X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש מחלוקת בין הדתי שמצהיר בחוצות שהוא רואה את האור, לבין החילוני שמצהיר ונשבע שהוא חי ורואה את האור מי הצודק מבין השניים? לאן נוטה ההגיון הטבעי? על מי מוטלת חובת ההוכחה?
▪  ▪  ▪
להחרות בגדולי התורה [צילום: האוניברסיטה העברית]
שאלה אנושית
מעל לכל סוגיות המשנה הללו שנולדו מתוך השאלה העקרונית הדנה בקיום אלוהים, מרחפת שאלה פשוטה אנושית: מדוע עלי להתמודד כל החיים שלי עם השאלה האבסורדית של קיום אלוהים? ובעצם היהודי ישאל-מדוע עלי להיות יהודי?

לפני 8 שנים כתבתי מאמר על עקדת יצחק וניסיתי לעניין בו מספר אינטלקטואלים שחקר האמת בראש מעיינם, אך ניסיוני נחל כישלון. בעקבותיו עצרתי את כתיבת המאמר וחתמתי את החלק האחרון באלו המילים: "אני מרגיש שאני שוחה בודד באוקיינוס; ימים ארוכים אני שוחה ושום בן אנוש לידי. 18 פרקים הספקתי לכתוב אך נטמעה בי התחושה כי אני כותב אל שום אדם, אל שום כתובת; לא מצאתי מי שיחזור עימי אל התחלת החוט; אין עם מי לדבר ועל-כן החלטתי להפסיק את כתיבת המאמר". להלן סדרת פרקי המאמר שנקטע באיבו:
שלשום ראיתי בערוץ הישראלי (בחו"ל) את פרשת השבוע בהגשת דב אלבוים. המדובר בתוכנית שבועית בה מעלעלים בפרשת השבוע ומנתחים אותה מנקודת מבט חילונית. המגיש, דב אלבוים, אינטלקטואל וחילוני מוצהר, אירח אתמול את ישראל סגל, עיתונאי ואיש טלוויזיה לשעבר.
אתמול הבנתי כי הטלוויזיה בארץ מקדימה את הערוץ הישראלי בחו"ל בשנה תמימה, כי במהלך התוכנית אישתי העירה "ומה עושה ישראל סגל ז"ל בפרשת השבוע"?! מסתבר שסגל קיבל התקף לב בשנה שעברה, היה מחוסר הכרה וכמעט הגיע לעולם האמת, אולם הוא חזר לעולם ולהכרתו לחצי שנה עד שנפח שוב את נשמתו והפעם לתמיד. התוכנית של אתמול הוקלטה במהלך ששת חודשי הפרידה של סגל מהעולם.
אתמול למדתי דבר על שני האנשים האלה, אלבוים וסגל; המראיין והמרואיין: שניהם אינטלקטואלים "כבדים" בעלי מחשבה חדה וצלולה, ושניהם בחורי ישיבה לשעבר שחזרו בשאלה.
למיותר לציין, ש"החזרה בשאלה" נתפסת בעולם הדתי כמחלה ממאירה התוקפת "חולה" מסכן ומבולבל שסובל ממנה עד שמנטרלת אותו, נכחד ומסיים את חייו. החוזר בשאלה, לדידם, הוא אדם בעל מודעות עצמית "דלה" שעובר, במודע או לא, מעולם האור הברור והמואר אל עולם החושך הסבוך.
ומנגד, החוזר בשאלה רואה באחיו וברעיו לשעבר, כאנשים שסגר עליהם החושך ונתקעו בארבע אמותם ובעולמם הצר. הסיבה: אין הדעת האנושית סובלת את קיום האלוהים; ההגיון האנושי הטבעי דוחה את רעיון קיום ישות העל הכל יכול; בעוד אחיו לשעבר - הדתיים שהתעקשו להחזיק בדתם, כובשים הם את הגיונם מסרסים אותו ומתעקשים: יש אלוהים בשמים ויש לקיים את רצונו.
לטובת החילוני
יש אפוא מחלוקת בין הדתי שמצהיר בחוצות שהוא רואה את האור, לבין החילוני שמצהיר ונשבע שהוא חי ורואה את האור. מי הצודק מבין השניים? לאן נוטה ההגיון הטבעי? על מי מוטלת חובת ההוכחה?
למרבה האירוניה, ההלכה היהודית פוסקת במקרה הזה לטובת החילוני: "המוציא מחברו עליו הראיה": אתה הוא שטוען את טענת הקיום האלוקי, אומר החילוני לדתי, ואם כן הבא ראיה על קיום אלוהים וקח ממני את ההודאה בקיומו! אני יכול לקבל את טענתך רק אם תביא לי ראיה מוחשית לקיומו.
ראיה מוחשית יש, עונה לו הדתי, ומתכוון לראיה פילוסופית; לראיות פילוסופיות לאין סוף... ובעצם, ראיה מוחשית אין. איש לא ראה את אלוהים ואיש לא שמע אותו, והטענה שאלוהים בלתי נראה ונשמע היא טענה פילוסופית, אשר על כן ראיה מוחשית אין. אשר על כן הדיון הזה אודות קיום אלוהים הוא דיון פילוסופי; שני המתדיינים משני המחנות מסכימים להגדרה הזו, כולל הטוען הדתי שנאלץ בשתיקה להסכים לזאת, כי הרי אין בידו ברירה אחרת; ראיה מוחשית אין.
באופן הזה חוזרים שני המתדיינים, הדתי והחילוני לשולחן הדיונים, כאשר יד החילוני בשלב זה על העליונה; עצם הגדרת הדיון כפילוסופי מורידה מהמשקל הסגולי של טענת הדתי: האמונה בקיום אלוהים היא לא הידיעה בקיום אלוהים; בזאת נעוצה הנסיגה שנרשמה בטענת הדתי שמסכים גם לזאת בשתיקה, כי הרי אין בידו ברירה אחרת; יש בידו "אמונה" לא "ידיעה", אין שום דבר מוחשי ביד. עצם ההצהרה על "אמונה" במשהו מוכיחה שישנה בעיה עם דבר קיומו... כי אם הוא קיים - אין את הצורך להאמין בו...
ברמה זו של הדיון, הטוען הדתי מרגיש, ואיך לא, לחוץ לקיר... והוא מגייס לשורותיו את הטקסט התנכי, את התורה, את טעמה העדין, את יופיה, את ההגיון הצרוף בה, ויש בה לא מעט הגיון... יש בה היסטוריה מקורית, יש בה סדר היסטורי עקבי הנמשך ברצף עד עכשיו, היהדות קיימת עד היום מכוח העקביות הזו, וזהו אם תרצה בסיס הטענה הדתית כי הטקסט התנכי הוא אלוקי בעל תבונות-על... אולם ובאותו הרגע קם הטוען החילוני מנגד ומציג לראווה את קיום העם הסיני העתיק ודתותיו העתיקות כהוכחה מקבילה מקטרגת...
בשארית כוחו וסבלנותו, פורש הטוען הדתי את טענתו האחרונה והחזקה, את קיומו הוא, את המשך קיום העם היהודי הנצחי שהאמין ודבק לכל דורותיו באלוקו הנצחי; ואילו אמונה זו הייתה מלאכותית, העם שדגל בה לא היה מתקיים מטעמה לאורך אלפי השנים... הרבה עמים חזקים כדלים נכחדו לאורך ההיסטוריה האנושית, ואילו העם שהחזיק באמונתו בעקביות עבר את כל תלאות ההיסטוריה ושרד - לא נכחד; וכן כל רגע ורגע של קיום העם היהודי מאשרר ומאמת בפועל את האמונה בקיום אלוקים...
טענה זו דלה; עונה לו החילוני בקיצור נמרץ, ומפנהו שוב לקיומו העקשן של העם המלוכסן, הנמצא בדרכו לראש הפירמידה הכלכלית בתבל.
השאלה היא מה אומרת התורה אודות הדיון הזה, אם בכלל... האם קיימת היכנשהו בתורה התייחסות לשאלה עקרונית זו של קיום האלוהים?
ישות על
אני יכול לשאול ולענות בו בזמן על השאלה הזאת ולהצביע על מקום ההתייחסות - להסביר ולפרש אותו... השאלה היא מי אמר שפירושי הוא נכון ומדויק? מי אמר שזו הייתה כוונת המחבר? והרי רש"י פירש את הפיסקה הזו אחרת... ומי אני שאשים את דברי על-יד רש"י, הרמב"ם, האר"י ז"ל... מי אני לעומת גדולי התורה.
ברשותכם אני רוצה להדגיש שוב את מהות השאלה שקדמה לזאת: ואף אם אשים בחוצפתי את פירושי על-יד רש"י ואתחרה בגדולי התורה, מי אמר שפירוש זה נכון הוא ומדויק? מי אמר שזו הייתה כוונת המחבר? מי אמר שבכלל קיים מחבר לתורה בדמות "ישות על"? והרי אני בונה הנחה על הנחה... להניח מראש שקיים בורא שהתכוון לאמר דבר זה או אחר...
מעל לכל סוגיות המשנה הללו שנולדו מתוך השאלה העקרונית הדנה בקיום אלוהים, מרחפת שאלה פשוטה אנושית: מדוע עלי להתמודד כל החיים שלי עם השאלה האבסורדית של קיום אלוהים? ובעצם היהודי ישאל-מדוע עלי להיות יהודי? והמוסלמי ישאל מדוע עלי להאמין בדת המוסלמית, וגם הנוצרי ישאל את עצמו את אותה השאלה. למה עלי להיות נוצרי, יהודי או מוסלמי? לכל שלושת הדתות מכנה משותף: האמונה בקיום אל עליון בורא שמים וארץ, והשאלה שוב: מה תיתן לי הידיעה הזאת? במה תועיל לי הידיעה על קיום אלוהים? ללמוד ולשנן את המידות של ישות זו? והרי אני מכיר דמויות היסטוריות קיימות ונפלאות מבשר ודם, ואני יכול לשנן וללמוד את המידות שלהם באופן שחומר הלימוד הזה ייטיב לאין ערוך את התנהגותי כאדם... וכתלמיד בן אנוש, אני יכול ללמוד מהישויות האלה ולהרגיש קרוב יותר אליהן מאשר ישות על. אם כן, במה תועיל לי, כאדם בשר ודם, הידיעה אודות קיום אלוהים- אם בכלל?
ואם התשובה היא "ידיעת האמת" אתעקש שוב: ומה תיתן לי האמת הזו? במה תעזור לי האמת הזו? אני מכיר למשל אמת אחת בשם "מטוס", ואני יכול להשתמש באמת הזו ולחצות דרכה את האוקיאנוס בשעות... מה תיתן לי הידיעה על קיום אלוהים?
שלל תשובות פילוסופיות מעמיקות לשאלה האחרונה מילאו שפע ספרים לאורך ההיסטוריה האנושית, אך לא נמנתה בתוכן אף ולו תשובה מעשית אחת. לא נראה מתוך שלל התשובות הללו ולו "מטוס" נוסעים פיזיקאלי אחד; ולו מטוס אנושי מעשי אחד.
איך ייתכן אפוא קיום לאלוהים? ובעצם מה הטעם לדוש בשאלה הזאת, כי הרי באמונה פילוסופית מובהקת עסקינן שאין לה ולמגזר המעשי שום קשר; ההגיון האנושי סולד מטבעו מחומר סינתטי מעין זה... בחומר הזה הירהרו אלבוים וסגל - שני האינטלקטואלים שהזכרתי לעיל אשר חיו בעברם את עולם האמונה, והחליטו מתוך בחירתם האנושית לחזור בשאלה. בהחלטה זו שיתפו בעיקר את הגיונם המובהק.
(פרק ב' יבוא בהמשך)

תאריך:  03/07/2017   |   עודכן:  03/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עקדת יצחק – פרק א'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התורה יותר חשובה מהאמונה
אלון חן  |  4/07/17 10:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
הרפורמים אוהבים חידושים וקדמה, אז מה להם ולכותל הישן? שימצאו לעצמם מקום עם נוף ירוק ופורח, שיבחרו את האבנים היפות ביותר (כסף לא חסר להם כלל) ויבנו כותל צבעוני מלא בנצנצים שיתחרה בכותל המשעמם והישן
נסים עוג'ר
חטיפת ילדי תימן מזרח ובלקן התאפשרה על-ידי "ואקום משפטי" שמנהיגי מפ"ם-מפא"י היו מוּדָעִים לו מראש, והם ניצלו אותו עד תום תוך חלוקת שלל הכספים שהתקבלו ממכירת הילדים עם המפלגות השונות
יובל לובנשטיין
הנגישות היא שם המשחק ודווקא בעידן שרשת פז מציעה ללקוחותיה הרבה מעבר לדלק, אלא גם מכשירי כתיבה, מוצרי קמפינג, מוצרי חלב ולאחרונה גם ירקות ופירות, יהיה זה אך טבעי שרשת מזון תקנה את אחת מרשתות התדלוק
רון בריימן
ממשלת ישראל מודיעה בצער רב על הסגרתם של הר-הבית והכותל המערבי לשלטון הברית הבלתי קדושה של הוואקף מצד אחד ושל רבנות ראשית שהפכה מציונית לחרדית מצד שני, ובגלל שיקולים זרים נותנת - באתרים הקדושים ביותר לעם ישראל - עדיפות לגורמים קיצוניים ואנטי ציוניים, אשר מקשים על ביקורי יהודים במקומות אלה
יהודה קונפורטס
אנשי הטכנולוגיה בבנקים פיתחו מערכות חדשניות ומעוררות השראה, אבל יש דבר מה שאם לא יטופל, כל העסק עלול לקרוס    סיפור שקרה לכותב טור זה הוא רק דוגמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il