X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר מתבוננים במציאות ובוחנים אותה על-פי הכללים של התורה, תורת ה', או אז האירועים עשויים לקבל משמעות ברורה לגמרי
▪  ▪  ▪
גשם שלא בעיתו [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

גשמים בְּעִתָּם הם ברכה, בכל יום אנחנו מזכירים עובדה זו בפרשה שניה של קריאת שמע, אבל שלא בעתם - נו, לפעמים כן ולפעמים... השבוע זכינו, או שמא "זכינו" לגשם שוטף בעוצמה שלא חווינו כאן מזה זמן רב, בטח לא בחורף האחרון. וזה לא שירידת גשם בתקופה זו של השנה היא תופעה חריגה כל כך, בעבר כבר נרטבנו מגשם בחודש אייר ואפילו בתאריכים מאוחרים יותר, אבל הזקנים בסביבה אינם זוכרים גשם שירד בעוצמה כזו בתקופת האביב. וברד. והפעם למרבה הצער נגרמו גם אבדות בנפש לא עלינו, מעבר לנזקים קשים למבנים וכו'. לעצם ירידת הגשם מתייחסים אצלנו כאל תופעת טבע שלפעמים מופיעה ולפעמים נעדרת, ומכיוון שכך, אין לנו שום שליטה על זה.
ואכן שליטה ישירה אין לנו, אבל באותה תזכורת יומית כפולה שהזכרנו למעלה אומרת לנו התורה שירידת הגשם והזמן שבו ירד תלויים בנו (דברים יג): [יג] וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם... [יד] וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ; וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ, וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. כל חקלאי יודע שגשם היורד בזמן הנכון משביח את התוצרת החקלאית. ובאותה פרשה שקוראים בכל יום מובא גם הצד השני של המטבע: [טז] הִשָּׁמְרוּ לָכֶם, פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם; וְסַרְתֶּם, וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים... [יז] וְחָרָה אַף-ה' בָּכֶם, וְעָצַר אֶת-הַשָּׁמַיִם וְלֹא-יִהְיֶה מָטָר... כמו שגשמים בחורף הם סימן ברכה כך אחרי פסח הם סימן הפוך. שעל כן מי שבתפילתו הזכיר "מוריד הגשם" או ביקש "ותן טל ומטר לברכה" צריך להתפלל שוב.
אבל זה מפרשת עֵקֶב בספר דברים שאליו נגיע בעוד כשלושה חודשים. בינתיים אנחנו בספר ויקרא בפרשת אמור (ויקרא כא): [א] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן; וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, לְנֶפֶשׁ לֹא-יִטַּמָּא בְּעַמָּיו. הפרשה הזאת גדושה בכל טוב; ענייני כהונה, טומאה וטהרה, כל החגים ועוד אבל גשם לא נזכר בה כלל, אז איך הפרשה הזאת קשורה לענייננו? ובכן, פשוט לגמרי שמה שציטטנו קודם מקריאת שמע היומית אמור להוות עבורנו מסר חינוכי תמידי, שעל כן חוזרים עליו פעמיים בכל יום. והנה פרשת השבוע שלנו כל התוכן שלה הוא חינוך; וזה עולה בבירור מפירוש רש"י לפסוק הראשון: אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים - אמור ואמרת, להזהיר גדולים על הקטנים. האחריות החינוכית לדור הבא.
לזכור את יהדותנו
ומהו היסוד שעליו מתבסס כל התהליך החינוכי? לְנֶפֶשׁ לֹא-יִטַּמָּא בְּעַמָּיו. זהירות מטומאה, תחום שהוא לגמרי מעבר להיגיון. וכלשון הרמב"ם בהלכה (הלכות מקוואות יא, יב): דבר ברור וגלוי שהטומאות והטהרות גזירות הכתוב הן ואינן מדברים שדעתו של אדם מכרעתו. כלומר מפרשת השבוע החינוכית שלנו עולה שחינוך של ילד יהודי חייב להיות מושתת על ההכרה שנטמיע בו, שלא הכל זה שֵׂכֶל, שהחיים שלנו מורכבים קודם כל מרבדים שהם מעבר לשכל. לפיכך לא כל דבר יכול להיות מובן בשכל ולא לכל דבר אפשר למצוא הסבר כאן ועכשיו. מובן מאליו שרק מחנך שתודעה כזאת היא טבעית לו, רק הוא יכול להנחיל אותה למחונכים הצעירים. וזהו שמצטט רש"י מחז"ל: להזהיר גדולים על הקטנים.
אצלנו למרבה הצער, בחרו לחנך על יסודות של שכל והשגיות מה שאומר בהכרח הינתקות מהתשתית החינוכית שמנחילה לנו פרשת השבוע בפרט והתורה בכלל. הזכרנו כאן לא מזמן את התפארותו של ראש הממשלה בעובדה שפתרנו את בעיות המים. השכל והחדשנת הישראלים; התפלה, טיהור מי שופכין ואנחנו מסודרים. באה עצירת הגשמים לרמוז לנו בעדינות כי עדיין אנחנו צריכים את הקשר החיובי עם בורא עולם ומנהיגו. לא נרמזנו ברמז העדין יחסית, נמשכה ההתפארות בהישגים הכלכליים והמדיניים ולמרבה הצער באו הגשמים האחרונים שלא בעתם ולא באזור שהם יכולים להועיל והם כבר לא רומזים, הם אומרים בפירוש: מי שמנהל את העולם זה הקב"ה.
אז נכון שאין לנבראים שום יכולת להבין בדיוק את המסרים של בוראם, אבל זה נכון כאשר מסתמכים על השכל והרגש האנושיים בלבד. השכל האנושי מוגבל מדי. עם זאת כאשר מתבוננים במציאות ובוחנים אותה על-פי הכללים של התורה, תורת ה', או אז האירועים עשויים לקבל משמעות ברורה לגמרי. הרי לא אנחנו יזמנו את המלחמות הפנימיות אצל שכנינו אויבינו, אבל המלחמות האלה שִׁפְּרוּ את מעמדנו המדיני והביטחוני. לא אנחנו בחרנו את מר טראמפ לנשיא ארה"ב, אבל היחס שלו אלינו שידרג את מעמדנו בעיני כל העולם. הקב"ה עשה את כל זה ומה שהוא מצפה מאתנו זה רק שנזכור אותו, שנזכור את יהדותנו ושלעובדה זו תהיה משמעות חינוכית/התנהגותית ומעשית בחיינו היומיומיים.

תאריך:  27/04/2018   |   עודכן:  27/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
32 פקידי יערות, פזורים ברחבי הארץ    סמכויותיהם רחבות    להחלטותיהם השלכות כלכליות וסביבתיות לעיתים משמעותיות    מי מפקח עליהם ומה מידת הפיקוח עליהם? האם קיימת שקיפות מידע לגבי החלטותיהם?
עידן יוסף
הח"כ מיש עתיד צפוי להגיש הצעת חוק חסרת תוכן וחסרת שיניים ל"חיזוק השבת כיום המנוחה" אך בפועל ממחזר את הקיים בחוק הנוכחי
חמישים רווקים צעירים וצעירות מרחבי המדינה, המתגוררים כולם בישובים עירוניים, מבקשים להקים מושב חקלאי עצמאי משלהם ולהתיישב בו כדוגמה לאחרים
אליקים העצני
הרצל לא ביקש רשות מאת תושבי הארץ הערבים לפני שפנה לסולטן הטורקי לקבל "צרטר" - כתב הסמכה - ליישב עליה יהודים והוא ידע את מספר היהודים בארץ בסוף המאה ה-19 שהיה אולי 80,000, לעומת הערבים שמנו למעלה מחצי מיליון!
אברהם הללי
יש אמירה בלתי מתפשרת שישראל צריך לקים אותם במועדם    שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלוהיך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il