X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שהתמזל מזלו ונפגע משבץ מוחי חמור מת לפתע, ממש כאילו הכה בו הברק. המיתה "המאושרת" הזו מחסלת בהרף עין את תכולת מוחו של האדם, את נפשו, את כל מה שהיה בחייו; מדי שנה לוקים בשבץ כ-20 אלף מאזרחי ישראל, צעירים בוגרים וזקנים. בממוצע מדובר בכ-55 איש ביום; התופעה החמורה הזו היא הסיבה השנייה למוות בכל העולם
▪  ▪  ▪
מודעות לזיהוי סימני שבץ מוחי [צילום: יח"צ]

גם אילו הייתי האדם החכם בעולם, כמו אלברט איינשטיין למשל, ברור שסוף קיומי יגיע ביום מן הימים, שהרי גם אני רק בשר ודם. אבל כיוון שמחלות שונות ומשונות אוחזות בנו בכל פה ובכל שעה, אין מי שיודע מתי יבוא יומו. אדם שלא שפר עליו עולמו ימצא את מותו בייסורים מתמשכים שאין להם מזור. אילו ומי שהתמזל מזלו ימות לפתע, ממש כאילו הכה בו הברק. המיתה "המאושרת" הזו עשויה להיגרם ממה שקרוי שבץ חמור המוחק בהרף עין את תכולת מוחו של האדם, את נפשו, את כל מה שהיה בחייו.
מדי שנה לוקים בשבץ מוחי כ-20 אלף מאזרחי ישראל - צעירים, בוגרים וזקנים. בממוצע המדובר בכ-55 איש ביום. כ-4500 מן הנפגעים מתים מידית לאחר מספר פרכוסים ורעידות והשאר נדונים לחיים פגומים, כמו מנוע מקרטע ומגמגם, כשהם סובלים משיתוק של חלקי גוף, פגיעה קוגניטיבית ועוד צרות צרורות. שבץ (Stroke) . הוא הגורם העיקרי לנכות כתוצאה ממחלה, אצל מבוגרים בעולם המערבי והסיבה השנייה למוות ברחבי העולם.
את מוח האדם ניתן לדמות לרימון. בתוך מעטפת קשה, הגולגולת, שוכנים תאי המוח שבהם נצברת תודעת האדם ומרכז העצבים המפעיל את כל מערכות הגוף. שערו בנפשכם שתולעת רעבתנית חדרה לתוך הרימון והחלה לכרסם את הגרגרים עסיסיים. כל גרגר פגום פוגם באחת מפעילויות הגוף. התוצאה: מחלה חסרת מרפא הקרויה שִׁטָּיוֹן (בלע"ז: דֵמֶנְצְיָה, Dementia ) שתוצאותיה ירידה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי והידרדרות מנטלית, הגורמת לסובל ממנה ליקויים משמעותיים בתחום החברתי. הליקוי השכיח ביותר הוא מחלת אלצהיימר.
עם השיטיון נוצרים סימפטומים כרוניים המעידים על אובדן פונקציות של חיי היום-יום. קיימים קשיים בהפעלת הזיכרון, ביכולת הקשב, בחשיבה ובהבנה כמו גם הפרעות בדיבור. נפגעת גם יכולת השיפוט ומתחוללות תופעות מוזרות בהתנהגות החברתית, כמו פרצי זעם, בכי בלתי נשלט ועוד. בתמצית אפשר לאפיין את הלוקים בשיטיון באמירה פשוטה: גופו נותר בעטיפה הרגילה אך נשמתו פרחה ואיננה והאדם התבוני (Homo sapiens) שוב אינו קיים.
פעם אחת בימי חיי נאלצתי לעקוב אחר התופעה בהתהוותה ובהתפתחותה. אחד מעמיתי העיתונאים היה בחור יפה- תואר ומצליח שהתקדם במהירות בסולם הדרגות בזכות דודו הבכיר. הוא אהב נשים, בלי אבחנה בטיבן, למרות שהיה נשוי. וכיוון שהייתה בידו היכולת לקדם בתפקיד את העיתונאיות הכפופות לו, גם הן נמשכו אליו והשתדלו להתחכך בו. אחת במיוחד הייתה חביבה עליו. אנחנו קראנו לה "הקרציה" כיוון שדבקה בעמיתי ולא הרפתה. קידומה היה חשוב לה מכל, אפילו יותר מבעלה. ואז, דווקא בשיא פריחתו, עוד בטרם הגיע לזקנה, הכה בו שבץ "קל". הוא לא לקה בשיתוק כלשהו אבל כולנו ראינו איך כבה ניצוץ השמחה בעיניו. "הקרציה" החלה להתרחק ממנו, כי שוב לא הייתה בו תועלת מבחינתה. אט אט נאלץ להפסיק את עבודתו כי הזיכרון, החשוב בעבודה העיתונאית, התחיל לגמגם ולעתים להתנתק. בהמשך שכח את שמותיהם של עמיתיו, אפילו כאלה שראו בו ידיד. את השם של דודו שכח כליל ונתקבע בו שם אחר לחלוטין. דומה בצלילו אך לא מדויק. ואז החל להסתגר בביתו, ישב דומם כשעיניו עצומות, כאילו הוא שקוע במחשבה, אבל מנותק מן העולם. אט אט נתגלו בו סימנים ראשונים של אלצהיימר. ידיו החלו לרעוד קלות, ללא שליטה, ופרצי הבכי העציבו מאוד את רעייתו שנותרה נאמנה לו וטיפלה בו במסירות. כל מי שבא לבקר אותו ראה בבירור כי השבץ מוחק את נשמתו.
שנים חלפו ועמיתי המשיך לחיות ולסבול אלא שלקראת סוף הדרך ניתן היה להבחין בתופעה מוזרה. הוא כבר לא ידע שהוא סובל, נפשית וגופנית. הוא היה קיים אבל לקיום הזה אי-אפשר היה לקרוא חיים. פעם אחת שעה שבאתי לבקרו צץ בו להרף עין זיכרון קלוש והוא לחש באוזני שאלה מגומגמת: "מה הרע שעשיתי בחיי שבגללו חטפתי עונש שכזה". ואז והביט בי בעיניים כבות כאילו אינו זוכר ששאל. ליטפתי קלות את שער ראשו ובכיתי עמו.
ו"הקרציה"? ללא נקיפות מצפון היא מחקה מזיכרונה את העובדה שעמיתי קיים, נטשה את העיתון "שלו" והלכה לרעות בשדות עיתונאיים זרים שבהם מצאה מישהו בכיר חדש להתעלק עליו כדי שיביא לה תועלת.

תאריך:  07/01/2018   |   עודכן:  07/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השבץ מוחק את הנשמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חיבור האינפורמטיבי והאנושי
אלברט שבות  |  7/01/18 14:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
לנו זה ברור מאליו שיש בברז מים, שאנחנו שוטפים את הרכב לפחות פעם בשבוע, מתקלחים מדי יום, עוברים ברחוב ליד עוד צינור שמזרים לנו מים לכביש רק כי לא כיוונו את הצינור לעץ, וסתם מים שהולכים לאבדון וליבנו לא חש בכלום
ראובן לייב
ארגון הטרור המסוכן ביותר נמצא על הכוונת של צה"ל, ולמרות שאין לו כתובת ברורה, נמנים עם שורותיו רבבות לוחמים והוא מצויד באמל"ח למכביר במימון האירנים
צ'לו רוזנברג
יש גבול לפוליטיקה קטנה, לפוליטיקה של שנאה ושיסוי    מדוע אסור לאדם שהקדיש את חייו לביטחון ישראל להביע עמדה מושכלת לגבי הסכנות העלולות לנבוע מהפיכתה של ישראל למדינה דו-לאומית אליה מובילים נתניהו וחבריו הפונדמנטליסטים?
רון בריימן
השמאל מתכווץ אבל אינו מתעייף ואינו מסיק מסקנות. הוא ממשיך במדיניותו הידועה: תעמולת הפחדה מצד אחד וחוסר סובלנות ו/או פתיחות כלפי דעות שונות משלו, אפילו אחרי שמדיניותו התגלתה - כצפוי מראש - כהרפתקנית ומסוכנת. האם יימצא בשמאל מי שיפסיק לנופף בדחליל של מדינה דו-לאומית כתוצאה היחידה האפשרית של שלילת "פתרון" שתי המדינות ממערב לירדן ויהיה מוכן לבחון גם אפשרות אחרת?
אליקים העצני
האם ראש הליכוד ומרכז הליכוד הם באותה המפלגה? ומגרונו של מי מדבר הליכוד - של בנימין נתניהו, שעד היום לא התנער מנאום 'שתי המדינות' או מגרונם של 1500 חברי מרכז הליכוד, ובתוכם 5 שרים, יו"ר הכנסת, שר לשעבר, סגנית שר וראש העיר ירושלים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il