X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: יוסי צבקר]
מחפשים את הפנינה של אפרים קישון
החוויה התיאטרלית של אלוף הסאטירה שוב בועטת, נוקבת ומצחיקה - תיאטרון הספרייה העברית המליצית השזורה לאורך ההצגה היא קישונית מובהקת ורבים רואים במחזה הזה אחד המשובחים שבמחזותיו
[צילום: יוסי צבקר]

[צילום: יוסי צבקר]

[צילום: יוסי צבקר]

"הכתובה" מאת אפרים קישון העולה בתיאטרון הספרייה, מיסודו של בית צבי ברמת גן, היא פנינה תיאטרלית, הזוכה לעדנה מחדש והיא שוב בועטת, נוקבת, מרגשת ומצחיקה.
אפרים קישון, שבימים אלה מלאו 13 שנים למותו, כתב את המחזה בשנת 1959 וההצגה הפכה ללהיט בקרב הצופים והועלתה בתיאטראות בעברית ובאידיש, בחו"ל וגם הפכה לסרט.
העברית המליצית השזורה לאורך ההצגה היא קישונית מובהקת ורבים רואים במחזה הזה אחד המשובחים שבמחזותיו. העלילה עוסקת בכמה נושאים שהיו על הפרק באותם שנים ובהם יחסי העירונים ואנשי הקיבוץ, הצורך בכתובה ועקרונות מוסד הנישואין וחלוקת התפקידים במשפחה, מחזה שבו אבי המשפחה שולט ביד רמה במשפחתו ובאורחות חייה - עד המהפך.
המחזה עוסק בשרברב אלימלך בנצור ובאשתו שפרה, יוצאי קיבוץ החיים בעיר הגדולה של שנות ה-60. בתם איילה, סטודנטית לפסיכולוגיה, עומדת להינשא לרוברט, למך מושלם, סטטיסטיקאי בהשכלתו ונצר למשפחת רבנים ושם אמו היא השלטת בכל. המשפחה מבקשת לראות את כתובת המחותנים כדי שהחתונה תתקיים כהלכה. אולם, בני הזוג בנצור אינם מוצאים את הכתובה ובכלל לא בטוחים שנישאו בקיבוץ. הרעיון להינשא מחדש אינו מתאים כעת לשפרה ובני הזוג עומדים בפני פיצוץ מסגרת הנישואין. מ"מ מקום מזכיר הקיבוץ שנקרא לעזרה, רק תורם למהומה רבה יותר - עד לסיום המפתיע.
ניר מנקי נכנס לנעליו הגדולות של מאיר מרגלית המנוח שהיה השחקן הראשון שגילם את ההצגה בתיאטרון האוהל ב-61 והוא עושה זאת באורח מצוין. ניר מגלם את אבי המשפחה הרודן שעל פיו יישק כל דבר, עד שהעלמות הכתובה גורמת לשפרה למרוד בו. ניר משחק נפלא והסצנה שלו שבה הוא מבקש מחדש את ידה של שפרה היא מצוינת.
ענת זמשטייגמן מגלמת מצוין את שפרה ומשחקה הוא מקצועי, משובח והולם את מידותיה של הרעיה הצייתנית שהופכת לדיירת משנה בבית המטורלל שבו אנו צופים. ענת היא שחקנית רבת כישרון. מיכאל גמליאל מגלם את בוקי ממלא-מקום מזכיר הקיבוץ שנקרא לסיוע בפתרון תעלומת היעלמות הכתובה ורק תורם לפילוג בני הזוג הצעיר ולמהומה בדירה. מיכאל מגלם יפה מאוד את דמות הקיבוצניק ומפגין משחק תיאטרלי מצויין.
טל וייס מגלם נפלא את רוברט החתן המיועד. הוא נראה ונשמע כיורם מדופלם עוד בתקופה שהמונח בכלל לא היה שגור בשפה. וייס מגיש משחק מעולה והרצינות התהומית שלו רק מעוררת פרצי צחוק ותשואות. דניאל היב מגלמת להפליא את איילה, בתם של בני הזוג. דניאל היא שחקנית נהדרת המצליחה להפגין יכולת משחק משובחת, דרמטית, קומית ומרגשת כאחד. אין ספק כי מדובר בשחקנית מצטיינת בעלת פוטנציאל רב.
פזית ירון-מינקובסקי מגלמת נהדר את השכנה יפה והיא מצליחה לפעמים לגנוב את ההצגה בסצנות שלה. פזית העוגבת על השרברב לאחר שהתאלמנה, מדגימה משחק קומי ודמות ציורית ראויה לציון.
הבמאי אבישי בן גל הצליח להעלות הפקה מרשימה ומשעשעת, רוויה בסצנות מוצלחות, מצחיקות ומרגשות כאחד ואין ספק כי אנו צופים באפרים קישון בגדולתו.
כאן המקום להרעיף מחמאות מיוחדות לנטשה מנטל, מעצבת התלבושות מהבכירות והמקצועיות בענף התיאטרון. התלבושות הן יפות, הזויות לפעמים ובמיוחד תלבושותיה של השכנה יפה ונעליו של רוברט. סלבה מלצב עיצב את התפאורה המוצלחת של בית המגורים במשפחת השרברב . יאיר סגל עצב תאורה הולמת וראויה.

הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  29/01/2018   |   עודכן:  29/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחפשים את הפנינה של אפרים קישון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אייל בסון
הפיצוחים מסוכנים לילדים גם כיוון שהם נוטים לספוח נוזלים ולהתנפח ובכך לגרום חסימה של דרכי האוויר    משרד הבריאות ממליץ להימנע ואף להרחיק פיצוחים מהישג ידם של ילדים מתחת לגיל חמש
אלי אלון
סמוך לבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב, קיים רחוב בשם גלוסקא. דומה כי רק מעטים יודעים כי הרחוב נקרא על שם זכריה גלוסקא, שהיה חבר כנסת הראשונה וממנהיגי העדה התימנית בארץ. מי היה האיש?
אורנה ליברמן
בקובץ הסיפורים החדש של גליה אבן-חן, רואים לכותבתו את כשרונה הייחודי באריגת מסכת מסודרת מחוטי מציאות מדויקת ומחוטי דמיון פרוע    המתח הבלתי פוסק בין השפוי למטורף, הטרגי לקומי, הבוטה לקליל, הפנטסטי למציאותי, המופרך לרציונלי, הלוגי לאבסורדי, התלוש לעקיב, הילדותי למתוחכם, חותם את כתיבתה העמוקה בדואליות יוצאת דופן
יפעת גדות
יתכן כי נקלעתם למצבים עדינים בעקבות החגים ועכשיו לפני שמתחילים הימים הרגילים ללא תחושת החגים, עדיין לא מאוחר ואף הזמן הנכון לתקן ולשפר קשרים
אורנה דלי-גוטפריד
תופעה החוזרת על עצמה מדי חורף, בימים הקרים, בהם נמדדות טמפרטורות נמוכות, בעיקר בלילות, נזקקים עשרות חולי סוכרת נעורים לסיוע רפואי, לאחר שהאינסולין שברשותם נהרס, עקב חשיפה לטמפרטורה גבוהה בעת ששהו בסמוך לתנורים ואמצעי חימום ביתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il