X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט מנע מפקיד השומה להטיל עיקול על חלקה של אישה בבית המשותף לה ולבעלה לשעבר, בשל חובות הנובעים מהכנסותיו של הגבר לבדו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

למרות שבני זוג נדרשים ככלל להגיש דוח מס משותף לכל שנת מס ויש להם תיק מס אחד, הרי שלעניין גביית חובות המס, כל בן זוג נחשב אוטונומי ולא ניתן לגבות את חובות המס של בן הזוג האחד מבן הזוג השני, כל עוד פעלו בתום לב.
עניין ברגיג עוסק (30.1.18) באישה שהתגרשה מבעלה ועתרה לביטול עיקול שהוטל על המחצית שלה בבית המשותף לה ולבעלה לשעבר. פקיד השומה ייחס לבעל הכנסות של 20 מיליון שקל מהימורים בלתי חוקיים. האישה טענה, כי אין היא חייבת בחובות המס של בעלה לשעבר, למרות שמדובר בחובות שנוצרו בעת שהיו נשואים. פקיד השומה סבר, כי חזקת השיתוף בחובות בין בני זוג והנאת המבקשת מההכנסות של הבעל, מטילות עליה אחריות משותפת לתשלום חובות המס. לפיכך, ניתן לעקל גם נכסים בבעלותה במסגרת סעיף 194 לפקודת מס הכנסה.
בית המשפט קבע, כי אין הוכחה לכך שהאישה נטלה חלק פעיל כלשהו בהפקת ההכנסות שהן מושא השומות של הבעל. היא ידעה, או הייתה אמורה לדעת, כי בתקופה השומות היו למשפחה מקורות הכנסה נוספים, מעבר לקיוסק של בעלה בראשון לציון ועבודתה שלה במשטרת ישראל. זאת, נוכח רמת החיים של בני הזוג. אין מחלוקת שהיא נהנתה, יחד עם יתר בני המשפחה, מהכנסותיו השונות של בעלה. לא נטען ולא הוכח, כי בני הזוג ניהלו משטר רכוש מופרד. אם הופקו ההכנסות כפי שטוען פקיד השומה בשומות, אזי גם האישה נהנתה מהן, במישרין או בעקיפין.
אולם, חרף העובדה שלאישה לא הייתה יכולת כלכלית עצמאית לרכוש מחציתו של בית שמחירו כמעט 5 מיליון שקל, הגיע בית המשפט למסקנה, על-פי התמונה הכלכלית המצטיירת, כי רישום הבעלות בבית על שם שני בני הזוג בחלקים שווים היה מעשה טבעי ומקובל. לא נמצא סימן לכך שרישום הבעלות היה נגוע במלאכותיות או נעשה כהברחת נכסים.
סעיף 194 לפקודה מאפשר "עיקול רכושו" של הנישום. "רכושו" של אדם - משמע הנכסים והזכויות שבבעלותו, אך לא נכסים או זכויות של הזולת. במקרה דנן, מחצית הבית הרשומה על שם האישה איננה "רכושו" של בעלה.
מאחר בני הזוג נישאו בשנת 1999, חלה עליהם הלכת השיתוף, לרבות אחריות משותפת לנשיאה בחובות המשפחה. בעניין שלם(רע"א 8791/00), שעסק בהיקף השיתוף בחובות ובפרט בגבולות האחריות של בן זוג אחד כלפי צדדים שלישיים בגין חוב של בן הזוג האחר, נפסק, כי החוב כלפי הנושים, הוא חוב בו התחייב הבעל במסגרת עסקיו. לחוב אין כל זיקה לנכסים משפחתיים מובהקים של האישה והבעל. המערכת העסקית תזכה את האישה בזכויות ותחייב אותה בחיובים רק בהתגבש השיתוף הכללי בין בני הזוג, וזאת במועד קריטי בחיי הנישואין. דהיינו: כל עוד נמשכים הנישואין, האישה איננה חייבת כלפי צדדים שלישיים בגין חובותיו העסקיים של הבעל שאינם קשורים לנכסים משפחתיים מובהקים.
סעיף 65 לפקודה קובע: "הכנסת בני זוג ייראו לעניין פקודה זו כהכנסת בן הזוג הרשום והיא תחויב על שמו". כלומר: חישובי המס וחיובי המס ייעשו בתיק מס אחד. כך גם ההוראות בדבר-השגה וערעור על שומות בני הזוג שייעשו בתיק אחד. אולם סעיף 66א(ב) לפקודה, המתייחס לענייני גבייה וענישה, קובע, כי כל בן זוג ישא באחריות לתשלום המס לגבי חלקו בהכנסה בלבד - על ההכנסה שהוא עצמו הפיק.
כבר בעניין אינגביר (רע"א 2071/00) נדונה בקשה להסרת עיקולים שהטיל פקיד השומה על דירה הרשומה על שם אשת הנישום ועל מכונית הרשומה על שם בנו, וזאת בשל חובות המס של הנישום. נקבע בו, כי אין לפקיד השומה זכות להטיל עיקולים על רכושם של אחרים.
בעניין פלח (ע"א 2841/06) נדון עיקול מכונית הרשומה על שם האישה בשל חובות מס של הבעל. בית המשפט קבע שן, כי יש לבטל את העיקול מאחר שאין לבן הזוג האחר כל זכויות בנכס. כך גם ביחס לחובות.
לפיכך מצא בית המשפט בענייננו, כי סעיף 66א(ב) לפקודה מגביל באופן מפורש את כוחו של פקיד השומה לגבות חובות מבן הזוג שאיננו בן הזוג הרשום. המס על חלקה של האישה בהכנסות הזוג נוכה במקור ממשכורתה בתקופה הנדונה ובכך מוצתה אפשרות הגבייה ממנה. לפיכך, העיקול לטובת פקיד השומה יחול רק על זכויותיו של הבעל.

תאריך:  27/02/2018   |   עודכן:  27/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיקול ישיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בצדק וזה גם עיקבי עם הריסת בתי
של מחבלים  |  27/02/18 16:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה נסטלבאום
קשה להאמין אבל מיליוני טונות של בשר, ביצים ועופות שאינם ראויים למאכל אדם, נתפסים בכל שנה ע"י פקחי משרד החקלאות. ומה קורה עם מה שלא נתפס? אנחנו אוכלים. מה שנתפס הוא טיפה בים, מה שמוברח מהשטחים ולא ראוי למאכל אדם, יכול לאכלס בקלות מזבלה לא קטנה. אין סיכוי שמשהו ישתנה בקרוב
יוני בן-מנחם
ראש המודיעין המצרי החדש ניהל שיחות אינטנסיביות במשך כ-10 ימים עם הנהגת חמאס מרצועת עזה ומחו"ל שהגיעה במיוחד לקהיר. מצרים מוכנה לעשות שורה של צעדים לקראת חמאס בתמורה לשמירה על השקט והיציבות ברצועה, בחודש הבא יתקיימו הבחירות לנשיאות במצרים והיא רוצה להבטיח את מהלכן התקין
אליקים העצני
נתניהו חווה בדרך הקשה, שבין ה'שווים' וה 'שווים יותר', ה'שווים יותר' כולם בשמאל והוא גם יודע, מדוע: מפני שבתקשורת שולט עד היום השמאל
יצחק מאיר
סדר העולם הוא או שהשונאים שולטים בך, או שאתה שולט בשונאים    אלה לאט ואלה בפתאום    זה 'ונהפוך הוא', יש שנאה ושונאים מכל מקום, או אלה או אלה, או כך או הפוך.
רפי לאופרט
פולין מאיימת להיות סנונית ראשונה בגל הכחשות שואה מאורגן באירופה. היא ואירופה התעייפו מלהכות על חטאי רדיפת היהודים ב-500 השנים האחרונות ובשואה בפרט. נראה שלכך מתלווים גם שיקולים כלכליים. ישראל והעם היהודי חייבים להיאבק בשום שכל ונחישות בהתפתחות אפשרית כזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il