X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות עוברת המערכת הבנקאית שינויים שבאים לידי ביטוי בכך שסניפים נסגרים והלקוחות נאלצים להשתמש באפליקציות, או להמתין שעות רבות כדי לקבל שירות
▪  ▪  ▪
סוגרים סניפים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

זה לא סוד שהבנקים עוברים שינוי: סניפים נסגרים בקצב מהיר, הפקידים מתמעטים, ורוב הפעילות העסקית עוברת לדיגיטל. הבנקים משקיעים מדי שנה עשרות מיליוני שקלים בפיתוח מערכות דיגיטליות, במטרה לספק כל שירות בנקאי ללא עזרת פקיד.
על-פי נתוני הפיקוח על הבנקים 55% מהלקוחות כבר ויתרו לפחות חלקית על הביקור בסניף ועברו לשירותים הדיגיטליים. אבל חלק ניכר מתקשה עדיין לוותר על השירות האנושי (בעיקר אנשים מבוגרים, קשישים).
חשוב לציין כי גם השירותים הדיגיטליים של בנקים מתקשים עדיין לסגור את הפערים הנדרשים כדי לעבור למערכת דיגיטלית באופן מלא. בעוד בנק לאומי מציג את עצמו כמי שפועל בדיגיטל, ואף מעביר סדנאות ללקוחותיו, בנק מזרחי-טפחות מתגאה בכך שהוא לא מוותר על היחס האישי הניתן ללקוחותיו.
נשאלת השאלה: כיצד קרה הדבר?
ההסבר הניתן לתופעה זו - בנק ישראל, הפועל להתיעלות ועידוד התחרות בין הבנקים, חייב אותם ברבות השנים, לאפשר ללקוחות לפתוח חשבון ואף לעבור מבנק לבנק באמצעות האינטרנט מבלי שיצטרכו להגיע לסניף הבנק.
בחינה של מצב העיניינים הכולל מגלה שהבנקים ממלאים הוראה זו, אך עדיין מתקשים לספק שירות דיגיטלי מלא של פתיחת חשבון, מעבר בין הבנקים ומתן שירותים החורגים מפעולה פשוטה של פתיחת חשבון. כך, למשל, מתקשים הבנקים להיפטר מהחובה להזמין את הלקוח לסניף לפחות פעם אחת במהלך חייו.
הסיבה לכך היא שווידוא זהות הלקוח היא חובה בסיסית בתורת הבנקאות ורק לאחרונה החלה הבנקאות בישראל לאמץ טכנולוגיות המאפשרות ויתור חלקי על התייצבות בסניף כתנאי לשירותים הבנקאים. פריצת הדרך העיקרית הושגה רק בשנה האחרונה, כאשר המפקח על הבנקים איפשר לבנקים לפתוח חשבון ראשון גם ללקוח שלא טרח להתייצב בסניף.
אבל מי שקיווה שיוכל לקבל את כל השירותים המקובלים בעולם הבנקאות מבלי להציג את כף רגלו בבנק צפוי להתאכזב היות שכל פעולה, אפילו הפשוטה שבהן תחייב אותו לחכות זמן רב בתור לסניף. כלומר, למרות החשיבות של רשת האינטרנט, נראה שהבנקים אינם ערוכים לכך ויקח עוד זמן עד שניפרד מהסניפים ונעבור לאפליקציות כפי שקורה בלא מעט מדינות בעולם.
האצת סגירת הסניפים
זה לא סוד שלאחרונה החלו הבנקים לסגור סניפים, זאת על-רקע המעבר לביצוע פעולות בערוצים הדיגיטליים, והרצון להתייעל ולשפר את שיעורי הרווחיות. השנה פרסם בנק ישראל נתונים לפיהם לראשונה בוצעו יותר פעולות בערוצים הדיגיטליים מאשר בסניפים, מה שמהווה רוח גבית לתהליך סגירת הסניפים.
הנתונים מראים כי בנק "מזרחי טפחות" הוא הבנק היחיד שנוקט במדיניות הפוכה, ודווקא מרחיב את פריסת הסניפים שלו.
בבנק "מזרחי טפחות" מתכוונים להגיע לפריסה של 200 סניפים בשנים הקרובות (כולל בנק יהב שבבעלותו), כך שהבנק צפוי להפוך בקרוב לשני בגודלו מבחינת מספר הסניפים, ובפער הולך ומצטמצם מול פועלים שמתכנן לסגור סניפים. בבנק "פועלים" ובבנק "לאומי" נוקטים במדיניות הפוכה. 
המצב בבנק לאומי
בנק לאומי, ממשיך במדיניות אגרסיבית של התייעלות וסגירת סניפים. כך,למשל, בשנת 2017 סגר בנק "לאומי" 15 סניפים. ואילו, כיום יש ללאומי 181 סניפים, כ-20% פחות לעומת מתחרהו הגדול "בנק פועלים".
בנק לאומי החליט בשנה האחרונה להקים מעין תחנות דיגיטליות במקום כל סניף שהוא סוגר. כלומר, מדובר במתחם המזכיר את הלובי הקיים כיום ברוב הכניסות לרבים מהסניפים המסורתיים.
התחנות כוללות כספומטים ומכונות לשימוש עצמי, ועלות התפעול שלהן נמוכה משמעותית לעומת החזקה של סניף. 
המצב בבנק פועלים
כידוע לכולם, בנק הפועלים הוא הבנק הגדול בישראל שיש לו מספר סניפים רבים ברחבי הארץ, העומדים כיום על 226 סניפים (לעומת 275 סניפים בסוף שנת 2012).
בנק "פועלים" היה הבנק הראשון שהחל בתהליך התייעלות של מיזוג וסגירת סניפים לפני קרוב לעשור. דבר זה בא לידי ביטוי בכך, שבשיאו של המהלך סגר הבנק למעלה מ-10 סניפים בשנה.
לפני כשנתיים החליטו בפועלים להוריד הילוך בנושא סגירת הסניפים. מספר הסניפים של הבנק ירד בשנת 2017 בכ-5 בלבד, ולפי הערכות גם השנה תירשם ירידה מינורית. 
בשבועות האחרונים עושה רושם שתחת ניהולו של אריק פינטו רוצים להמשיך בתהליך סגירת הסניפים בערים הגדולות, אך בניגוד לעבר מדובר במהלך לא פשוט כלל.
עקב תלונות רבות של לקוחות אודות חוסר הנוחות שנגרם להם כתוצאה מסגירת הסניפים, החליטה בשנת 2016 הכנסת לבצע שינויי חקיקה, לפיהם חייב בנק ישראל לאשר ישירות כל סניף שנסגר, תוך מציאת חלופות הוגנות שישרתו נאמנה את ציבור הלקוחות המסור.
סיכום חלק זה
הנתונים מראים כי מאז תחילת שנת 2012 נסגרו כ-270 סניפים ושלוחות של הבנקים בישראל. עיקר סגירות הסניפים היו באזור מרכז הארץ: כלומר, 60% מהסניפים שנסגרו היו באזור זה ויותר ממחציתם היו בת"א. 
מגמת סגירת הסניפים הלכה והתעצמה לאורך השנים, ושיאה היה בשנת 2016 שבה נסגרו קרוב ל-70 סניפים. מאז ניתן לראות שהמגמה נבלמה ולו במעט כאשר  אשתקד נסגרו 46 סניפים, ומאז תחילת שנת 2018 נסגרו לפי הערכות כ-15 סניפים בלבד, כאשר הבנק המוביל בתחום הוא בנק לאומי.
בבנקים מעריכים שבשנת 2018 ייסגרו בסביבות 30 סניפים, ומציינים כי כיום מתמקדת המערכת הבנקאית בתהליכי התייעלות שיתבצעו בתוך הסניפים הקיימים הכוללים בין השאר הקטנת שטחי מסחר, וסגירת עמדות פקידות(דבר שגורם לבלאגן ברוב סניפי הבנקים).

המחבר הנו בלוגר ופעיל חברתי
תאריך:  08/08/2018   |   עודכן:  08/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השינויים שעוברת המערכת הבנקאית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
הישראלי יודע – יהודי יכול לחיות ללא תורה ומצוות, ללא כשרות וללא שבת אבל אין יהדות ללא תורה ומצוות
אסתר שניאורסון גרי
הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הורית לא לפתוח באש לכיוון משלחי התבערה, פן יפגעו קטינים    אינני מצליחה להבין מי אלה הקטינים? האם הרוצח בן ה-17 שרצח את הילדה בקריית ארבע, הלל יפה אריאל? אולי הרוצח מהשבוע האחרון בן ה-17 שרצח את יותם עובדיה בישוב אדם?
עו"ד אמיר דרמר, ספיר זילבר
חלק מהפעולות הכרוכות בעסקות מקרקעין ניתנות כיום לביצוע און-ליין. המערכות סובלות ממחלות ילדות והשירות עדיין איננו מלא, אך מדובר בהתקדמות מבורכת
איתן קלינסקי
אל מול פני האימה, שם בדרך במלון, כשיש מי שמבקש את מות היקר לה ביותר, היא נוטלת את הצר וכורתת ערלת בנה
רחלי בן-צור
אני מברכת על היוזמה שלך לגייס את חייליך - המקדישים שנתיים עד שלוש מחייהם לצבא ההגנה לישראל - לתפקידי בייבי סיטינג ושמרטפות    יוזמה מבורכת ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il