X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ה-CIA מבקש להפעיל בעצמו כלי טיס בלתי מאוישים נגד מחבלים באפגניסטן ובאזורי קרבות אחרים - בשינוי חד של המדיניות מימי אובמה ובהתאמה למדיניותו התקיפה של טראמפ נגד הטרור
▪  ▪  ▪
טראמפ יחליט [צילום: אלכס ברנדון, AP]

ה-CIA פועל להרחבת פעילותו באפגניסטן ואזורי קרבות אחרים, כאשר שירות בביון פועל לקידום הצעה לפיה הוא יבצע תקיפות מזל"ט בעצמו. לדברי בכירי מודיעין וצבא לשעבר, המצוטטים בניו-יורק טיימס, מדובר בהצעה שהבית הלבן מעוניין לקדם, למרות חששותיהם של אחדים מאנשי הפנטגון.
אם הדבר יאושר, זאת תהיה הפעם הראשונה של-CIA תהיה יכולת שכזאת באפגניסטן, יכולת שמרחיבה את הסמכות הקיימת כיום של הארגון לבצע תקיפות מזל"ט נגד מחבלים של אל-קאעידה וארגונים אחרים בגבול אפגניסטן-פקיסטן. ההצעה מקודמת במסגרת רצונו של הנשיא דונלד טראמפ להשתחרר מהריסון שאפיין את ממשל אובמה, בשאלה כיצד ה-CIA והצבא נלחמים נגד מחבלים מסביב לעולם. ממשל אובמה הטיל מגבלות במטרה לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע, וההצעה הנוכחית מעלה את האפשרות שממשל טראמפ יאפשר ל-CIA לבצע התקפות מזל"ט במדינות כמו לוב, סומליה ותימן, מדינות שבהן ארה"ב נלחמת בדאעש ו/או באל-קאעידה.
עד עכשיו, הפנטגון הוא שהוביל את ההתקפות האוויריות, באמצעות מזל"ט או כלים אחרים, נגד חמושים באפגניסטן ואזורי קרבות אחרים. ההבדל הוא שהצבא מודיע על התקפות שביצע, בניגוד ל-CIA שבמשך עשור ביצע התקפות משלו בפקיסטן בלי להודיע על כך אפילו לממשלת פקיסטן. ראש ה-CIA, מייק פומפאו, אמר לאחרונה לטראמפ כי המגבלות שהטיל ממשל אובמה על הסוכנות, פוגעות ביכולתה של ארה"ב לפעול ביעילות נגד טרור. פומפאו הציע, כי טראמפ יעניק ל-CIA את ההרשאה לפעול בעצמו בנושא.
כבר מראשית כהונתו הבהיר פומפאו, כי הוא מעוניין שסוכנות הביון תיקח חלק פעיל יותר בלחימה בטרור. אפגניסטן, אזור הקרבות הפעיל ביותר של ארה"ב, הוא המקום להתחיל את המדיניות החדשה - מציין ניו-יורק טיימס. בשלוש השנים האחרונות עלה מספר התקפות המזל"ט באפגניסטן: 304 מתקפות בשנת 2015, לעומת 376 בשנת 2016 וכעת 362 מתקפות מתחילת 2017 ועד סוף אוגוסט. מנגד, ל-CIA אין הרבה מה לעשות בפקיסטן, כאשר בוצעו רק שלוש תקיפות מזל"ט בשנה שעברה וארבע תקיפות השנה.
מפקד הכוחות תומך
לדברי פקידי ממשל שונים, שר ההגנה ג'יימס מאטיס לא התנגד לעמדת ה-CIA, אך פקידים אחרים בפנטגון מטילים ספק בהרחבת סמכות זו של ה-CIA, כאשר הם שואלים מה הסוכנות יכולה לעשות שהפנטגון לא יכול. פקידים שונים בפנטגון חוששים, כי החיילים האמריקנים שבאפגניסטן ישאו בנטל של התקפות מזל"ט של ה-CIA שיפגעו בחפים מפשע. מאחר שסוכנות הביון לא תפרסם מידע על-אודות התקפות אלו, הצבא הוא שיאלץ להתמודד עם ההשלכות.
ההצעה של פומפאו, ממשיך העיתון, משתלבת בהצהרותיו האחרונות של טראמפ בדבר כוונתו לפגוע בארגוני טרור שונים, כולל אל-קאעידה. בנאומו לפני חודש, בו פרס את המדיניות לגבי דרום אסיה, כולל אפגניסטן, הבטיח טראמפ להסיר כל הגבלה שמונעת מהחיילים לצוד מחבלים. בין המטרות של ה-CIA באפגניסטן נמצאת רשת חקאני, שמנהיגה הוא כיום מספר שתיים בטליבאן ואחראי לפעילותה המבצעית. רשת זו הייתה אחראית לפיגועים קטלניים ביותר בקאבול, בירת אפגניסטן, וכן לשיגור מחבלים מתאבדים באופן מתמיד מאז 2005.
לפומפאו יש תומך חשוב: גנרל ג'ון ניקולסון, מפקד הכוחות האמריקנים באפגניסטן. ניקולסון תומך בהכשרת כוחות נוספים מכוחות הביטחון האפגנים, כולל בפריסת 11,000 החיילים האמריקנים שסייעו בכך. טראמפ כבר אישר פריסתם של 4,000 חיילים אמריקנים, שיאפשרו לקצינים להכשיר את הכוחות האפגנים ולסייע בהכוונת התקיפות האמריקניות.
אלו המסתייגים מההצעה של ה-CIA, שואלים האם מדובר בהצעה נוספת להרחבת פעילות הסוכנות לביצוע פעילות צבאית חשאית. לוק הרטיג, פקיד בכיר ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי בתקופת ממשל אובמה, אמר שאחד הדברים הראשונים שארה"ב למדה מפעילותה בעירק ואפגניסטן, הוא שיש צורך בשקיפות של הפעילות המבצעית. מכיוון שההצעה החדשה משמעותה ירידה בשקיפות, טוען הרטיג שמדובר בטעות אסטרטגית ומוסרית.
פומפאו איננו ברנן
כאשר ג'ון ברנן מונה לראש ה-CIA בסוף 2013, הוא אמר שתוכנית העבודה שלו היא להחזיר את הסוכנות לעבודתה המקורית והמסורתית של איסוף מודיעין וריגול, עבודה שהוזנחה למדי. ברנן מתח ביקורת על חוסר יכולתה של הסוכנות לספק מידע מודיעיני ולנתח את המהפכות שהפכו לאביב הערבי, ואמר שהסוכנות צריכה להעביר חלק מהפעילות החצי-צבאית שלה לידי הפנטגון.
בנאום שנשא ברק אובמה במאי 2013 אודות מדיניות ארה"ב למלחמה בטרור, הוא הודיע על נהלים חדשים למתקפות מזל"ט שינוהלו בלעדית על-ידי הפנטגון. המבקרים אומרים שגם פה הפעילות הייתה איטית, ושכל נושא התקפות המזל"ט היה צריך לעבור מידי ה-CIA לפנטגון.
כעת, כאשר פומפאו אחראי, הסוכנות מחזירה לידיה את פעילותה הצבאית ופועלת לביצוע מבצעים חשאיים מחוץ לאזורי סכסוך כדוגמת אירן. כך למשל, מי שהיה אחראי על פעילות המזל"טים בסוכנות הועבר כעת לטפל בנושא האירני. פומפאו אמר לפני חודשיים, כי הסוכנות שברה את אל-קאעידה במסגרת תקיפות המזל"ט בפקיסטן. וכעת הם הולכים לעשות זאת שוב.

תאריך:  18/09/17   |   עודכן:  18/09/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
אקונומיסט אומר שביטול הסכם הגרעין רק יחמיר את המצב. במקום זאת, ארה"ב צריכה להרחיב את העיצומים על אירן, להשיב את היציבות למפרץ הפרסי ולפעול בסוריה
איתמר לוין
מחקר העלה ששליש מהבריטים מחזיקים לפחות בדעה אנטישמית אחת. זואי סטרימפל אומרת שהשמאל הקיצוני אנטישמי כמו הימין הקיצוני – משום שהוא רואה בישראל את מקור כל הרוע
איתמר לוין
ג'רמי וורנר מזהיר בדיילי טלגרף, שמהפכת המיחשוב והבינה המלאכותית בשוק העבודה, תפגע בעובדים רבים - ובמיוחד תקשה על התקדמותה הכלכלית של אפריקה
איתמר לוין
היחסים בין סין ליפן הורעו בשנים האחרונות, ובאופן לא מפתיע - מומחים המצוטטים בעיתון הרשמי צ'יינה דיילי תולים את האחריות במעשיה של טוקיו
איתמר לוין
נצחונה הצפוי של אנגלה מרקל בשבוע הבא מלמד על המשך הטסטוס קוו בגרמניה - אבל יש פרשנים הטוענים, שהיציבות הממושכת דוחפת מצביעים לזרועות המפלגות הקיצוניות
רשימות נוספות
קושניר: לא הייתה קנוניה  /  איתמר לוין
עו"ד של טראמפ הונה נזקקים  /  איתמר לוין
ירידה חדה בדימוי של ארה"ב  /  איתמר לוין
הרי לאוס ונהר מקונג  /  איתמר לוין
43 התירוצים של הילארי  /  איתמר לוין
האם פול יפול  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il