X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"אל תתנו להם רעיונות" [צילום: רוס פרנקלין, AP]
"לא לכפות שינויי מדיניות" [צילום: קרלוס אוסוריו, AP]
אנדרו רוס סורקין, פרשן בכיר בניו-יורק טיימס, טוען שאחד הלקחים החשובים מהמשבר של 2008 הוא שיש לדון מראש בתנאים ובפרטים של הסיוע הממשלתי למגזר העסקי האקלים הפוליטי הנוכחי יוביל לוויכוח מר על בקשות החברות ועל הצעות הממשל והקונגרס, ויש לנהל אותו מראש - לפני שיהיה מאוחר מדי
▪  ▪  ▪

חילוץ, תמריצים, סוציאליזם תאגידי, סעד לעסקים. אלו הם כמה מהביטויים שיישמעו יותר ויותר בארה"ב בימים הקרובים, בנוגע למאבק בהשלכות הכלכליות של הקורונה. אנדרו רוס סורקין, פרשן בכיר בניו-יורק טיימס, מציע להתרגל שוב לרעיון של חילוץ – סיוע מדינתי בהיקפים ניכרים.
ההשוואה המתבקשת היא למשבר של 2008, אך יש הבדל גדול: שם היה זה משבר מעשה ידי אדם, והפעם זהו כוח עליון עם טעויות אנושיות לאורך הדרך. הנימוק אז בעד חילוץ הבנקים ויצרני הרכב היה, שאם הם יפלו – התוצאה תהיה הרסנית למשק כולו. בדיעבד החל ויכוח על תנאי החילוץ; סורקין מציע שהפעם הוויכוח יתנהל מראש, כבר עכשיו. למשל: מה צריך הממשל לקבל בתמורה להלוואות לחברות התעופה? האם בעלי המניות הנוכחיים ייאלצו לוותר על אחזקותיהם? האם זו הזדמנות לכפות שינויי מדיניות והורדת מחירים?
הנשיא דונלד טראמפ כבר הציע השבוע לבטל את מס השכר ולהעניק הקלות מס למשתכרים לפי שעות; השאלה הגדולה היא האם תהיה מספיק תמיכה דו-מפלגתית להוצאת מיליארדי דולרים. הנרי פולסון, שהיה שר האוצר של ג'ורג' בוש הבן כאשר החל משבר 2008, מצביע על קווי דמיון ושוני אל מול אותו משבר:
"יהיה שוב צורך, בשנת בחירות, להשיג תמיכה דו-מפלגתית בקונגרס כדי לעבוד עם הממשל. במובנים מסוימים, הפעם זה יותר מורכב, כי מעורבים גם שיקולים בריאותיים חשובים. אני מאמין שמנהיגינו ייענו לאתגר, כפי שארה"ב תמיד נוהגת בשעת משבר". פולסון למד מאותו משבר, כי יש חשיבות עליונה לפעולה מהירה. אבל גם ב-2008 הקונגרס היה מפולג ולא אישר את התמריצים עד שהיה כמעט מאוחר מדי.
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, כבר הוריד את הריבית ואמר שהוא מוכן לעשות זאת שוב – כפי שעשה ב-2008 בן ברננקי, אשר הציף את השוק בכסף. אלא שהפעם יש מגבלה להשלכותיו של צעד זה: הוא לא יגרום לאנשים לטוס או לצאת למסעדה, אלא יקל על עסקים ויסייע להם לשרוד זמן רב יותר – בתקווה שיוכלו לרכב על ההתאוששות לאחר שהנגיף יודבר. יתרה מזאת: היחסים בין טראמפ לפאואל מתוחים, והנשיא תקף בפומבי בגסות את הנגיד (שהוא עצמו מינה).
סטיבן רטנר, שהיה הממונה בממשל אובמה על הטיפול בענף הרכב ופיקח על חילוץ היצרניות, סבור, כי עדיין יש די כסף במגזר הפרטי כדי לסייע לעסקים. "חלק מהסיבה שהממשל חילץ [ב-2008] הייתה כשלונו של המגזר הפרטי. כיום, אנחנו עדיין לא שם", אמר רטנר לטיימס. לדבריו, אפילו אם חברת תעופה תקרוס – ימתינו בצד מספיק משקיעים שיממנו אותה עד שתתארגן מחדש. לדעת רטנר, שימוש בחילוץ כדי לכפות שינויי מדיניות יהיה טעות – וממשל אובמה אכן לא פעל כך מול יצרני הרכב. המטרה הייתה פשוטה: לאפשר לחברות לקום על רגליהן מבחינה מסחרית.
למרות זאת, סבור סורקין, איש לא יופתע אם חברות תעופה – או חברות ממגזרים אחרים – יפשטו יד בוושינגטון. טראמפ נשאל בפגישה עם מנהלי חברות תעופה וסגנו, מייק פנס, כיצד יגיב אם חברות אלו יבקשו חילוץ פדרלי. הוא השיב: "בבקשה, אל תשאלו את השאלה הזאת. אל תתנו להם רעיונות". אחרי 9/11 הזרים הממשל 15 מיליארד דולר לחברות התעופה, הן כדי לכסות את הפסדיהן והן כדי לממן צעדי ביטחון חדשים. באותו מקרה, איש לא ציפה לקבל מהן תמורה.
בימים ובשבועות הבאים, התמקדותו של טראמפ בשערי המניות כמדד להצלחתו כנשיא, כנראה תוביל אותו לבקש להקציב סכומי סיוע ניכרים לעסקים. בחלק מן המקרים הסיוע הזה אכן יהיה נחוץ. אבל אם המשבר של 2008 הוא קנה מידה, חילוצים הם צעד פוליטי בעל השלכות ארוכות טווח. באווירה הנוכחית, קשה להאמין שלא יהיה קרב מר עליהם. סורקין מציע לנהל אותו כעת, כך שניתן יהיה להגיע למסקנות ולפעול לפני שיהיה מאוחר מדי.

תאריך:  12/03/20   |   עודכן:  12/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב צריכה לדבר כעת על חילוצים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
החל הריסטרט לכלכלה האמריקנית  ל"ת
חשדנית  |  12/03/20 12:00
2
משבר הקורונה נועד להקים
חשדנית  |  13/03/20 09:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עמוס גלבוע
משבר הקורונה מחייב ממשלה רחבה    ממשלת מיעוט פירושה אי-יציבות שרק תוסיף אסונות למשק הישראלי    בצד המהותי יהיה זה הישג היסטורי ראשון לתנועה הלאומית הפלשתינית במאבקה נגד העם היהודי
איציק וולף
חברת עדיקה הודיעה שלמרות שעד עתה לא הייתה השפעה להתפשטות הקורונה על פעילותה, אם המשבר יימשך בשבועות הקרובים עלולה להיות לו השפעה מהותית על פעילותה ועל היקף הכנסותיה ותוצאותיה
איציק וולף
הרווח השנתי הנקי של רשת המלונות עמד בסוף 2019 על 85.4 מיליון אירו, לעומת 57.5 מיליון אירו בסוף 2018    מנכ"ל הרשת, דני רוג'ר, מעריך שנגיף הקורונה יפגע בתוצאות החברה לשנת 2020 ורומז על האפשרות של פיטורי עובדים    "כל פעולה גם אם היא קשה, נועדה לשמור על החברה והעובדים מתוך אחריות וכבוד"
איתמר לוין
ההשעיה תחל מחר ותימשך 30 יום; לא תחול על בריטניה    אסר גם על-כניסת אזרחים זרים ששהו בשבועיים האחרונים ב-26 מדינות גוש האירו    שוקי המניות באסיה הגיבו בירידות חדות, וגם מחיר הנפט חזר לירידות    ליגת ה-NBA הושעתה לאחר שאחד השחקנים חלה    בני הזוג טום הנקס וריטה וילסון הודיעו שנדבקו גם הם
עידן יוסף
מחסור בצוותים להפעלת רכבות הנוסעים, לאחר ש-10% מפקחי הרכבת נדרשו לשהות בבידוד בשל הקורונה    ביטולים גם ברכבות הלילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il