X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
משוררת אהובה [צילום: ז'ראר אלון]
ביקורת "סימני דרך" בתיאטרון הבימה
סימני הדרך של נעמי שמר
שיריה של נעמי שמר שהפכו לנכס צאן ברזל של התרבות העברית, מהווים את עיקרו של המחזה "סימני דרך" העולה בתיאטרון הלאומי הבימה בימויו של משה קפטן ובחירתו בשלוש זמרות מחוננות שמייצגות שלוש תקופה בחייה, וכן בלהקת זמרים ופרפורמים מחוננים, יצקו מהשירים את תבנית דרכה של המשוררת הלאומית האהובה שחייה ארוגים בתולדות המדינה

על בימה המעוטרת בעצים פרי עיצוב שני טור, עולה דמותה של נעמי שמר בכמה פרקים קובעים בחייה. סיפור חייה של נעמי שמר (2004-1930) בא לידי ביטוי ביצירותיה - בשירים שהלחינה וחיברה את מילותיהן. נעמי שמר נחשבה לקמע של להקת הנח"ל, לדברי הבימאי המיתולוגי של הלהקה, דני ליטאי ז"ל. לכל תוכנית של הלהקה הייתה מחברת שיר במיוחד, ואלה הפכו לפניני שירה שמפכים בדמינו עד היום.
על פרק חייה הראשון כשהייתה בת קיבוץ כינרת, שהמשיך לבעבע כל חייה בכל התקופות והשירים, הופקדו לחלופין כנעמי בת ה-17 הזמרות רוני דלומי והילה שלו שכה הרשימה והפליאה בשירתה בהצגת "המורדים". לתקופה הבוגרת יותר מביאה רויטל זלצמן את כל עומק כשרונה וקולה הנפלא, ושירתה את השירים מסובבת לנו את הבטן. כנעמי בגיל 40 מופיעה דפנה דקל שמרנינה אף היא בשירתה. את נעמי מבוגרת בסוף ימיה מגלמות לסירוגים גילה אלמגור וסנדרה שדה. אנו צפינו בהופעתה של סנדרה שדה, בטוב שבתפקידיה עד היום.
סנדרה פותחת את הלב בכנות לפני הצופים כמו הייתה באמת נעמי שמר עצמה. היא ממש חודרת ללב כפי שמעולם לא עשתה זאת בקריירה הארוכה והעשירה שלה. כאן ניתנת לנעמי שמר עצמה כאילו, ההזדמנות להשמיע את קולה במונולוג החזק ביותר בהצגה, תוך התוודות שבאה להבהיר במדויק את עמדתה כאוהבת הארץ מספר אחת, לא כימנית או שמאלנית אלא כאוהבת ישראל פרופר. בכך היא (סנדרה כנעמי) מעניקה לדמות ולאישיות הקונטרוורסלית את הצדק שלא נעשה עמה בחייה. היא משמשת כקול למלחינה והמשוררת עצמה, ונוגעת בחולי הקיים בתוכינו גם בימים אלה - חוסר אהבת בני עמנו באשר הם. בכך גדולתו של המחזה שכתבו אורן יעקובי וגיורא יהלום, ושהבימאי משה קפטן כה השכיל לארוג ממנו את היצירה המושלמת.
יפה עשה הבימאי שחיבר את הקאסט משחקנים-זמרים מקצועיים מובחרים, כמעט כולם בוגרי בית צבי בעברם, ביניהם בלטו נדיר אלדד בקולו המיוחד המרשים, שהופיע גם כמרדכי (המאהב של נעמי) בצעירותו, והדואט שלו עם רויטל זלצמן היה אחד משיאי ההצגה. וכן דניאל חסין כאלוף, כלוחם וכחבר הקיבוץ; כך גם נמנו על הלהקה זמרות מחוננות כמו עמית זיתון. אוראל איזיקל (שהפליא כ"צ'אפלין" בהצגה בסטודיו יורם לוינשטיין) - היה מקסים כיואב, הנכד; ריקי בליך כחברתה הקרובה של נעמי עוד מימי כנרת, אור משיח כפרנק פלג, המורה למוזיקה שלה. ועוד רבים וטובים.
נחישותה של נעמי שמר לצאת מהקיבוץ וללמוד מוזיקה נחשבה תחילה שם כבגידה, אך לבסוף, לאחר הצבעה, התירו לה חברי הקיבוץ לצאת ולפרוח. הפעם השנייה שנחשבה כבוגדת בעיני חברי הקיבוץ וכל שאר בעלי האורינטציה השאלנית הייתה לאחר מלחמת ששת הימים, אף לאחר ששירה "ירושלים של זהב" נחשב כמעט להמנון הלאומי. אז, ב-1967 שינתה את עמדתה וראתה בארץ ישראל השלמה את עתידנו, כמו רבים מטובי אנשי הרוח שלנו אז ממפ"ם, שסברו כמותה. כמו גדול סופרנו אז משה שמיר, גם נעמי סבלה מהדרה ויחס שלילי לאחר הפניה ימינה לכאורה. אך היא לנצח תישאר בלב כולנו כמשוררת הלאומית, על-אף שרחל המשוררת קדמה לה, אך נעמי שמר הגדילה עשות והייתה הן מלחינה והן משוררת. למרות שברוב צניעותה כינתה עצמה "פיזמונאית".
מחזה זמר זה משלב בתוכו פרקי דרמה, עם היבט ממוקד לרגעים החשובים בחיי המשוררת, ודווקא עצם השיבוץ של שחקניות שונות בתפקיד נעמי בתקופות השונות, והשירים השייכים לאותן תקופות, הם שמחזקים את הקשר בין החלקים, כשמוזיקה מאחדת וממזגת את כולם לחטיבה אחת עשירה בצבעיה ובתוכנה. העיבודים המוסיקלייים של יוסי בן נון שהיו איטיים תחילה מהמיקצב המקובע בזכרון הקולקטיבי, הפכו לאט-לאט לסוחפים יותר ויותר הודות לביצועם וגרמו לצופים לדבוק בדמות ולחוש כחלק ממנה.
כי נעמי שמר היא ארץ ישראל, היא אנחנו. מאז ולתמיד.

תקופות שונות [צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  12/03/2018   |   עודכן:  12/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
היכן נמצא הכותב בתוך יצירתו? היכן נמצא הסופר, היכן נמצא המשורר? המשורר כותב בדם לבו, אומרים וכותבים, וכותב הסיפורת? זה ששופך דבריו על עמודים לא מעטים? כמוהו כמי שזורע חיטה בנירים העושים דרכם אל האופק? מהמר על הזרעים שזרע? היכן דם לבו וכיצד זה יכול להתבטא לאורך הדפים הפרוזאיים שהוא נחבא וכותב? מתי והיכן מתמזג דמו במה שהוא כותב? ואל יחשוד בי איש חלילה שאני נוטה לכאן או לכאן - מצוי אני כאן וגם כאן
שיה מלכין
כאב לי במיוחד למצוא בין השינויים שחלו במרחב בית האופרה קיר עירום לחלוטין, אותו קיר שעליו הונצח גארי ברתיני    האם מחיקת קיר ההומאג' לזכרו הייתה גם ביטוי למדיניותו של המנהל החדש?
ציפורה בראבי
נשים רבות כותבות שירה בנושאים רבים אך יש שירה שבעיני מייחדת נשים דווקא    שירה המבטאת את החוויה הנשית בעוצמה – הבדידות בעולם גברי, הציפיות, הסטיגמות... שירת נשים
אנטוני לודר
בכדי לצמצם פגיעות ילדים, חובה להעלות את המודעות בקרב הציבור הרחב לנושא, להשגיח על הילדים ביתר תשומת לב ולהקפיד על אכסון החומרים המסוכנים במכלים אטומים הניצבים הרחק מהישג ידם של ילדים
מרגלית מולנר גויטיין
כפי שצפיתי מראש, השחקנית פרנסיס מקדורמנד זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר    הסרט חביב המבקרים "חוטים נסתרים" עם דניאל דיי לואיס, היה מועמד בחמש קטגוריות מובילות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il