X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ב-2018 מאפשרים טילים בליסטים ורשת טרור של האייתולות להכות בארה"ב, ואולי אף להסיגה מהמפרץ הפרסי, על-ידי הפלת משטרים "משומדים" בסעודיה, בבחריין, באיחוד האמירויות, בכווית ובעומאן
▪  ▪  ▪
"השטן הגדול" [צילום: איברהים נורוזי/AP]

עמדת הנשיא טראמפ כלפי האייתולות אינה מעוצבת על-ידי יחסו לישראל, אלא על-ידי השפעת האייתולות על אינטרס ארה"ב.
אסטרטגיית-על של האייתולות מבוססת על אימפריאליזם פרסי בן 2,600 שנים ושאיפה לשלטון איסלאם שיעי על המזה"ת והעולם באמצעות "מלחמת קודש" (ג'יהאד) נגד "כופרים" ומשומדים" סונים, נוצרים, יהודים, בהאים, כורדים ואזרבייג'אנים. לכן, הסכם עם "כופר" הוא זמני ובלתי-מחייב.
מכשול-על היא ארה"ב ("השטן הגדול") ולא ישראל ("השטן הקטן") שאינה שחקן מרכזי במפרץ הפרסי וחצי האי ערב. יכולות-על בליסטיות וגרעיניות נועדו לקדם אסטרטגיית-על ולהסיר את מכשול-העל האמריקני. טקטיקת-על ("טאקייה") מנחה את השיח עם "הכופרים", ומאפשרת להטעותם ולהוליכם שולל. כך פעל הנשיא רוחאני ב-2002 כאשר הוביל מו"מ עם "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית" והצהיר: "איננו מקדמים יכולות גרעיניות, כימיות או ביולוגיות".
ב-2018 מאפשרים טילים בליסטים ורשת טרור של האייתולות להכות בארה"ב, ואולי אף להסיגה מהמפרץ הפרסי, על-ידי הפלת משטרים "משומדים" בסעודיה, בבחריין, באיחוד האמירויות, בכווית ובעומאן; גיבוש השליטה מאירן, דרך עירק וסוריה, עד לבנון והים התיכון; השתלטות על מיצרי הורמוז (המפרץ הפרסי) ובאב-אל-מנדב (ים סוף); החרפת טרור איסלאמי וחתרנות באסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית; והגברת השפעת האייתולות על כמות ומחירי נפט.
מזבח ארוך טווח
הארכיטקטים של הסכם הגרעין מיולי 2015 לא הבינו את הניגוד המובנה בין אופי משטר האייתולות מחד-גיסא, לבין דו-קיום בשלום ודבקות בהסכמים מאידך. לכן, לא חתרו לשינוי התנהלות האייתולות כתנאי מוקדם להסרת המגבלות ולהעברת 150 מיליארד דולרים לטהרן. שינויים מתבקשים של ההסכם כוללים התחייבות קבועה, ולא זמנית, להימנע מפיתוח ורכש נשק להשמדה המונית; העברת כל תשתיות הנשק להשמדה המונית לארה"ב, כפי שעשתה לוב ב-2003; ביטול כל פעילות צבא, טרור וחתרנות מחוץ לגבולות אירן; חיסול מערכת החינוך לשנאה שהפכה קו ייצור לטרוריסטים.
כדי להסיר את האיום הברור והמיידי של האייתולות על אינטרס ארה"ב יש להשתחרר מאשליית הסנקציות הכלכליות שלא בלמו את המרוץ הגרעיני של קוריאה הצפונית (שאינה מונחית על-ידי חזון מגלומני), ולא מנעו מהאייתולות להגיע לסף התגרענות. כמו-כן, אין לצפות לסנקציות אפקטיביות מכיוון סין, רוסיה ומערב אירופה.
כדי לשנות את התנהלות משטר האייתולות - ולהעניק רוח גבית למתנגדי האייתולות מבית - יש לשכנעם שארה"ב שוקלת ברצינות את אופציית המניעה מול אופציית התגובה לתוקפנותם. בניגוד לפייסנות ומחוות הנתפסים על-ידי האייתולות כעייפות וחולשה, איום צבאי אמין יזכה להערכתם. לדוגמה, מלחמת המפרץ השנייה ב-2003 הביאה לעצירת המהלך הגרעיני של האייתולות, שחששו שארה"ב תמנף את חיסול משטר סדאם חוסיין לחיסול חשבונות עם טהרן. בכל מקרה, מחיר מלחמת-מנע קטן לאין שיעור ממחיר מלחמת תגובה באירן בליסטית וגרעינית.
האם ארה"ב תקדם שינויים מבניים בהסכם הגרעין, תפעל לשינוי מהותי בהתנהלות האייתולות, תפגין נכונות לפעול צבאית מול האייתולות, ותקריב הרהורי-לב ונוחיות קצרת טווח על מזבח מציאות וביטחון לאומי ארוך טווח?

תאריך:  09/05/2018   |   עודכן:  09/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האייתולות – איום ברור ומיידי על ארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
יש ליצור מחדש את הבסיס החוקי לעיצומים, לעדכן את רשימת הגורמים האירניים עליהם יחולו, לשכנע את העולם לשתף פעולה ואפילו להגיע לתיאום עם רוסיה וטורקיה
איתמר לוין
העיצומים על אירן הם התוכנית החילופית של טראמפ, ולכן לכל פרט בהם תהיה חשיבות ניכרת    טראמפ צדק בהחלטה, הנימוק שנתן הוא בעייתי - כמו גם הדרישות שהציב
עידן יוסף
ראש הממשלה הביע סיפוק מהחלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין והזהיר כי ישראל תגיב בעוצמה לכל פגיעה בשטחה    שר הביטחון: "אירן היא היא יישות טרוריסטית השואפת לנשק גרעיני"
איתמר לוין
"ההסכם היה אמור להגן על ארה"ב ובעלות בריתה מפני נשק גרעיני אירני. בפועל, הוא אפשר לה להמשיך להעשיר אורניום ובמשך הזמן להגיע לפצצה"    "איננו יכולים למנוע מאירן נשק גרעיני במבנה הרקוב של ההסכם הנוכחי. אם לא נעשה דבר - בתוך זמן קצר המדינה המובילה בתמיכה בטרור תהיה על סף השגת הנשק הקטלני ביותר"    מוכן לנהל מו"מ על הסכם מחודש - שיטפל גם בתוכנית הטילים הבליסטיים, תמיכתה של אירן בטרור ופעילותה לערעור היציבות במזרח התיכון   
עידן יוסף
הושלמה פריסה של יכולות הגנה וקיימת מוכנות גבוהה של כוחות צה"ל לתקיפה    הצבא מזהיר: כל פעולה כנגד ישראל תיענה בתגובה חריפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il