X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אריסון התקשרה לנחמה ביום שלישי והציגה בפניו את השאלה אתמול החל המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להתעדכן בנעשה, ולא מן הנמנע שהוא יחליט להתערב
▪  ▪  ▪
[צילום: סיוון פרג´]

ביום שלישי צילצל הטלפון של שלמה נחמה. על הקו היתה שרי אריסון. שיחת החולין שניהלו התחילה כמו אלפי השיחות שניהלו השניים בשנים האחרונות. לפתע שרי שלפה את האקדח וירתה: "שלמה, מתי אתה רוצה לפרוש מהתפקיד?". אריסון ונחמה סיכמו כבר לפני חודשים מספר שנחמה יעזוב את התפקיד במהלך 2007. לפי התכנון, העזיבה היתה אמורה להיות מכובדת ומסודרת, ולכן השאלה של שרי הפתיעה גם את נחמה. למרות זאת הוא השיב במהירות שמבחינתו אין בעיה: "אני מוכן לעזוב באופן מיידי", השיב. ביום רביעי הם נפגשו בכדי לסגור את הפרטים ולנסח את ההודעה לעיתונות.
מי שמעורב בנעשה בבנק הפועלים לא הופתע בשבוע האחרון מעצם העזיבה של שלמה נחמה. גורמים הקרובים לנפשות הפועלות אומרים כי "נחמה לא קרא את הכתובת על הקיר. הוא לא הפנים שהוא מנהל שכיר, ולא קרא את המפה".
מנגד ההפתעה היתה מהדרך בה הדברים התבצעו. לאחר שמכר את המניות באריסון אחזקות סיכם נחמה עם אריסון כי במהלך 2007 הוא יודיע על עזיבה. תאריך היעד נקבע מספר חודשים לאחר פרסום תוכניות העבודה ל-2007 והדוחות הכספיים של 2006.
נחמה, שפעל על-פי הסיכום המקורי, המשיך בעבודה כרגיל ואפילו נסע לפני שבועיים לקטאר כדי לקדם את ענייני הבנק. להפתעה הגמורה תרם גם הדובר של שרי אריסון, רני רהב, שלפני חודש הכחיש ל-TheMarker שנחמה צפוי לעזוב את התפקיד לקראת פרסום הדוחות. רהב ממשיך לטעון באדיקות שבאותה עת הדברים היו נכונים, מה שמעיד על האימפולסיוויות בה החליטה אריסון להחליף את יו"ר הבנק הגדול במדינה.
הדירקטוריון מוקפץ
דירקטוריון בנק הפועלים נוהג להתכנס מדי יום חמישי אחר-הצהריים כדי לדון בענייני הבנק. בשעות הבוקר של יום חמישי האחרון צילצלו הטלפונים במשרדים של 14 חברי הדירקטוריון של בנק הפעולים: "אתם צריכים להופיע לישיבת חירום", נאמר להם מהעבר השני של הקו.
"חשבתי שלכל הפחות הולכים לחשוף אותנו למעילת ענק בבנק", אמר דירקטור שהשתתף בפגישה. כשהגיעו למשרדי הבנק בת"א כבר נחשפו הדירקטורים למידע שפורסם בתקשורת. מי שקיווה לקבל יותר פרטים בחדר הישיבות התאכזב - גם היום הדירקטוריון של בנק הפועלים לא יודע למה בדיוק שלמה נחמה הולך הביתה.
חלק מהדירקטורים של הבנק נותרו עם תחושות קשות בעקבות הפגישה ההזויה. אמיר ברנע, שהתמנה לדירקטור חיצוני בבנק לאחרונה, היה היחיד שהביע באופן פומבי את ההסתייגות שלו מהמהלך. שלושת נציגי הציבור האחרים - יאיר אורגלר, עידו דיסנצ'ק ונירה דרור - שמרו על דממת אלחוט.
מלבד ארבעה הדירקטורים החיצוניים הממונים על-ידי הציבור, ממונה הדירקטוריון על-ידי אריסון, ולכן אף אחד לא שש לצאת נגד עמדתה בפומבי. מנגד הם יודעים שיש להם אחריות חוקית כלפי יתר בעלי המניות, ולמרות שהם ממונים על-ידי אריסון, הם קודם כל מחויבים לטובת הבנק. נכון להיום אף אחד מהם לא יכול להסביר לרשויות מדוע הופסקה כהונתו של שלמה נחמה, פחות משנה אחרי שהוצהר שהוא ממשיך בתפקיד למשך 5 השנים הבאות.
השאלות הקשות
הדירקטורים של בנק הפועלים, ובעיקר הדחצי"ם (מלבד ברנע) לא שאלו את השאלות הקשות.
בבנק ישראל לא מעלימים עין מן הנעשה בבנק. אתמול החל המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להתעדכן בנעשה, ולא מן הנמנע שהוא יחליט להתערב. בין היתר הוא יכול לבקש מהדירקטוריון להתכנס ולקיים דיון מעמיק יותר בנושא, בו ישאלו הדירקטורים את השאלות שהיו צריכים לשאול ביום חמישי. כמו למשל שאלות על פשר העזיבה החפוזה של היו"ר, שעל-פי ההערכות יפסיק את עבודתו בשבועות הקרובים. מה קרה בשבועות האחרונים בין אריסון לנחמה שהאיץ את הפרישה וגרם לתפקיד היו"ר להיראות כמו תפקיד של מנהל חנות מכולת המוחלף על-ידי מנהל זוטר אחר.
התפקיד של דירקטוריון הבנק והעומד בראשו הוא לפקח על ההנהלה. הדירקטוריון צריך לייצג את כל בעלי המניות, להיות מונע משיקולי טובת הבנק, ולהיות מנותק משיקולים הקשורים לטובתו האישית של בעל השליטה.
על-רקע הדברים האלה דרש בנק ישראל בעבר מדני דנקנר להתפטר מתפקידו כסגן יו"ר הבנק. בהודעות לעיתונות שפירסמה ביום חמישי האחרון, הצהירה שרי אריסון כי העזיבה של נחמה מסמלת בעבורה את תום תקופת המעבר מאז הוריש לה אביה את הבנק. זאת אולי מהווה סיבה מספיק טובה מבחינת בעלת השליטה להחליף את היו"ר, אבל מדוע לא שאלו הדירקטורים האם ההדחה הזו טובה לבנק, וליתר בעלי המניות שלו.
כמו בנוגע למידע לגבי העזיבה של נחמה, כך קיבלו הדירקטורים את המידע על מינוי של דני דנקנר דרך התקשורת. השם שלו עלה במסדרונות והוזכר שאריסון אמרה לעיתונים שהיא תמליץ עליו לדירקטוריון.
בפועל השם של דני דנקנר לא הגיע לשולחן הדיונים, ולא נערכה ביום חמישי הצבעה כדי לאשר את המינוי שלו. יכול להיות שדנקנר הוא מינוי ראוי - הוא מכיר את הבנק והוא קשר לאחרונה קשרים טובים עם אריסון. תפקידו של יו"ר הפועלים מוזכר בנשימה אחת עם תפקידים רמי מעלה כמו שר האוצר, נגיד בנק ישראל ומפקח על הבנקים.
במקרה של האחרון ריאיין נגיד בנק ישראל עשרות מועמדים והקים צוות בדיקה מיוחד עד אשר הגיע לרוני חזקיהו. מדוע לא דורשים הדירקטורים בבנק הפועלים מבעלת השליטה שלהם לקבל את אותה ההזדמנות.
בעשר השנים האחרונות עשה בנק הפועלים קפיצת מדרגה ניהולית והוא נחשב לאחד הגופים המקצועיים ביותר במשק. בסוף השבוע האחרון הואץ התהליך שהתחיל עם פרשת הבונוסים המביכה שהתרחשה בדיוק לפני שנה, ובשיחת טלפון אחת חטפה היוקרה של הבנק מכה קשה נוספת.

תאריך:  19/03/2007   |   עודכן:  19/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שלמה, מתי אתה רוצה לפרוש מהתפקיד?"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שיעור במוסר מודרני
חגי  |  19/03/07 09:38
2
דירקטורים מטעם הציבור
shikeh  |  19/03/07 09:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
נחלשה הקואליציה השלטת, מפלגתו של רה"מ זכתה למושב אחד יותר ממפלגת הימין השמרנית
ניר יהב
אתמול נפגשו הירשזון ועיני ולא הצליחו לפתור את בעיית הלנת השכר    עיני: "אם מחר לא יקבלו העובדים את המשכורות שהבטיח אולמרט – ביום ד' תפרוץ שביתה"
יפעת גדות
כימיקלים מסויימים כבר נמצאו מעורבים בבעיות של פריון אצל גברים כולל ספירת זרע נמוכה ורמות טסטוסטרון נמוכות    כעת חוקרים טוענים כי הם תורמים להשמנה של הבטן ולעמידות לאינסולין בקרב גברים
הדר פרבר
ארה"ב תעביר 25 מיליון דולר המוקפאים בבנק במקאו ופיונגיאנג תקפיא את תוכנית הגרעין
הדר פרבר
ניסה לעזוב את המדינה והוכה קשות במוטות ברזל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il