבעלת מידע רגיש ואמין בתחום המזה"ת, פרסמה ב-3 במאי מאמר בעיתון "א-שרק אלאווסט", שבו חשפה את העובדה כי פעילי חמאס בטורקיה נתונים בסכנת חיים ועלולים לפגוש בגורל דומה לזה של אלזווארי. על-פי הפרסום שלה, פעילי חמאס בטורקיה דיווחו באחרונה לשלטונות טורקיה כי הם נתונים למעקבים במדינה ולאיומים רציניים על חייהם מצד גורמים עויינים.
בחמאס השוו מייד לאיומים שקיבל בזמנו לפני הרצחו מוחמד אלזווארי מהנדס החמאס אשר לא שעה לאיומים והתנהל בגלוי לפי תוכניותיו, ובסופו של דבר נרצח בידי אלמונים. לחיסולו של אלזווארי בתוניסיה הייתה השפעה מורלית קשה על פעילי חמאס השוהים בטורקיה. למרות זאת הם לא קיבלו, מסיבות תקציביות, אבטחה של פעילותם החשאית מצד חמאס או מצד שלטונות טורקיה. לפני כמה ימים חיסלו סוכני מודיעין אירניים באיסטנבול את פעיל האופוזיציה האירני סעיד כרימיאן ואת שותפו הכוויתי בגלל שהפעילו ערוץ טלוויזיה שמשדר נגד משטר האייאתולות בטהרן. החיסול הזה בלב איסטנבול נעשה מתחת לאפם של שירותי הביטחון של טורקיה אשר לא הצליחו למנוע אותו או ללכוד את המחסלים.
הדבר הזה עורר חששות רבים בקרב פעילי חמאס בטורקיה, כי גם המוסד הישראלי עלול לפעול באין מפריע בטורקיה תוך העלמת עין של גורמי הביטחון הטורקיים. לחמאס יש נציגים של הזרוע המדינית ושל הזרוע הצבאית בטורקיה. בעקבות חתימת הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, נענה הנשיא ארדואן לדרישת ישראל והרחיק מטורקיה את צאלח אלעארורי, חבר הלשכה המדינית של חמאס אשר עסק בהפעלת חוליות של חמאס בגדה. אולם באיסטנבול נותר משרד של הזרוע הצבאית של חמאס, שממשיך להפעיל משם את "החוליות הרדומות" בגדה.
למרות היחס החם של הנשיא ארדואן כלפי חמאס, בתנועה חוששים שההודעה של חמאס, כפי שבאה לידי ביטוי במסמך המדיני החדש שלה, כי היא איננה חלק מתנועת "האחים המוסלמים", תצנן את היחס של הנשיא הטורקי אליה. ארדואן עומד בראש מפלגת "הצדק והפיתוח" שהיא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית, והוא רואה בעצמו אחד המנהיגים החשובים ביותר של התנועה העולמית.
גם העובדה שתנועת חמאס החלה לחמם מחדש את היחסים עם אירן, לאור בחירתו של סינוואר למנהיג רצועת עזה ובחירתו הצפויה של אסמעיל הנייה לראש התנועה, היא לצנינים בעיניה של טורקיה המתנגדת לציר השיעי בראשות אירן. שירותי המודיעין של טורקיה עסוקים מאוד בפעילות נגד ארגון דאעש בתוך המדינה וסיכול פיגועים שהוא מתכנן, ואין להם את המשאבים והזמן הדרושים להגן על פעילי חמאס מפני התנקשות אפשרית בחייהם.
בשורה התחתונה, טורקיה עסוקה בבעיותיה הפנימיות, והיחס שלה לתנועת חמאס התקרר. שירותי הביטחון שלה צריכים להתמודד עם דאעש ועם בעית הפליטים מסוריה, ובעצם נוצרה פרצה ביטחונית שמדאיגה מאוד את פעילי חמאס במיוחד נוכח האיומים הבוטים שקיבלו על חייהם.
ייתכן שמדובר במלחמה פסיכולוגית מוצלחת שמטרתה להפחיד את פעילי חמאס כדי שיעזבו את טורקיה. אולם באותה המידה ייתכן שמדובר במהלך מקדים לקראת חיסול כפי שקרה בתוניסיה עם מהנדס החמאס אחמד אלזווארי. החמאס בלחץ מחשש שישראל תנצל את הפרצה הביטחונית, בינתיים אין לה פתרון לבעייתה.

תאריך:  04/05/2017   |   עודכן:  04/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עודד ערן, יותם רוזנר
מתקפת הטילים האמריקנית בסוריה, העשויה להשיב לארצות הברית את התדמית של מעצמה בעלת נחישות הרתעתית, עוררה התנגדות דווקא בקרב כוחות שתמכו בדונלד טראמפ במרוץ לנשיאות – תומכי היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי, פוליטיקאים מהימין הלאומני באירופה וכן רוסיה
יורם אטינגר
אמנם, בעקבות "מלחמת ששת הימים", המטיר בית המלוכה הסעודי על ישראל וארה"ב מלל שלילי לוהט, אך בפועל הקרינה סעודיה הערכה להשלכות החיוביות של הניצחון הישראלי
רפי לאופרט
המציאות האסטרטגית בגבול הצפון דינמית, מורכבת ועתירת איומים    אם יש לקח שחובה על כולם ללמדו ממלחמות יום-הכיפורים, לבנון ה-2 וצוק איתן, הוא קשור לצורך החיוני לא לחזור על השגיאות שנעשו בהן ולחסוך באבידות ובנזקים
יוני בן-מנחם
הרוחות בשטחים סוערות בעקבות פרשת חטיפתו והכאתו של פעיל פלשתיני ידוע בידי גורמי הביטחון של חמאס בעזה. ברצועת עזה גוברת הביקורת על מדיניותו של יחיא סינוואר המתוארת כ"תרבות כנופיות"
פסח רויטמן
הפעילות הצבאית בסוריה, באפגניסטן וכנראה בעוד מקומות בזמן הקרוב באה לאותת למנהיגי צפון-קוריאה מה צפוי להן אם ימשיכו לפתח את הגרעין ואת הטילים הבליסטיים    לדעתי, בפגישה עם נשיא סין, סוכמה דרך פעולה דיפלומטית לפתרון הסכסוך    עתה על הסינים לשכנע את הצפון-קוריאנים לכך
רשימות נוספות
האם המוסד חיסל בתוניסיה  /  יוני בן-מנחם
הזדמנות פז לשיקום מעמדה של ארה"ב  /  אריאל י. לוין
טילי שיוט על מתקנים של החות'ים  /  אביתר בן-צדף
התוכנית של עבאס לשחרור רצועת עזה  /  יוני בן-מנחם
המלחמות הנשכחות  /  אריאל י. לוין
מחמוד עבאס מפקיר את עזה  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il