X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ארה"ב אינה יכולה לעזוב את המזרח התיכון גם אחרי תבוסתו של דאעש. היא תתפתה לבחור צד, אך דומה שאין לה סיכוי לצאת מנצחת - ולא משנה באיזה צד תבחר
▪  ▪  ▪
תבוסה כפולה [צילום: חאליד מוחמד, AP]

דאעש עומד בפני תבוסה כפולה. הארגון איבד לאחרונה את מוסול, העיר השנייה בגודלה בעירק, וכעת כוחות סורים בתמיכת ארה"ב מתקדמים לעבר א-רקה, בירת הארגון בסוריה. תבוסת דאעש מעלה שאלות חדשות, בנוגע לעתידו של המזרח התיכון. האתר "פורין פוליסי" אסף מספר מומחים כדי לענות על שאלות אלו.

נסיגה איננה אופציה
דרוש דיאלוג אמריקני-רוסי [צילום: אוון ווצ'י, AP]

איך ממשיכים להילחם נגד ארגוני טרור סונים שפועלים נגד ארה"ב? מובן, כי שליטה שיעית באזור, תלבה את היצרים הסונים ותביא לעלייה בגיוסים בקרב ארגונים אלו. כל פעילות אמריקנית שתביא להתעצמות השליטה השיעית הזאת, רק תהפוך את ארה"ב למטרה משמעותית יותר

אליוט אברמס: אנליסט פוליטי, בעיקר בנושאי מדיניות חוץ אמריקנית. כיהן בתפקידי ממשל בכירים אצל הנשיאים רונלד רייגן וג'ורג' בוש הבן.
תבוסתו של דאעש כישות מדינתית, משאירה שתי שאלות משמעותיות איתן ארה"ב צריכה להתמודד. השאלה הראשונה היא, מי יתפוס את השטחים שדאעש נסוג מהם. ישנו מאמץ מצד ציר אירן, חיזבאללה, מיליציות שיעיות ורוסיה לתפוס שטחים אלו. זוהי תשובה שארה"ב לא יכולה לקבל. קואליציה אנטי-אמריקנית שכזו, תאיים על ירדן וישראל ותשאיר את אירן ככוח הדומיננטי ברוב האזור. לא ניתן להתנגד לכך בצורה דיפלומטית, ולכן יש לפעול באמצעות כוח קרקעי הנתמך על-ידי ארה"ב.
מלחמת האזרחים בסוריה הרסה כל אפשרות של מציאת דרך קלה לשקם את המדינה. בטווח הבינוני, ניתן לקיים דיאלוג מול רוסיה כיצד ניתן לשלב את האינטרסים שלה ושל ארה"ב, תוך מתן אפשרות לפליטים לחזור הביתה. צעד זה יהיה בלתי אפשרי, אם רוסיה לא תכבד את ארה"ב ותבין שישנו צורך בפשרה.
אפילו בתרחיש הטוב ביותר, לפיו דאעש מובס כישות מדינתית ומאבד את כל אחיזתו הקרקעית, הארגון עדיין יכול להמשיך כארגון טרור. מעבר לכך, שאר ארגוני הטרור בסוריה לא ייעלמו. כאן מגיעה השאלה השנייה: איך ממשיכים להילחם נגד ארגוני טרור סונים שפועלים נגד ארה"ב? מובן, כי שליטה שיעית באזור, תלבה את היצרים הסונים ותביא לעלייה בגיוסים בקרב ארגונים אלו. כל פעילות אמריקנית שתביא להתעצמות השליטה השיעית הזאת, רק תהפוך את ארה"ב למטרה משמעותית יותר.
כל זה מוביל למסקנה הלא-רצויה, לפחות מבחינת הממשל האמריקני ואמריקנים רבים: תבוסת דאעש לא יסיים את ההתערבות האמריקנית בסכסוכים במזרח התיכון ואף תגביר אותה. ההתערבות האמריקנית לא תהיה כפי שהייתה בעירק, אך יהיה צורך בסוג של מחויבות, כנראה אלפי חיילים אמריקנים במדינות האזור, כולל עלייה במספרי החיילים בבסיסים האמריקנים באזור. כל עוד אירן מנסה להרחיב את ההגמוניה האזורית שלה וארגונים סונים שמים את ארה"ב למטרה, תבוסתו של דאעש משנה, אך לא מצמצמת, את חלקה של ארה"ב במזרח התיכון.

המלחמה שאחרי המלחמה
טוענת שהיא פועלת נגד אירן [צילום: אוון ווצ'י, AP]

הדרך האופטימלית להבטיח את האינטרסים האמריקנית לאחר הבסת דאעש, היא לא להצטרף או להגביר עימותים שיכולים להביא לתוהו ובוהו ולהגברת הפילוג. פעולות שכאלו כוללות הסלמה של מלחמות באזור, לתווך בין סעודיה וקטאר, לפעול לסיום מלחמת האזרחים בתימן, להביע עמדה לגבי האסלאם הפוליטי ולהוריד את רמת המתח בין סעודיה ואירן

רוברט מאלי: עו"ד אמריקני, כיום בעל תפקיד בכיר ב-International Crisis Group. בעל מומחיות בסכסוך הישראלי-פלשתיני, ובעבר יועץ לנשיאים ביל קלינטון וברק אובמה.
עבור רוב בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, המלחמה נגד דאעש לא הייתה דאגתן העיקרית. למרות שהמדינות המערביות אמרו שמדובר במאבק בעל עדיפות בינלאומית, אותן בעלת ברית הצטרפו ללחימה אך הסתכלו קדימה ליום שאחרי דאעש.
עבור טורקיה, מה שחשוב הוא המלחמה נגד הכורדים ורצונם בהגדרה עצמית. עבור סעודיה ואירן, מה שחשוב היה השליטה באזור; בעולם הסוני מתרחש מאבק בין מדינות קיצוניות יותר וקיצוניות פחות, מאבק שנתפס מבחינתן כחשוב יותר. עבור עירק, המחשבה על הסכסוכים האתניים והעדתיים במדינה, מעכירה את השמחה שבהבסת דאעש; הלחימה נגד דאעש תמיד הייתה כיסוי למאבקים אלו, ועם תבוסתו ההולכת וגוברת של הארגון, מאבקים אלו יקבלו נופך משמעותי יותר.
ביום שלאחר הקרבות, ארה"ב תצטרך לשאול עצמה כמה היא הולכת להיות מעורבת. בעלות בריתה יבקשו שהיא תהיה כמה שיותר מעורבת, תוך הכרת הנטייה האמריקנית לכוח. ממשל טראמפ עוסק במלחמה בטרור, במאבק מול אירן ובלעשות מה שאובמה לא עשה. דרך נקודות אלו, בעלות בריתה של ארה"ב ידחפו להתערבות אמריקנית.
ישנן ראיות שהדבר כבר קורה. סעודיה ואיחוד האמירויות הציגו את מלחמתן בתימן כפעילות נגד אירן, וכך גם את פעילותן נגד קטאר ושיתופי הפעולה שלה מול אירן. הכורדים בסוריה, שחוששים מנטישה אמריקנית אחרי הבסת דאעש, מציגים עצמם כחסם משמעותי נגד ההתעצמות האירנית בסוריה ונגד האיסלאמיזציה של טורקיה. טורקיה מצידה מציגה את אותם כורדים כמחבלים, ומצרים מציגה את האי-סובלנות שלה נגד האיסלאמיסטים כמאבק נגד הטרור.
ממשל טראמפ יתפתה לקחת צד, אך הוא יפסיד. הדרך האופטימלית להבטיח את האינטרסים האמריקנית לאחר הבסת דאעש, היא לא להצטרף או להגביר עימותים שיכולים להביא לתוהו ובוהו ולהגברת הפילוג. פעולות שכאלו כוללות הסלמה של מלחמות באזור, לתווך בין סעודיה וקטאר, לפעול לסיום מלחמת האזרחים בתימן, להביע עמדה לגבי האיסלאם הפוליטי ולהוריד את רמת המתח בין סעודיה ואירן.

תאריך:  12/07/17   |   עודכן:  12/07/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלבטים של ארה"ב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האמריקנים יוצאים מארון הטרור? ל"ת
הגוי..  |  12/07/17 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש ביצע מתקפת טרור מוצלחת נגד הצבא המצרי בצפון סיני ומנסה להוכיח כי לא איבד מכוחו ומיכולותיו. במצרים מאשימים את קטר כי היא עומדת מאחורי מתקפת הטרור וכי חלק מהמחבלים הגיעו מרצועת עזה
אריאל י' לוין
התפתחויות מעניינות ברצועת עזה: האם מצרים משנה את מדיניותה כלפי חמאס, מוחמד דחלאן משיג דריסת רגל, הרשות הפלשתינית רוצה גם היא את חלקה - וישראל צריכה לשים לב למתרחש
אריאל י' לוין
הקרב האחרון של דאעש יהיה מחזה אכזרי, אם בכלל יהיה זה הקרב האחרון - כי הלוחמים שישרדו יחזרו למחתרת והתומכים בחו"ל יפעלו כדי לנקום
אריאל י' לוין
שחרור העיר הסורית טבקה מידי דאעש מהווה מבחן למדיניותו של ממשל טראמפ בסוריה. הבעיות רבות, הפתרונות מועטים - ובעיר א-רקה זה יהיה עוד יותר מסובך
אריאל י' לוין
לוחמים לשעבר בשורות הארגון שחוזרים לארצות מוצאם, מתקשים למצוא עבודה. המעסיקים חוששים – ובמידה לא מועטה של צדק – שהם יבצעו פיגועים או יסייעו לאחרים
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
גוגל מגבירה את המאבק בטרור  /  אריאל י' לוין
אירן: סעודיה אחראית לפיגועים בטהרן  /  איציק וולף
העליון החמיר בעונש של תומך דאעש  /  איתמר לוין
מלחמת הצללים נגד דאעש  /  אריאל י' לוין
מענה לסוריה, איתות לאירן  /  אריאל י' לוין
הרוצחים בשם אללה   /  עמי דור-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il