X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
משרד המודיעין האירני מזהיר מפני הימצאותם של מרגלים אפילו במשמרות המהפכה - והמשמרות אינם מכחישים זאת, כותב איש מודיעין אירני לשעבר ב-Foreign Affairs
▪  ▪  ▪
אנשי משמרות המהפכה [צילום: וחיד סאלמי, AP]

לפני 40 שנה השתלטה אירן על שגרירות ארה"ב בטהרן והחזיקה את עובדיה כבני ערובה במשך 444 יום, בטענה שהם מרגלים. מאז מתיימרת אירן לראות מרגלים בכל מקום בו היו עקבות מערביים – אך ייתכן שמנטליות זאת מתחילה להשתנות, כותב מיסאם בהראווש, איש מודיעין אירני לשעבר, ב-Foreign Affairs.
מדיניות "הלחץ המירבי" של הנשיא דונלד טראמפ הביאה את המשטר להתמקד בנושאי ביטחון לאומי. כשלונות מודיעיניים קשים – ובראשם הצלחתה של ישראל לסלק את הארכיון הגרעיני מלב טהרן – לצד איומים צבאיים גוברים מחוץ, גרמו למנהיגי אירן להסיק שאינם יכולים להמשיך ולהתעלם מהאפשרות של חפרפרות בביתם פנימה. ואין המדובר בנבחרי הציבור, אלא במוסדות המהפכניים ביותר והאנטי-מערביים ביותר של המשטר.
שר המודיעין האירני, מחמוד אלאווי, התריע בשידור חי בטלוויזיה ב-24.8.19: אויבי הרפובליקה האיסלאמית חדרו ללב-ליבה בצורה חסרת תקדים, אמר. הוא הזכיר במפורש את משמרות המהפכה, להם יש שירותי מודיעין משל עצמם. מנהיגי המדינה נדהמו למקרא הדוח של משרדו על המקומות בהם נחשפו מרגלים. אלאווי גם הודיע על הקמת מחלקה במשרדו, שתפקידה יהיה לעקוב אחרי "החלקים הקבועים" (דהיינו שאינם נבחרים) של המדינה, משום שהוא סבור שלשם חדרו גורמים עוינים הנתמכים בידי סוכנויות ביון זרות, בפעילות מתמשכת המגיעה עד כדי 20 שנה.
זמן קצר לפני נאומו של אלאווי, הוחלפו כמה מפקדים בכירים במשמרות המהפכה – הכפופים במישרין למנהיג העליון, עלי חמנאי. חילופים אלו נועדו גם לחזק את תוקפנותה של אירן במזרח התיכון וגם לסתום פרצות ביטחוניות. ככלות הכל, מזכיר בהרוואש, המודיעין האירני לא הצליח למנוע את חיסולו של אבי תוכנית הטילים, חסן מוגדאם, ב-2011; את חיסולם של כמה מדעני גרעין בשנים 2012-2010; וכאמור – את גניבת ארכיון הגרעין בידי ישראל.
נרטיב חדש הולך וכובש לו מקום באירן: הקיצוניים רואים מרגלים במקומות האמורים להיות הבטוחים ביותר. קו זה קיבל חיזוק כאשר העיתונאי אמיר פאזל, שהיה מקורב לגורמים קיצוניים במשטר, ערק לשבדיה בחודש אוגוסט. עריקתו עוררה חששות לגבי המהימנות של מי שמצויים בחוגים הפנימיים ביותר של המשטר. ימים אחדים לאחר עריקתו נעצרו אישיים דתיים ידועים בטענה שריגלו לטובת ישראל, וזאת למרות שאישים כאלו מקורבים בדרך כלל לחוגים הקיצוניים בממשל ואפילו ללשכתו של חמנאי.
מפתיע עוד יותר היה סיפורם של מוחמד רוסטני ורזה גולפור, אשר עבדו באתר האינטרנט Ammariyon המזוהה עם משמרות המהפכה. השניים נעצרו בשלהי 2016 באשמת ריגול לטובת ישראל, למרות שהיו מקורבים לבכירים במשמרות. רוסטני שירת בסוריה מטעם המשמרות, ואילו גולפור פרסם ב-2002 ספר שמתח ביקורת על תפקודו של המודיעין האירני בימי הנשיא מוחמד חתאמי – ככל הנראה בשליחותם של המשמרות. בשל רקע זה, ההאשמות נגד השניים העלו תמיהות לגבי רמת הביטחון בשורות המשמרות, אשר לפי הנטען אפשרו לבוגדים לפעול בתוכם.
בהראווש מדגיש, כי הנהגת אירן לא אימצה את הטענה לפיה מצויים קיני ריגול ביחידות הקיצוניות במיוחד שלה. להפך: המנהיגים חוששים שההאשמות בריגול יחלישו את בסיס התמיכה שלהם ויחלישו את אחיזתם בשלטון. ב-26.9.19 קרא חמנאי לרשויות המדינה להעסיק "גורמים מסורים ומהפכניים" בנקודות מפתח, שכן הם אלו שהבטיחו את שלומה של המדינה נגד המפגינים בשנים 2009 ו-2018-2017.
בעת המהומות ב-2009 הורה חמנאי להרחיב את שירות המודיעין של משמרות המהפכה כמשקל נגד למשרד המודיעין, ומינה את איש הדת הבכיר חוסיין טאאב לעמוד בראשו. טאאב הוא ידיד ותיק של חמנאי, עוד מימי טרום המהפכה, בעל ניסיון בריגול נגדי ומי שטיפל ביד קשה במתנגדי המשטר. תחת פיקודו סייעה זרוע המודיעין של המשמרות להבטיח את קיומו של הממסד הקיצוני, כנגד איומים פוליטיים וביטחוניים מבית ומחוץ.
משרד המודיעין, אשר מאז נשיאותו של חתאמי התקרב לגורמים המתונים-יותר של הממסד, נהג בעבר לפברק לצרכים פוליטיים חשיפות של מרגלים, כדי שלא לפגר במאבק הכוחות מול זרוע המודיעין של המשמרות. אבל ההתמקדות שלו כעת בחשיפת מרגלים במשמרות עצמן, היא משהו חדש לגמרי. לכשלונות ביטחוניים חוזרים ונשנים של גוף כה מרכזי, מסביר בהראווש, יש מחיר פוליטי מבחינת השלטון האירני. ויש לשים לב לכך, שהמשמרות לא הכחישו את הטענות של משרד המודיעין.

תאריך:  18/11/19   |   עודכן:  18/11/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מרגלים בלב הקנאות האירנית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכנה ליורש...
אלו שלא שוכחים 73  |  18/11/19 12:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
תנפיק 1.5% ממניות חברת הנפט לפי שווי של 1.6-1.7 טריליון דולר ותגייס 25.6-24 מיליארד דולר    פייננשל טיימס: מבחן מהותי למדיניותו של הנסיך מוחמד
איתמר לוין
האמצעי הפופולרי לפיזור מהומות אסור בשימוש צבאי, והשפעותיו ארוכות הטווח אינן ברורות. לכל הפחות הוא מסוכן מכפי שרגילים לחשוב, טוען אקונומיסט
איתמר לוין
נשיא טורקיה מנצל היטב את אהדתו של נשיא ארה"ב לשליטים סמכותניים, כפי שהוברר בנושא הכורדים. אבל הנזק ליחסי שתי המדינות הוא קשה, סבור אקונומיסט
איתמר לוין
שתי תמונות של הצייר הדגול נגנבו מגלריה בעיר - אך תגובת אנשי הביטחון הובילה את הגנב לוותר עליהן. ההערכה: הגנב קיווה לקבל כופר - מדווח דיילי טלגרף
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מתאר בכתבה מקיפה את פעילותו של סגן הנשיא דאז באוקראינה, במקביל לתקופה בה החל בנו לשמש כדירקטור בחברת גז מקומית    לדברי העיתון, התמונה האמיתית הפוכה מזו שמציירים טראמפ ואנשיו: ביידן ורבים אחרים סברו שהתובע הכללי אינו נלחם בשחיתות, וכי יש לבצע רפורמה מקיפה בתחום האנרגיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il