X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בית המשפט העליון דחה את ערעורו של עו"ד מנוסביץ, אשר בקש את פסילתו של השופט ברנר בבית משפט השלום בתל אביב, לאחר שהאחרון התבטא ב"דברי תוכחה" מספר ישעיה, על מי שכינה "קציני סדום"
▪  ▪  ▪
כיצד מתבטאים השופטים והאם התבטאויות אלה ראויות? [צילום: פלאש 90]

בית משפט השלום בתל אביב דן בתביעה שהגיש עו"ד שמעון גוטפריד ז"ל נ' שותפו לשעבר, עו"ד מנוסביץ, בגין שכר טירחה ששולם לאחרון על-ידי לקוח מסוים של השותפות. המשיבה בערעור הינה אלמנתו של עו"ד גוטפריד ובאה בנעליו. עו"ד מנוסביץ בקש למחוק סעיפים מהותיים מתצהיר של עו"ד שהיה שותף של עו"ד גוטפריד, בנימוק שנותן התצהיר לא היה שותף למערכת היחסים בין עורכי-הדין ולא היה שותף להליך הבוררות ביניהם ולכן אין לעוה"ד השותף ידיעה אישית על המחלוקת.
בהחלטתו קבע כבוד השופט ברנר, כי פטירת המנוח אינה מוחקת את חוב הכסף, דבר שיש לברר לגופו של עניין וכי יש "בשולי הדברים" להזכיר בעניין זה את דברי התוכחה של הנביא ישעיה על מי שכינה "קציני סדום" על ש"יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם" (ישעיה א', כ"ב) וכן כי "למדו היטב דרשו משפט, אשרו חמוץ; שפטו יתום, ריבו אלמנה". (ישעיה א', י"ז).
בעקבות החלטה זו הגיש עו"ד מנוסביץ בקשת פסלות השופט בטענה, כי הדברים עולים כדי חשש כבד, כי בית משפט השלום אמץ לעצמו דעה קדומה כלפיו באופן אישי, למרות שטרם הספיק לשמוע אותו ולקבוע עמדה על מהימנותו. כמו כן טען, כי למרות שמדובר ב"שולי הדברים", הדברים מתייחסים לעו"ד מנוסביץ אישית ומייחסים לו רצון לעצור כל עדות מטעם אלמנתו של עו"ד גוטפריד וחמור מכך, מעמידים אותו כמי שמתנהל כגוזל אלמנות ויתומים. הסביר והוסיף, כי הפסוקים שצוטטו הינם כלפי "קציני סדום" שהתנהגותם אינה ראויה, בלשון המעטה - מדובר בסוררים, גנבים, אוהבי בצע ורודפי שלמונים וכי "דברי תוכחה" אלו מהווים הטלת דופי מוסרי ומשפטי בעו"ד מנוסביץ ואינם מאפשרים לו משפט צדק.
השופט ברנר דחה את הטענה, מאחר ואין בדברים כדי להתכוון לעו"ד מנוסביץ וכי הכוונה הייתה, כי יש לברר דברים לגופו של עניין ועובדה היא כי עו"ד מנוסביץ קבל רשות להתגונן בפני התביעה שהוגשה נגדו.
בערעורו חזר עו"ד מנוסביץ והוסיף כי בית משפט השלום הביע ביקורת שלילית נגד ערכי המוסר שלו בהבעת הדעה בשלב כה מוקדם. כמו כן, לא ניתן לנתק את "דברי התוכחה" מהביקורת שנמתחה על עו"ד מנוסביץ ולכן עולה כי בית המשפט גבש דעה שלילית כלפיו עצמו באופן אישי וכנגד מניעיו למנוע מהמשיבה להוכיח טענותיה.
נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, דחתה את הערעור, בקובעה כי התבטאות שופט אינה עילה כשלעצמה לפסילתו, שכן שופט יפסל כאשר יש בהתבטאויותיו כלפי בעל דין גיבוש דעה סופית היוצרת חשש ממשי למשוא פנים באופן המייתר את המשך המשפט בפניו. מעבר לכך, בית משפט רשאי להעיר הערות ביקורתיות הקשורות בניהול תקין ויעיל של הליך המצוי בפניו. אמנם, חייב בית המשפט לנהוג באיפוק ובריסון ועליו להביא בחשבון כיצד תפורש ביקורתו בפני בעל הדין הניצב בפניו. עם זאת, אין באימרה כשלעצמה, אף אם נאמרה בחריפות, כדי לפסול שופט הדן בתיק.
הוסיפה הנשיאה, כי יתכן ומדובר בהתבטאות מיותרת, אך לכל היותר נראה כי מדובר בהערה ביקורתית אודות התנהלות המערער כפי שהיא השתקפה בבקשתו למחיקת סעיפים מהתצהיר, שאין בה כדי למנוע מבית המשפט להעריך את טיעוני עו"ד מנוסביץ בתיק לגופם. דווקא העובדה שנכתבו הדברים מוקדם, לטענת עו"ד מנוסביץ, והנוסח המסויג בהתבטאויות המיוחסות לבית המשפט, יש בהם כדי להעיד כי לא גבש בית המשפט דעה נחרצת המצדיקה פסילתו מהמשך טיפול בעניין הצדדים.
השימוש ב-"דברי התוכחה" יכול והיה מוגזם, בשים לב למהות ההליך המתנהל בפני בית המשפט ויתכן ומדובר בהתבטאות מיותרת, ולו בגלל הדרך בה ניתן היה להבין הדברים, כאילו יוחסו למערער. משכך, לא ניתן לומר כי קם חשש ממשי למשוא פנים, המצדיק את פסילת השופט, למרות שאכן יכול להיות שבראייתו של עו"ד מנוסביץ נוצר חשש, כי התבטאות בית המשפט מצביעה על קיום משוא פנים כלפיו. עם זאת, חשש זה אינו יוצא מכלל חשש סובייקטיבי גרידא, שאינו מקים עילת פסלות.

פסק הדין בעניין ע"א 3966/07 עו"ד אבנר מנוסביץ נ' אודית גוטפריד
הכותבים ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי, עורכי דין ונוטריון,
משרד המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי, עסקות והשקעות בינלאומיות.
תאריך:  11/09/2007   |   עודכן:  12/09/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביניש: התבטאות שופט אינה עילה לפסילתו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ריינפלד
נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה בלהה גילאור מאשימה את התקשורת בניהול משפטים ובגזירת עונשים לפני שהוכרעו בבית המשפט
משה ריינפלד
בית המשפט לתעבורה קבע כי לא הוכח שהנהג היה יכול להבחין בעוד מועד בקטנוע וציין שרוכב הקטנוע התרשל בנסיעתו
דרור מרום
בשנה העברית החולפת הגיעו ארצה 2 מיליון תיירים בטיסות, ספינות ודרך מעברי הגבול עם ירדן ומצרים    משרד התיירות נערך לקבל את פניהם של עשרות אלפי תיירים במהלך חגי תשרי
אלעזר לוין
מונה למשנה למנכ"ל, לצד מועמד מוביל אחר, סמי בסט
רונן ליבוביץ
כך הכריז שר הרווחה, יצחק הרצוג בישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה    בנוסף, הבטיח השר כי פרויקט איתור וגיוס נערות לצה"ל לא ייסגר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il