X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דרן, פוב [צילום: יח"צ המוזיאון]
שובו של הפיגורטיבי?
לאחר תקופה ארוכה בה התמקדו מוזאונים וגלריות באמנות אבסטרקטית של ציירים מודרניים ועכשוויים, נראה שלאחרונה יש וויתור והסכמה לחזור לפיגורטיבי ממנו התרחקו במודע

התערוכה האחרונה במוזאון פומפידו בפריז עשתה כבוד רב לאמן האנגלי המתגורר בארה"ב, דיוויד הוקני במלאת לו 80 שנה. האוצרים עצמם, שלא נטו כל כך לפתוח תערוכה שחלק רב ממנה הוא ציור פיגורטיבי, נדהמו מהפופולריות לה זכתה. ואכן תורים ארוכים השתרכו לאורך רחבת המוזאון (גם בגלל חוסר היעילות בפתיחת כניסה יחידה ובידוק ביטחוני). ציוריו של הוקני (נ. 1937) כללו ציורים גדולי מידות של דמויות ריאליסטיות, ביניהן של הוריו, של הסוכן האמנותי שלו, של המאהב שלו, של הבריכה והמקפצה, אך בעיקר ציורי נוף ריאליסטיים, ביניהם הדרך הפתלתלה לביתו מגבעת הוליווד, בצבעים נועזים וקומפוזיציה שהיא כמעט אבסטרקט. כאות הוקרה העניק הוקני למוזאון פומפידו את אחד מציוריו המרשימים והענקיים, 'בוא האביב', עצים ביורקשייר.

'פוב' (דב) ופיגרטיבי

תערוכה מקבילה במוזאון פומפידו מביאה מבט מחודש על היצירה של אנדרה דרן (1880-1954), אמן צרפתי מוביל במאה ה-20, לפני המלחמה, שהשתתף בזרמים אמנותיים רדיקליים: פוביזם וקוביזם, מקורב למטיס, ברק ופיקסו. בהמשך דרכו, חזר לתנועה הפיגורטיבית, ריאליסטית אליו פנו בהמשך חייהם גם פיקסו, שיריקו ואמנים גרמנים מזרם האוביקטיביות החדשה.
דרן היה רב-תחומי. הוא עסק באמנות פלסטית, פיסול, קרמיקה, צילום וקולנוע. גרטרוד שטיין אמרה עליו שהוא "כריסטופר קולומבוס של האמנות המודרנית", אשר חיפש וגילה מחוזות חדשים באמנות, ואחרים נהנו מהן. בתערוכה ניתן לראות גם את אהבתו לאמנות האפריקנית, מאורית. בניגוד לצבעים העזים ולמשיכות המכחול החופשיות בציוריו הפובים (fauve פוב=דב, בצרפתית, עקב הראשוניות, הנועזות, עצמת הצבעים של אותם ציירים), בציוריו הקוביסטים שולטים צבעים מונוכרומים קודרים.
לפני מותו (1954) הספיק עוד לצייר את יצירת האלמוות שלו, גדולת הממדים: 'הצייד', או 'תור הזהב', שבמרכזה אריה שואג וחיות טרף אחרות במחיצת בני האדם (חזון אחרית הימים?). את המבט הכולל על יצירתו ניתן להשלים בתערוכה נוספת עליו ועל שניים מבני דורו במוזאון לאמנות מודרנית של פריז.

גוגן האלכימיסט

פנינה נוספת והישג חשוב לאמנות (ולתיירות) הצרפתית היא פתיחת התערוכה על גוגן (1903-1848) בגרנד פלה. גוגן הוא אחד האמנים הצרפתים החשובים ביותר של המאה ה-19 ומבשר האמנות המודרנית. בתערוכה מוצגים עבודותיו מתחום הציור, רישום, פיסול, קרמיקה, תחריט ועוד, המשקפים את מסע החיפוש שלו למציאת המדיום האמנותי. גוגן ידוע בזכות ציוריו הנאיביים והאקזוטיים מטהיטי, מהמפגש הסוער עם ואן גוך (יש טענה שבגללו חתך ואן גוך את אזנו) אך מעטים יודעים כי היה עמיל בורסה בתחילת דרכו ואף עשה חייל ורכש תמונות של ציירים ידועים. אך משדבק בו חיידק האמנות והחליט שזה ייעודו לא הצליח לכלכל את משפחתו שחזרה לדנמרק, מוצאה של אשתו. גוגן שייך למשפחת האמנים המיוסרים שלא זכו לראות בחייהם את פרי עמלם. היצירות שצייר בטהיטי היו רחוקות מהנורמה של הקהל האירופי ולא נמכרו. גוגן חזר לטבע, לפראי, לראשוניות, וצייר דמויות אוטנטיות בנוף חצי טבעי חצי סימבולי, בצבעים נועזים, על-רקע שטוח, בהשפעת האמנות היפנית שהשפיעה על האמנות האירופית באותה עת. בתקופות מסוימות חי חיי הוללות ומחלת הסיפיקליס הייתה אחד הגורמים למותו בגיל 55.

פן, לא רק אופנה

באגף השני של גרנד פלה מוצגת תערוכה מוצלחת נוספת, זו של הצלם האמריקני ארווינג פן (Irving Penn 1917-2009), לרגל 100 שנה להולדתו. פן נשלח לפריז ע"י מגזין האפנה ווג, שם נתגלה כאמן בחסד של פורטרטים מתחום אפנה, כשאשתו ליזה משמשת לו מודל לאפנת-על. צילומיו של פן הפכו כבר לאייקונים בעולם הצילום, גם בזכות צילומים של ידוענים כמו היצ'קוק, דאלי, גרבו, ודמויות אקזוטיות של בני שבטים אפריקניים על קישוטיהם ולבושם המיוחד.

תאריך:  27/11/2017   |   עודכן:  27/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
62 תיקי פשיטות רגל שנפתחו בשבוע שעבר מצביעים על ריבוי מקרים בהם החייבים ממשיכים לצרוך מוצרים ושירותים ברבבות שקלים - במיוחד סלולר - ולאחר מכן מבקשים הפטר מחובותיהם    שיעור ניכר של צעירים המבקשים פשיטת רגל בשל חובות שאינם גבוהים במיוחד    בקשות להסדרים גם כאשר קיימים חובות של מאות אלפי שקלים למדינה ולרשויות מקומיות    המסקנה: ארבע שנים אחרי הנהגת הרפורמה, קיים צורך דחוף להכניס בה שינויים מהותיים
צילה שיר-אל
מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר?!    זיווגים קשים, חיבורים נכונים וסימני שאלה
אלי אלון
יתה פרח, נולדה בשנת 1924 בשם יהודית בן-יעקב, גדלה והתחנכה בקיבוץ דגניה א'. אביה, יצחק בן-יעקב (ינקלזון) היה חלוץ    אמה של דיתה, יונה פרח, למדה בגימנסיה העברית "הרצליה" בתל אביב ובהמשך הצטרפה לקבוצה דגניה
עמי דור-און
ד"ר יעקב פיקר, שהיה אחרי קום המדינה המפקח על הביטוח במשרד האוצר גדל באוסטריה בעלת התרבות הגרמנית וקיבל תואר דוקטור למשפטים מאוניברסיטת וינה. שלמה אליהו יליד בגדד עלה לישראל עם משפחתו והיה חסר כל. לכאורה שני הפכים שלעולם לא היו יכולים למצוא שפה משותפת, אבל כנראה יד הגורל החליטה שהם יפגשו וישתפו פעולה
ראובן לייב
בגלריית גודין שבבאר שבע מתקיימת בימים אלה תערוכתם של עולים חדשים, המבטאים בציור ובצילום את נופיה המרהיבים של מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il