בואו נתחיל בבסיס - אין שום חוק האוסר על איש להצטלם לבד או עם אחרים, ואין שום דרך לאסור על אדם להצטלם לבד או עם אחרים, בין אם הם חיילים ובין אם הם פקידי רשות המיסים או אחרים.
במדינה דמוקרטית מותר לכל אדם להצטלם כרצונו
הצילום עם אחרים ולבד הוא עניינו של אדם, הוא חלק מהחרויות הבסיסיות של אדם, והוא חלק מכבודו של אדם. אדם יכול להצטלם בלבוש חגיגי, הוא יכול להצטלם בעירום מלא, עם חיילים ובלי חיילים, עם סיר על הראש ואף עם כובע ליצן או שניים על הראש. אין בסמכותו של היועץ המשפטי ל
ממשלה או בסמכות יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לאסור על ראש הממשלה להצטלם עם מזכירותו, חיילים, שוטרים סוהרים וכיו"ב ו/או לאסור על
אבי גבאי להצטלם עם הרמטכ"ל, היוצא הנכנס, וזה שבדימוס,
בני גנץ.
כמובן חובה להחריג צילומים באזורים ועם אנשים/מתקנים האסורים לצילום מבחינת ביטחון המדינה, ואשר סומנו ככאלה על-ידי כוחות הביטחון, או שהשמדתם נדרשה על-ידי הצנזורה.
לא בכל צילום מותר להשתמש
השאלה הנשאלת כעת היא האם מותר להשתמש בצילומים מסוימים לצורך תעמולת בחירות, ואם נפרוט לפרטים את הנושא, השאלות הן כדלקמן:
1. האם הצילום שבוצע, עריכתו, המראה שלו והדראמה/מוזיקה המלווה אותו הם תעמולת בחירות, והמבחן הוא מבחן הדומיננטיות (ע"ע בג"ץ זווילי) כלומר האם המרכיב הדומיננטי בפרסום הוא תעמולתי או שמא הוא חדשותי/אחר.
2. האם הפרסום עושה שימוש בנכסי המדינה (או בנכסי כל גוף מבוקר אחר) וצילום בבסיסי צה"ל עלול להוות אינדיקציה לשימוש בנכסי מדינה באשר מדובר בצילום של ספינות מטוסים טנקים וחיילים.
שימוש בנכסי מדינה אסור בכל יום ובכל תקופה אך ודאי שככל שמתקרבים למועד הבחירות. מבחן הדומיננטיות משתנה, ומה שנראה כידיעה חדשותית שנתיים לפי הבחירות עלול להוות תעמולת בחירות חודשיים לפניהן.
3. מאחר שקרוב לוודאי, העיתונות הכללית לא מצלמת בבסיסי צה"ל ומי שמספק את המידע הוא לע"מ - לשכת העיתונות הממשלתית, האם נכון שעבודתה של לע"מ תשמש לתעמולת בחירות, והאם לא תיחשב כשימוש בנכסי ציבור?
4. אם מותר בתנאים מסוימים לראש הממשלה להשתמש בנכסי מדינה (עבודת לע"מ, עבודת אתר האינטרנט, התמונות של ציוד צה"ל, מתקניו וחייליו), האם ההיתר הזה הוא שוויוני והוא ניתן גם למפלגות האחרות ולמנהיגיהן?
5. ומה לגבי צה"ל נקודתית? כי הרי מעבר לכל אלה חל איסור ספיציפי על שימוש בצה"ל לצורך תעמולת בחירות (איסור זה חל מ-90 יום לפני הבחירות, מכאן שהוא תקף בימים אלה) ולשון החוק היא "לא ייעשה שימוש בתעמולת בחירות בצבא הגנה לישראל באופן העשוי ליצור רושם כי צבא ההגנה לישראל מזוהה עם מפלגה או עם רשימת מועמדים".
6. קיים סעיף חוק נוסף האוסר על שימוש בנפגעי פעולות איבה לצורך תעמולת בחירות ללא הסכמתם (או הסכמת בני משפחתם) ובו אינני רוצה לגעת בטור זה.
מותר בתנאים להשתמש בצה"ל לתעמולת בחירות
מאחר שבטווח 90 הימים מהבחירות, כל השאלות לעיל הן בנות תוקף, בואו נתחיל מהסוף. על-פי סעיף החוק המוסבר בשאלה 5 לעיל ברור כי באופן כללי מותר להשתמש בצה"ל בתעמולת בחירות (צילומים עם חיילי/מתקני צה"ל אשר המרכיב הדומיננטי שלהם הוא הבחירות) אף בטווח 90 היום מהבחירות. המחוקק הבין ככל הנראה שצבא ההגנה לישראל הוא מרכיב מאוד מאוד מרכזי בחיינו ולכן התיר במפורש שימוש בצה"ל בתעמולת בחירות, תחת מגבלה אחת מרכזית ומאד מאוד ברורה, היינו למעט במצבים בהם מסתבר מאותה תעמולה שמישהו מהחיילים המצולמים מזדהה עם מפלגה או רשימת מועמדים.
זה החוק חבריא, זה החוק ואין בלתו.
עם אבי גבאי יצטלם כאשר הוא מבקר את יחידות צה"ל בתרגיל ברמת הגולן או סוקר מסדר צבאי ויפרסם את התמונות/סרטים באתר האינטרנט שלו, עם מוזיקה ובלי מוזיקה, ובלבד שהתמורה שולמה ללשכת העיתונות הממשלתית, הנושא מותר במפורש על-פי החוק. לעומת זאת, אם יצולמו החיילים כאשר הם מניפים את דגלי מפלגת העבודה, או מפלגת הליכוד - אסור יהיה על אבי גבאי או על נתניהו או על כל אדם/ארגון אחר להשתמש בחומר ולפרסם אותו בתקופת הבחירות.
עקרון השוויון
מאחר שהגענו כבר למסקנה שמותר לראש הממשלה, ולכל אדם אחר, בכפוף למגבלות, להשתמש בצה"ל לצורך תעמולת בחירות, ממילא נהייה חייבים להתוות דרך למפלגות אחרות ולמנהיגיהן להשתמש (ככל שתרצינה או ירצו מנהיגיהן) במידה יחסית מקבילה בצה"ל לצורך תעמולה שכזו.(מענה לשאלה 4 לעיל).
פדיון הבן
התשובה לשאלות 2,3 ניתנת בנוהלי היועץ המשפטי לממשלה, ואושרה בעתירה שאך זה נדונה על-ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית (תב"כ 6/21). עבודת הצילום והעריכה של לשכת הפרסום הממשלתית ושל עובדי העריכה באתר של ראש הממשלה הם נכס של המדינה, אך אין זאת אומרת שאסור ח"ו להשתמש בהם לצורך תעמולת בחירות, ובלבד שהמשתמש יידרש לשלם את תמורתם למדינה ובכך "מולבן" השימוש.
עקרון הדומיננטיות
ובנוגע לשאלה 1 מהי תעמולה, הרי לנו דוגמה טרייה - ראש הממשלה הוזמן לפולין עם שרי חוץ מעשרות מדינות על-מנת לדון בנושא הטרור/אירן. זוהי ודאי ידיעה חדשותית אשר המרכיב הדומיננטי בה לא קשור כלל לבחירות, ולו בשל העובדה שהמועד נקבע על-ידי מדינות אחרות, ולכן הסיקור של הביקור ודאי לא אמור להיחשב כתעמולת בחירות, על-אף שהוא עשוי להביא עוד כמה קולות לראש הממשלה ומפלגתו. זהו מקרה קיצוני של אירוע חדשותי מובהק (אלא אם ינוצל ישירות ובאופן בוטה על-ידי ראש הממשלה לתעמולת בחירות בראיון עיתונאי) וכל מקרה אחר חייב להידון לגופו בתלות כאמור בעקרון הדומיננטיות.
לסיכום
איסור צילום עם חיילי צה"ל הוא הזוי, אינו מופיע בחוק ולעולם לא יופיע בחוק, הוא פשוט נוגד חירויות אזרח, והפוליטיקאים, ובכללם ראש הממשלה, עד כמה שהדבר יישמע מוזר לנו, אינם קופים, הם אזרחים כמוני וכמוכם.
אסור להשתמש במשאבי ציבור לצורך תעמולת בחירות למעט אם משלמים תמורתם ולמעט אם הם זמינים לכל המשתתפים בבחירות באורח שוויוני, השימוש בצה"ל צורך תעמולת בחירות. מותר למעט אם השימוש יוצר את הרושם כאילו צה"ל או חייליו תומכים במועמד זה או אחר.
זה החוק וכך כתוב בו. כל פירוש אחר יהיה לדעתי פירוש של קבוצת אנשים היושבים ביותר מידי צמתי משפט מרכזיים, והסבורים שהם מעל לחוק.
ובאשר לפרקטיקה, כל האמור לעיל משאיר כר נרחב לשיקול דעת, כל מפלגה וכל רשימה חייבות להפעיל את שיקול הדעת טרם פרסום, ולשם כך קיימת גם ועדת בחירות מרכזית על-מנת לדון ולהכריע בכל מקרה שמתקבלת תלונה על פרסום שאינו עולה לכאורה בקנה אחד עם החוק.