X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שליחותו של אדון הנביאים שעלה אל ההר ושהה שם ארבעים יום וארבעים לילה וירד והביא תורה לישראל ולעמים היא "וְהוֹדַעְתִּי אֶת-חֻקֵּי הָאֱלֹהִים וְאֶת-תּוֹרֹתָיו" (שמות י"ח, ט"ז)
▪  ▪  ▪
משה ולוחות הברית בציורו של רמברנדט

במעמד הר סיני ניתנה תורה לישראל על-מנת שיפיצו אותה בעולם כולו. עשרת הדברים, דברים של עשה ודברים של לא תעשה הם אוניברסליים. אלוהי ישראל, יורד ברעמים ובברקים על המחנה הגדול של יוצאי מצרים הניצבים בתחתית ההר, אבל הקולות שהכל רואים, הם קולות בשבעים לשון, וכל אומה ואומה, כל אדם ואדם רואה בעיני שלו את ה"כבד את אביך ואת אמך" האוניברסלי, את ה"לא תענה ברעך עד שקר" עליו נשען המשפט בכל יבשה ובכל איי הים.
שליחותו של אדון הנביאים שעלה אל ההר ושהה שם ארבעים יום וארבעים לילה וירד והביא תורה לישראל ולעמים היא "וְהוֹדַעְתִּי אֶת-חֻקֵּי הָאֱלֹהִים וְאֶת-תּוֹרֹתָיו" (שמות י"ח, ט"ז). הדין. שורות שורות של חוקים ושל משפטים, העוברים בערוגות החיים ובהם נוטע האדם ושותל, וקוצר ומקיים את נפשו במישרים.
והנה גם אומות העולם העניקו במקביל מתת חיים שלא תסולא בפז לישראל. יתרו כוהן מדיין, עומד משתאה נוכח האיש משה השוקד לבדו מעלות השחר עד צאת הכוכבים ומצאת הכוכבים בכל אשמורות הלילה להקנות לישראל ולעולם את הדין. ואבי רעייתו ואוהבו כנפשו מורה לו להתבונן בערוגות החיים אחרת. "וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַתּוֹרֹת וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן" (שם, כ'). שמירת כל החוקים כולם, המשפטים, עליו מוזהרים בני האדם באשר הם שם, שורות הדין, אי-אפשר בלעדיהן. אבל הן לא מספיקות. החוק אינו מבטיח את שמירת המידות. גמילות חסדים, ביקור חולים, הלווית המת, חסד, אהבת כל אדם 'כמוך' מפני שכל אדם הוא כמוך - לא אמורים בעשרת הדברים.
על התיבות "וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן" אומרים חכמי ישראל במסכת בבא מציעא דף ל' עמוד ב' "זו לפנים משורת הדין". זה מה שנתן יתרו לישראל. משה את הדין. חתרו את הלפנים משורת הדין.
בין השורות הארוכות של משפטים יש בהם אדם חורש מעצמו, על-פי מידותיו. אין הרשות השופטת יכולה לאכוף עליו לא גמילות חסדים ולא ביקור חולים ולא אהבת הזולת, ולא שכנוע פנימי כי כל בני האדם עלי אדמות שווים לפני הקונה וחולקים אותה פלנטה מתחת לאותם שמים ואף על-פי חילקו אותה ארץ ארץ לכל אומה ואומה, עדיין היא סבה על ציר הדין שהוא אותו ציר בכל מקום בעולם, ועדיין ה'אנוכי' היחיד בחלד הוא "אנכי ה' אלוהיך", ובין השורות מתחברים הכל לשורות.
משה ויתרו, הדין, ולפנים משורת הדין, זאת התורה כולה.
על כן, בשבת בה כל ישראל מכונסים בבתי הכנסיות לשוב ולשמוע קול אלוהים המדבר וקול משה העונה לו כהד, העניקו חכמי ישראל בעידן בהם חושלה מסורת האומה לדורותיה את הפרשה ליתרו. אהבה, אחווה.

תאריך:  27/01/2019   |   עודכן:  27/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נתיב
שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן אמר השבוע בשיחות סגורות כי ממשל טראמפ מתכנן לפרסם את פרטי תוכנית השלום מיד לאחר הבחירות בישראל    לשרים בנט ושקד יש אינטרס מובהק להביא קהלים חדשים למפלגה שלהם ולשמור על הבית היהודי    נתניהו יתקשה מאוד להרכיב ממשלה ימנית, אם וכאשר הבית היהודי לא תעבור את אחוז החסימה
איתן קלינסקי
מי שהציל את כבודה של התרבות הישראלית זו חבורת משוררים צעירים, המוציאה לאור את כתב העת לשירה, "משיב הרוח"    כתב עת המצהיר, שמטרתו "להעשיר את עולם הספרות לגווניו בזיקה לחוויה ולמסורת היהודית - להשיב את הרוח"
עידן יוסף
במקום לפעול להפסקת חילולי השבת מעדיפים ליצמן וחבריו לצעוק 'געוואלד'    ומדוע הודעת ליצמן על הצורך בחוק חדש והטחת האשמות בעיריית ת"א ובבג"ץ הן שקר גס?
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס התנתק מהבנות הרגיעה, דחה את המענק הכספי הקטרי ונערך לחידוש העימות הצבאי עם ישראל    המהלך של חמאס נבע מהביקורת הקשה עליו בשטחים, מהתנאים החדשים שהציבה ישראל להעברת הכסף ומההבנה כי לא יקבל שום דבר מישראל עד לבחירות
אפרים הלפרין
לא מצאתי הגדרה מדויקת של המונח "טובת הנאה" בספר החוקים הישראלי, אך ודאי שבכל מקום בו מתייחס המחוקק ל"טובת הנאה" הוא מתכוון בדיוק לאותו דבר, בייחוד כאשר מדובר באנשי ציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il