X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מלחמת האזרחים הכמעט-נשכחת מהווה למעשה עוד זרוע של הרחבת ההשפעה האירנית במזרח התיכון. הממשל מתכנן להגביר את התמיכה בכוחות הנלחמים בחות'ים, גם כדי להגן על נתיבי הנפט
▪  ▪  ▪
החות'ים. שלוחה אירנית [צילום: האני מוחמד, AP]

הנשיא דונלד טראמפ בוחן כעת את הנעשה בתימן, במטרה להמעיט את ההשפעה האירנית בעולם הערבי. ארה"ב מודאגת במיוחד מהיכולת של אירן לעצור את נתיבי השיט בים האדום, נתיבים החיוניים לסחר באנרגיה.
לדברי בכירים בממשל האמריקני, המאמצים לסיום מלחמת האזרחים בתימן אוגדים סיכונים וסיכויים לארה"ב, במיוחד כאשר המלחמה המילולית נגד אירן מסלימה. הכוחות הפרוסים בתימן, בעיקר כוחות מסעודיה ואיחוד האמירויות, יכולים להוות בסיס למערכה נגד הכוחות האירנים שם, תוך מעורבות אמריקנית מינימלית.
נכון לעכשיו, ארה"ב הגבירה את התמיכה המודיעינית והלוגיסטית לקואליציה בראשות סעודיה, והיא החלה לפעול נגד שלוחת אל-קאעידה בתימן. הרחבת התמיכה יכולה להיעשות בהתבסס על האמונה, כי אירן מחמשת את מורדים החות'ים ומייעצת להם. בכירים בממשל טראמפ דיווחו על עלייה משמעותית בהעברת מודיעין וציוד לוגיסטי לסעודיה ואיחוד האמירויות. כך למשל, הבית הלבן הסיר את המגבלה מכירת נשק מונחה לסעודיה.
עם זאת, מזהיר Washington Institute, ארה"ב מסתכנת בהיגררות לסכסוך בתימן, שהוא פחות מרכזי מסכסוכים אחרים באזור. אירן ובעלות בריתה כבשו את העיר כירכוכ, סייעו רבות לביסוס משטרו של בשאר אסד בסוריה כאשר לוחמי חיזבאללה ומיליציות אירניות מאיימות על ישראל. האסטרטגיה האמריקנית נגד אירן מתמקדת כיום ביכולתה של אירן להרחיב את השפעתה האזורית על-ידי חימוש מיליציות ופריסת יועצים. לדברי בכירים אמריקנים, משמרות המהפכה של אירן העבירו מערכות נשק מתוחכמות לשלוחותיה באזור, כולל מערכות טילים מתקדמות לחות'ים.
המורדים מפתחים טילים בליסטיים
לדעת הממשל האמריקני ישנה דחיפות להגביל סיוע זה, לאור הפעילות החוזרת של החות'ים נגד כלי שיט אמריקנים באזור. יותר מ-3 מיליון חביות נפט עוברות מדי יום במצרי באב אל-מנדב, שמחברים בין מפרץ עדן לים האדום. ביחד עם קרבת של אירן למצר הורמוז במפרץ הפרסי, ארה"ב חוששת שהעברת טילים לחות'ים תציב את אירן בשליטה על שני מוקדים חשובים באזור. זוהי הסיבה שתימן נמצאת כעת בחזית האסטרטגיה האמריקנית נגד אירן. בנוסף, ארה"ב חוששת שאירן תבנה את החות'ים כך שיהפכו לכוח פוליטי וצבאי בדומה לחיזבאללה.
בכירים אירנים מכחישים את ההאשמות בדבר חימוש החות'ים, אך ארה"ב ובעלות בריתה טוענות שמצאו הוכחות לדבר. באמצע אוקטובר אמר מפקד בכיר בכוח החות'י בראיון לתקשורת האירנית, שהמורדים כעת מפתחים יכולת לייצר טילים בליסטיים. לא נאמר מי סיפק את הטכנולוגיה הזאת, אך ארה"ב חושדת שיד אירן בדבר.
מנהיגים פוליטיים באירן ובכירים במשמרות המהפכה שיבחו את היכולות הצבאיות של החות'ים, באומרם שהצלחותיהם פוגעת בהשפעה האמריקנית באזור. דובר משמרות המהפכה התייחס לנושא, באומרו שהשפעתה של אירן הגיע עד לבאב אל-מנדב, ובמקרה אחר טען שגבולותיה של אירן פרוסים מהים התיכון ועד חופיה של תימן.
פקידי ממשל אמריקנים מעריכים, כי הגברת התמיכה האמריקנית בקואליציה בתימן, תצמצם את מקרי המוות של אזרחים ותגביר את הלחץ על החות'ים לחזור לשולחן המו"מ. המהלך הדיפלומטי הופסק עם החלפת הממשל, כאשר החות'ים האמינו, כי טראמפ ינקוט במדיניות אחרת כלפיהם.
באשר לאיום הימי, גורמים אמריקנים אמרו שהפנטגון יחזק את מאמציו לשמור על נתיבי סחר אסטרטגיים מול תימן, תהליך שהחל בשלהי כהונת ממשל אובמה. השנה שעברה אישר הנשיא ברק אובמה למשחתת ששטה באזור לפגוע בתחנות מכ"ם שהיו בשליטה חות'ית. המורדים לא הצליחו לפגוע בכלי שיט אמריקני, אך הצליחו לפגוע בספינות של סעודיה, והצי האמריקני הזהיר מפני פריסת מוקשים ימיים, ככל הנראה בסיוע אירני.
הספינה לא נעצרה
בכירים בעבר ובהווה מכירים בעובדה שעימות מול הנוכחות האירנית בתימן יכול להביא להסלמה צבאית. לפי ניו-יורק טיימס, בחודש פברואר שקל שר ההגנה, ג'יימס מאטיס, להורות על עצירת ספינה אירנית, שנחשדה בהעברת נשק לידי החות'ים. בסופו של דבר הספינה לא נעצרה, בין היתר בשל חוסר הוודאות לגבי החוק הבינלאומי והסיכוי להסלמה.
בכירים אמריקנים אמרו שהם מבינים, כי אירן ומשמרות המהפכה יכולים להגביר את תמיכתם בשלוחותיה של אירן, לאור הקו הנוקשה שנקט טראמפ לאחרונה. בעיני הממשל, הגברת התמיכה כבר מתבצעת באזור בשנים האחרונות, כאשר אירן מממנת את בעלות בריתה בסוריה, כוויית, בחריין ובשטחים השיעים במזרח סעודיה. הגברת התמיכה החלה עם החתימה על הסכם הגרעין, ולכן אין זה סביר שהיא תאט דווקא עכשיו.
הגברת התמיכה בסעודיה תהיה פעולה מסובכת, אומר המכון. פקידים אמריקנים וערבים מכירים בכך שיש רק פתרון דיפלומטי למלחמה בתימן. הגברת המעורבות האמריקנית יכולה ללחוץ על החות'ים לפנות לקווים דיפלומטיים, והיא גם עלולה להביא להגברת הפעילות הצבאית הסעודית שהחלה כעת להתקדם בצורה משמעותית.

תאריך:  29/10/17   |   עודכן:  29/10/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
OECD מצביע על הסיכונים לשחיתות בסחר העולמי, הנובעים במיוחד מפרצות במכס ובביקורת הגבולות ומביורוקרטיה מכבידה. הארגון גם מציע שורה של צעדים לשיפור המצב
אריאל י' לוין
המארב בניז'ר בו נהרגו ארבעה חיילים אמריקנים תופס כותרות בעיקר בשל המריבה בין טראמפ למשפחתו של אחד מהם, אך הנושא החשוב באמת הוא ההתמודדות עם איום הטרור ההולך ומתגבר ביבשת השחורה
אריאל י' לוין
אלפי מהגרים בלתי חוקיים מאפריקה מגיעים מדי שנה לספרד, ומספרם גדל משמעותית בשנת 2017. הם מנצלים את העובדה שהמרחק ממרוקו הוא 14 ק"מ בלבד, ובאירופה חוששים שהמספר יגדל עוד יותר
אריאל י' לוין
ארגון הטרור הניגרי משתמש במחבלות מתאבדות יותר מכל ארגון טרור בהיסטוריה, גם משום שהן גורמות זעזוע קשה במיוחד וגם משום שיש בהן מי שמעדיפות את המוות על פני ההתעללות של הארגון
אריאל י' לוין
מחלוקת על יום המנוחה של עובדי המדינה מאיימת להצית שוב מתיחות בין הנוצרים והמוסלמים. ביזנסוויק אומר, כי יש במדינה קולות בודדים המזהירים מפני מלחמת אזרחים מחודשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il