X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום ראש האופוזיציה בכנסת לרגל ציון 69 שנים לכינון הכנסת [ט"ו בשבט תשע"ח, 31.01.2018]
▪  ▪  ▪
יצחק הרצוג [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
פוגעים בכבוד הכנסת
בתקופה האחרונה עדים אנו לצעדים שפוגעים בכבודה של הכנסת ובניסיונות להצר את עבודת האופוזיציה בחקיקת חוקים, במיוחד חוקים בקריאה טרומית, במעין חרם, ברוגז בלתי מוצדק, ששם ללעג את הרוח של פרלמנט הזה שבו לאופוזיציה תפקיד מרכזי וחיוני במיוחד בחקיקת חוקים.

תודה רבה, אדוני היושב-ראש מכובדנו יושב-ראש הכנסת יואל יולי אדלשטיין, ראש הממשלה, חבר הכנסת בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ומר דוד חיות, חברות וחברי הממשלה, חברי כנסת וחברות כנסת בהווה ובעבר, מבקר המדינה השופט יוסף חיים שפירא, מכובדי סגל א' של המדינה, ראשי הנציגויות הזרות המכהנות והנמצאות כאן, וכמובן ראשי העדות הדתיות, הנהלת הכנסת שעוד נדבר בה, מנכ"ל הכנסת ומזכירת הכנסת, היועץ המשפטי, חיילים, שוטרים, סוהרים, ראשי רשויות, אורחות ואורחים נכבדים, אזרחי המדינה.
ראשית, כפי שאמרו קודמיי, אני מבקש לפתוח בתנחומים כנים למשפחת גורי. לרעייתו של חיים גורי, עליזה, לילדים, לנכדים, לחבריו, לכל מוקיריו ומכריו של היוצר, הסופר ואיש הרוח הדגול חיים גורי שהלך מאתנו הבוקר, מדינת ישראל מרכינה היום את ראשה על לכתו של משורר הפלמ"ח, משורר לאומי של דור התקומה, ומגדולי אנשי הרוח שלה.
הביוגרפיה של חיים גורי שזורה בזו של מדינת ישראל, יצירותיו הפכו לנכסי צאן ברזל שלה ועם ישראל יזכרהו תמיד כמשורר של תקומתה ומספר עצמאותה. במיוחד נזכור אותו בשנים האחרונות כמוכיח בשער. בכול שיחה שקיימתי איתו הייתה זו הנאה צרופה לדבר איתו ותמיד התרוננו בתוכי מילים ושירים מופלאים שלו. הייתי מסתכל על עיניו החכמות של אוהב הארץ הזו ובתת המודע שלי הייתה פסקה משיר הרעות. לא המילים המוכרות, אלא פסקה אחרת שאומרת כך: "כבר שנה לא הרגשנו כמעט / איך עברו הזמנים בשדותינו / כבר שנה ונותרנו מעט / מה רבים שאינם כבר בינינו". והנה, גם הוא אינו בינינו.
ואני נזכר בביטוי המופלא שלו שמאוד משקף את ראייתו הלאומית על המחלוקות בעם ופה בכנסת. הוא היה אומר- על "הצודקים שיורים ביתר הצודקים", ועל פסקת התוכחה שלו בשיר נפלא שנקרא "תם מועד", שאומר כך: "כי תם מועד ועולה המלכות האחרת / ליד הגברים הנחים לרגליה בשקט / על גבי אבנים שערכן עולה משעה / לשעה מטורפת". כי אנו כאן, אני אומר, בבית הזה מוכרחים להאמין רק במלכות אחת, זו של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית ולא באף מלכות אחרת. יהי זכרו ברוך.
מכובדיי, כמדי שנה בט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, אנו מציינים גם את יום הולדתה של כנסת ישראל. 69 שנים לכינונה של כנסת ישראל, בית הנבחרים והמחוקקים שלנו, של מדינת ישראל, בואכה 70 שנות עצמאות. זהו פרק זמן מכובד ונאחל לכנסת שלנו ברוח התקווה ההיא חיים גורי שנות נצח של שמירה על חיים פרלמנטרים תקינים ומקדש הדמוקרטיה הישראלית.
תרשו לי, בשם כולכם, להביע תודה מיוחדת להביע תודה מיוחדת לעובדות ועובדי המשכן המסורים שבלעדיהם אין כנסת. עבודתם השקטה והמסורה היא זו שמאפשרת לכל אחת ואחד מאתנו לעמוד בייעודנו יום-יום ושעה-שעה, ומאפשרת את הזרמת החמצן ללבה של הדמוקרטיה הישראלית.
אני מבקש להודות לך במיוחד, אדוני יושב-ראש הכנסת, יואל יולי אדלשטיין, על פועלך למען שמירת המשכן הזה, ולכם: מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ, מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ, קצין הכנסת יוסי גריף, היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, ושוב לכל העובדות ועובדי הכנסת באשר הם.
בית-המחוקקים הישראלי הוא עמוד התווך של הדמוקרטיה שלנו. ב-69 שנות פעילות פרלמנטרית וב-70 שנות עצמאות של מדינת ישראל הגענו להישגים חסרי תקדים, שמדינות רבות בעולם, באמת מתקנאות בנו, ואכן יש לנו הרבה במה להתגאות. ולצד זאת, חובה עלינו, יום-יום ושעה-שעה, גם לבחון בחינה ביקורתית את אופיו, פועלו ותרבותו של הבית הזה, המייצג את פניה של החברה הישראלית כולה.
כנסת ישראל היא סמל הריבונות והממלכתיות של עם ישראל במדינת ישראל. הקול של כל אחת ואחד מאתנו מיצג את הפסיפס האנושי הייחודי של עם ישראל, על כל המורכבויות ועל כל היופי, על כל חילוקי הדעות, העמדות, הרצונות, המאוויים, החלומות שמרכיבים אותו. כי עם אחד אנחנו - יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים - בעלי תפיסות עולם שונות ואורחות חיים מגוונים. זהו הפסיפס הישראלי המרתק שלא הייתי מוותר עליו בעד שום הון בעולם, שכן עם אחד אנחנו, ועלינו, נבחרי הציבור, מוטלת החובה המוסרית והציבורית לשמור על הדבק הזה שמחבר בין מרכיבי החברה הישראלית.
הבית הזה ידע, לאורך שנות קיומו, מחלוקות חריפות, ויכוחים קשים ביותר וגם הסכמות היסטוריות. על כסאות המליאה הזו ישבו לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל טובי נבחרות ונבחרי הציבור שלנו והמנהיגים שלנו מכול המפלגות, להם חלק בלתי מבוטל בהישגיה של המדינה. חלקם הצליחו להשאיר חותם בל יימחה על מדינת ישראל ובחברה הישראלית כולה.
קודמינו בדורות קודמים היו חלוקים בסערות איומות של ויכוחים, וגם הם עמדו פה על בימה זו ואמרו את אשר על ליבם. גם הם לא פעם הגיעו לטונים גבוהים ואפילו חריפים וקיצוניים, אך בעיקרון ידעו לשמור על גבולות הממלכתיות, על כבוד הדדי ועל שיתוף פעולה פורה על-מנת להמשיך ולקיים את הבית הזה, הלב של הדמוקרטיה הישראלית.
נבחרות ונבחרי הציבור, שישבו פה, ידעו שעליהם מונחת האחריות להביא לידי ביטוי מעשי את ערכי הדמוקרטיה הפרלמנטרית שלנו, אותה התחייבו לשרת. עבודת הכנסת היא מלאכה סיזיפית, מורכבת, הדורשת התמדה ומחשבה, וגם שיתופי פעולה, דו-שיח בין סיעות ובין חברי כנסת, ועבודה חוצת קואליציה ואופוזיציה.
ביום הזה, דווקא ביום ההולדת הזה, ירשה לי אדוני היושב-ראש גם להביע מחאה. בתקופה האחרונה עדים אנו לצעדים שפוגעים בכבודה של הכנסת ובניסיונות להצר את עבודת האופוזיציה בחקיקת חוקים, במיוחד חוקים בקריאה טרומית, במעין חרם, ברוגז בלתי מוצדק, ששם ללעג את הרוח של פרלמנט הזה שבו לאופוזיציה תפקיד מרכזי וחיוני במיוחד בחקיקת חוקים.
מזה כמה שבועות שוועדת השרים לחקיקה, בראשות שרת המשפטים והשר המקשר ובתמיכת יו"ר הקואליציה, מסרבת לקיים דיון ענייני בהצעות חוק של האופוזיציה. החרם הזה, קודם כל, מבזה את כבוד הבית הזה. הוא פועל-כנגד מושכלות ראשונים בסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית. לא ייתכן שהממשלה באמצעות אותה ועדה לא תדון בהצעות חוק פרטיות של חברי האופוזיציה שנועדו לשרת את הציבור.
הרי חובת השרים קודם כל לשקול דברים עניינים לטובת הציבורים. זהו מהלך אנטי דמוקרטי שפוגע בציבור. הוא קטנוני, הוא מיותר והוא פסול.
אני אתן לכם דוגמה. רק שלשום דווח בגלי צה"ל: ישנם 2,000 חיילים של צה"ל שנפצעו בעת שירותם הצבאי, ומפאת הנסיבות הם מוצאים מהצבא לטיפול בקופות החולים בלי כיסוי, מבלי לדעת אם הם יוחזרו לצה"ל. חברינו עפר שלח וחברים אחרים הגישו הצעת חוק שמוסכמת על כולם, גם על משרד הביטחון וגם על צה"ל, אבל היא נבלמת שוב ושוב כי הוא מהאופוזיציה. יש משהו קדוש ממטרה הזו, מאשר לסייע לחיילי צה"ל? אני פונה אליך, ראש הממשלה, שלא ייתכן שהקואליציה בראשותך תפגע בציבור כזה או בציבורים אחרים בהליכי חקיקה מסוג זה.
היה זה מנחם בגין שכבר ביטא באופן ברור את חשיבות האופוזיציה והוא אמר: טעות היא לחשוב ששלטון עם, דמוקרטיה, מתבטא רק בזה שיש רוב ומיעוט. ודאי שהרוב מכריע אבל כשהמיעוט מוחה הוא גם פונה אל העם, ובאחד הימים המיעוט נהפך לרוב, והרוב למיעוט, וחוזר חלילה. ההיסטוריה מלאה בתהפוכות פוליטיות מהסוג הזה והיא לא פוסחת - הדמוקרטיה והתהפוכות הללו לא פוסחות על-אף דמוקרטיה בעולם וגם זה לא יפסח עלינו כאן. לא רחוק היום שזה יקרה גם כאן, במליאה הזו.
רבות ורבים מחברי וחברות הכנסת במשכן הזה מילאו תפקידים גם באופוזיציה וגם בקואליציה, ויש כאלה שגם לא התנסו בזה עדיין, בגלגל הזה. רצון העם משתנה מעת לעת, ממשלות מתחלפות, נסיבות משתנות, תוכניות משתנות, וכל יום טומן בחובו הפתעות. והרעיון המסדר של הדמוקרטיה גדול מכולם וחזק מכולם, ושורשיו נטועים עמוק במליאה הזו, בבית הזה. ומי שהיום בשלטון ימצא את עצמו יום אחד באופוזיציה, ומי שבאופוזיציה ימצא את עצמו יום אחד בשלטון. והאחת היא לא רק חלופה לשנייה אלא הן משלימות זו את זו. כמו שגם אמרת, למרות המחלוקות חייבת להיות דאגה משותפת וכנה מעל כל גחמה. ולכן אני פונה אליך, אדוני היושב-ראש, ולכם, ראשי הקואליציה, ביום הזה, יום חגה של הכנסת, בדרישה כי תשימו קץ לתופעה הזו לאלתר.
מכובדיי, יפה עשו האבות המייסדים שלנו, שקבעו את ראש השנה לאילנות כיום הולדתה של הכנסת. ראש השנה לאילנות זה היום שבו מציינים את כל טוב הארץ. הטבע שהאל חנן אותנו פה בארצנו הקטנטונת, טבע ייחודי, נדיר, רב-גוני בצורה בלתי רגילה, וטוב ונכון שנזכיר אותו ונשמור עליו מכול משמר, כמאמרו של אחד מהוגי הדעות הגדולים שלנו, מיכה יוסף ברדיצ'בסקי, שאמר כך: שובו אל הטבע, שובו אל אמכם, אם כל חי. וזכרו כי אין שתי רשויות - עולם ואדם, אלוהים ואדם. הכל אחד, באין סוף.
אבל לקחו של הטבע, ובמיוחד ראש השנה לאילנות, הוא גם לקח מתאים לכנסת הזו. כפי שהעצים זקוקים למים, אדמה משובחת, לחקלאים מיומנים כדי לצמוח ולהניב פירות איכותיים, כך גם הדמוקרטיה הישראלית תלויה במחוקקים מחויבי דרך שיידעו לפתחה ולחזקה. בדיוק כפי שהעץ זקוק לשורשים עמוקים וחזקים כדי לפתח גזע רחב ויציב, ואמירים גדולים, ולהניב פירות יפים, כך גם מדינת ישראל זקוקה לדמוקרטיה חזקה ויציבה כדי שתוכל להמשיך לצמוח, להתקיים ולשרת את אזרחי ישראל. האינטרס של כולנו בבית הזה הוא שאזרחי ישראל כולם ייהנו מפירות העצים ומפירות הדמוקרטיה. ולכן, אסור שיהיו לנו בכנסת תפוחים רקובים, ואסור שיהיו לנו בתוכנו פירות באושים שיקלקלו את הפרדס כולו.
עיני העם נשואות לבית הזה, אל פירותיו הטובים הנמצאים כאן, וחובה עלינו לשמש דוגמה לשיח מכבד, לכבוד הדדי בינינו, לניקיון דעת ויושר הדרך, לכבוד לאחר ולשונה, להגנה מוחלטת על הזכות הבסיסית לומר את כל אשר אתה רוצה לומר בחופשיות, גם אם אנו חולקים על כל מילה ומילה שיוצאת מפיו של האחר. הציבור בישראל מביט על נבחריו ורוצה ממנו דוגמה, אך גם מביט על נבחריו ושופט אותם.
לכן, לסיו0, חובה על כולנו להגן על הבית הזה, על עקרונות הדמוקרטיה, להתחייב אליהם כל יום מחדש - לזכויות המיעוט ולכיבוד הרוב, לשוויון בין כלל האזרחים, לחירויות הפרט, להפרדת הרשויות, לעצמאות מערכת המשפט, במיוחד בית המשפט העליון, לחרות הביטוי, המחשבה, ההפגנה, ההתאגדות, ולעקרונות הצדק החברתי והמוסר היהודי. זו דרכנו, ואין לנו כאן, בכנסת הזו, דרך אחרת.
מזל טוב לך, כנסת ישראל.

תאריך:  01/02/2018   |   עודכן:  01/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  איל ינון / Eyal Yinon  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסתר חיות / Esther Hayut  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיים שפירא / Haim Shapira  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מנחם בגין / Menachem Begin  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
בנימין נתניהו
נאום ראש הממשלה בבכנסת לרגל ציון 69 שנים לכינון הכנסת [ט"ו בשבט תשע"ח, 31.01.2018]
מירב ארד
יואל הדר, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים: "הבעיה היא תקציב. השר לביטחון פנים לא יהיה מוכן לקבל שמימוש פסק הדין יהיה על חשבון ביטחון הציבור    ח"כ קיש: אף משרד ממשלתי לא נותן תשובות
עידן יוסף
ח"כ זוהר: "אני לא רוצה שלבת שלי תהיה נפילת רחם - מה שקורה לבחורות רבות שמשרתות בשירות קרבי"    הרב אליהו: "הרמטכ"ל צריך להבין שחבל שנמתח ונמתח ונמתח בסוף ייקרע"
עידן יוסף
ח"כ חיליק בר לסיו"ר רויטל סויד: "נחצה קן אדום שח"כ כנסת בבית הזה השווה את יו"ר הפרלמנט הישראלי לרוצח המונים. את איפשרת לאפס המנוול הזה להמשיך"
עידן יוסף
אושר בקריאה ראשונה: העלאת קצבת הנכות    הרצוג: זה צריך להיות דבר נתון וברור שהמדינה מושיטה יד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il