X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שורשי הקשר המיוחד נשתלו בשנת 1620 כאשר הספינה "מייפלאואר" הגיעה מבריטניה עם 102 המתיישבים הראשונים ל"עולם החדש" (ארה"ב)
▪  ▪  ▪
הלך רוח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

שורשי הקשר הייחודי של ארה"ב לישראל קדמו להקמת ארה"ב וישראל ב-1776 ו-1948, חורגים מהמערכת הפוליטית בארה"ב, ועמוקים מהיחסים המדיניים והביטחוניים בין השתיים.
שורשי הקשר המיוחד נשתלו בשנת 1620 כאשר הספינה "מייפלאואר" הגיעה מבריטניה עם 102 המתיישבים הראשונים ל"עולם החדש" (ארה"ב). הם ראו את עצמם כ"עם הברית המודרני", בריטניה - "מצרים המודרנית", ההפלגה באוקינוס האטלנטי - "חציית ים סוף המודרנית" והיעד - "הארץ המובטחת המודרנית".
מכאן השמות התנ"כיים של כ-1,000 ערים, עירות, הרים, מדבריות ופארקים לאומיים: 18 ירושלים, 32 שלם (השם המקורי של ירושלים), 83 שילה, 34 בית אל, וכו'. ב-2020 יש יותר מ-200 אנדרטאות משה רבנו ולוחות הברית באולם בית הנבחרים הפדרלי, אולמות בית המשפט העליון, ספריית הקונגרס, משרד המשפטים וברחבי ארה"ב.
הזיקה לשפה העברית אפיינה את המשכילים בין המתיישבים הראשונים, כולל עשרת האוניברסיטאות הראשונות שלימדו עברית. נשיא אוניברסיטת ייל בסוף המאה ה-18, עזרא סטיילס, שלט בעברית והמליץ לבוגרים לשנן את פסוקי תהילים בעברית, "כי מלאכי גן עדן מצפים לכך". ב-2020 הסמל הרשמי של אוניברסיטת ייל הוא "אורים ותומים" בעברית, וכך גם סמלי אוניברסיטת קולומביה - "יהוה" ו"אוריאל", ודרטמות' - "אל שדי".
מורשת התנ"ך תרמה לעיצוב החברה, המשפט והממשל בארה"ב. לדוגמה, פעמון החרות נושא ציטוט של ספר ויקרא, פרק כ"ה, פסוק 10: "וקראתם דרור בארץ לכל יושביה", שהוא ליבת שנת היובל - סמל החרות בעיני האבות המייסדים של ארה"ב. ג'יימס מדיסון, הנשיא הרביעי של ארה"ב שהיה התורם המרכזי לחוקת ארה"ב הכריז: "עתידנו תלוי ביכולת להתנהל לפי עשרת הדיברות...."
ספר בראשית
התמיכה בהקמת מדינה יהודית מהווה חלק בלתי נפרד של הלך הרוח בארה"ב לפחות מתקופת הנשיא השני, ג'והן אדאמס: "אני מייחל לחידוש עצמאות האומה היהודית ביהודה".
ב-1891, שש שנים לפני כינוס הקונגרס הציוני הראשון, חתמו כ-420 אישים ובהם שופטי בית המשפט העליון, מנהיגי הקונגרס, מושלי מדינות וראשי ערים על "עצומת בלאקסטון", שקראה להקמת בית יהודי בארץ ישראל. ב-1922 תמכו שני בתי הקונגרס והנשיא בהחלטה שקראה לשיקום בית לאומי יהודי בארץ ישראל.
ב-1968 קיימו שלושת האסטרונאוטים של החללית "אפולו 8" - הראשונה להקיף את הירח - שידור ישיר לציבור האמריקני, והקריאו את עשרת הפסוקים הראשונים של "ספר בראשית" על בריאת העולם.
על עומק השפעת התנ"ך על עיצוב החברה והמשפט בארה"ב אפשר ללמוד מנאום נשיא בית המשפט העליון שקבע ב-2005 שאנדרטת לוחות הברית במדשאת בניין הקונגרס בטקסס אינה מפירה את הפרדת דת ממדינה: "מ-1897 ניצב פסל משה רבנו בספריית הקונגרס.... פסל משה ניצב באולם בית הנבחרים.... מ-1935 ניצבים פסלי משה ולוחות הברית באולמות בית המשפט העליון.... משה היה מנהיג משפטי ודתי, ולעשרת הדיברות חשיבות היסטורית נעלה...."
השורשים בני 400 השנים עיצבו את תפישת העולם של רוב הבוחרים בארה"ב, הרואים במורשת התנ"ך, ולכן במדינה היהודית, חלק חיובי מהוויתם. תפישת העולם של רוב הבוחרים מהווה נידבך עיקרי של ההתייחסות החיובית של רוב הנבחרים בשני בתי הקונגרס וב"בית הלבן" למדינה היהודית, ישראל.
[מידע נוסף]

תאריך:  16/03/2020   |   עודכן:  16/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
2020-1620: 400 שנות קשר ייחודי ישראל-ארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
בימי מלחמת העצמאות עמדה ירושלים היהודית על נפשה בגבורה עילאית    ההפגזות, המצור, ההרעבה והיחס האדיש העוין של שלטונות המנדט הבריטי לא יכלו לה
יצחק מאיר
עיון קצר במקורות    כיוון שממשלת חירום ממונה על הכל, כולל הביטחון, כולל הזהות, אי-אפשר לצרף גם נציגי האוכלוסייה הערבית הישראלית מפני שנציגים אלה רואים עצמם גם כנציגם של בני הלאום הפלשתיני, שאינו מכיר בלגיטימיות של עצם הקיום של מדינת ישראל
אברהם בנמלך
אשכנזי: היי מי זה שם עם הכאפיה    בוגי: אני    הנדל: פייר מתאים לך    שלח: גם לך לא היה מזיק    לפיד: מיעוט או רוב ובלבד שביבי בחוץ
משה ניסנבוים
בדרשה זו כתב הבן איש חי זיע"א שמונה (8!) פעמים את הברכה "א-ל שד-י יהיה בעזרתינו וישמרינו ויעזרינו תמיד אכי"ר"    דבר שאין לו כמעט תקדים בשאר כתביו. דרשה יוצאת דופן במגוון התחומים שנוגע בהם הבן איש חי, וכן בברכות הרבות אותן כותב הבן איש חי במהלכה
יוני בן-מנחם
רוסיה יוזמת מהלך משותף עם כל הפלגים הפלשתינים כדי להכשיל את תוכנית השלום האמריקנית. שר החוץ הרוסי לברוב נועד עם ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, הרוסים מתעלמים מהמחאה הישראלית ונותנים לגיטימציה לארגוני הטרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il