X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אשמח לארח את מי שעמד כצוק סלע מול דעת קהל עוינת ואמר אמת כאובה, לפיה אקט חיצוני של תפילה עדוי בריטואל דתי הוא חסר משמעות
▪  ▪  ▪
מצווה יפה [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

מצווה יפה מצוות האושפזין. לשבעת האורחים - האושפזין - שנקבעו במסורת, אני מוצא לנכון להוסיף אורח נוסף, אושפיז אחד, את הנביא עמוס. בימים של אלימות מילולית בוטה כלפי כל מי שלא מיישר קו עם קונצנזוס כפוי, אני מבקש לארח את עמוס, אורח הרואה עצמו מגויס למאבק נגד אמיתות שקריות.
מצער, שבספר ויקרא רבה י' ב' מגלים לנו, כי עמוס חווה בחייו ביטויי הסתייגות רבים. הוא לא נרתע כשלמשמע נבואותיו נשלחו לעברו דברי נאצה קשים על-ידי רבים מבני דורו. עמוס, בבדידותו, התייצב נחוש מול בוטות אלימה של המון מוסת, ששלח חיצי רעל מילולי גס ומתנכר כלפיו. המון שהוסת לא לקבל את לעגו של הנביא לריטואל דתי כפי שעוצב בדורו, כשהטקס מקודש למרות שערך תכני-מוסרי מובס.
עמוס לא נרתע מלהתריס לעברה של החברה מלים מייסרות: "שָׁנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם ...כִּי אִם תַּעֲלוּ לִי עוֹלוֹת וּמִנְחוֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה ...לֹא אַבִּיט ... זִמְרַת נְבָלִים לֹא אֶשְמַע" (עמוס ה' 21-22).
אשמח לארח את מי שעמד כצוק סלע מול דעת קהל עוינת ואמר אמת כאובה, לפיה אקט חיצוני של תפילה עדוי בריטואל דתי הוא חסר משמעות. הוא חזר ושנה, שאין מקום לדפוס טקסי, אם לא שולבו בו מערכות חיים חברתיות, בהן קיימות נוכחות של עוצמת הפסוק "וַיִּגַל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן" (שם 24). אין מקום לריטואל טקסי, כשקיימת קוטביות מעמדית, המנציחה את העדר הצדק הסוציאלי.
עמוס ניבא בימי ירבעם בן יואש מלך ישראל ועוזיהו בן אמציה מלך יהודה. זו תקופת כיבושים טריטוריאליים, חוסן מדיני וכלכלי (דברי הימים ב' כ"ו 9-11). שליטה מדינית על חלק משמעותי ממרחביה של סוריה כיום (כולל דמשק), עבר הירדן המזרחי, שפלת החוף הדרומי ועד גבול מצרים (מלכים ב' י"ד 25). קיים שעבוד מוחלט של כל עמי האזור, המחויבים בנתינת מנחות כסף ומסים גבוהים למערכת השלטון בישראל וביהודה (דברי הימים ב', ב' כ"ו 8). הנביא ראה נגע ממאיר בתאוות הכיבוש והשליטה על האחר, נגע שהפך "לְלַעֲנָה מִשְׁפָּט, וּצְדָקָה לָאָרֶץ הִנִּיחוּ" (שם, ה' 7).
העוצמה הכלכלית סככה על שכבה צרה ולא חלחלה אל החברה. שכבה צרה זו נתפסה בעיני עמוס כ"פָּרוֹת הַבָּשָׁן ... הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים", היא אופיינה באורח חיים שעלה על שרטון של הסתאבות והתבהמות - "...הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה" (שם ד' 1), ובהתנכרות מוחלטת להון האנושי של החברה, שאותו ניתן לנשל אפילו עבור חוב של זוג נעליים. "עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם" (שם ב' 6).
קשה היה לעמוס לדבר סרה בעם שאהבתו אליו בערה בעצמותיו "מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטָן הוּא" (שם ז' 2-5), מתוך כאב ואהבה רבה לעמו הוא השמיע את מסריו, שנדחו על-ידי "שַׁאֲנָנִים בְּצִיּוֹן וּבוֹטְחִים בְּהַר שׁוֹמְרוֹן" (שם ו' 1).
ניכרים פצעי אוהב של נביא, השולח מלים קשות לכתובתם של "הַשּוֹכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן, סְרוּחִים עַל עֲרִישׁוֹתָם וְאוֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹך מַרְבֵּק" (שם ו' 4).
הנוקד, הבולס שקמים והבוקר הוא בשבילי לא רק אושפיז בסוכה אלא אדם, שהקדיש את חייו לשליחות למען קיומה של חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי. לחם למען חברה ללא ניכור מעמדי. נביא שלא חשש להתמודד עם גילויי לאומנות בוטה של "אַתָּה בְּחַרְתָּנוּ" והעביר את רעיון הבחירה באש צולבת של ביקורת נוקבת - "הֲלֹא כִּבְנֵי כֻּשִּׁיִּים אַתֶּם לִי בְּנֵי יִשְרָאֵל" ההבדל הוא בכך ש"אֶת יִשְׁרָאֵל הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, פְּלִישְׁתִים מִכַּפְתּוֹר וְאָרָם מִקִּיר" ( שם ט' 7).
אמירות אמיצות נגד תחושת ה"אַתָּה בְּחַרְתָּנוּ" נאמרו לכתובתה של החברה למרות ביטויי התרסה בוטה ואי אמונה גלויה כלפי דבריו ( שם ט' 10).
מצער שנבואותיו נדחו על-ידי שאננות ויוהרה של הנהגה מדושנת במציאות חיים של כיבושים טריטוריאלים וכפיפות כנועה של עמים במרחבים הגובלים עם ממלכות ישראל ויהודה.
עמוס הוא האושפיז שלי, כי הוא משמיע אמירה אמיצה וכנה נגד קוטביות מעמדית, שהעמידה מצד אחד עלית אמידה ומנגד הון אנושי חבוט. אני מעריץ את איש האדמה הנוקד, הבוקר והבולס שקמים, שיצא לחזית המאבק החברתי ונגד התנשאות לאומנית.
אני מאחל לכולנו, שעולם הערכים שהסעיר את עמוס, יהיה אושפיז בסוכתה של החברה בישראל בחג סוכות, וגם אורח מכובד בסיפור היציאה מעבדות לחרות בחג הפסח. כשם שהנביא עמוס דחה על הסף אמירה של שררה שולטת והמון מוסת - "חוֹזֶה לֵךְ בְּרַח לֵך ...: (שם פרק ז' 12), כן אנחנו מצווים לא לסגת מול התלהמות של המון מוסת. כשם שבן דורו מיכה המורשתי ויותר מאוחר הנביא ירמיהו נותרו נחושים ולא נרתעו מאמירות קשות כמו "בֶּן מָוֶת הָאִישׁ הַזֶּה", כך גם אנחנו חייבים להיות נחושים.

תאריך:  08/10/2017   |   עודכן:  08/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האושפיז שלי בסוכה
תגובות  [ 25 ] מוצגות  [ 25 ]  כתוב תגובה 
1
האושפיז של ביבי
אושפיז של ביבי  |  8/10/17 15:45
2
תזמין את חנין זועבי בה בחרת
מגיב ותיק  |  8/10/17 15:48
 
- רק לא להזמין את מגיב ותיק
רק לא  |  8/10/17 16:40
 
- אני מניח
מגיב ותיק  |  8/10/17 18:57
 
- אני מניח
אני מניח   |  9/10/17 17:35
3
מהקן של השוה"צ במלבס
שמואל כהן  |  8/10/17 15:55
 
- סוכת המות שקלינסקי בונה לנו
ב .ל  |  8/10/17 19:41
 
- ב.ל נחוש לומר לכולם שהוא מטורף
ב.ל נחוש   |  10/10/17 15:45
 
- להכריז עד כמה ב.ל מסוכן
ב.ל נחוש ונמרץ   |  14/10/17 18:28
4
חזק ואמץ ל"ת
ממלבס  |  8/10/17 16:01
5
נאחל לנו סוכת שלום ל"ת
שלום..  |  8/10/17 18:29
6
חוזה לך ברך -זה מה שאומר הימין
הימין המטורף   |  9/10/17 11:55
 
- הימין אומר הוזה לך ברח ולך ברח
ב .ל  |  9/10/17 18:20
 
- נמשיך להאבק גם בשנת תשע״ ח
תשע״ח  |  14/10/17 16:33
7
בשנה הבאה סוכת שלום
אינשאללה   |  9/10/17 17:55
 
- מי ייתן ותיבנה כאן סוכת שלום .
הלוואי   |  14/10/17 15:22
8
השטויות בסוכה של ביבי
בסוכה של ביבי   |  10/10/17 08:41
9
בסוכה של נתניהו
סוכת שלום   |  10/10/17 09:24
10
ביבי בסוכה מדבר על החשמונאים
ביבי בסוכתו   |  10/10/17 09:44
11
לא כל בוגד הוא עמוס הנביא ל"ת
ב_שמואל  |  10/10/17 14:45
12
שביבי ילמד ממני מאלכסנדר ינא
אלכסנדר ינאי   |  10/10/17 14:51
 
- כנראה לא למדת ממורים
ב_שמואל  |  10/10/17 20:38
 
- מגיבי הימין לא למדו
לא למדו   |  13/10/17 15:10
13
הוא נחוץ לנו היום
עמוס הנביא   |  12/10/17 19:18
14
אין לך מה לעשות באתר הזה, איתן
הצעת ידיד   |  14/10/17 19:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ציפי לידר
מה לומדים מהרועה המאושר?    מה מלמדת הסוכה?    מיהו מְעוּשָׁר?    מדוע קוראים את קוהלת בסוכות?    מה לומדים מִמְשַל השועל והכרם?    וּלקינוח תורת חיים
איתמר לוין
קריאה מטומטמת של החוקה האמריקנית בנושא הנשק    רשלנות פושעת בטכס לחללי מלחמת יום הכיפורים    טראמפ אולי גאון בעסקים, אבל טיפש בממשל    פסק הדין המטופש של השופטת ורדה מרוז    בורות של מסעדת ברגר קינג    ממשלת ספרד דווקא נהגה כיאות בקטלוניה
נסים ישעיהו
"מי שיש לו מאה רוצה מאתים" וזה לגמרי טבעי ונכון, אבל עלינו לאמץ את הגישה הזאת לממד הרוחני שלנו
חובב לויטס
שבעה אושפזין באים בסוכתו של חובב לויטס ובדומה לאושפזין המקוריים יכנסו לסוכה בהתאם לגילם, נושאים בחיקם משפט מהמקורות המסמל עבורם דרך חיים. ואף כי כל אחד ממגזר אחר ומהשקפת עולם שונה, כולם יהודים בעלי חכמה, בינה ודעת
עידן יוסף
הרב וייסינגר קובע כי למרות שמעיקר הדין סוכה חייבת לעמוד שבעה ימים, בסוכה מתנפחת יכולים להסתפק בחיבור הסוכה למדחס האוויר השומר על לחץ גבוה בדפנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il