X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חלק מהבולטים בכתיבה הלירית, שהצמיחה המאה ה-20, הזדהו עם התחושה שהישגיות פדגוגית אינה חזות הכל בחייו של אדם
▪  ▪  ▪
לחלום חלומות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

במשרד החינוך מציינים סיום קדנציה של שר החינוך הנוכחי וזה הזמן להסתכל אחורה ולבחון את מורשתו. אחד האלמנטים הבולטים בתקופה זו היה הקמפיין התזזיתי הנועד לדרבן תלמידים בבתי הספר התיכוניים ללמוד מתמטיקה ואנגלית מוגברת, ובלשון הקמפיין "תן חמש" באנגלית ובמתמטיקה.
קמפיין זה נועד להפוך את הנוער עבדים לשאיפותיהם של מנהיגים התאבים לדימוי ביצועי מהיר ועשה להם עוול כי הוא ייצר מראית עין שכל מה שחוצץ בינם לבין הצלחתם בחיים הינו המעבר של בגרות בחמש יחידות במתמטיקה, או אנגלית, ועל הדרך רצוי להיות באלפיון העליון של חבריך כי אז הסיכויים "להצליח" גדולים עוד יותר.
חלק מהבולטים בכתיבה הלירית, שהצמיחה המאה ה-20, הזדהו עם התחושה שהישגיות פדגוגית אינה חזות הכל בחייו של אדם. אי-אפשר שלא לדמיין את הקליפ מתוך הסרט "פינק פלויד- החומה" המציג את התלמידים כחלק מפס ייצור, יצורים אחידים הנטחנים לכדי עיסה אחת, על-פי צרכי המערכת.
We don't need no education, We don't need no thought control צועק רוג'ר ווטרס, סולן להקת הפינק פלויד.
גם פול סיימון, שבכישרונו איננו מטילים ספק, למרות שלא למד חמש יחידות מתמטיקה, שפך את מרירת ליבו על המערכת החינוכית וכתב בשירו:
Kodachrom:
When I think back on all the crap I learned in high school, It's a wonder I can think at all, and though my lack of education hasn't hurt me none I can read the writing on the wall.
עצמי מזויף
ג'ון לנון התחשבן עם המסרים של עבדות במערכת החינוכית באמרתו: "כשהייתי בן חמש, אימא שלי אמרה לי ששמחה היא המפתח לחיים. כשהלכתי לבית הספר שאלו אותי: 'מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?' כתבתי 'שמח'. אמרו לי שלא הבנתי את המשימה, אמרתי להם שהם לא מבינים את החיים".
אמנים מוכשרים אלו הם שופר חשוב, ורק טיפה בקרב עדר של נשמות אבודות שכמעט ואבדו את דרכן בתקופת בית הספר, כאשר היו מופקרים לציפיות המבוגרים, אבל הצליחו לשרוד בזכות מצפן פנימי חזק, ידעו לשקף ולתמלל את הרגשתם ואפשרו לכשרונם לנבוע, למרות, ולא בגלל זיכרונותיהם המרים מימי בית הספר. אליס מילר, הפסיכואנליטיקאית, בספרה המכונן "הדרמה של הילד המחונן" כתבה:
"היענותו והתאמתו של הילד אל צורכי הוריו מוליכה לעיתים קרובות, אך לא תמיד, לפיתוח אישיות כאילו... עצמי מזויף". במילים אחרות - ילד שגדל לתוך עולם מלא בציפיות, מוותר על האני האמתי שלו ומייצר אני מזויף.
המתמטיקה היא עולם קסום, היא לא צריכה שיתווכו אותה לבני הנוער ולא צריכה קמפיינרים ממולחים וחדי לשון שיאדירו את שמה, ברצותם יגיעו אליה לבד. למתמטיקה תפקיד כמעט בכל תחום בחיינו, החל מהשעון בנייד שמעיר אותנו בבוקר, דרך הקפה שאנחנו שותים וכלה בקורת הגג שמעל לראשנו שמישהו עשה את החישובים הנכונים כדי שלא תיפול על ראשנו. כך, גם האנגלית היא הפרוזדור לעולם, הנוער מבין את זה.
עגלת חלומות
אנחנו לא צריכים להגיד לנער או נערה מה ללמוד ובאיזה היקף, אלא פשוט להניח להם להחליט בעצמם ולא ליצור שום מסר, ישיר או עקיף, כי מרוץ החיים מתחיל כבר בגיל 14. מי שיש בו את היכולת ללמוד חמש יחידות, במקצוע כזה או אחר, לא חייב לממש אותה, כנער. את מה שיש לו בקצות האצבעות איש לא ייקח ממנו. ברצותו ובבוא היום יוכל לרכוש את ההשכלה שבה יבחר. בתקופת הנערות צריך להיות נערים ולא רתומים לעגלת החלומות של פוליטיקאים ומובילי קמפיינים למיניהם.
תפקידו של בית הספר הוא, כידוע ובין היתר, להכשיר את הנער לחיים מלאים ובעלי משמעות בעתיד. יש לא מעט נקודות חשובות הנוגעות לכישורי חיים, לסקרנות, לקבלת האחר ולסובלנות, בהן ניתן להעשיר את המבוגר העתידי והחשובות ובוודאי שאינן חשובות פחות ממתמטיקה או אנגלית מוגברת. אחת מהן היא לדעת לחלום את החלומות שלך ולא של אחרים.
אם הנער או הנערה, יעסקו בעתיד במדע, בהיי-טק, או בכל עיסוק אחר, ויעשו זאת מבחירתם שלהם - הם יוציאו מעצמם הרבה יותר מאשר הליכה בתלם שאחר ייעד עבורם.
אז הורים, מורים ופוליטיקאים, תנו לנוער לחלום את החלומות שלהם ואל תרתמו אותם לעגלת החלומות שלכם. עזבו את הנוער, באימאשכ'ם. תנו להם לגדול בשקט...

הכותב הוא ד"ר לכלכלה ומרצה בחוג לכלכלה וניהול באקדמית גליל מערבי.
תאריך:  27/01/2019   |   עודכן:  27/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אליס מילר / Alice Miler
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקאים וקמפיינרים ממולחים - שחררו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - הישגים נמוכים, האוספים נמסרו, זילות תארים, מסתירים ולא אלמן ישראל    שבוע טוב
ד"ר רון בריימן
ייתכן שקיים כבר סיכום לפיו בני גנץ ויאיר לפיד יכהנו בתפקידים אלה    העובדה שהם מתחמקים מלהתחייב שלא יהיו שרים בממשלה הבאה מאששת את הסיכוי לסיכום כזה, שייתכן שכבר הושג
יובל לובנשטיין
חלק לא מבוטל מהברזל הקיים מקורו בתהליך מיחזור, אשר לאוניות או יותר נכון לאוניות הישנות שעוברות תהליך של פירוק או גריטה יש בו חלק מהותי
יצחק מאיר
שליחותו של אדון הנביאים שעלה אל ההר ושהה שם ארבעים יום וארבעים לילה וירד והביא תורה לישראל ולעמים היא "וְהוֹדַעְתִּי אֶת-חֻקֵּי הָאֱלֹהִים וְאֶת-תּוֹרֹתָיו" (שמות י"ח, ט"ז)
יאיר נתיב
שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן אמר השבוע בשיחות סגורות כי ממשל טראמפ מתכנן לפרסם את פרטי תוכנית השלום מיד לאחר הבחירות בישראל    לשרים בנט ושקד יש אינטרס מובהק להביא קהלים חדשים למפלגה שלהם ולשמור על הבית היהודי    נתניהו יתקשה מאוד להרכיב ממשלה ימנית, אם וכאשר הבית היהודי לא תעבור את אחוז החסימה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il