הנהגת פנסיה חובה לכלל ציבור העובדים היא אחת הרפורמות החשובות במשק. בעבר נעשו לא מעט ניסיונות להעביר בכנסת בחקיקה חוק פנסיה חובה, אך ללא הצלחה. הירשזון עצמו, כשהיה יו"ר ועדת הכספים, ניסה להעביר חוק כזה, אך גנז אותו בלחצו של שר האוצר דאז, בנימין נתניהו.
הרפורמה בפנסיה היא מהפכנית. מדובר בפנסיה חובה לכלל ציבור העובדים - כלומר, המדינה תחייב כל אדם עובד, ובמקביל את המעביד שלו, באמצעות חקיקה, לחסוך לפנסיה. על כל שקל שהעובד יפריש משכרו לקופת הפנסיה, יפריש המעביד שני שקלים ויותר.
למיליון עובדים במשק אין כיום הסדרי פנסיה. בהגיעם לגיל פרישה הם נופלים לנטל על קופת המדינה, או שהם נאלצים לחיות בדלות ובעוני. מדובר בעיקר בבעלי השכר הנמוך במשק.
|
העלאת שווי השימוש ברכב, רפורמה שאינה יורדת מסדר היום הציבורי כבר שנתיים, משמעה שעובדים המקבלים רכב ממקום עבודתם ישלמו לרשויות המס סכומים גבוהים בהרבה בגין הטבה זו. מדובר בתשלומים העשויים להיות גבוהים פי 2 עד 2.5 מהסכומים שמשלמים העובדים היום. הנהגת רפורמת שווי השימוש תהיה הדרגתית ותימשך, ככל הנראה, שנתיים או שלוש שנים.
ההערכה היא כי בשלב הראשון להנהגת הרפורמה היא תכניס לקופת המדינה תוספת של כמיליארד שקל, ובעוד כשנתיים-שלוש תוספת של 2.5 מיליארד שקל. התוספת אמורה לחזור לציבור בשתי דרכים: באמצעות מס הכנסה שלילי, ועל-ידי הקטנת נטל המס הישיר (מס הכנסה) על כלל הציבור.
מכלל 2.7 מיליון העובדים השכירים במשק, פחות מ-250 אלף עובדים נהנים מרכב ממקום העבודה, רובם בעלי שכר בינוני וגבוה; ואולם הם משלמים בעבור ההטבה מס נמוך. כך למשל, אלה המקבלים רכב בקבוצה השנייה של שווי השימוש, משלמים בעבור ההטבה 1,330 שקל ערך לא ריאלי. ההערכה היא כי המס החדש ינוע סביב הגבול התחתון של המס הריאלי - 2,660 עד 3,300 שקל.
|
מס הכנסה שלילי היא תוכנית ממשלתית לסיוע לשכבות החלשות העובדות עובדים ששכרם נמוך, בין 3,500 שקל ל-5,000 שקל. עובדים אלה אינם משלמים מס הכנסה (יותר מ-50% מהציבור בישראל אינם משלמים מס הכנסה) ולא נהנו בשנים האחרונות מהתוכניות להקלת נטל מס הכנסה. לפי תוכנית מס הכנסה שלילי, עובדים אלה יקבלו מהמדינה מענק חודשי קבוע בן מאות שקלים שיהיה תלוי בשכרם, בהיקף המשרה שלהם, בגודל משפחתם ובמצבה הכלכלי.
במקביל, עובדים אלה לא ישלמו ביטוח לאומי, ולא ישלמו או ישלמו רק חלק קטן מאוד ממס הבריאות. מדובר בהטבה של כמה מאות שקלים לעובד.
|
בנוסף, לפי התוכנית ששר האוצר יציג מחר, ההכנסות מהעלאת שווי השימוש לבעלי הרכב הצמוד אמורות להקטין את נטל המס לכלל הציבור, ובעיקר למעמד הביניים בעלי הכנסות של עד 5,000 עד כ 17 אלף שקל בחודש ברוטו, במאות בודדות של שקלים, נטו. שר האוצר יציג היום את טבלאות ההטבות המלאות. ההטבה תהיה גדולה ביותר בקרב בעלי השכר הנמוך יותר ותרד בקרב בעלי השכר הגבוה. ייהנו ממנה כל השכירים במשק - גם בעלי שכר של 60 אלף שקל ויותר.
|
|