X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
היום כאמור, ביטויים שליליים אלה אינם מקובלים, ואינם עוד שגורים בפי הרוב מיוצאי עירק או המזרח מלבד אולי, בודדים, שביטויים אלה, נותרו בפיהם כגירסא דינוקא, אך הם פסו מפי הדור החדש
▪  ▪  ▪
עובדיה יוסף. הכעיס [צילום: יעקב כהן/פלאש 90]

יש ביטויים עממיים במזרח, שהמִּשתַמֵּש בהם, אינו מתכּוון למַמְשָם בפועל. לעתים, הביטויים מְלוּוים בתנועת ראש או ידיים, וכל תפקידם להביע שביעוּת או אי-שביעוּת רצון וגִנּוּי לְמעשיו של זה שֶׁאליו מופנה הַגִּנוּי, או המחֲמאָה.
לאחרונה, השְׁתַמּש אַבּו מָאזן, בַּבִיטוי הערבי "יִכְרַב בֵּיתָךּ" כלפי נשׂיא ארה"ב טראמפ. בוודאי אבּו מאזן לא התכַּוֵּן מָמשׁ ששאיפתו היא באמת החְרָבַת ביתו של טראמפ, אלּא, רק כוונתו הייתה, להביע את אי-שביעות רצונו ממנו בלבד.
מאידך-גיסא, אלה אשר אינם בקיאים בהתנהגות המזרחית ובהווי חייהם, עלולים או עשׂוּיים לפָרֵשׁ ביטוי כלשהו שלֹּא כְּכַוָּנָתוֹ של הדּוֹבֵר, אלּא רק על-פי הפירוּש המּילוּלי, האמתי וְהַמּלוֹנִי של הבּיטוי וכך פשוט, הם טועים בהבנת הנשמע.
הנה, דרך משל, רבים משתמשים בביטוי כַּפָּרָה, וכוונתם האמתית היא רצונם לשַׁדֵּר למי שאליו מופנה הביטוי, סימן של חיבה ואהדה, ולא ממש כוונתם לָמוּת כתחליף במקומו.
בהיותי צעיר לימים, בישיבה בגולת עירק, נהג הרבּי להשתמש בביטויי גינוי או עידוד לילדים כמו: חמור גָּרם, רָשע, בוּר ועם הארץ, סומא בשווקים (למאבֵּד את פסוקו במקרא), אֶבֶל עליךָ, רְמָאד (אפר), רשע מרושע. ביטויים המלווים בהבעת פנים של רוגזה. ביטויים שהרבי השְתּמֵש כלפי צאן מרעיתו, כְּדרך אגב וכשִגרה, מבלי כל כוונה להזיק, חלילה, לילד, אלא, רק להביע את אי-שביעות רצונו מהתנהגותו.
נורמות משתנות
מאידך-גיסא, הרבי גם הרבה בתשבחות כמו: חכם, נבון, לָא יִכְלִיךּ (בל תחסר), אַלְלָה יִעְתִקַךּ - (ישמֹרְךָ), בן פורת יוסף!, הַלָא בִּיךּ (ברוך בואך), מָאשָׁאלְלָה (מה שרצה השֵּׁם).
אכן, יש כאן לפי הִלְכות החיים של ימינו, מין גוזמה בשימוש בביטויים השליליים האלה, שנשענו אז על הביטי "חוסך שבטו שונא בנו", ואני מעיד, שלא פעם שמעתי במו אוזני, שָם בגולת עירק, איך שהורים פנו למורה באומרם "השוּמן של בני לך והעצמות לנו" כלומר, רשאי הנך המורה, להענישו ולהכותו.
נורמה זו הייתה מקובלת. גם הילד שֶׁאחֵר לכיתה, היה ניגש למורה, מכווץ אצבעותיו ומצפה, לְמִסְפַר מכּות סרגל על קצות אצבעותיו. היום עשויים רבים לכנות התנהגות זו, כאכזרית, כפרימיטיבית, אך זאת הייתה הנורמה המקובלת, וכידוע נורמות משתנות.
על-פי הנורמות המערביות, המושְׁתתות על תכנון, דיוק והקפדה יתרה על הפרטים, נתפסים ביטויים מזרחיים אלה, כביטויים המביעים את כוונתם האמתית ובכך הם טועים בהבנת הנשמע.
בהקשֵר זה, יש לציין את ד"ר אברהם בן יעקב בספרו "מנהגי יהדות בבל בדורות האחרונים". בעמוד 91, מביא הקללות בערבית ופשרן, וגם אנוכי בספרי "נוֹפֵי יַלְדוּת מִבֵּית אַבָּא" בעמוד 106 הבאתי שיר "וְאֵיךְ קִלָּלְנוּ"? כמובן, תרגמתי את הקללות מן הערבית לעברית, ואני שוב מדגיש, לא הייתה לרוב למקלל, כל כוונה למַמֵּש את קללתו, אלא להביע כעסו ואי שביעות רצונו.
אצטט מן השיר בן י"ב בתים, מספר בתים, לא עליכם!
תַּלְבֵּנָּה עֵינֶיךָ
וְלִבְּךָ דֹּם יִדֹּם
יִתְפַּחֲמוּ פּנֶיךָ
צַוָּארְךָ לַגַרְדֹם
יֵשׁ עוֹד הַרְבֵה קְלָלוֹת
לֹא כֻּלָן הִזְכַּרְתִּי
סְלִיחוֹת וּמְחִילוֹת
אִם רוּחֲךָ עָכַרְתִּי
קְלָלָה הִיא קְלָלָה
כֵּעֵין עוֹנֶשׁ עַל חֵטְא
מִמְּאֵרָה מֵאָלָה
הָאֱמֶת אִישׁ לֹא מֵת!
היום כאמור, ביטויים שליליים אלה אינם מקובלים, ואינם עוד שגורים בפי הרוב מיוצאי עירק או המזרח. מלבד אולי, בודדים, שביטויים אלה, נותרו בפיהם כְּגִירְסָא דְיַנְקוּתָא, אך הם פָּסו מפי הדור החדש.
בזמנו, כאשר הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה, השתמֵּש בְּמִספר ביטויים מזרחיים, שלא היו מקובלים בפי המוני הישראלים, כעסו עליו, הם לא הבינו כי בכעסו שחרר קיטור, ולא תמיד הבינו את הבנת הנשמע מפיו.
מאידך-גיסא, ביטויים אחרים בהם השתמש הרב, נוגעים לענייני אמונה כמו "חיילים נהרגים בגלל חילול שבת" או "הנספים בַּשואה הם גלגול נשמות שחטאו" או "צרותנו שורשם בחטא העגל". ביטויים אלה, קוממו רבים, ובזמנו התייחס אליהם יוסי שריד המנוח במאמר מיום ששי ז' בחשון תשע"ד 11.10.2013, בטענה שהציונות דחתה את הצפייה למשיח ופנתה אל דרך מעשית, תחת התפילות. הציונות היא תנועה מעשית, חילונית, אף כי מן הראוי לכבד את המורשת המפוארת של עמנו. שריד צדק אך איש באמונתו יחיה.
וחלילה בל תבינו, כי מֵקֵל אני ראש, בַּשימוש בִּקללות, בְּאָלות ובגינויים, אלא, כוונתי היא להסביר ההבדלים בין כוונת הדוברים המזרחיים, לבין הפירוש המילולי המדויק של הביטוי. הן לא תמיד מתכוונים בני האדם למַמֵּש את מוצאי פיהם, לפיכך נאמר: "אם הדִיבּוּר הוא מִכּסף השתיקה היא מזהב.

תאריך:  16/04/2018   |   עודכן:  16/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסי שריד  עובדיה יוסף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביטויים עממיים שליליים בהבנת הנשמע
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרב בקשי דורון
צפנת  |  16/04/18 22:38
2
זה לא הרב עובדיה יוסף בתמונה ! ל"ת
ברוך שטיין  |  17/04/18 06:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מיליוני אנשים המבקרים באמסטרדם פוקדים את בית המיסתור של אנה פרנק במהלך הכיבוש הנאצי    שמה של אנה פרנק הפך לסמל הודות ליומן שכתבה    בהמשך, הפך היומן למחזה שכתבו פרנסיס גודריץ' ואלברט הקט ואותו ביימה אתי רזניק בבית צבי
אלי אלון
בעמק הירדן, סמוך לצומת צמח, ניצבת נושקת לכנרת, אנדרטה מרשימה בעלת בולטות ונוכחות רבה    האנדרטה מנציחה את בני כל יישובי המועצה האזורית עמק הירדן אשר נפלו במערכות ישראל, ואת הנופלים במלחמת העצמאות באזור עמק הירדן
ניצן פרימור
אסטמה של העור מוכרת כרגישות יתר של העור ומופיעה בדרך-כלל כפריחה אדמומית ויובש, אלא שתופעה כרונית זו שלרוב מתייחסים אליה בביטול, מונעת שינה בלילות, גורמת להפרעות קשב וריכוז, פוגעת בדימוי העצמי ועוד
איתמר לוין
ביקורת שיפוטית על החקיקה נחוצה כדי למנוע עריצות ופגיעה בזכויות יסוד. הבעיה היא, שבג"ץ הפר את האיזון הראוי בין הרשויות. לכן נחוצה פסקת התגברות - חכמה ומתונה
עליס בליטנטל
הצגת מחזהו של מרטין שרמן "עקומים" ("BENT") בתיאטרון הלאומי הבימה היא בבחינת אירוע שממש כאילו נכתב עבור יום הזיכרון לשואה ולגבורה    הצגה מטלטלת, נוקבת, ומרעידה את הלב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il