X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת "בית ההבראה של הזמן" בת' תמונע

מהמוות אל החיים

על-פי סיפוריו של ברונו שולץ (1892-1942,שכונה "קפקא הפולני") עיבדו לבמה הבימאי יפים קוצ'ר ובר פלד את המחזה "בית ההבראה של הזמן", שעולה בתיאטרון תמונע. מסע הזוי, אופטימי של אדם בערוב ימיו תוך מבט חיובי לאחור, אל החיים אותם חי, והאנשים שאהב
▪  ▪  ▪
בית ההבראה של הזמן [צילום: אלון לוי]

הצגה מאוד בלתי רגילה - הן בתכנה והן באמצעי הביצוע הכה יצירתיים ומקיפים תחומי אמנות נוספים לתיאטרון. אין זו יצירה שנועדה לכל אחד. כי אדם זקוק לשפע פתיחות ודימיון, על-מנת לזרום עם העלילה, ולחוש את תחושותיו של הגוסס על ערש הדווי. והכל - בביצוע מדהים מהבחינה החזותית הכה פורצת גבולות, מהמשחק המרשים, ומהדרור שהבימאי הבינלאומי יפים קוצ'ר איפשר ליוצרים על-מנת להמחיש בעזרתו את הסיפור המחולק לשלושה חלקים.
את מסעותיו המתרחשים בדימיונו של הגוסס, מבצעים שלושה שחקנים. כל אחד מהם נוגע בתקופת חיים אחרת. כמו ראיית החיים בהילוך חוזר. מדוע בחר ברונו שולץ, היהודי הפולני שסבל מהשואה ובגיל 50 נרצח ע"י קצין גרמני שרב עם הפטרון שלו, ראש הגסטפו בעירו שהבטיח לשמור על חייו, רק כדי להרוג את היהודי של הנאצי עמו הוא רב - מדוע בחר בצורת סיפור כזו: מההווה - לעוף לעבר מחוזות העבר, אל רגעי האושר, עם הדמויות בחייו אותם אהב? גישה כזו למעשה הסיטה אותו מהזוועות שסבבו אותו עצמו, להן עשה הסבה לתיאור תחושותיו של אדם העומד לפני מסירת נפשו לבוראו. כך הפך את הלימון ללימונדה. כך השפיע, (מבלי שידע על כך כשכבר היה שוכן עפר), על הסופר העברי דויד גרוסמן, בכתיבת ספריו.
רודיה קוזלובסקי, שחקן רב יכולות ועתיר נסיון בתפקידים מאוד מגוונים - קלאסיים ודרמטיים, שמשחק רק בתפקידים שתואמים את הרמה התואמת לדרישותיו, הוא הגיבור בתחילת המחזה. האיפור, כיסוי חלקי הפנים שלו, כמו של השחקנים האחרים בתפקיד הגיבור, השימוש בחלקי גוף שאינם טבעיים אלא נוצרו בידי מעצבת הבובות הכה כשרונית ורבת דמיון ז'ניה קפיצקי, שרכשה את מיומנותה בלימודיה בסן פטרבורג - השימוש הזה תורם לעושר הוויזואלי הבלתי רגיל בהצגה, ומדהים את הצופים כל העת בהרכבו ובהפתעות שהוא מפתיע בהן את הצופים. כך גם ממלאים את תפקיד הגיבור לחלופין בתקופות שונות בחייו - אודי בן דוד הוותיק מבין חמשת השחקנים המוכשרים, וכן בר פלד הצעיר יותר, שאף היה מעורב בעיבוד הסיפורים למחזה. כולם, בוגרי בית צבי בעברם.
שני המלווים את הזקן במסעותיו לעבר האופק, הם מיכאל גמליאל - שחקן בעל כשרון ועושר הבעה, אותו נראה בימים אלה בהצגת "הכתובה" בתיאטרון הספריה בר"ג. וכן איתי בלייברג החביב. בנוסף, ממלאה תפקיד של כמה דמויות, בתוכן את אמו של הגיבור בילדותו יעל צ'חנובר, שלכשהיה שואל אותה: היכן אבא? - הייתה עונה לו: נסע לבית הבראה. כשלמעשה, נטש אותם ונעלם. דמותו הענקית של מנהל בית הספר בילדותו, גם היא צירוף מלאכת מחשבת של עבודת הבובנאית קפיצקי, ומעצבת התלבושות <. היא מזכירה לכולם את היראה שהייתה מטילה דמות זאת על כולנו בילדותנו...מה שמהווה סיבה נוספת לחייך לעבר זכרונות העבר האישיים של כולם.
את המוזיקה המקורית היפהפיה חיבר אנטון קוצ'ר, בנו של הבימאי, שאף היא מהווה מעין דמות נוספת בקצב והשמחה שהיא משרה על הצופים. כל זאת, תוך תנועה שמעניקה לטקסטים נופך נוסף, בתוך התפאורה רבת הפנים המשנה פניה תוך שינוי מיקומה, אותה עיצב בוריס קפריולוב.
מסע הפרידה מהזקן מעלה חיוכים ומאיר באור חיובי את המבט לעבר, בלי הצל הכבד של המוות האורב בפתח. ואם הצופה מסוגל לזרום עם התמונות רבות הדמיון, הוא זוכה להארה, שלכמותה זכה דוד גרוסמן, ושכה השפיעה על כתיבתו.
זוהי הצגתו השנייה של הבימאי יפים קוצ'ר בישראל. הראשונה - "אגף 6" זכתה בפרס הפרינג' הישראלי לשנת 2012. בה בעת, גם ללא הכתרתו בפרסים, תיאטרון תמונע נמנה על המובילים בתיאטרוני הפרינג' בישראל - בנועזותו, בפתיחותו, ובעצם היותו תיאטרון המנכיח אמנות ללא גבולות, עם פתיחות רעיונית, ללא צנזורה וחף מהחלטות בעלות אופי מסחרי. בתמונע - הכל למען האמנות. וזהו הרווח הנקי של הצופה הישראלי.

תאריך:  03/02/2018   |   עודכן:  03/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
המופע "לו הייתי מוזיקה", בהשתתפות השחקנית מיכל בת-אדם, המלחינה סטלה לרנר, והזמר והפסנתרן חגי יודן, שם את המילה הכתובה בקדמת הבימה, דרך שיריהן של המשוררות הגדולות: לאה גולדברג, זלדה, אסתר ראב, ואלזה לסקר-שילר
רבקה שפק ליסק
האג'נדה הפלשתינית מבוססת כולה על שקרים וסילוף ההיסטוריה. כאשר מחנכים דורות של צעירים על השקר שהיהודים הם קולוניאליסטים אירופים שגנבו לפלשתינים את ארצם אין פלא שצעירים יוצאים עם סכינים לרצוח ישראלים. רק כאשר יחדלו לשקר לנוער במערכת החינוך ובתקשורת ויספרו את האמת יהיה סיכוי למו"מ ולשלום אמת ושני העמים יחיו זה לצד זה בשתי מדינות
איתמר לוין
בניגוד למה שאומר סלים ג'ובראן, "התקווה" היא גם ההמנון של הערבים    בניגוד לטענות של אלשיך ולפידות, הבעיה עם מח"ש היא חוסר מעש    בניגוד לתיאור בתקשורת, ברק כהן הוא עבריין חסר מעצורים    בניגוד למה שסבור הרב הראשי, עדיין יש לנו בעיה של בצורת חמורה    בניגוד לקריאות המתלהמות, חשוב מאוד להמשיך לבקר בפולין    בניגוד למה שרגילים לחשוב, הכחשת שואה חמורה מתרחשת אצלנו
אלעזר לוין
שלושה יזמים בנו תיק פעילות לא גדול אך מגוון    בנייה יזמית למגורים    קבוצות רכישה    נכסים מניבים    תכנון מתחם    בנייה באודסה    מיזם ברומניה    "המשקיעים עוברים מישראל לחוץ-לארץ"
איתמר לוין
בחסות טענה ל"חופש הביטוי" אנו עדים למהלכים שמשבשים את חקירות נתניהו, מהלכים אימים על שופטים ומשמיצים עובדי ציבור. מדובר במדרון חלקלק שעלול להוביל לפגיעה קשה ואף הרסנית בשלטון החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il