X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הכלל הוא שיש לכבד את רצונו של המת כפי שבא לידי ביטוי בצוואתו, אך יש מקרים חריגים בהם ניתן לבטל את הצוואה
▪  ▪  ▪
לבדוק את החתימה [צילום: וילפרדו לי, AP]

סב לשמונה נכדים נפטר והורה לתרום לעניים את כל רכושו הרב. צעירה שהתאבדה הורתה לשרוף את גופתה, בניגוד לדעת הוריה החפצים להביא לקבורה. אימא הורתה שדירתה תעבור לאחד מבניה בלבד. האם ניתן לבטל את רצונם האחרון של הנפטרים?
בתי המשפט חזרו וקבעו, כי רצונו של המצווה - כבודו. לכן, כאשר מוכח שצוואתו של האדם אכן מביעה את רצונו האמיתי - יש לכבדה ולהעניק לה תוקף משפטי. העקרון הוא שמירת רצונו של המצווה, וכיבוד זכותו של המצווה. עם זאת, יש מקרים בהם ניתן לבטל צוואה.
חתימת המצווה: כאשר מוכח שהחתימה על גבי הצוואה איננה חתימתו של המצווה. יש לבדוק האם מאן דהוא התיימר לחקות את חתימתו של המצווה וכך זייף את הצוואה. בדיקה זכאת תבוא על-רקע גילוי סימנים מחשידים אחרים, וכאשר תוכן הצוואה קיצוני ובלתי הגיוני בעליל.
איום, כפייה, אונס, תחבולה, תרמית: כאשר מופעל על המצווה לחץ חיצוני בלתי הוגן בעניין תוכן הצוואה, והוא ערך את צוואתו כשהוא תחת איום, אונס וכפייה..
כשרות לצוות: צוואה שנעשתה על-ידי קטין, או פסול דין או שהמצווה לא היה במצב בו ידע להבחין בטיבה של צוואה. למשל: חולה נפש, כאשר המצווה לא ידע שהוא חותם על צוואה, כאשר המצווה לא היה צלול, כאשר היה בהשפעת חומרים מסממים (כגון משככי כאבים) שהייתה להם השפעה משמעותית ובלתי ניתנת לערעור על צלילות דעתו בעת כתיבת הצוואה.
בתי המשפט קבעו, שעקרונית המבחנים לבחינת צלילות דעתו של המצווה הם: מודעות המצווה לכך שהוא עורך צוואה, מודעות המצווה להיקף רכושו וזהות יורשיו, מודעות המצווה לתוצאות והשלכות צוואתו, ומצבו הנפשי של המצווה - האם מנע ממנו לפרש את המציאות הסובבת אותו.
השפעה בלתי הוגנת: השפעה חריגה ובלתי הוגנת על המצווה, שגרמה לו לצוות כפי שציווה. בתי המשפט קבעו, שעקרונית המבחנים להשפעה בלתי הוגנת הם: עד כמה היה המצווה עצמאי, שכלית ופיזית, כאשר ערך את צוואתו; מה הייתה עוצמת התלות של המצווה בסיועו של אותו אחר; מה היה טיב הסיוע והיקפו; האם היו למצווה קשרים חברתיים נוספים שיכולים להעיד על מידת התלות של המצווה באותו אחר; ועד כמה היה אותו אחר שותף בעריכת הצוואה ובתוכנה.
טעות: כאשר מוכח, כי המצווה עשה טעות בהוראות הצוואה. מוכרים שני סוגים של טעויות. כאשר ניתן לדעת מה היה המצווה קובע אלמלא הטעות - יתקן זאת בית המשפט. כאשר לא ניתן לדעת מה המצווה היה קובע אלמלא טעה - דין ההוראה להתבטל. למשל: אדם שחפץ להוריש לאחר שהציל אותו ממוות, אך טעה בציון שמו של האחר. זוהי טעות שניתנת לתיקון על נקלה, כי כוונת המוריש הייתה ברורה ומדובר בטעות עובדתית בלבד.
כדי לבטל צוואה מחמת טעות שנפלה בה יש להוכיח, שאכן נפלה טעות, שקיים קשר סיבתי בין הטעות לבין ההוראה בצוואה, ושניתן לקבוע בוודאות מה היה רצונו של המצווה אם לא הייתה נופלת טעות.

הכותבים הם ממשרד בר-און כהן, העוסק בליטיגציה, דיני משפחה ודיני ביטוח.
תאריך:  09/02/2018   |   עודכן:  09/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הצבא המצרי פתח במבצע צבאי גדול בצפון סיני להרחבת אזור החיץ עם רצועת עזה ולמיגור הטרור של דאעש   הנשיא א-סיסי מעוניין בהשגת "תמונת ניצחון" על הטרור בסיני עד לבחירות לנשיאות בחודש מרס
ציפי לידר
בשולי הכותרות: איווט, מה עשית?    הלפיד הדועך    ואחרונה חביבה שבת מנוחה
צ'לו רוזנברג
התייצבותו של הרמטכ"ל בישיבת הקבינט הביטחוני והזהרותיו מהמתרחש בעזה הן סימן מובהק לתוהו הפוקד את ממשלת ישראל. כשחוסר הידיעה, חוסר ההתעניינות של מרבית שרי ישראל במתרחש בעזה, הם כה מורגשים, האמצעי לחפות על כך היא ההתלהמות
אריה הס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: "מדינה אחת או שתיים, מה שהצדדים יסכמו ביניהם, מקובל", הכרתו בירושלים כבירת ישראל והכרזתו בדבוס על הסרת ירושלים מסדר היום" נותנים רוח גבית לאלה הפועלים לכינון מדינה אחת בריבונות ישראל
בעז שפירא
קשה להאמין אבל זו המציאות - ארגון של רבנים, ככל הנראה יהודים (אם כי ייתכן שרבים מהם רפורמיים) פועל מזה שנים בעד הערבים ונגד היהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il