כנס FashTech שנערך השבוע, בייזום ובהפקת אנשים ומחשבים, עסק בחיבור שבין טכנולוגיה לאופנה. במהלך הכנס עלו האתגרים שעומדים בפני תעשיית האופנה אל מול המהפכה הדיגיטלית שעובר ענף זה - בליבת הייצור שלו, באולמות העיצוב והתכנון ובעיקר בשטח עצמו.
למעשה, ענף האופנה אינו שונה מתעשיות אחרות שחוות חדשנות משבשת, או חדשנות משפרת, כפי שנהוג לקרוא למהפכה זו. יש בה את כל הסממנים שאנו מזהים כאשר מדברים על טרנספורמציה דיגיטלית.
המהפכה הזו מביאה למעבר של קוני הבגדים ושאר מוצרי האופנה מהחנויות הפיזיות לרשת. ביום שבו נערך הכנס פורסמו נתונים מעניינים על ירידה ניכרת במכירות של רשתות אופנה, בעיקר מותגים בינלאומיים, כשחלק ממנהלי הרשתות תולים את הירידה במכירות בגידול המואץ שחל בישראל בכל מה שקשור לקניות אופנה אונליין.
כמו-כן, רשתות האופנה והיצרנים חווים פיתוחים של חברות צעירות, בדרך כלל בוגרי בתי ספר לעיצוב, שפיתחו פתרונות תהליכיים לייצור ולעיצוב טובים יותר ואיכותיים יותר של מוצרי אופנה, שמתחרים במותגים הקיימים
נרדמו בשמירה? אחד המסרים שעלו מהכנס הוא שתעשיית האופנה - על מנהליה, יזמיה ובעליה - נרדמה בשמירה והתעוררה בבהלה כאשר גילתה כי הדיגיטל מאיים לנגוס מהגופים המסורתיים בתעשיה זו נתחי שוק נכבדים. זאת, על-ידי החל מהאפליקציה בנייד ועד למערכות של עיבוד מידע תמונות ואנליטיקה. הדבר פגע גם בכל אותן חברות צעירות, שהתקשו למצוא בית חם שיהיה מוכן לבדוק ולנסות את הפיתוחים.
אנחנו נמצאים כיום בתקופה מעניינת, שבה היצרנים, הרשתות הקמעוניות והסטארט-אפים מתחילים להתקרב ולהכיר זה את זה. הם מבינים את הכלל שאם לא יהיו זה לצד זה ויעבדו ביחד, הם יהיו תלויים זה לצד זה.
במהלך הכנס הוצגו פתרונות ודרכים לנצל את החדשנות הטכנולוגית ולהפוך אותה לשובר שוויון בתחרות מול ה-"שיבוש" שבחדשנות. הכוונה היא ליישום טכנולוגיות IT, להעצמת השימוש במידע הרב שכבר קיים אצלם עלינו - וזה לא מעט, בעזרת מערכות BI, CRM, ERP ויתר המערכות התומכות בכך.
בעזרת מערכות אלה הם יכולים לתת פתרונות של חוויית משתמש, לנהל טוב יותר את מדיניות השיווק, להבין מה באמת הלקוח רוצה ומזה לגזור תהליכי ייצור ואספקה שיכולים לחסוך להם הוצאות. החיסכון שינבע מזה ינותב למתן מענה לאתגרי המחיר וחוויית הלקוח, שהוא הנושא המרכזי המציק להם. הלקוח הישראלי, כמו לקוחות בכל העולם, כבר מזמן הפסיק להיות נאמן למותג, לחנות מסוימת. הוא יהיה מוכן לשלם אפילו את אותו המחיר אם החוויה של קנייה ברשת תביא לו את התוצאה שהוא מצפה לה.
השורה התחתונה: תעשיית האופנה היא דוגמה מוחשית למהפכה שמייצרת הכלכלה הדיגיטלית, לטרנספורמציה הדיגיטלית ולחדשנות המשבשת. בתעשיה זו, כמו בתעשיות אחרות, הבינו מזמן שמשהו קורה מתחת לשטח, גם אם באופן טבעי גורמים רבים בה מעדיפים לשבת על הגדר ולראות כיצד הדברים מתקדמים. ארגוני אופנה רבים הם בסדרי גודל לא קטנים, גם במונחים של המשק הישראלי. הם מעסיקים מאות עובדים והמהלכים שנועדו להתאים אותם למציאות החדשה הם מהפכה של ממש, שהיא קודם כל ניהולית ופנים ארגונית - כשהטכנולוגיה, כרגיל, היא המלווה והמאפשרת.