X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נתחיל ב-25 אלף מאזרחיה שסועדים את זקני ארצנו, ונזכיר את נשיא הפיליפינים ב-1937 שאפשר קליטה של עשרת אלפים פליטים יהודים מגרמניה
▪  ▪  ▪
מעט יהודים חיים בפיליפינים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בימים אלה עושה נשיא רפובליקת הפיליפינים רודריגו דוטרטה בביקור בישראל. זה ביקור ראשון של נשיא פיליפינים בישראל, ופמליה של 400 אישים, הגיעה עימו. בביקור ידון הנשיא על הסכמים כלכליים ושיתופי פעולה בין המדינות, ועל הפרק קניית רקטות מדויקות מתוצרת ישראל, נשק, מדע, חקלאות. נשיא הפיליפינים הוא גם ראש המדינה, ראש הממשלה, וראש המטה הכללי של הצבא.
ישראל סייעה לא אחת לפיליפינים. בחורף 2013 הכתה סופת טייפון "יולנדה", אחת הסופות הטרופיות החזקות ביותר. הסופה הביאה למותם של כ-6,500 איש ולפינוים של כמיליון בני אדם מבתיהם. גם שנה לאחר מכן הכתה סופה עוצמתית וחזקה. מדינת ישראל שיגרה משלחת הצלה שטיפלה ברבים מהאזרחים. אומנם מדינת ישראל תמיד נמצאת במשלחות הצלה כשנדרש, אבל לעם היהודי יש גם סיבות להכיר טובה למדינת הפיליפינים.
נתחיל ב-25 אלף מאזרחיה שסועדים את זקני ארצנו, ונזכיר את נשיא הפיליפינים ב-1937 שאפשר קליטה של עשרת אלפים פליטים יהודים מגרמניה. חבל ש-8,700 אשרות נותרו ללא דורש, ומי יודע מה עלה בגורל אותם יהודים שלא הגיעו לפיליפינים אז. ב-1947 הייתה הפיליפינים המדינה האסייאתית היחידה שתמכה באו"ם בהקמת מדינת ישראל וכעבור שנתיים הכירה בה. ב-1958 כוננו היחסים הדיפלומטים בין שתי המדינות ומאז נחתמו הסכמי סחר רבים. במרוצת השנים ידעו היחסים בין המדינות עליות ומורדות, בעיקר עקב לחצים כלפי הפיליפינים מצד מדינות מוסלמיות, ברית המועצות והאוטונומיה המוסלמית הבדלנית שבאי מינדנאו.
כעשרה אחוזים מאזרחי המדינה, 10 מיליון פיליפינים, חיים מחוץ לארצם, ועובדים בעבודות שונות. מאחר שארצות הברית שלטה שם כארבעים שנה במחצית הראשונה של המאה העשרים, הרי שהתושבים שולטים בשפה האנגלית, והיא השפה הרשמית השנייה. במדינת האיים הגדולה הזו, המונה 7,641 איים, מדוברות 170 שפות רובן מלאיות, ופולינזיות. הדת הרווחת היא נוצרית קתולית.
כבוד גדול
מעט יהודים חיים היום בפיליפינים, כמה מאות משפחות. עם גירוש ספרד הגיעו גם לפיליפינים יהודים אנוסים, אבל הקהילה גדלה בעיקר במאה ה-20 כאשר חיילים יהודים בצבא ארה"ב ששירתו שם, החליטו מסיבות שונות להשתקע במדינה. הכיבוש היפני ב-1941 הבריח מהמדינה רבים מהיהודים. היום היהודים שמתגוררים שם הם ברובם אנשי עסקים.
בית הכנסת המקומי הוא בנוסח עדות המזרח. הרב משמש כחזן, כשוחט, כמחנך. נשיא המדינה רודריגו דוטרטה ביקר בבית הכנסת, והיהודים שהם מיעוט קטן שם, חשו כי כבוד רב הונחל להם. מאחר שתושבי הפיליפינים רואים ביהודים את העם הנבחר, מספרים היהודים החיים שם, כי הם נהנים מיחס מועדף.
ארבעה בתי חב"ד קיימים בפיליפינים. במנילה, בסבו סיטי, ובאל נידו. מאות מטיילים ישראלים נמצאים כמעט בכול עת, בכול אחד מהם. בשנים האחרונות הפכה הפיליפינים להיות התחנה הראשונה בטיול הגדול למזרח, ממנה ממשיך גל המטיילים הישראלי לתאילנד, נפאל והודו.
הג'וינט, ארגון הסיוע ההומניטרי היהודי הגדול בעולם, סייע רבות לפיליפינים. ולא פעם גייס מיליוני דולרים לטובת מאמצי שיקום, לאחר הרס שפקד את האיים.הג'וינט הוקם לפני כמאה שנה כארגון סיוע של הקהילה היהודית האמריקנית ליהודים ברחבי העולם, אך כחלק מהתפיסה של "תיקון עולם" הרווחת ביהדות ארצות הברית בעשורים האחרונים מעניק הארגון סיוע הומניטרי לאזורי מצוקה ואסון בעולם גם ללא הקשר היהודי.ו כך לאחר סופת הטייפון יולנדה יצר הג'וינט שיתוף פעולה עם המכון הבינלאומי לשיקום כפרי, הפועל במדינות עולם שלישי, ויחד הם שיפצו בתי ספר, שיקמו תשתיות חקלאיות, סירות חדשות לדייגים, ועוד ועוד.

תאריך:  03/09/2018   |   עודכן:  03/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הומניטרי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעלת ברית ותיקה (הפיליפינים)
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
האם זה משנה את העובדה
הירונימוס  |  3/09/18 15:04
 
- טיפש ומשמיץ כרגיל
אתה לא הבנת  |  3/09/18 18:00
 
-  ל"ת
אפיפיור  |  6/09/18 22:37
2
דבר טוב מאוד שישראל מפתחת
את קשריה עם מדינו  |  4/09/18 08:14
3
אני מתפלא שהמערכת פירסמה
סיני  |  5/09/18 10:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
מנשיא מדינת היהודים, שלאחר אלפיים שנות גלות וכמיהה לציון הוקמה ברוח חזון הנביאים ועל-מנת להגשימו - היינו מצפים להתנהלות אחרת, שונה בתכלית
יהודה קונפורטס
העלייה במספר התלמידים הפונים לחינוך הטכנולוגי מעידה שמשהו בתפיסה השתנה בקרב קודקודי משרד החינוך    אלא שזהו קצב איטי וכדי לפתור את המחסור החמור בכוח אדם, יש לשים את הנושא גבוה הרבה יותר בסדר העדיפויות    טור לפתיחת שנת הלימודים
גל קסטל
בצער לא רב וביגון לא קודר, ניפרד בקרוב מ'מחיר למשתכן'    היזמים מביעים פחות ופחות אמון בתוכנית, ולא קופצים על המכרזים
יוני בן-מנחם
ארגון אונרא והרש"פ מתכננים לצאת במאבק בינלאומי נגד החלטת ממשל טראמפ להפסיק את התמיכה הכספית האמריקנית בארגון. הדרג המדיני בישראל תומך בהחלטת הממשל בעוד מערכת הביטחון חוששת מהשלכותיה, מדובר בשינוי היסטורי שיש לעודדו ולצרף אליו מדינות נוספות
עו"ד ורו"ח רמי אריה
בעלי עסק לכוח אדם ניסה להעביר את הפעילות לחברה מפסידה ולהשתמש בהפסדיה לצורכי מס. בית המשפט העליון קבע: מדובר בעסקה מלאכותית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il