עלייה שיטתית של הקפי העמלות בתעשיית הפרסום בתוך עשור. זאת התמונה שמוצגת בדוח שהגיש היום דרור שטרום לרשות השנייה, בעניין עמלות היתר שמשלמות זכייניות הטלוויזיה (רשת, קשת וערוץ 10).
מהנתונים המופיעים בדוח עולה כי בשנת 1995 עמדו סך העמלות ששילמו זכייניות הטלוויזיה (אז רשת, קשת וטלעד) למשרדי הפרסום על 15% בלבד. בשנת 2005 הן עמדו על ממוצע של 28%, ויש זכיין אחד (שטרום אינו חושף את שמו) שמשלם למשרדי הפרסום על בסיס קבוע עמלות בהקף 30%.
מאז לא חלה ירידה בעמלות, אך גם לא עלייה משמעותית. חלק מהעמלות חוזרות אל כיסו של הלקוח (המפרסם) אך שטרום אינו עוסק בהקף המדויק של העמלות שמוחזרות ללקוחות.
כך כותב שטרום לרשות השנייה: "כיום מתקיימת תחרות בשוק בין הפרסומאים, אך קיים פגם שוק שעיקרו היעדר מידע מספק, וזה מונע מהתחרות בשוק לעשות את שלה, ומביא לפגיעה באינטרס הציבורי".
כפי שפורסם בתחילת השבוע ב-TheMarker, ממליץ שטרום בפני הרשות שתי המלצות מרכזיות: האחת - הגברת השקיפות בין הזכיינים ובין הרשות השנייה. "אין צורך שהרשות תקבל מהזכיין מידע על כל עסקה שהיא עורכת עם כל משרד פרסום, די במידע כולל על סך העמלות וההנחות שניתנו על-ידי הזכיין באותה שנה, בחלוקה על-פי עמלות יתר, עמלות והנחות", כותב שטרום. "ככל שהגברת השקיפות תביא לאיזון השוק ולשיקוף של מרכיב עמלות היתר, יש להניח כי בהיעדר כשלי שוק, יפעל השוק את פעולתו ויביא לאיזון ההוצאה בסעיף זה".
בהמשך כותב שטרום: "במידה שהשקיפות והגברת המידע לא תצא לפועל, יש לפעול בדרך חקיקתית. נושא עמלות היתר קיים בכל אמצעי המדיה, ולכן יש בחקיקה כזו להשפיע על כלל ענפי המדיה".