X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החוק מונע מצב בו רוצח או מי שמנסה לרצוח אינו יכול לרשת את קורבנו. עם זאת, קיימים מצבים מורכבים יותר, בהם יכולה צוואה מסודרת לסייע במניעת עוול
▪  ▪  ▪
אליהו ואחאב בכרם נבות [ציור: פרנסיס דיקסי]

סעיף 5(א)(1) לחוק הירושה קובע, כי מי שהורשע בכך שגרם במתכוון למותו של המוריש, או שניסה לגרום למותו, פסול מלרשת אותו. זאת, אם היורש הורשע בפסק דין חלוט שקבע זאת.
חוק הירושה נחקק בשנת 1965, ובאותה עת נתקל סעיף זה בהתנגדות מצד מספר חברי כנסת, אשר טענו, כי אין לערב את דיני העונשין עם דיני הירושה, תוך שחלק מגישה זו אף גובה באסמכתאות מן ההלכה היהודית. דברי התוכחה הידועים והמוכרים של אליהו הנביא נגד אחאב "הרצחת וגם ירשת" שימשו כטיעון-נגד, אשר גבר והוביל לחקיקת סעיף 5 אשר עודנו קיים במתכונתו המקורית.
שוחרי הצדק יכולים למצוא גם טיעון חברתי, לפיו אין להעניש אדם פעמיים: אם הורשע אדם בהליך הפלילי ונגזר דינו, אין להענישו שוב באמצעות שלילת זכותו לרשת. אולם, תחושות ברורות של עוול וצדק מובילות למסקנה, לפיה אכן יש למנוע את הענקת נכסי הנרצח לרוצח.
בעת האחרונה התרחשו מספר אירועי רצח והתאבדות בקרב בני זוג. במקרה שבו אין צוואה הקובעת יורשים שונים, בן הזוג (הרוצח) יורש את הנרצח (שהלך לעולמו לפניו). אם הרוצח נוטל את חייו מיד לאחר הרצח, אזי אין יכולת לקיים את התנאי שקבעה הפסיקה, לפיו יש להרשיעו ברצח מכוון בהליך הפלילי. מה יהיה במקרה שכזה? הגם שהרוצח לא בחיים ולא ייהנה מנכסי הנרצח, הוא עדיין יוכר כיורש לכל דבר ועניין. בפועל, כאשר הרוצח נפסל מלרשת, חלקו בירושת הנרצח מתווסף לחלקם של שאר היורשים, על-פי חלקו היחסי של כל אחד מהם.
ריבוי אירועי האלימות בעת האחרונה יכול, לדאבון הלב, ליצור מציאות מורכבת של קונפליקט בין צאצאים להוריהם במשפחה שכזאת. כאמור, המחוקק קבע, כי לא תתאפשר דרך שבה רוצח יירש את הנרצח. ומה אם היה הנרצח חושש שהוא יירצח על-ידי אותו בן משפחה, והיה מעדיף לחלק את ירושתו בין יורשים אחרים ובחלקים שונים?
המסקנה היא שכדאי להקדים ולערוך צוואה מסודרת, אשר יכולה להגדיר מראש מי יהיו היורשים ומי יהיו חליפיהם במקרה של התקיימות תנאי מסוים, לרבות במקרה שבו יורש ייקבע כמי שפסול מלרשת (כאן גם חשוב להזכיר, כי קופות גמל אינן נכללות בגדר העיזבון, ואותן צריך להסדיר בנפרד).
גם קיומה של צוואה אינו מונע הליך משפטי בדמות התנגדות לקיומה, אך צוואה מסודרת, עם הוראות ברורות שקובעות את זהות היורשים וחלקו של כל אחד מהם - מסייעת לבית המשפט לפועל על-פי רצונו של המוריש, בהתאם לכלל לפיו מצוה לקיים את דברי המת.

הכותבים הם בעלי משרד עורכי דין העוסק בדיני משפחה.
תאריך:  16/12/2018   |   עודכן:  16/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עופר רשו
הגיעה העת לבטל את עילת המעצר בגין חשש לשיבוש הליכי חקירה או משפט, הגורמת לפגיעה בלתי מוצדקת בחרותם של מי שעודם חפים מפשע
הרב אליהו קאופמן
אין ויכוח על כך שדבריו של רג'א זעתרה מקוממים באשר לחאמס ול"חיזבאללה", אבל ההתקפות נגד פרובוקאטורים ומלבי אש הן חד-צדדיות, כאשר מדובר בלאומנים יהודים וסלאבים שמתעמרים בערבים ללא תגובה נגדית הולמת
רפי לאופרט
לכל מעשה תוצאות "היברידיות" ששלובים בהן רכיבים חיוביים ושליליים; ערך התוצאה נמדד לפי המאזן בין החיוב לשלילה. מי שאינם מסוגלים לראות עובדה זו בעיני רוחם, משולים ל"עיוורי-צבעים תפיסתיים"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מקצצים, מפציץ רועש מאוד, תיקון הרוח, "השומרים" ושותה    שבת שלום
ד"ר רן בריימן
שר הביטחון חייב לעשות לאלתר שני צעדים מתבקשים: א. לשנות את שם התפקיד של "מתאם הפעולות בשטחים" למתאם הפעולות ביהודה ובשומרון    ב. להורות למפקד גלי צה"ל לשנות את שם התפקיד של "הכתב בשטחים" לכתב ביהודה ובשומרון    מדובר בצעדים פשוטים, זולים וחשובים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il