X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אמנם בשנים האחרונות מספר אינטלקטואלים ערביים אמיצים מביעים חרטה על גירוש היהודים והחרמת רכושם, פעולות שפגעו, לדעתם, כלכלית וחברתית במדינותיהם אך לנוכח התוהו ובוהו השורר במרבית מדינות ערב, סיכויי דעות אלה להתקבל בציבור הם קלושים
▪  ▪  ▪
בלי כל [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

היום, ל' בנובמבר, יצוין באירוע ממלכתי בירושלים, זו השנה הרביעית, יום היציאה והגירוש של יהודי ערב ואירן. כל זאת בהתאם לחוק שנחקק בכנסת ב-2014. באירוע תצוין המורשת של מיליון היהודים שחיו במזרח התיכון ובצפון אפריקה, שרובם הגיעו לישראל כפליטים, וכיום הם וצאצאיהם מהווים כמחצית אוכלוסייתה. אירועים דומים יערכו בקרב הקהילות היהודיות ברחבי העולם.
התאריך ל' בנובמבר נקבע לציון היציאה והגירוש בשל סמיכותו לכ"ט בנובמבר, יום ההחלטה על "חלוקת פלשתין" בעצרת האו"ם. אז החלו הפגיעות ביהודים שחיו במדינות ערב. היהודים שחששו לחייהם בעקבות ההתנכלויות של הממשלות הערביות נאלצו לעזוב את מדינותיהם, ולהותיר מאחוריהם את רכושם הפרטי והקהילתי, והוא הוחרם.
אין ספק שבקיום האירוע הממלכתי ובהעלאת הנושא בבתי ספר וברחבי העולם ישראל נוקטת צעד חשוב לציון הטרגדיות של הקהילות היהודיות שחיו במזרח התיכון וצפון אפריקה, שסיפורן הוזנח. לצערנו הרב, מעטים נותרו המכירים את ההיסטוריה של הקהילות היהודיות שחיו באזור, את הסבל שסבלו בגלל יהדותן ואת סיפור הקורבנות שהקריבו כדי להציל את עצמם ולהגיע למדינה היחידה שקבלה אותם - ישראל.
מאז עלה נושא יהודי ערב לדיון ציבורי, כולל באו"ם, פרצו חילוקי דעות עזים בין פרשנים וכותבים ישראלים וערבים ביחס לצדקת המינוח "הנכבה היהודית". מרבית המתייחסים מתעלמים מהצורך לעשיית צדק עם שתי אוכלוסיות הפליטים, הפלשתינית והיהודית.
פרשנים ערביים גם טענו שהמונח "נכבה" יכול להתייחס רק לאסונם של הפליטים הפלשתינים. לדידם, רק הם סבלו כתוצאה מהמלחמה שהכנופיות הפלשתיניות וצבאות ערב ניהלו נגד ישראל ב-1948.
אולם הבדלי מינוח לא יישנו את העובדות שמצבם של כמיליון יהודי ערב היה עגום. הם נאלצו לצאת בחוסר כל מהמדינות שבהן חיו אלפי שנים, ורובם הגיעו לישראל כפליטים. כיום בכל המרחב הערבי נותרו רק מאות ספורות של יהודים. זהו לכל הדעות "טיהור אתני" של היהודים במדינות ערב. אפילו בכיר אש"פ, סברי ג'רייס מתח בזמנו ביקורת על ממשלות ערב על גירוש והחרמת רכושם של היהודים במדינותיהם (אל נהאר, ביירות, 15 במאי 1975). עיתוני התקופה מעידים כאלף עדים על היקף השטנה שהושמעה נגד היהודים. לכן הטענה שמועלת כי היהודים חיו בשלווה במדינות ערב היא מגוחכת.
מניע ציוני
אמנם בשנים האחרונות מספר אינטלקטואלים ערביים אמיצים מביעים חרטה על גירוש היהודים והחרמת רכושם, פעולות שפגעו, לדעתם, כלכלית וחברתית במדינותיהם. אך לנוכח התוהו ובוהו השורר במרבית מדינות ערב, סיכויי דעות אלה להתקבל בציבור הם קלושים.
מכל מקום, המניע הציוני של יהודי ערב, שאליו התייחסו חלק מהפרשנים, אינו אמור לגרוע ממעמדם. ייתכן שהסיבה לאי הצגת יהודי ערב כפליטים, נעוצה גם בעובדה שהם שיקמו את עצמם בישראל, ותנאי חייהם הקשים במעברות נעלמו מן העין. זאת לעומת שימור אומללותם של הפליטים הפלשתינים על-ידי ממשלות ערב, בסיוע סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם - אונרא. ממשלות ערב האחראיות לאסונם אינן מאפשרות להם להשתקם כי הן סבורות ששיקומם יועיל לישראל.
ישראל שגתה בכך שלא העלתה לפני 70 שנים את סוגיית סבלם ומצוקתם של יהודי ערב על סדר יומה המדיני וההסברתי. שגיאה שבין יתר תוצאותיה: יותר מ-160 החלטות והצהרות בינלאומיות התומכות בפליטים הפלשתינים ושום התייחסות ליהודים יוצאי מדינות ערב. מכל מקום, העיכוב איננו סיבה לביטול תביעותיהם של יהודי ערב על הרכוש שהשאירו במדינות ערב ועל הסבל שסבלו.
יהודי ערב מאושרים שהם מציינים את יום היציאה והגירוש במדינת ישראל - מולדתם ההיסטורית שקלטה אותם בתוכה והפכו בה לאזרחים שווי זכויות. אך אסור לשכוח את נטישת בתיהם, שבהם חיו דורות רבים, ולא את הגעתם ארצה בחוסר כל ואת שיכונם כפליטים במעברות. לכן צריך להציג את הפליט היהודי, במסגרת הצגת הפליטות וחילופי האוכלוסין שהתרחשו במזרח התיכון כתוצאה מהסכסוך הערבי-ישראלי.
ההיסטוריה המזרח תיכונית איננה תחרות של טרגדיות. עם זאת, אין זה מוצדק לדבר רק על סבלו של צד אחד - הפליטים הפלשתינים. פתרון לבעייתם האקוטית צריך להימצא במדינות מושבם. צריך לזכור ולהזכיר כי הערבים הפלשתינים ומדינות ערב הם שיזמו את המלחמה בישראל ויצרו את בעיית הפליטים. במקביל צריך לעשות צדק עם היהודים יוצאי מדינות ערב.

הכותב הוא שגריר וסמנכ"ל משרד החוץ לשעבר.
תאריך:  03/12/2017   |   עודכן:  03/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל, בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - בונים, תפוח, מופרך והתקיפו    שבת שלום
עומר כרמון
ארבעה שבועות לאחר שקיומו נחשף בדיווח ברשת השידור הבריטית, מדווחים כלי תקשורת ערבים, כי מטוסי חיל-האוויר הישראלי הפציצו את הבסיס האירני המרוחק כ-50 ק"מ מגבול ישראל ברמת הגולן
עומר כרמון
גרמניה סירבה לבקשה ישראלית להעניק חסינות למגילות ים המלח מפני דרישת בעלות של הרשות הפלשתינית או ממשלת ירדן    המגילות הן כתבי היד העבריים הקדומים ביותר שנמצאו
עומר כרמון
סגן ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר: "העת היא לא לחשוב איך להחזיק מעמד, אלא איך ליזום"    "הסכנות לא סובלות ואקום של "שב ואל תעשה". כדי לתאר סכנות לא צריך להיות מדינאי, מספיק להיות כתב"    "יש כאלה שממתינים לראות לאן נושבת הרוח, ואלה שתומכים, גם הם מהססים: "איך ייראו ומה המחיר שישלמו"
עומר כרמון
ראיון שערך בעיתון "ניו-יורק טיימס" העיתונאי היהודי, תומאס פרידמן, מעורר ביקורת    "כבר 60 שנה ש"ניו-יורק טיימס" מהלל את מתינותם של מלכי סעודיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il