X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשפט הפך למשפט ראווה עם סממנים פוליטיים שגרמו נזק הן לצה"ל והן לתדמית המדינה, למרות התוצאה הסופית
▪  ▪  ▪
אזריה. מכונית המשםט הותנעה [צילום: פלאש 90]

אמרתי מיד עם פרוץ האירוע והריצה המיותרת של שר הביטחון, הרמטכ"ל ודובר צה"ל לתקשורת לגנות את המקרה, כי נעשתה טעות הסברתית ושהיה מקום לסגור את הפרשה במסגרת פנימית בצה"ל, תוך חקירת מצ"ח, עשיית תחקיר מבצעי והוצאות מסקנות מתבקשות.
ברגע שמכונית המשפט הותנעה והחלה לנוע, לא ניתן היה לעצור את התהליך המשפטי עד הגשת כתב אישום ומשפט בבית דין צבאי.
בעקרון, צודק בית המשפט, הן המחוזי והן הערעור, כי המעשה מנוגד לעקרונות המלחמה והמוסר של צה"ל, וכי מדובר במקרה חריג של אי-קיום הוראות והתנהלות פסולה מצד החייל היורה. עם זאת, בשל המצב הביטחוני והאווירה ששררה בחברון בזמן האירוע, והן בזירת האירוע, למרות החריגה בהתנהגות אזריה, לא היה מקום להגיע לבית הדין הצבאי.
המשפט הפך למשפט ראווה עם סממנים פוליטיים שגרמו נזק הן לצה"ל והן לתדמית המדינה, למרות התוצאה הסופית.
לדעתי והערכתי, המשפט על הערעור נמשך הרבה זמן מעבר לסביר, והיה ניתן ורצוי לסיימו בשליש מהזמן שנמשך, הן בשל החשיבות והן בשל ההשלכות התקשורתיות סביב.
משפט אזריה - סיום ומסקנות
בסיום משפט אזריה אני חוזר על הדברים שאמרתי בתחילת הפרשה. האירוע לא היה צריך להגיע לבית הדין הצבאי אך מהרגע שהתניעו את מכונית המשפט הצבאי לא היה מקום לעצור מאחר שרוח צהל תדמיתו ערכיו כלפי פנים וחוץ עמדו במבחן צה"ל הוא צבא ערכי עם ערכי לחימה מוצקים שעמדו במבחן הזמן. המקרה של אזריה היה חריג בשל הנסיבות המיוחדות והאווירה העוינת והמתוחה שהייתה בחברון. אזריה פעל מתוך דחף של כעס, תסכול ונקמה על דקירת חברו לפלוגה לפני הגיעו לזירה. גם מפקדיו בשטח ובזירת האירוע לא פעלו כיאות. השטח לא נוקה ולא אובטח כיאות דבר שאפשר את האירוע של אזריה. גם שר הביטחון, הרמטכ"ל ודובר צהל מיהרו לתקשורת ובמידה רבה סנדלו את הפרקליטות שנאלצה להגיש כתב אישום.
לגוף העניין - ההחלטות של בתי הדין היו צפויות בשל עקרונות הלחימה והשימוש הנכון בנשק ובשל המסר שהתחייב כלפי צהל, לוחמיו, ערכיו וכללי המלחמה בהווה ובעתיד. להזכיר, באנגליה הועמד חייל מיחידת עלית לדין צבאי על הריגת איש טאליבן שבוי, נידון למאסר ובסוף קיבל חנינה. גם אזריה צריך לסיים את הפרשה עם פנייה לרמטכ"ל ולהמשיך בחיים כאזרח. לדעתי הגשת כתב האישום הפכה את האירוע הצבאי לפרשה פוליטית מיותרת לחלוטין שהזיקה לצבא למדינה ולפוליטיקה. כמו-כן, להערכתי המקצועית ההליך המשפטי נמשך זמן ארוך מהרגיל ומהנחוץ במקרה זה, שהפך את המשפט למשפט ראווה שלא לצורך ולא ראוי. נקווה שכל הצדדים ילמדו מהסיטואציה ויוציאו מסקנות בהתאם. ולסיום הערה - בתקופת אריק שרון כמפקד רצועת עזה ומלחמתו בטרור שהשתולל באזור, המקרה של אזריה לא היה מגיע לבית הדין ואם כן הוא היה מתייצב אישית בבית הדין ונותן גיבוי לחייל כמפקד עליון וכמפקדו האישי. את זה אני אומר מתוך ניסיון אישי כיועץ משפטי של אריק שרון ברצועת עזה.
משהו קטן, לא טוב ועצוב
המוות של פיי גוטמן - במתכונת טרגדיה יוונית
המוות המיותר ובטרם עת של השחקן, זמר פיי גוטמן. כשקוראים על החיים שלו ומה שעבר עליו בשנה האחרונה לחייו יש בהם את כל האלמנטים של טרגדיה יוונית קלאסית. כואב מצער ומתסכל.
רצח משפחת סלומון - כיסוי תקשורתי לקוי
רצח משפחת סלומון מחלמיש ביהודה ושומרון. מחבל רצח בדקירות סבא בן ובת ופצע את הסבתא בנס ניצלו שני ילדים קטנים ואמם. המחבל לבוש חגיגית עם חולצה לבנה חיוך על פניו ורצח בידיו ובעיניו חוסל ועלה לפגוש 72 בתולות שעוברות ממחבל למחבל שמחוסל כמתנה מאבו מאזן והרשות הפלשתינית כולל תשלום קבוע למשפחה כל חודש על מעשה גבורתו ברצח ילדים וקשישים-ואין זה המקרה היחיד.
אילו ואני אומר אילו התקשורת הפעלתנית שלנו הייתה נותנת לאירוע הזה כיסוי ב-10 אחוז ממקרה אלאור אזריה בארץ ובחול ייתכן מאוד שהעולם היה רואה את התמונה אחרת. יש להצטער שממשלת ישראל בהסברתה הלקויה המאוחרת והלא יעילה הייתה מנצלת את המקרים של הרציחות הדקירות ההתקפות על אזרחי ישראל בשל היותם יהודים במדינה יהודית על-פי ההכרזה של בן-גוריון במגילת העצמאות להסברה יעילה הקהילייה הבינלאומית הייתה מבינה את מצבנו ושאיפותינו לביטחון הרבה יותר טוב. עדיין לא מאוחר לעשות לבצע ולהסביר.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  02/08/2017   |   עודכן:  02/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיום משפט אזריה - מסקנות והמלצות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם לזקק את הטיעון שלך
אלטע קאקער  |  2/08/17 22:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ורד כהן, רענן בר-און
בתי המשפט לא יהיו מחויבים לנוסחאות אריתמטיות נוקשות, אלא ישקלו שיקולים שונים העולים ממכלול הנסיבות המשפחתיות, ויוקנה להם שיקול הדעת לחתור ליעד של שוויון מהותי בין ההורים בנשיאה בהוצאות הילדים. אין ספק, שפסק דינו של בית המשפט העליון מסמל את תחילתו של עידן חדש, ומשרת באופן ישיר את טובת הילד עצמו
אלעזר לוין
רשות מקרקעי ישראל נכשלה לפני כחודש במכרז ענק למכירת מגרשים ל-1603 דירות בקריית ביאליק, אף ש-30% מהדירות נועדו למכירה בשוק החופשי    האוצר הסתיר -News1 חשף    התוצאה: המכרז יצא מחדש, אך רק 50% מהדירות שיבנו מיועדות למחיר למשתכן - ו-50% לשוק
רפי לאופרט
תעשיית ההבטחות מקיפה תחומים רחבים מאוד של חיינו וכבר לבשה צורה מובהקת של דרך להתחמק מעשייה. הכרזות מתורגמות תדיר לתהליכי "בישול" מסורבלים ועצלים, המכלים זמן יקר ומדרדרים פעולות רבות מדי מתחום התכנון והביצוע הטובים ל"תרגיל" בניהול משברי שגוי וכושל; די! אל תבטיחו - בצעו כראוי
עמי דור-און
אם וכאשר יגיעו כלי שייט אירניים לנמל לטקיה בסוריה ויקימו במקום בסיס ימי לפעילות בים התיכון, תהפוך תל אביב ליישוב ספר שניתן לפגוע בכינון ישיר מכיוון הים בעשרות מגדליו רבי הקומות העטופים בקירות זכוכית; לישראל יש שתי אופציות לבלום את המהלך האירני - יבשתי וימי וסביר להניח שהיא תפעל
יוני בן-מנחם
הנהגת פתח מסוכסכת ומפורדת, מצב בריאותו של מחמוד עבאס אינו ברור והוא מסרב למנות יורש. האפשרות לפרוץ מרחץ דמים בגדה לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית הופכת לריאלית וישראל חייבת להיערך בהתאם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il