X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאור השימוש הנרחב ב"עדי מדינה" בו נעשה לאחרונה שימוש על-ידי רשויות החוק בקשר לחשדות לעבירות שחיתות במגזר הציבורי, אני סבור כי יש למנוע הסכמי עד מדינה מן הסוג הזה, תוך מתן משקל רב לאינטרס הציבורי להרתיע ולמנוע ביצוען של עבירות כאלה לרבות הענשה צודקת של כל המעורבים בביצוע עבירות, ללא מתן טובות הנאה וחסינות מהמדינה לעבריינים, דבר שרק מעצים את השחיתות הציבורית במדינה כפי שיוסבר וינומק להלן
▪  ▪  ▪
עו"ד נבון קצב

יש לתקן את פקודת הראיות באופן שאחרי סעיף 54 א (א) לפקודה יבוא סעיף (א1) שיקבע כי: "ואולם, בחשד לעבירות שחיתות במגזר הציבורי של עובדי ציבור ו/או נבחרי ציבור לא ייחתמו "הסכמי עד מדינה" המעניקים ו/או המבטיחים להעניק חסינות ו/או טובות הנאה מאת רשויות החוק לעבריינים שהודו בביצוען, וכן לא יוגשו כתבי אישום נגד אדם אשר מתבססים על הסכמי "עד מדינה" שנחתמו ו/או יחתמו ועל עדותם של עדי מדינה ו/או ראיות הושגו באמצעותם".
מטרת התיקון המוצע הינה כאמור להתמודד עם תופעת השחיתות במגזר הציבורי, תוך מתן משקל רב לאינטרס הציבורי בהרתעה ומניעה מבעוד מועד של ביצוע עבירות שחיתות במגזר הציבורי ובכלל זה להביא להענשה כדין וכצדק את כל המעורבים בעבירות האלה וזאת ללא מתן טובות הנאה וחסינות מאת המדינה לעבריינים.
בעניין זה יש לתת משקל רב למשפט העברי על פיו עדותו של עד מדינה הינה פסולה מעיקרה ואין בכוחה של תוספת ראייתית איכותית ככל שתהיה כדי לרפא את פגמיה של עדות זו, זאת הן משום היותו נוגע בדבר והן משום נטילת שכר/טובות הנאה בגין עדותו (ראה לעניין זה: שוחטמן אליאב, עדותו של "עד מדינה" לאור המשפט העברי, משפטים יא, תשמ"א עמ' 139 (1981) וכן נ' רקובר "עד מדינה" סדרת מחקרים וסקירות במשפט העברי חוברת ס בהוצאת משרד המשפטים ירושלים תשמ"ח 1988, וכן הרב יוסי שרעבי וד"ר יובל סיני "תוספת ראייתית לעדות עד מדינה במשפט העברי"). הפגמים בעדותם של עדי מדינה על-פי דיני הראיות במשפט הפלילי לפי דין תורה הינם כאמור פגמים יסודיים (ראה רמב"ם, הלכות סנהדרין פרק כ, הלכה א). עם זאת מן הראוי להדגיש כי התורה מעניקה לבית הדין יכולת לסטות באופן חריג מדיני ראיות אלה לעניין "עד מדינה" וזאת כהוראת שעה כאשר מדובר בדיני נפשות.
הסכמי עד מדינה בהן רשויות החוק מעניקות ו/או מבטיחות להעניק לעבריינים טובות הנאה ובכללן חסינות מפני הפללה עצמית והעמדה לדין בתמורה להפללת אחר בו חפצות, מהווים הלכה למעשה תעודת ביטוח לעבריינים ורק מעודדים את השחיתות הציבורית, שכן אותו עבריין מבצע ו/או שותף ו/או משדל ו/או מסייע לעבירות שחיתות במגזר הציבורי שלרוב גם נהנה ומתעשר מהן, רק צריך לארגן לעצמו ראיות נגד אחרים וזאת לשעת כושר בו ייחקר וייתפס ואז יוכל להימלט מאימת הדין באמצעות חתימת הסכם עד מדינה בו עליו יהיה רק לספק את אותה "הסחורה" שמבקשות רשויות החוק להפללת אדם אחר.
טובות הנאה
האינטרס הציבורי צריך להיות כאמור הפוך לחלוטין, והוא למנוע ולהרתיע מראש קיומו של מצב שכזה ושחיתות ציבורית, זאת בבחינת יידע כל מי שמעורב כבר היום ו/או מתכנן להיות מעורב בעתיד בשחיתות ציבורית כי ביום מן הימים ייתן את הדין על מעשיו ולא יוכל להימלט מאימת הדין על-ידי הפללת אחרים, האינטרס הציבורי הוא לעשות צדק גם עם עבריינים כאלה ולא לתת להם כל פרס על מעשיהם שפגעו ו/או הפוגעים בציבור ובקופה הציבורית ככל שיוכחו.
זאת ועוד, קיימות גם עדויות לכך שעדי מדינה לא יהססו לשקר על-מנת לספק את אותה "הסחורה" שרשויות החוק חפצות בה בתמורה למתן טובות ההנאה וחסינות שנועדה להציל את עורם ולהימלט מאימת הדין בגין העבירות שבצעו.
זאת ועוד, הסכמי "עד מדינה" לא רק שמעודדים את השחיתות הציבורית כפי שהוסבר לעיל אלא אף מעודדים גם את תופעת ועבירת הסחטנות מצד אותם עבריינים "עדי מדינה" שיכולים לאיים בכל רגע נתון על שותפיהם לאותה עבירה לכאורה (ויודגש כי ייתכן שמבחינה משפטית כלל לא קיימת עבירה על כל יסודותיה הנדרשים לאור הדין והפסיקה).
זאת ועוד, השימוש בעדי מדינה נמצא כידוע ומזה כבר שנים רבות במחלוקת עזה בין משפטנים ועורכי דין רבים, כאשר לעניין זה יפים דבריו של המשנה לפרקליט המדינה לשעבר עו"ד יהושע רזניק שהביעה גם הוא את אי-שביעות רצונו משיטה זו של שימוש בעדי מדינה: "הדרך הזו הופכת את המשטרה לעצלה, המשטרה צריכה לנסות ולפתור ולהגיע לחקר האמת בלי עדי מדינה" (כתבה על עדי מדינה שהתפרסמה בתאריך 10.3.18 בערוץ 2 הכתב ירון אברהם).
מכל הטעמים האלה ואחרים ובפרט לאור השיח הציבורי והמשפטי שהתעצם מאוד לאחרונה וזאת לנוכח גיוסם של מספר עדי מדינה לצורך הפללתו של ראש ממשלת ישראל הנבחר מר בנימין נתניהו, מה שעלול להביא להדחתו שלא באמצעות בחירות דמוקרטיות כנגד רצון הבוחר, הרי שמן הראוי והצודק שהצעת חוק זו תהפוך לחוק ותסמן את השינוי המהותי הנדרש בחשיבה ובמלחמה בשחיתות ולעשיית דין צדק ותהווה את "פרשת קו המים" בעניין.

תאריך:  27/03/2018   |   עודכן:  27/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצעת חוק לתיקון פקודת הראיות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא הייתי בכלא אלמלא השטינקר
אל קפונה  |  29/03/18 07:53
2
מטרת הכותב עידוד שחיתות
משה דב  |  29/03/18 08:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
עידן יוסף
התייחס לחקירתו ולחקירות בני משפחתו היום ושב על אמירתו כי לא יהיה כלום    "אחגוג את החג הזה בשמחה גדולה, בביטחון גדול, עם הרבה חרוסת ואפס מרור"
אפרים הלפרין
לפני כמה שבועות כאשר התפוצצה הפרשה שכונתה פרשה 1270, כתבתי כאן רשימה תחת הכותרת "ספק הילה" ובה תמהתי בלשון המעטה מדוע לא פרשה גרסטל מהמרוץ לתפקיד יועמ"ש כאשר הוצע לה לכאורה שוחד, ועתה אני מבקש סליחה ומחילה מהילה גרסטל
עידן יוסף
בנאום לוחמני טוען ראש הממשלה כי "יש לחץ ביריוני על גורמי אכיפת החוק כדי להפיל אותנו"    "זה לא נכון להפוך יחסים בין פוליטיקאים לבין עיתונאים או מו"לים לחקירה פלילית"
אפרים הלפרין
חוק יסוד כבוד האדם וחרדתו יש? יש! אז למה רק לי לא מציעים להיות עד מדינה? היכן השוויון? אני נשבע לכם בנקיטת ניר חפץ (או בנקיטת מומו פילבר) שאני יכול להיות עד מדינה פי עשרה יותר טוב מהם, ואתי בכלל לא מדברים    מה רע עשיתי?
עומר כרמון
ד"ר עדו נתניהו: "כששומעים על שיטות החקירה של המשטרה, יש כאן סכנה לדמוקרטיה"    " בניגוד לחקירות בנושא אולמרט, רואים כאן באופן ברור שהם מחפשים. יש פה ניסיון לעקוף את רצון הבוחר"    "את עו"ד דוד שמרון אי-אפשר להפוך לעד מדינה. הוא לא עשה שום דבר רע ואין לו שום סחורה לספק"    מותח ביקורת על שר האוצר, משה כחלון
רשימות נוספות
ניצן: תועלת רבה בעדי מדינה  /  איתמר לוין
אלשיך: עדי מדינה מרתיעים  /  איתמר לוין
רגב: נתניהו אינו מעוניין בהקדמת הבחירות  /  עידן יוסף
נתניהו מבצר את כוחו  /  ראובן לייב
החיים על-פי המפכ"ל אלשיך   /  אברהם פכטר
אז והיום  /  אסתר שניאורסון גרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il