X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רונית סצ'י פאינרו. שיח מחקרי דינמי [צילום: דוברות אוניברסיטת ת"א]
נטרול הקשר בין תאי סרטן למיקרו סביבה
חוקרת מולטי דיסציפלינרית
פיתוח מודלים הוא החזון המדעי המנחה את הפרופסור רונית סצ'י פאינרו, חוקרת סרטן ופרמקולוגיה באוניברסיטת תל אביב, העובדת סביב השעון על שיטות לטיפול ממוקד בגידולים סרטניים. מעבדת המחקר המשולבת שיצרה עם מגוון רב של מדענים מתחומים שונים, משמשת אף היא פיתוח מודל לשיח מחקרי דינמי במדע
[צילום: דוברות אוניברסיטת ת"א]

הפחתת תופעות לוואי
"כשסיימתי את תקופת ההתמחות, החלטתי לחפש מקום למסלול ישיר לדוקטורט בתחום שעניין אותי, למצוא תרופות שיכולות לרפא סרטן בטיפול ממוקד עם כמה שפחות תופעות לוואי, לשפר את איכות החיים בתקופת המחלה ולהפוך אותה למחלה כרונית שאפשר להתמודד איתה כמו מחלות כרוניות אחרות"

הפרופסור רונית סצ'י פאינרו נולדה בארץ. כשהייתה בכיתה א' עברה לוונצואלה עם הוריה ואחיה הגדול למשך כשש שנים, במסגרת שליחות ההורים שניהלו שם מיזמי בנייה. כשהייתה בגיל 12 שבה המשפחה ארצה והתגוררה בחולון. בכיתות י"א-י"ב, לאחר מעבר המשפחה לרמת אביב, למדה בגימנסיה בבגרות מוגברת במקצועות המדעים, בפיסיקה, במתמטיקה, בכימיה וגם באנגלית.
סצ'י פאינרו: "לפני השירות הצבאי התלבטתי במה לבחור, הייתי פעילה מאוד בתנועת הצופים גם כמדריכה וגם כרשג"דית וגם רקדתי באופן מקצועי בלט קלאסי ומודרני, כאשר הריקוד תפס מקום גדול בחיי. כבר אז הבנתי שאפשר לעשות הרבה דברים במקביל - גם צופים, גם ריקוד וגם את מסלול הלימודים המאתגר בתיכון. כל עוד נהנים הכל בסדר, הבעיה מתחילה כשאתה מפסיק ליהנות. אני אהבתי את כל מה שעסקתי בו, ובצומת החיים טרם השירות הצבאי, הייתי צריכה להחליט האם להגשים בגרעין הנח"ל של הצופים, האם לבחור בשירות כרקדנית מצטיינת, או ללכת לעתודה בתחום של רפואה או הנדסת אווירונאוטיקה, והיו גם תחומים אחרים שהוצעו לי".
כיצד בחרת לבסוף את מסלול השירות הצבאי?
סצ'י פאינרו: "בסופו של דבר בחרתי במסלול פרקטי של קד"צ ברפואת שיניים כי חשבתי שאולי כדאי להתמקד במסלול של שירות במשך שנתיים ולא במסלול ארוך של עתודה שאולי בסיומו ארצה בכלל משהו אחר. במהלך השירות הצבאי, אבי ז"ל חלה בסרטן הקיבה ואז שיניתי כיוון מקצועי והחלטתי שהדבר הכי חשוב מבחינתי הוא להמציא תרופה חדשה, בתמימות של ילדה בת 19 שמאמינה שהיא תצליח להמציא את התרופה ושזה יהיה פשוט וקל".
כיצד מחלתו של אביך השפיעה על בחירתך האקדמית?
סצ'י פאינרו: "ראיתי שגם כל החולים שמתו מהמחלה במחלקה בה אבי אושפז, מתו מתופעות הלוואי של התרופות. מה שלא הבנתי אז, הוא שללא התרופות הם היו מתים הרבה קודם. בחרתי בתחום של רוקחות כי שם ממציאים תרופות. למדתי תואר ראשון ברוקחות בבית הספר לרוקחות של האוניברסיטה העברית, ולאחר מכן עשיתי התמחות בתעשיה. כשסיימתי את תקופת ההתמחות, החלטתי לחפש מקום למסלול ישיר לדוקטורט בתחום שעניין אותי, למצוא תרופות שיכולות לרפא סרטן בטיפול ממוקד עם כמה שפחות תופעות לוואי, לשפר את איכות החיים בתקופת המחלה ולהפוך אותה למחלה כרונית שאפשר להתמודד איתה כמו מחלות כרוניות אחרות. כיום גם אם יש טיפול יעיל מאוד לסרטן, צריך להפסיק אותו או כי תאי הסרטן פיתחו עמידות לתרופה הזאת, או כי תופעות הלוואי כל כך קשות וכתוצאה מכך אי-אפשר להעלות את מינון התרופה למינון המתאים למיגור הסרטן וחייבים להפסיק את הטיפול".
כמרצה באוניברסיטה, מלמדת סצ'י פאינרו פרמקולוגיה לתלמידי רפואה ומקפידה להדגיש בפניהם, שכל הרעיון של תופעות לוואי כמשהו שאנחנו לא מעוניינים בו או לא אמור לקרות אינו מדויק, כי התופעות הללו הן חלק ממנגנון הפעולה של כל התרופות, בוודאי התרופות הסטנדרטיות השכיחות, לא אלו החדשות המתוחכמות יותר שביניהן גם אלו עליהן היא עובדת.
מה ההכרח בתופעות לוואי של תרופות קיימות לטיפול בסרטן?
סצ'י פאינרו: "מטרת התרופות הקיימות היא להרוג תאי סרטן שמתחלקים מהר וכל עוד הן פועלות כך, הן ממשות את ייעודן. אבל יש גם את תופעות הלוואי של התרופות הללו כשהן תוקפות את שורשי השיער שמתחלקים מהר, או פוגעות בתאי האפיטל, אותם תאים המצפים את מערכת העיכול, מה שגורם לבחילות, הקאות ושלשולים, תופעות המזוהות מאוד עם חולי סרטן שמטופלים בכימותרפיה, או כשהתרופה פוגעת בתאי מערכת הדם וגורמת לאנמיה ומגבירה את הרגישות לזיהומים- כל אלו גורמים לנו להסיק שהתרופה לא טובה. זה מה שהתרופה יודעת לעשות, להרוג תאים שמתחלקים מהר, מה שנדרש הוא לכוון אותה למקום הנכון של הגידול ולא לאיברים הבריאים".

ממסלול הדוקטורט לפוסט דוקטורט

מחקר כלי דם בגידול
"פולקמן חיפש כימאי של פולימרים ורצה שאמשיך את המחקר על כלי הדם בגידול. כלומר שאם עד אותו שלב קהילת המחקר בסרטן, כולל אני, התמקדה בפיתוח תרופות המכוונות לתאי הסרטן בגידול, יש לעשות את המעבר למחקר כלי הדם של הגידול ולהתייחס גם לסביבת הגידול התומכת בתאי הסרטן ומאפשרת להם לגדול במסה ולשלוח גרורות"

System.String[]

מנגנון דו-שלבי להובלת התרופה לגידול סרטני

גורם מניע לתרופה בגידול
"זאת בעצם מערכת דו-שלבית, בשלב הראשון מביאים את התרופה בצורתה הלא פעילה ובשלב השני יש להביא ננו-חלקיק אחר שיבתק את הקשר בין התרופה לננו-חלקיק מהשלב הראשון. לא רק שהתרופה תשוחרר רק בגידול, אלא היא תהיה פעילה רק בגידול, כך שאם יקרה מצב שהננו-חלקיק מהשלב הראשון יגיע עם התרופה למקום אחר, למשל לכבד שגם בו יש מערכת מסועפת וצפופה עם כלי דם מרובים שחלקם קצת יותר חריריים, התרופה לא תפעל שם, כי לא יהיה שם את הגורם המניע או האנזים שיפעיל אותה"

System.String[]

מעבר לפוסט דוקטורט בהרווארד - כלי הדם של הגידול
[צילום: דוברות אוניברסיטת ת"א]

מערכת הכוונה חדשה
"עבדתי על פיתוח מערכת הכוונה שתהווה תרופה חדשה, עבודה שהניבה מאמרים ב-2004 ב-Nature Medicine וב-2005 ב-Cancer Cell. המחשבה הבסיסית הייתה שה-FDA יכיר בננו-חלקיק שכזה כתרופה חדשה. התרופה הייתה ננו חלקיק שמוביל תרופה שהורגת כלי דם חדשים אנגיוגנים של הגידול"

System.String[]

מעבדה מולטי דיסציפלינרית

גישה מחקרית ייחודית
"משמעות החיבור היא לגייס את האנשים מהתחומים השונים המדברים שפות שונות לחלוטין, כך שילמדו לדבר האחד עם השני, שכן מדובר בתחומי מחקר עם כלים ושיטות שונים. נדרש זמן לייצר את הדינמיקה המיטבית ביניהם ושהם יבינו שזה טוב בשבילם. עבור ביולוג, לשבת בפגישת מעבדה כשכימאי מדבר על עבודתו במשך שעתיים, זה סינית ואז כשהביולוג מדבר, בשביל האחרים זה סינית, או למשל כשרופא מנתח מדבר על עבודתו. זה ממש תהליך של יצירת פתיחות והקשבה זה לזה, הדורשים גישה מחקרית ייחודית והמון סבלנות ושיתוף פעולה"

System.String[]

מודל חדש לפיתוח תרופות - תרביות רקמה

ניתוח תהליכים
"להבדיל מהשיטה המסורתית, החלטנו לעשות דיסקציה של תהליכים ולהבין איך תאי הסרטן מדברים עם המיקרו-סביבה, איך הכימאים יכולים לסנתז משהו שיפריע למערכת היחסים ההדוקה הזאת ולא יאפשר אותה ואז הם יישארו ככמה תאי סרטן שיושבים כגידול רדום שאינו מצליח לגדול מעבר למספר מילימטרים בודדים ולא מסוגל לגייס כלי דם וליצור גרורות"

System.String[]

הדפסת מודל סרטן בתלת ממד
[צילום: דוברות אוניברסיטת ת"א]

הדפסת מיני גידול
"אנחנו מנסים לבדוק כיצד ניתן לעבד את תמונות ה-CT או ה-MRI של חולה מסוים ולהמיר אותן לתוכנה שמדפסת תלת-ממד תוכל להבין ולהדפיס מיני גידול שיראה כמו הגידול המקורי שהיה אצל החולה עם התאים שלו המותאם באופן אישי. אנחנו יכולים להדפיס עשרה גידולים כאלה מדוגמה אחת, לבדוק עליהם תרופות שונות ולבדוק כיצד הם מגיבים"

System.String[]

אתגרים במחקר

פיתוח חיסון למלנומה
"לאחרונה, במסגרת המשלבת את שני האתגרים הללו, התמקדנו בפיתוח חיסונים לסרטן. אנחנו עובדים על חיסון למלנומה אשר יפעיל את מערכת החיסון על-ידי ניצול אנטיגן המהווה סמן של תאי המלנומה. הננו-חלקיק יפעיל את תאי מערכת החיסון לבוא ולתקוף את תאי המלנומה, מה שיעלה את הרגישות לטיפולי אימונותרפיה קיימים שעובדים מצוין אבל רק על 20% מחולי המלנומה. המטרה היא שאם ניתן את החיסון יחד עם האימונותרפיה, הטיפול יהיה יעיל יותר"

System.String[]

תאריך:  15/03/2019   |   עודכן:  15/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקרת מולטי דיסציפלינרית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד.ישר כוח
ישראל ישראלי   |  16/03/19 17:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
תחושת בוז כלפי בית משפט כלשהו היא מתכון לאנרכיה    חיות מנעה מכל הפוליטיקאים לדבר    ומדוע המילים "פה זה לא הכנסת" כל כך העליבו את סמוטריץ?
בינות עצי חורשת אקליפטוס עבי גזע שוכן בית הקברות של קיבוץ עין שמר    הוא קיים כבר מזה למעלה מ-80 שנה וקבורים בו חברי הקיבוץ לדורותיהם ובהם מייסדיו וראשניו - סיפורו של המקום ושל כמה מהקבורים בו
אולגה רז
ממה מושפע הגיל הביולוגי שלנו? מגורמים רבים, כולל גנטיקה, סביבה (עיר, כפר), תנאי מחייה, טיב וזמינות של טיפול רפואי, עישון, סטרס, איכות השינה וכמובן התזונה
הרצל ובלפור חקק
ביום שישי 1.3.19 התקיים אירוע 'עונג שבת' והפעם על נושא מיוחד: על הבוהמה התל אביבית ושירת בתי הקפה: המרצה היה החוקר אילן שחורי, וסיפוריו המרתקים הקסימו את הקהל... תל אביב קמה לחיים
חיים נוי
הפקה אמריקנית עם שירי מיימון - מקצועי ותוסס - היכל התרבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il