X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
דוח שטרום נחשף ההמלצה העיקרית: הזכייניות יחשפו בפני הרשות השנייה את הקפי העמלות דאבוש: "איני מעוניינת בחקיקה אלא בשקיפות"
▪  ▪  ▪
דרור שטרום

עלייה שיטתית של הקפי העמלות בתעשיית הפרסום בתוך עשור. זאת התמונה שמוצגת בדוח שהגיש היום דרור שטרום לרשות השנייה, בעניין עמלות היתר שמשלמות זכייניות הטלוויזיה (רשת, קשת וערוץ 10).
מהנתונים המופיעים בדוח עולה כי בשנת 1995 עמדו סך העמלות ששילמו זכייניות הטלוויזיה (אז רשת, קשת וטלעד) למשרדי הפרסום על 15% בלבד. בשנת 2005 הן עמדו על ממוצע של 28%, ויש זכיין אחד (שטרום אינו חושף את שמו) שמשלם למשרדי הפרסום על בסיס קבוע עמלות בהקף 30%.
מאז לא חלה ירידה בעמלות, אך גם לא עלייה משמעותית. חלק מהעמלות חוזרות אל כיסו של הלקוח (המפרסם) אך שטרום אינו עוסק בהקף המדויק של העמלות שמוחזרות ללקוחות.
כך כותב שטרום לרשות השנייה: "כיום מתקיימת תחרות בשוק בין הפרסומאים, אך קיים פגם שוק שעיקרו היעדר מידע מספק, וזה מונע מהתחרות בשוק לעשות את שלה, ומביא לפגיעה באינטרס הציבורי".
כפי שפורסם בתחילת השבוע ב-TheMarker, ממליץ שטרום בפני הרשות שתי המלצות מרכזיות: האחת - הגברת השקיפות בין הזכיינים ובין הרשות השנייה. "אין צורך שהרשות תקבל מהזכיין מידע על כל עסקה שהיא עורכת עם כל משרד פרסום, די במידע כולל על סך העמלות וההנחות שניתנו על-ידי הזכיין באותה שנה, בחלוקה על-פי עמלות יתר, עמלות והנחות", כותב שטרום. "ככל שהגברת השקיפות תביא לאיזון השוק ולשיקוף של מרכיב עמלות היתר, יש להניח כי בהיעדר כשלי שוק, יפעל השוק את פעולתו ויביא לאיזון ההוצאה בסעיף זה".
בהמשך כותב שטרום: "במידה שהשקיפות והגברת המידע לא תצא לפועל, יש לפעול בדרך חקיקתית. נושא עמלות היתר קיים בכל אמצעי המדיה, ולכן יש בחקיקה כזו להשפיע על כלל ענפי המדיה".

דאבוש: "מצפים שגם המפרסמים יתרמו את חלקם"

בתגובה לדברים אמרה נורית דאבוש, יו"ר הרשות השנייה: "ראוי לציין כי עמלות הפרסום לא מגיעות רק למשרדי הפרסום אלא חוזרות ממשרדי הפרסום אל המפרסמים. אנו מצפים כי גם המפרסמים יתרמו את חלקם בוויתור חלקי על עמלות היתר שהם מקבלים".
האם את חושבת שיש בידי הרשות השנייה להתערב ביחסי פרסומאי-לקוח, או להורות דבר מה למפרסמים?
"אין לנו כוונה להתערב ביחסי הפרסומאי-לקוח. ויותר מכך, אין לי רצון לקדם חקיקה במקום שיש רגולציה מול זכיין. התערבות חקיקתית היא מיותרת בעיני. הרשות השנייה תלך בנתיב של הגברת השקיפות של הזכיינים מולנו, ואנו בטוחים שזה יביא יותר כסף לתוכן, שזו היתה מטרת הבדיקה מלכתחילה".
את החלטה לבדוק את שוק הפרסום ואת רמת העמלות שמשלמות הזכייניות למשרדי הפרסום קיבלה הרשות השנייה בעקבות דרישת קשת, רשת וערוץ 10 לקבל הקלות כספיות בכל הקשור להפקת תכנים. ברשות רוצים לקבל תמונה מלאה ומדוייקת של הקף ההוצאות של הזכייניות, בטרם יאשרו הקלות הקשורות לתוכן.

המפרסמים מגיבים

בתגובה לדברים מסר יאיר גלר, יו"ר איגוד משרדי הפרסום ושותף במשרד הפרסום גלר-נסיס, "ההר הוליד עכבר. הבדיקה של הרשות השנייה הוכיחה, כי אין מקום להתערב ביחסי פרסומאים מפרסמים. אני מברך על כך שהמסקנה העיקרית של הרשות השנייה היא שאין מקום לחקיקה בתחום כל כך תחרותי. אני שמח על כך שנורית דאבוש מכירה בכך שיש תופעה רחבה של החזרי עמלות למפרסמים". בתגובה להחלטת הרשות לדרוש שקיפות גדולה מזכייניות ערוץ 2 ו-10, אמר גלר: "זו זכותה המלאה של הרשות השנייה לבקש שקיפות מהזכיינות בכדי להיות יותר מעורבת בהוצאתן"
בתחילת השבוע הגיבו הפרסומאים הבכירים לממצאי דוח שטרום. בתגובה למידע לפיו הזכייניות משלמות למשרדי הפרסום עמלות בגובה 30%, אמר אילן שילוח, מנכ"ל ובעלים של קבוצת הפרסום מקאן אריקסון: "בסך-הכל בממוצע, מכל סוגי המדיה, אנו מקבלים 25% עמלה. מתוכם כ-15% עמלה בסיסית ו-10% עמלת יתר בסוף השנה. מתוך אחוזים אלו, ללקוח מוחזרות חלק מהעמלות בהתאם לגודלו, כך שבסופו של דבר בידי משרד הפרסום נותרת עמלה של 20%-15%.
"במקביל, עם השנים השתרש הנוהג שלקוחות לא משלמים עבור האסטרטגיה שמשרד הפרסום בונה להם, והם משלמים סכומים מופחתים משמעותית עבור שירותי הסטודיו וההפקה, כך שבפועל, התשלום העיקרי למשרד הפרסום מתבצע באמצעות העמלות הללו".
אייל חומסקי, שותף ומנכ"ל קבוצת הפרסום אדלר-לומסקי & ורשבסקי, אמר כי "אין משרד פרסום שנותר עם עמלות בגובה 30%. אנחנו מחזירים לכל אחד מלקוחותנו חלק מהעמלות שאנחנו מקבלים מהזכייניות".

תאריך:  16/08/2007   |   עודכן:  16/08/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמלות הפרסומאים הוכפלו בתוך עשור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף וקנין
ט' בן החמש, בן לאב מניגריה ולאם מרוסיה, מספר כי הילדים בקייטנה שרו לו "כושי קטן, לך מהגן"    אמו: "כבר ביום הראשון הם סרבו לקבל אותו בטענה שאין מקום, למרות שכבר שילמתי את כל הסכום עבור הקייטנה. זו קייטנה גזענית"
אסף וקנין
עוז לנכה" או עמותת "עוז לנכה" המתרימה לכאורה כספים עבור "ילדי המלאכים" - ילדים החולים בסרטן, במחלות ריאה ובסוכרת, אינה רשומה ברשם העמותות ומעולם לא החלה בתהליך רישום, כך שלמעשה היא עמותה לא חוקית
עומר כרמון
עדויות נוספות ממשיכות לזרום מתערוכת הניצחון של החיזבאללה בדרום ביירות: טנק מרכבה, שרידי מסוק יסעור, ציטוטים של זאב שיף וממסקנות וועדת וינוגרד, ו"בושם חסן נסראללה"
ONE
לאחר הניצחון על פדרר במונטריאול, הסרבי עף כבר במשחק הראשון בטורניר סינסינטי לאחר הפסד למויה    עוד סרבית הודחה בשלב מוקדם: איבנוביץ' בקנדה
עידן יוסף
הוכרזו הזוכים הנוספים בפרס שר התרבות לזמר העברי: בפרס מפעל חיים - דובי זלצר, במבצע השנה - דין דין אביב ובפרס יוצר בראשית דרכו - אריק ברמן    חילוקי דעות מנעו בחירת זוכה בקטגוריית כותב השנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il