X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
וושינגטון פוסט: הארגון מנצל את המלחמה המתמשכת ואת המאבק על הבירה טריפולי, ומחדש את פעילותו בעיר סירטה - שתושביה כבר חוששים מהאפשרות שיחזור וישלוט בה
▪  ▪  ▪
דאעש ירוויח מהרחבת המלחמה [צילום: חמזה טורקייה, AP]

תאים רדומים של דאעש מתחילים לפעול בלוב, בעיקר במדבר שבדרום המדינה, שם הארגון החביא לוחמים ונשק. בעבר פעלו באזור זה כוחות אמריקניים יחד עם מיליציות לוביות, אך הם שוב אינם שם – ודאעש מרים את ראשו, מדווח וושינגטון פוסט. מלחמת האזרחים הבלתי-מסתיימת בלוב יוצרת את התנאים להתחדשותו של דאעש במדינה.
המיליציות שנלחמו בדאעש הן כעת מטרה להתקפות מצד אנשיו של חליפה היפטר, שמאז חודש אפריל מנסה לכבוש את הבירה טריפולי. במקביל, בחודש יוני נטל דאעש את האחריות לשני פיגועים בעיר דַרְנָה, הראשונים שלו בעיר מאז 2016. הצבא האמריקני מעריך, כי כ-100 לוחמי דאעש מצויים בלוב, והחשש העיקרי הוא שהעימות המתמשך יגדיל את מספרם – כמו גם את מספרם של אנשי אל-קאעידה, שינצלו את הוואקום במדינה.
לאחר חיסולו של אבו בכר אל-בגדדי בחודש שעבר, ניתנה יותר תשומת לב לפריסתם של אנשי דאעש ברחבי העולם – כולל לוב. בשיאו היו לארגון 5,000 לוחמים במדינה זו והוא שלט ב-200 ק"מ מתוך רצועת החוף. העיר סירְטֶה הייתה שלוחה של החליפות עליה הכריז דאעש, ולארגון היו בסיסים גם בערים דרנה וסַבֱּרָטָה. רובם היו ילידי לוב, ולצידם – לוחמים מטוניסיה, מצרים, מערב אפריקה, סודן ואפילו כמה אמריקנים ואירופים.
שלושה רבעים מן המיליציות שנלחמו בדאעש נאבקות כעת על טריפולי, ומפנות לשם משאבים יקרי ערך הנחוצים למלחמה בטרור. לתסכול הלובי מוסיפה התחושה של נטישה מצד ארה"ב. לדברי מפקדים פרו-ממשלתיים, אם כוחות הלוחמה בטרור האמריקניים היו נשארים במדינה, המאמצים נגד דאעש היו יותר יעילים. אבל כאשר היפטר פתח במתקפה על טריפולי, הם פשוט קמו ועזבו. הצבא האמריקני אומר בתגובה, כי הייתה זו "הצבה מחדש משיקולי ביטחון", וכי הוא ממשיך לעקוב אחרי דאעש ולנקוט "פעולות מתאימות" כאשר הארגון צץ.
בשנים האחרונות החלה סירטה לחזור לעצמה, מדווח הפוסט מן העיר. המאבק נגד דאעש הביא לכך ששכונות שלמות נהרסו בהפצצות אמריקניות, אך 80% מבין 180,000 התושבים חזרו אליה, ונפתחו מחדש האוניברסיטה ו-67 בתי ספר. עם זאת, הפחד עדיין מרחף באוויר. בכמה חנויות עדיין ניתן לראות את חותמות המיסוי של דאעש מהתקופה בה שלט הארגון בעיר; התושבים עודם חוששים שמא הארגון יחזור.
לאחר הפלתו של מועמר קדאפי ב-2011 והאביב הערבי, ניצל דאעש את חוסר היציבות. בשנת 2015 כבש הארגון את סירטה – עיר הולדתו ומותו של קדאפי, השוכנת באזור הנפט של לוב. כמו בסוריה ובעירק, הארגון הקים כאן ממשלה ונטל לידיו את ניהול חיי היום-יום תוך השלטת חוקיו הדתיים הקיצוניים.
בשנת 2016, מספר חודשים לאחר הקמתה של הממשלה בתמיכת ארה"ב, פתחו מיליציות לוביות בהתקפה על דאעש, ובסיוע כוחות מיוחדים אמריקניים ומטוסי אף-16 שחררו את סירטה בחודש דצמבר. אלפים מאנשי דאעש נהרגו. רבים מאנשי דאעש ששרדו נטמעו בתוך אוכלוסיית העיר, ואחרים ברחו למדבר שלמעשה איש אינו שולט בו. הארגון הקים מחנות במדבר רחב הידיים, ומשם יצאו אנשיו לשדוד משאיות דלק והחלו לנהל סחר בנשק ובבני אדם.
כאמור, החששות מפני שיבתו של דאעש הולכים וגוברים בעיר סירטה. מאז חודש אפריל השנה נעצרו בעיר עשרה חשודים בחברות בארגון, כולל שמונה בשבועות האחרונים. ביניהם מצויה מהנדסת לובית, שבביתה נמצאו מכשירי קשר ואשר העבירה כספים לתושבים מקומיים. פעיל אחר נלכד כאשר נפגש עם מי שלפי החשד היו חברי תא רדום של דאעש.
אנשי הארגון מצידם הקימו נקודות ביקורת מחוץ לעיר, כדי להוכיח שהם עדיין חיים ובועטים. בשבועות האחרונים מדווחים מפקדים ולוחמים ב-סירטה על תנועה של חוליות דאעש במדבר ובגדות הנהר שמדרום לעיר. עבד אל-עזיז שוגמני, שכבר נלחם נגד דאעש וש-15 מקרוביו וחבריו נהרגו בקרבות, אמר לפוסט: "הרחבת המלחמה היא האופציה הטובה ביותר מבחינת דאעש, כי סחר הנשק במדבר יתרחב והם ירוויחו ממנו". ואילו מוצטפא עבד אל-סאלם, אשר נמלט מפני דאעש ב-2016, אומר בפשטות: "אם דאעש יחזור, אברח שוב".

תאריך:  29/11/19   |   עודכן:  30/11/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבו בכר אל-בגדדי
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איתמר לוין
טורקיה מבהירה שבדעתה לגרש למעלה מ-2,000 לוחמי דאעש לשעבר ובני משפחותיהם, כמחציתם ממדינות מערב אירופה. ניו-יורק טיימס אומר, כי לא ברור האם מדובר בכוונה אמיתית או בניסיון להוציא מאירופה ויתורים
איתמר לוין
ת'נאסיס קמבניס מספר ב-Foreign Affairs על ביקוריו במחנות בהם מוחזקים 500,000 עירקים בחשד שהיו קשורים לדאעש, למרות שברור שרובם המכריע חפים מפשע
יוני בן-מנחם
דאעש הודיע כי בראשו יעמוד אבו אברהים אל-קוריישי אך נמנע מלמסור פרטים על-אודותיו מסיבות ביטחוניות. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי הארגון ישנה עתה את האסטרטגיה כדי להתאושש מהמכה שספג בעקבות מותו של המנהיג
איתמר לוין
התיאור הדרמטי שסיפק טראמפ על רגעיו האחרונים של מנהיג דאעש, היה ככל הנראה פרי דמיונו - וזה ממש לא בפעם הראשונה, מציין ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
המודיע גויס בידי הכורדים ולאחר מכן הועבר הטיפול בו לידי המודיעין האמריקני    מדובר באיש לוגיסטיקה, שנטל חלק במעברו של אל-בגדדי למתחם בו חוסל    המבצע תוכנן ובוצע בתוך ימים אחדים, מחשש שמא אל-בגדדי שוב יעביר את מקום מגוריו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il