X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחלת הסוכרת נחשבת בציבור הרחב כמחלה כרונית, אולם בסופו של יום חשוב לזכור: רק טיפול נכון, מותאם אישית, שניתן בזמן, ימנע את התדרדרות המחלה על סיבוכיה השונים ויסייע לשיפור מצבו של החולה
▪  ▪  ▪
סוכרת. בעיה לאומית [צילום: AP]

למרות שמה המתקתק, מחלת הסוכרת היא מחלה מסוכנת שיכולה להוביל לסיבוכים קשים ולמוות. ארגון הבריאות העולמי הגדיר את מחלת הסוכרת כמגפה ולא בכדי, ההערכות מדברות היום על כ-420 מיליון חולי סוכרת ברחבי העולם על סוגיה השונים, והמספרים האלו הולכים רק לעלות. עם זאת, השנים האחרונות הביאו להתפתחות במחקר ולתרופות חדשות שיכולות לשפר לאין ערוך את חייהם של החולים.
10% מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב סובלת מסוכרת וככל הנראה עוד 2% סובלים מהמחלה ולא יודעים על כך. אבל הנתונים המדאיגים באמת הם 26% נוספים מתושבי ארה"ב שמוגדרים כטרום סוכרתיים. כלומר, יש להם סיכוי גבוה להפוך לסוכרתיים בתוך חמש שנים.
הנתונים הללו מדאיגים מאוד וגם ישראל לא חסינה. בישראל כ-8% מהאוכלוסייה סובלת מסוכרת, משמע אנחנו מדברים על כחצי מיליון חולי סוכרת בישראל ולפי הערכות, ישנם בישראל עוד כ-100 אלף חולים לא מאובחנים.
את השלכות הסוכרת אני פוגש מדי יום, כאשר לאורך 35 שנותיי כרופא פגשתי אלפי חולי סוכרת שהגיעו לקבלת הטיפול. אין ספק כי הטיפול במחלת הסוכרת איננו רק עניינו האישי של החולה, אלא בעיה לאומית, שכן ההיקפים המדאיגים של מחלת הסוכרת, מעמיסים על מערכת הבריאות כולה. כן, קראתם נכון - בעיה לאומית. טיפול בסוכרת צריך להתחיל כבר בקרב האוכלוסייה הטרום-סוכרתית. בשלב זה הטיפול נעשה באמצעות דיאטה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא. אז עוד אפשר לסייע לחולה הטרום סוכרתי, למנוע את הנזקים ובמקרים מסוימים למנוע את הופעת המחלה.
הסכנה הגדולה של המחלה, לאחר הופעתה, היא הסיבוכים השונים שלה. רמות הסוכר הגבוהות בדם פוגעות בדפנות כלי הדם של איברים שונים בגוף, דבר שעשוי לגרום להתפתחות מחלות שונות. הסכנות יכולות להתפתח גם באיברים עם כלי דם קטנים. לדוגמה, פגיעה ברשתית העין יכולה לגרום לעיוורון, פגיעה בכלי הדם של הכליות להביא לאי ספיקת כליות ופגיעה בכלי הדם ברגליים יכולה להביא לחסימת עורקים ברגליים. פגיעה אפשרית נוספת היא פגיעה בכלי דם גדולים כמו הלב. למעשה, חולי סוכרת נמצאים בסיכון כפול לחלות במחלות לב איסכמית לעומת יתר האוכלוסייה.
עד לפני כמה שנים ידענו כיצד למנוע בעיקר את הסיבוכים בכלי הדם הקטנים על-ידי איזון המחלה. המהפכה הגדולה בכל הנוגע לטיפול ומניעה של הסיבוכים הנוגעים לפגיעה בכלי דם גדולים, כמו עורקי הלב והמוח, הגיעה בשנתיים האחרונות כאשר מחקר שחקר תרופה מדור חדש, מצא כי היא יכולה להוביל לירידה משמעותית בסיבוכים ותמותה לבבית. המחקר שפורסם בספטמבר 2015, הראה תוצאות מפתיעות, לפיהן תרופות הדור החדש מפחיתות ב-38% את הסיכון לתמותה לבבית וב-32% את התמותה הכללית. רופאי הסוכרת בעולם הגיבו בהתרגשות לנתונים האלו.
תרופות הדור החדש, חוסמי SGLT-2, למעשה מגייסים את הכליה לטיפול במחלה. SGLT-2 הם קולטנים שתפקידם לספוג מחדש באבוביות הכליה את הסוכר ולמנוע הפרשתו בשתן. אצל חולי סוכרת יש פעילות עודפת של הקולטנים ויותר סוכר נספג חזרה בגוף. חסימת הקולטנים מאפשרת סילוק של עודף הסוכר מהגוף דרך השתן. אך כפי שראינו בתוצאות המחקר, הטיפול החדש לא רק מאזן את הסוכרת, אלא מקטין את הסיכון למחלות לב בהם גם אי-ספיקת לב. כמו-כן, התרופות מטפלות ביתר לחץ דם שמאפיין סוכרת סוג 2 ואף מסייע בירידה במשקל. אפשר לומר שהתרופה מאפשרת לנו המטפלים לתפוס כמה ציפורים במכה אחת.
התאמת הטיפול נעשית כמובן על-ידי הרופא המטפל. סביר להניח כי התרופה תינתן לאדם שחולה בסוכרת, סובל מעודף משקל ולעיתים מיתר לחץ דם ובעיקר אדם שהיה לו בעבר אירוע לבבי או היסטוריה משפחתית של מחלות לב. במקרים בהם התרופה זו לא מתאימה יש מגוון גדול של תרופות נוספות שניתן להתאים לחולה בזכות רפואה מותאמת אישית.
לסיכום, מחלת הסוכרת נחשבת בציבור הרחב כמחלה כרונית, אולם בסופו של יום חשוב לזכור - רק טיפול נכון, מותאם אישית, שניתן בזמן, ימנע את התדרדרות המחלה על סיבוכיה השונים ויסייע לשיפור מצבו של החולה.

תאריך:  25/02/2018   |   עודכן:  25/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טיפול נכון ומותאם אישית בסוכרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בדקתם את יעילות דיאטה קטוגנית?
שמיר  |  28/02/18 17:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
השופטת וינברג-נוטוביץ' מתרשלת בתפקידה בתיק פשיטת רגל    היא נמנעת מקבלת החלטות בזמן סביר ומגוננת על הנאמן עו"ד ארז חבר, משל זו משימתה העיקרית בתיק    השופטת מאפשרת לבקשתו של עו"ד חבר דיונים חסויים ובלא פרוטוקול כדבעי, למרות הטענות החמורות נגדו והדרישות להדיחו מתפקידו כנאמן
איתמר לוין
תמונת מצב של בית המשפט העליון לשלוש השנים הבאות: הגיל והוותק הממוצעים, חתכים דמוגרפיים, מקומות לימוד ורקע מקצועי
הדר לויטס
ראיון אישי עם טל מוסרי    קצת על ערוץ הילדים, קצת על תוכניות לעתיד וגם קצת על האבהות שמהווה עבורו את האושר האמיתי
יואב יצחק
פרקליט המדינה שי ניצן מסכל, פעם אחר פעם, מיצוי הדין עם פרקליטים וקצינים בכירים המוכרים לו היטב, אישית    כך נהג בעניינים של רות דוד (חשד לעבירות שוחד), אפרים ברכה (חשד לעבירות שוחד), ועכשיו עם מנשה ארביב (חשד לעבירות שוחד) - לאחר שזה דרש את חומרי החקירה שנאספו במח"ש בחקירה נגד תנ"צ אפרים ברכה    וכך נהג ניצן בעניינו של רוני ריטמן, שנחקר ע"י מח"ש בגין הטרדה מינית    חקירה רגישה ונפיצה שבה מעורבת מח"ש מטורפדת אף היא; חוקרים במח"ש שוקלים צעדיהם
אלעזר לוין
יזמי הנדל"ן הוותיקים איציק ברוך וישראל לוי יבנו 580 דירות בשכונת מורשה ברמת השרון    השבוע הם חושפים מה קורה מאחורי הקלעים במיזמים החדשים של פינוי-בינוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il