X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חממה לאינדוקטרינציה של הארגון הרצחני

סכנה לעירק: "משפחות דאעש"

ת'נאסיס קמבניס מספר ב-Foreign Affairs על ביקוריו במחנות בהם מוחזקים 500,000 עירקים בחשד שהיו קשורים לדאעש, למרות שברור שרובם המכריע חפים מפשע
▪  ▪  ▪
לרוב הפקידים לא אכפת [צילום: פיליפ עיסא, AP]

מותו של אבו בכר אל-בגדדי, עם כל חשיבותו, אינו פותר את המשבר המחמיר המאיים על יציבתה של עירק מאז חיסול מאחזי דאעש במדינה – כותב ת'נאסיס קמבניס ב-Foreign Affairs.
חצי מיליון גברים, נשים וילדים סונים מתגוררים במחנות פליטים בעירק. הם מכונים רשמית "משפחות דאעש", למרות שהפקידים העירקיים מאשרים שלרובם לא היה כל קשר עם הארגון. עד שייקבע גורלם – לשחרור או להעמדה לדין – הם מהווים סיכון גובר לביטחון, לממשל ולמשפט ברחבי המדינה ובמיוחד באיזורים שנשלטו בידי דאעש. ככל שיוחזקו במחנות זמן רב יותר, כך יגברו סיכוייו של הארגון לקום לתחייה.
לרוע המזל, לממשלת עירק תמיד יש משהו דחוף יותר לטפל בו. כרגע שוטף את המדינה גל של הפגנות נגד השחיתות ובדרישה להחלפת הממשלה. בשנה שעברה זה היה משבר מים בעיר בצרה, ולפני כן – המאבק נגד דאעש. לבגדד יש מעט תמריץ לטפל בבעיית העקורים, כל עוד היא אינה הופכת למצב חרום.
בזמן הלחימה ומיד אחריה, הפנו ממשלת עירק והמיליציות שלחמו לצידה את לוחמי דאעש ואת העבריינים הפליליים למחנות מעצר שחלקם פעלו בסתר. לדברי קמבניס, אלפים הוצאו להורג באותה עת. "משפחות דאעש" הם מי שנותרו לאחר אותו שלב. הם נמצאים בשטח האפור שבין אזרחים לחשודים, וטיפול הוגן בהם יצריך משאבים ניכרים. בהעדרם של אלו, הם מוחזקים בין שנתיים לחמש במחנות.
חלק מן הפקידים העירקיים רוצים לשחרר את החפים מפשע, כך שניתן יהיה לטפל באנשי דאעש – אבל אין להם את היכולת לקבוע אפילו מי מבין העצורים מהווה סיכון ביטחוני. ואילו רוב הפקידים כלל אינם מעוניינים לעסוק בבעיה; הם ממוקדים בהישארות בשלטון, ואם בכלל הם מדברים על מילוי תפקידי ממשל – הם שמים בראש סדר העדיפויות את קורבנות דאעש. הם לא רוצים לבזבז משאבים על מי שנחשבים לחשודים.
"משפחות דאעש" הם כשליש מכלל 1.5 מיליון העקורים המתגוררים בעירק, רובם במחנות במדבר. במחנות אין מרפאות ובתי ספר, ולדייריהם אין מסמכי זיהוי. טכנית העקורים אינם עצורים, אך בפועל נאסר עליהם לעבוד ולנוע בחופשיות. הם לא הואשמו בדבר, אך איש גם לא אמר שהם חפים מפשע. לטענת ארגוני זכויות אדם, 90% מהם אינם מהווים סיכון כלשהו.
לאחר ביקור באחד המחנות סבור קמבניס, כי נראה שהתוכנית בפועל של ממשלת עירק היא פשוט להשאיר אותם שם. הזנחת "משפחות דאעש" משרתת את האינטרסים הפוליטיים של לפחות מאישי הממשל. גם הוא סבור, כי רוב בני "משפחות דאעש" מהווים לכל היותר סיכון מינימלי – אך המשך אחזקתם בבידוד עלול להפוך אותם לסיכון משמעותי בעתיד. המחנות הדחוסים והמנותקים מן העולם מהווים חממה לאינדוקטרינציה של דאעש. מי שאינם אוהדים את הארגון מצויים בסיכון מצד אוהדיו, וכך נוצרת דינמיקה העלולה להציב איום נוסף על הלגיטימיות של הממשלה בבגדד.
לדעת קמבניס, כדי למנוע סכנה זו צריכים ארה"ב ומדינות מערב אירופה להבהיר, כי הן רואות את "משפחות דאעש" כבעלות עדיפות מבחינות הומניטרית ומאבק בטרור. הכרזה כזו תתן רוח גבית לאישים העירקיים המעוניינים לכל הפחות להקטין את מספר העצורים. המערב גם צריך להקציב כספים כדי לטפל בהם במהירות האפשרית ולהבדיל בין החשודים לאחרים, תוך פיקוח שיבטיח שהכסף לא ינחת בכיסיהם של פקידים מושחתים.
ממשלת עירק זקוקה לעורכי דין, חוקרים ומומחים אחרים שיסייעו לקבוע את מעמדם של העקורים. עם סיוע כספי וטכני של הקהילה הבינלאומית, צריכים העירקים להיות מסוגלים לשחרר את רובם בתוך שנה. בחינה של המקרים בהם יש ראיות לקשר עם דאעש תצריך זמן רב יותר, וכך גם ההתמודדות עם סכנת אלימות בה עלולים העקורים להיתקל כאשר ישובו לבתיהם ושוב ייחשדו כבעלי קשר לדאעש.
רבים מן העקורים איתם שוחח קמבניס טוענים, שהם מופלים לרעה בשל היותם סונים. מה שמעודד הוא, שרובם מבינים שמדובר בבעיה ביטחונית ופוליטית. ככלות הכל, האיזורים בהם יש רוב סוני הם שסבלו יותר מכל מנחת זרועו של דאעש. בכמה מקומות אפשרו תהליכי פיוס נקודתיים את שיבתם של מי שלא היו להם קשרים עם הארגון. עירק זקוקה להליך פיוס מקיף יותר כדי לשמור על יציבותה לטווח הארוך – ולפני כן היא חייבת לסגור את המחנות ולשחרר כמה שיותר מבין יושביהם.

תאריך:  13/11/19   |   עודכן:  13/11/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יוני בן-מנחם
דאעש הודיע כי בראשו יעמוד אבו אברהים אל-קוריישי אך נמנע מלמסור פרטים על-אודותיו מסיבות ביטחוניות. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי הארגון ישנה עתה את האסטרטגיה כדי להתאושש מהמכה שספג בעקבות מותו של המנהיג
איתמר לוין
התיאור הדרמטי שסיפק טראמפ על רגעיו האחרונים של מנהיג דאעש, היה ככל הנראה פרי דמיונו - וזה ממש לא בפעם הראשונה, מציין ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
המודיע גויס בידי הכורדים ולאחר מכן הועבר הטיפול בו לידי המודיעין האמריקני    מדובר באיש לוגיסטיקה, שנטל חלק במעברו של אל-בגדדי למתחם בו חוסל    המבצע תוכנן ובוצע בתוך ימים אחדים, מחשש שמא אל-בגדדי שוב יעביר את מקום מגוריו
איתמר לוין
סגן הנשיא לשעבר היה היחיד שהתנגד לחיסולו של בן-לאדן - מנימוקים פוליטיים. כעת הוא תוקף את טראמפ, שנטל את הסיכון והורה לחסל את אל-בגדדי. זה מוגזם, כותב מארק טיסן בוושינגטון פוסט
עמוס גלבוע
הופגנה היכולת הצבאית האיכותית האמריקנית, והנחישות להפעילה בצורה ממוקדת לשם קידום אינטרסים אמריקנים שהם בעדיפות; ארה"ב על מפת האזור, היא עדיין לא נוטשת אותו    דאעש ספג מכה קשה, ייחלש, אך בשום אופן לא יתמוטט
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
שמונה מסוקים, לוחמי "דלתא", כלבים ומפציצים  /  איתמר לוין
"אל-בגדדי מת כמו כלב, צועק ובוכה"  /  איתמר לוין
בכיר בפנטגון: מנהיג דאעש חוסל  /  איתמר לוין
נקודת מפנה בתולדות דאעש?  /  איתמר לוין
המדינה הדמיונית  /  אליהו קאופמן
דאעש לא חוסל  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il