X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משבר הקורונה מביא את ענף ההיי-טק, שנחשב במשך כל השנים לקטר של המשק, לאחת התקופות הקשות ביותר שלו זהו הזמן של הממשלה להתערב לטובתו, כדי למנוע אסון
▪  ▪  ▪
דרושה התערבות ממשלתית – כדי שהקטר של המשק ימשיך לנסוע [צילום: משה שי]
מאבק על הצלת המשק
המאבק בקורונה אינו רק בריאותי, אלא מאבק על הצלת המשק והכלכלה. ענף ההיי-טק, שבמשך שנים, לאורך כל המשברים שהיו, שמר על מעמדו כקטר שמוביל את המשק, חייב להמשיך להישאר על הפסים.

משבר הקורונה שינה מהקצה לקצה את פעילות המשק, ובתוך זמן קצר הוריד למינימום את פעילותם של ענפים שלמים ושלח את עובדיהם לחופשה ללא תשלום או לפיטורים. גם ענף ההיי-טק, שנחשב במשך כל השנים כקטר שמוביל את המשק, מוצא את עצמו באחת התקופות המאתגרות ביותר. בניגוד למשברים בעבר, הפעם מדברים בענף בקול רם על סכנה להמשך יציבות חלק ניכר מהחברות, ועל נזקים בלתי הפיכים.
הסיבות לכך קשורות בהשלכות של הקורונה ברמה העולמית וברמה המקומית: סגירת גבולות, קריסת שווקים במדינות שם הקורונה הכתה קשות, ואצלנו זה נובע מהקפאת תקציבים, שאינם מועברים לחברות צעירות, שהמענקים שהן אמורות לקבל מרשות החדשנות הם החמצן העיקרי שלהן.
הסוג השני של החברות בענף הן חברות יצרניות, התלויות במשאבים חיצוניים כמו חומרי גלם, קווי ייצור בחו"ל שהפסיקו לעבוד וצמצום ביקושים בשווקים בכל העולם.
בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים, שפרסמנו בשבוע שעבר, אמר ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד ההיי-טק, כי כבר כעת, שליש מהחברות בענף מתחילות לשחרר עובדים - בין אם זה לחל"ת או לפיטורים. זוהי מגמה מסוכנת, שכן ידוע הוא שהמשאב האנושי בענף ההיי-טק הוא היקר ביותר ונמצא במחסור. מהנדס או מפתח שנשלח כיום לחל"ת - אין שום ודאות שיחזור עוד חודש או חודשיים.
חלק גדול מהחברות הישראליות הן חברות תוכנה שנכללות בקטגוריה של עסקים קטנים ובינוניים. העדר תזרים מזומנים שוטף יפגע בהן בדיוק כמו ביתר עסקים הקטנים והבינוניים, ואנחנו צפויים לגלי פיטורים גם בחברות אלה.
יש גם את החברות הרב-לאומיות שפועלות בישראל, על-פי מדיניות ההנהלות הגלובליות שלהן. חברות אלה יכולות, תיאורטית, לקבל החלטות אסטרטגיות שמתאימות למדיניות שלהן ולסגור פה קווי עסקים, כפי שהן עושות בכל העולם. כבר נאמר בדיונים אחרים ובהקשרים שונים שדנו במבנה הענף שההיי-טק בישראל אינו מאוזן, ותמהיל החברות שפועלות כאן נוטה יותר מדי לחברות רב-לאומיות ופחות לחברות ישראליות. בעשורים האחרונים ישראל לא השכילה להמציא עוד חברות כמו צ'ק פוינט, אמדוקס ומלאנוקס. לכן, כדי לשמור על החברות האלה, נדרשת תמיכה ממשלתית, בצורות שונות, בכל ימות השנה, ובמיוחד בימי משבר אלה.
האם קולו של ההיי-טק נשמע מספיק חזק?
במשרד האוצר דולקים האורות בימים אלה במשך כל הלילה. שוברים שם את הראש כדי למצוא מקורות תקציביים לסיוע למגזרים וענפים שונים במשק. קולם של אנשי ההיי-טק נשמע בישיבות הממשלה באמצעות נציגיהם בהתאחדות התעשיינים, אבל הוא לא מספיק חזק. עדיין יש תחושה שיש פקידים בירושלים הסבורים כי ענף ההיי-טק ימצא את הפתרונות למשבר בעצמו ואין צורך בסיוע ממשלתי. הם טועים.
מישהו צריך להסביר לפקידי האוצר כי קיצוץ בייצוא ההיי-טק, שמהווה 50% מכלל הכנסות המדינה מייצוא, פירושו שלא יהיה כסף לדברים הבסיסיים במדינת ישראל, כמו, למשל, לבתי החולים. שהרי ההאטה במשק, שצועד למיתון לא פשוט, מקטינה את הכנסות המדינה ממסים, שהם המקור התקציבי העיקרי שהמדינה משתמשת בו כדי לממן את הפעילות במשק.
כאן כדאי להעיר הערה נוספת: מרגש לראות כיצד טכנולוגיות של חברות ישראליות בתחום הבריאות בכלל, והטלה רפואה בפרט, משמשות ככלים מרכזיים שמאפשרים לטפל בנפגעי הקורונה. מדובר בתוכנות ומערכות שמבצעות בדיקות, מעקבים וטיפולים במבודדים בבתי חולים ובבתים, מבלי שהצוות הרפואי יצטרך לגשת אליהם פיזית. לא צריך להיות רופא כדי לדמיין מה היה קורה אם החברות האלה לא היו קיימות, לא מעט בסיוע ממשלתי.
לכן, בשורה התחתונה: המאבק בקורונה אינו רק בריאותי, אלא מאבק על הצלת המשק והכלכלה. ענף ההיי-טק, שבמשך שנים, לאורך כל המשברים שהיו, שמר על מעמדו כקטר שמוביל את המשק, חייב להמשיך להישאר על הפסים. המדינה חייבת להגדיר את היעד של סיוע והצלת חברות בענף כיעד לאומי, לא רק כדי לסייע נקודתית לבעלי החברות, אלא כדי להניע מחדש את כל המשק. כל חברה בענף מפרנסת כמה עשרות משפחות בעסקים שמסביב להם. החזרת היציבות תעודד עוד יזמים להשקיע פה, וישראל תמשיך להיות אומת החדשנות וההיי-טק. ויפה שעה אחת קודם.

תאריך:  22/03/2020   |   עודכן:  22/03/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא לתת לקטר ההיי-טק לרדת מהפסים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמחה סיאני
ערב "שירת נשים" ב"מוזאון חצר הישוב הישן"    יתרה מזאת, נשים כותבות שירה בכלל ובספרות העברית בפרט, תופסות את ייעודן כשליחות ציבור וכשליחות של ציבור הנשים    הן מציעות "סדר יום" פואטי ייחודי משלהן, במטונימיה של "סדר יום" חברתי-מגדרי, שאותו הן שואפות להתוות ולהנחיל, ובכך לערער את הסדר החברתי-תרבותי הקיים
עמוס גלבוע
דעתי היא שבמקרה של כחול לבן והרשימה המשותפת הגיעה התקשורת שלנו (ברובה) לשיא של צביעות תוך שיתוף פעולה הדוק וצמוד עם התעמולה של כחול לבן, כאילו הייתה חלק ממנה
זוהר בן-אשר
נתניהו מראה שוב ושוב כיצד הוא נכשל בכל הנוגע לקבלת החלטות רציונאלית וסדורה וכיצד הוא פועל אך ורק כדי להיענות ללחצים מצד גורמים שהוא חושב שיצטרך אותם ותוך התעלמות מהצרכים האמיתיים של המדינה ואזרחיה
אפרים הלפרין
אחרית הימים כבר כאן, בני גנץ הוא הוא המלך המשיח המגיע אלינו משום מקום, רכוב על פגר החמור, האם נתעורר?
יצחק מאיר
עכשיו במצור, אנחנו חשים פתע, כי אנו מתקשים לנשום דמוקרטיה. כל העניין הזה של אישון לילה יוצר תחושה של מחנק. אנחנו יודעים שנגיף משתולל בעולם ואינו פוסח לא על מעצמה ולא על מדינה ולא על משטרים ולא על בני האדם באשר הם בני אדם ואנחנו נכנסים למצור אבל רוצים לחיות מאחורי חומות המגן עם הדמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il