X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טראמפ מצליח להסתיר מישראל ומהרש"פ את רעיונות ההסדר המדיני שבכוונתו ליזום. עבאס חושש שבסופו של דבר ה"עסקה" של הנשיא תותיר את הפלשתינים ללא מדינה בקווי 67'
▪  ▪  ▪
[צילום: מג'די מוחמד/AP]

מועד ביקורו של הנשיא דונלד טראמפ בישראל וברשות הפלשתינית מתקרב, ועדיין אין לאיש בדרג המדיני הישראלי ובצמרת הרש"פ שום מושג לאיזו "עסקה" חותר הנשיא טראמפ להגיע, יש רק הרבה השערות וחששות אצל שני הצדדים.
ברש"פ הביעו השבוע קורת רוח מהחלטתו של טראמפ לדחות את מימוש הבטחת הבחירות שלו, להעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים בחצי שנה.
גורמים ברש"פ רואים בכך הישג דיפלומטי ערבי חשוב, מאמץ שותף שהחל בו עבדאללה מלך ירדן והצטרפו אליו נשיא מצרים א-סיסי ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שהצליח בינתיים להעביר את רוע הגזירה מבחינתם. מבחינת הפלשתינים, מדובר במפנה חשוב, שכן למרות חולשתם המדינית הם הצליחו להניא בינתיים את הנשיא טראמפ מכוונתו, ומכאן מתבקשת המסקנה כי אם יפעלו בתיאום מלא עם מדינות ערב הם יכולים לקצור הצלחות מדיניות נוספות.
בצד קורת הרוח הזו, עבאס מרוצה מההכרה של הנשיא טראמפ בלגיטימיות שלו כמנהיג העם הפלשתיני ומהכבוד הגדול לו זכה בביקורו האחרון בבית הלבן. אולם למרות ההישגים האלה, עבאס במצב של אי-ודאות כיצד ינהג טראמפ בהמשך כלפי דרישותיו המדיניות, כשבראשן הדרישה לקבל את עקרון פתרון שתי המדינות, דהיינו הקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67' שמזרח ירושלים היא בירתה.
על-פי מקורות בכירים ברש"פ, במהלך הפגישה בבית הלבן סקר עבאס את תולדות המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים, ואף הציג בפני הנשיא מפות. המסר שלו היה שהמשך ההתנחלויות מסכן את הפתרון מכיוון שלא ייוותר מספיק שטח למדינה הפלשתינית שאמורה לקום בקווי 67'.
הנשיא טראמפ לא הגיב באופן ספיציפי על הדברים, אולם על-פי דיווח בעיתון "אל-חיאת" מה-11 במאי הוא גילה הבנה לדבריו של עבאס בנושא ההתנחלויות, אך באותה הנשימה הוא גם גילה הבנה לדרישות הישראליות שהרש"פ תפסיק לשלם משכורות למשפחות האסירים הביטחוניים וה"שהידים", ושתפסיק את ההסתה נגד ישראל בתוכניות הלימוד ובאמצעי התקשורת הפלשתינים.
אם אכן הדברים נכונים, הרי שלישראל יש גם כן הישג מדיני בכך שהצליחה לשכנע את הנשיא האמריקני כמה חשוב להפסיק את התופעות האלה שמעודדות את הטרור נגד מדינת ישראל ואינן מאפשרות לנהל משא-ומתן עם הרש"פ.
על-פי גורמים ברש"פ, עבאס יכול לפעול כדי להראות שהוא פועל למנוע את ההסתה נגד ישראל. הוא כבר עשה מהלכים כאלה בעבר מול ראשי ממשלה בישראל ונשיאים אמריקנים. אולם ההיענות לדרישה להפסיק את התשלום למשפחות האסירים הביטחוניים ו"השהידים" היא מבחינתו "קו אדום", שאם יחצה אותו הוא יאבד מייד את הלגיטימיות שלו בחברה הפלשתינית ויוכרז כבוגד.
גם טראמפ יודע ומבין זאת, אבל עבאס חושש שהנשיא האמריקני ינצל את הנקודה הזו כדי לכפות עליו ויתור בנושא ההתנחלויות. הוא חושש שטראמפ יאמר לו: "אני מבין שמדובר ב'קו אדום' עבורך, אבל אתה צריך להבין שהפסקת הבנייה בהתנחלויות היא 'קו אדום' עבור נתניהו. הוא איננו יכול להסכים למהלך כזה שיפרק את הקואליציה שלו, לכן אתה חייב להתפשר ולהסכים לכל הפחות להקפאה חלקית של הבנייה, כדי להותיר לראש ממשלת ישראל מרחב תמרון פוליטי".
מבחינה פלשתינית, מימוש התרחיש הזה פירושו תבוסה עבור עבאס, להסכים לחידוש המשא-ומתן עם ישראל בעוד ההתנחלויות נמשכות הוא מכה מדינית קשה. ברש"פ יש חשש גם ממפגשי הפסגה של טראמפ בסעודיה ב-23 בחודש, שבהם ייפגש עם 17 מנהיגים ערבים ואיסלאמיים. בין היתר מתכוון הנשיא לגייס חלק מהם כדי להקים "מסגרת אזורית ערבית", שתלווה את חידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים. מבחינתו של עבאס, מדובר בהישג לישראל - היא תקבל מעין "ועידה אזורית" ונורמליזציה עם כמה מדינות ערביות לפני שהושג הסדר כלשהו בינה לבין הפלשתינים.
התרחישים האלה מדאיגים מאוד את עבאס מכיוון שהנשיא טראמפ במהותו איש עסקים בלתי צפוי, שמעוניין לסגור "עסקה" על-פי המתכונת העסקית של פשרה ועיקרון רווח לכל.
בסביבתו של עבאס מעריכים כי בסופו של דבר הנשיא טראמפ לא יכפה על ישראל פתרון שהיא מתנגדת לו. ממשלת נתניהו מתנגדת להקמת מדינה פלשתינית עצמאית ונסיגה לקווי 67', ולכן בסופו של דבר כל הסדר שיתמוך בו טראמפ משמעו כי הפלשתינים יקבלו בו פחות ממדינה בקווי 67'.
בעבר פורסמו ידיעות באמצעי התקשורת הערביים ממקורות אמריקנים, כי טראמפ תומך בהקמת מדינה פלשתינית זמנית על 60 אחוזים בלבד משטח הגדה ללא בקעת הירדן ומזרח ירושלים, שזהו למעשה השלב השני של תוכנית "מפת הדרכים". זוהי בשורה רעה מאוד עבור עבאס אשר מתלבט לגבי המשך המגעים המדיניים עם הממשל החדש.
על-פי גורמים בכירים בפתח, עבאס מצוי בדילמה קשה, אם יסרב להתקדם על-פי הרעיונות של הממשל החדש הוא מסתכן בסנקציות אמריקניות, בהפסקת הסיוע הכלכלי, בהעברה אפשרית של השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, בהקמת הנהגה חלופית ועוד.
מבחינת הפלשתינים, זה הוא המבחן המנהיגותי של עבאס. האם הוא יצליח להתיר את הפלונטר הזה, כשהחמאס ובכירים בפתח נושפים בעורפו כדי לרשת אותו? האם יצליח להפוך את הקערה על פיה ולטרפד את התוכניות של ממשל טראמפ מבלי שיואשם בהכשלת המשא-ומתן?
התשובות לכך יינתנו רק במרוצת הזמן, בינתיים אין לעבאס סיבות לחייך.

תאריך:  12/05/2017   |   עודכן:  12/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
צ'לו רוזנברג
ביקורו הקרוב של טראמפ בישראל עלול להפתיע רבים שקיוו לביאת המשיח מוושינגטון. הנשיא יבקר בכותל המערבי, יבקר במצדה, זכר למה שיכולה להוביל קיצוניות דתית-פונדמנטליסטית, ינאם נאומים מלהיבים וערבים לאוזניים ישראליות, ולבסוף המדיניות תישאר כמות שהיא
אליקים העצני
שורה תחתונה - לא הכל סחורה בשוק, לא אותו הדין לנדל"ן במנהטן כמו לאדמת ירושלים: שם - שוק הקרקעות הגדול בעולם וכאן הביטוי העליון של ערכים מוחלטים, שמטענם הרוחני אינו בר שקילה ומדידה, קנייה ומכירה
אריאל י' לוין
מדוע יש להיאבק עד חורמה בנוער הגבעות    משמעות מינויו של הנייה למנהיג חמאס והמבחן הראשון הניצב בפניו    תימן הפכה לשדה ניסוי כלים עבור אירן    האם מה שעבד נגד פדופיליה יעבוד גם נגד דאעש
דוד וינברג
מבקרי ישראל כבר החלו לרקום סיפור כוזב ונבזי לציון חמישים שנות "הכיבוש"    גילון צבע את ההיסטוריה הפוליטית של ישראל בצבעים קודרים, "הכיבוש מוביל את ישראל לאסון", אמר, "המדינה הזאת קמה על ערכי הדמוקרטיה הליברלית, וכיום אנחנו מתכחשים להם לגמרי
יוני בן-מנחם
הנשיא טראמפ יתחיל את ביקורו במזה"ת בסעודיה שהינה מנהיגת המדינות הסוניות ובה המקומות הקדושים לאיסלאם. המטרה של טראמפ היא לבנות שותפות אסטרטגית עם הציר הסוני לבלימת אירן, מלחמה בדאעש וקידום הסדר בין ישראל לפלשתינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il