X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המציאות הישראלית חוותה גילוח ותספורות של סכומי עתק לבעלי הון, אך היא אינה יכולה להצביע על גילוח פעוט אחד או תספורת קצרה אחת לַמָּך וְלָרָש, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, ומצא עצמו ואת בני משפחתו ברחוב. ובמקרה הנדון עומדת מהצד שאיל הון מתנכר בחסות החוק ל"מָךְ" ול"רָשׁ"
▪  ▪  ▪
פינוי גבעת עמל [צילום: פלאש 90]

את הפרשות של השבוע הזה "בהר" ו"בחוקותי" לא קרא יצחק תשובה, כשהגיש באותו שבוע תביעה כספית בסך 2 מיליון שקל מכל תושב בגבעת עמל, שלא פינה את ביתו, בו נולד ובו חי מיום שמשפחתו קיבלה את הבית מהמדינה לפני 69 שנים. חלק הארי של הנתבעים הם קשישים וקשי יום.
מדינה, שלא חסמה את דרכו של יצחק תשובה לדרוש שני מיליון שקל מקשי יום, מתנכרת לדרישה העומדת במרכז הפרשה להגיש את כל הסיוע "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ".
המציאות הישראלית חוותה גילוח ותספורות של סכומי עתק לבעלי הון, אך היא אינה יכולה להצביע על גילוח פעוט אחד או תספורת קצרה אחת לַמָּך וְלָרָש, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, ומצא עצמו ואת בני משפחתו ברחוב. ובמקרה הנדון עומדת מהצד שאיל הון מתנכר בחסות החוק ל"מָךְ" ול"רָשׁ".
השבוע, המפגיש אותנו עם ערכי פרשות "בהר ו"בחוקותי" המסיימות את ספר ויקרא, מחייב אותנו להקשיב לקול "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ". במיוחד פרשת "בהר" מאתגרת אותנו כחברה במחויבות שלנו למנוע נפילה והתמוטטות של הפרט מבחינה כלכלית, ואם נפל להושיט לו יד תומכת ומחלצת. עלינו כחברה מוטלת חובה למנוע שאדם בחברה יָמוּךְ .
הביטוי "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ" הוא ייחודי לפרשת שלנו, הוא מופיע שלוש פעמים. אבות דרבי נתן רואה במילה "מָךְ" אחד משבעת הכינויים לביטוי של עוני: עָנִי, רָשׁ, דָּךְ, דַּל, אֶבְיוֹן, מִסְכֵּן וּמָךְ.
בפרק כ"ה 25 אנו מחויבים למנוע התרוששות של אדם מנכסי קיום בסיסיים כמו בית ושדה. מצער, שכיום איננו מחייבים את הבנקים ברוח הפרשה למנוע סילוק משפחה מביתה, אם לא עמדה בהתחייבות כספית כתוצאה ממעידה כלכלית . בפרק כ"ה 25 נדרשת החברה למצוא פתרון למצב "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ", שאין בידיו כלים לחלץ עצמו, ביתו או שדהו מאיימת נושים. זו פשיטת רגל מוסרית שלנו כחברה, שלא הקמנו מנגנונים שיהיו מותאמים למציאות של המאה ה-21. מנגנונים שיחייבו בנקים ורשויות החוק לאמץ את צווי פרשת "בהר" .
יש להמיר את הדיון הפרשני השמימי של הפרשה בתרגום מידי למציאות חיינו. כל שנה מדובר באלפי מפונים מבתיהם. יש להמיר את הדיון בזעקת הַמָּךְ בספר ויקרא כ"ה 25 לחקיקה חברתית שתיצור עוגני הצלה לַמָּךְ.
בפרק כ"ה 35-37 מצוּוה החברה הישראלית בביטול מוחלט של נשך כלפי אדם. הפרשה מגלה את כל הרגישות כלפי אדם שמתקשה לעמוד בעול פירעון הנשך. כדי שהרגישות הזו לא תישאר תחומה רק במלל של כתובים וגווילי ספר קדוש, יש להעביר את הרגישות לכלים מעשיים המגובים בחוק.
מן הראוי שנעמוד על הקשר בין הפועל "יָמוּךְ" ובין שם התואר "נָמוּךְ". הקשר הלשוני בין שתי המלים מעיד על כמיהה של המחוקק לדפוסי שוויון חברתי, כמיהה לחברה בה לא יהיו קטבים חברתיים, כמיהה לחברה בה לא יהיו אזרחים נמוכים במעמדם כלכלי. קובעי המדיניות החברתית בישראל מתנכרים לרוח פרשת השבוע. מהלך דורסני של יצחק תשובה כלפי הַמָּךְ וְהָרָשׁ בגבעת עמל מקבל את מלוא הגיבוי המשפטי.
פרשת "בהר" מעלה נושא ערכי המחייב אותנו כחברה לשמוט חובות בשנה השביעית. יבול הארץ והחובות נשמטים באותה שנה. אנחנו מצוּוים, שאדם במצוקה החי בתוכנו לא יישמט מידינו. וכדי שזה יקוים, אנו חייבים להשתית בתוכנו חברה, שאדניה הכלכליים כרויים לא רק לרחשי לבו של ההון, אלא יהיו קשובים יותר להון האנושי היוצר והעובד שחי בתוכה .
במציאות חיינו מתאפשרת שמיטת חובות של מיליארדים למי שעונה לשם יצחק תשובה, אך לא לַמָּךְ ולא לָרָשׁ בגבעת עמל.

תאריך:  21/05/2017   |   עודכן:  21/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק תשובה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שמיטת חובות בפרשת "בהר בחוקותי"
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
חושפת את פרצופו של מר תשובה
גבעת עמל   |  21/05/17 16:14
2
אני מברך את יצחק תשובה  ל"ת
הספר   |  21/05/17 17:58
3
תעודת עניות למדינת ישראל
תעודת עניות   |  21/05/17 18:26
4
חשה יתומה במציאות שלנו
פרשת בהר  |  22/05/17 07:36
5
פרשות דומעות במציאות הישראלית
"בהר" ו"בחוקותי"  |  22/05/17 07:52
6
בושה וחרפה ליצחק תשובה
תורת ישראל   |  22/05/17 08:03
7
החוצפה של יצחק תשובה
איצי   |  22/05/17 10:41
8
שר חסר אחריות
השר ארדן   |  22/05/17 14:07
 
- ארדן שר מסוכן לביטחון פנים
ثصق فغعه  |  22/05/17 17:05
9
קפיטליזם חזירי גאה ביצחק תשובה
קפיטליזם חזירי  |  22/05/17 17:42
10
מברך את ההפרטה המתבצעת בישראל  ל"ת
קפיטליזים חזירי   |  22/05/17 18:10
11
אני מסובב את כולם על האצבע
יצחק תשובה .  |  22/05/17 18:50
12
תודה למשפחת טרמפ
שרה נתניהו  |  24/05/17 07:42
13
תודה למגיב הוותיק על היעדרותו
תודה למגיב הוותיק  |  24/05/17 14:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב איציקוביץ
כששומעים את כל אחד ואחד ממועמדי העבודה לתפקיד היו"ר וגם ח"כ האחרים שלה, בולטת שגיאתם החמורה גם בשני נושאים עיקריים, מהותיים, שהיו קו מרכזי בעברה של המפלגה הזו. ענין זה מטיל ספק בכשרותם להנהיג
אריה גל
כמו קרניסטים שמסוגלים להדחיק מאיפה בא הסטייק שבצלחתם כל עוד אינם רואים בעיניים את "השלב הקודם"
נאוה קורן
תשובה לפרופ' שלמה אהרונסון ויצחק נוי    "לא חשוב הדבר אם אנו נירה את הכדור הראשון במלחמת אחים, מנגנון התעמולה הוא בידינו ואנו נכוון את כותב ההיסטוריה, ותמיד תהיו אתם המתחילים במלחמת אחים"    (במילים אלה איים אליהו גולומב על מנחם בגין בעיצומו של הסזון, 'ארוכה הדרך לחרות')
יצחק מאיר
'חוקים טובים', אינם תלויים בשלטון, הם מחייבים גם כשאדם הוא "בדרך", כשהוא נעקר מארצו והולך אל גלויות, ומציב שם ציונים מעצם השמירה עליהם ואין מלך שיכפה עליו כשהוא בדרך חוקיו שאינם 'טובים', גם אם הם חוקי חסד
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עמדו מִנגד, גיוס, אותה הגברת ומעשי אבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il