X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפי פסיקת בית המשפט העליון מכל הנכסים אשר מתקיים לגביהם שוק מעורב ומבלי לבחון מיהם בעליהם (פרטי או עוסק) יש לנכות מע"מ מדובר בהשפעה רוחבית על כל ענף המקרקעין של הפחתה במרבית שומות היטל ההשבחה של לפחות 17%
▪  ▪  ▪
ביהמ,ש העליון. רווח לבעלי הרקעות הפרטיים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

בית המשפט העליון אימץ וקבע כי לפי תקן 11 של הוועדה לתקינה שמאית שליד מועצת השמאים כי "בשוק מעורב של פרטיים ועוסקים לא תכלול שומת השווי לעניין היטל השבחה מע"מ".
כדי לרדת לשורשו של פסק דין עקרוני זה, נחזור ונבחן את האמור בתקן 11 ביחס לשוק מעורב. להלן הציטוט מהקטע הרלוונטי של תקן 11:
  • התייחסות למרכיב המע"מ בנכסים אחרים
    שומת זכויות במקרקעין בנכסים אחרים, ששוק הרוכשים אותם מעורב (מורכב הן מפרטיים והן מעוסקים מורשים), לא יכללו מע"מ והשמאי ינקוב בשווים כמפורט בסעיף 3ב'.
    עם זאת, באותם המקרים שבהם מצא השמאי מקום לנקוב בשווי כולל מע"מ, ינקוב בשווים כמפורט בסעיף 3א' לעיל (ראה קריטריונים שיובאו בחשבון לעניין זה בסעיף 4 לדבר ההסבר).
התקן מדבר, אם כך, על שומות נכסים בכלל בשוק מעורב של פרטיים ועוסקים ומטרתו להזהיר את קורא השומה לעניין המע"מ.
לדוגמה, אם דירת מגורים הרשומה על-שם אדם פרטי תימכר אין הוא חייב במע"מ הואיל והאדם הפרטי אינו עוסק. לעומת זאת, אם הדירה הנמכרת רשומה על-שם עוסק יש לנכות מהשומה את גובה המע"מ שהרי בד-בבד עם מכירת הדירה יועבר המע"מ לשלטונות מע"מ.
בית המשפט העליון אימץ תקן זה למקרה של שומת היטל השבחה דבר שכותבי התקן כלל לא התכוונו אליו. התקן נועד, כאמור, להגן על המשתמש בשומה ולהגן עליו.
טוען בית המשפט בפסק דינו (בר"ם 1621.19):
  • "במישור העקרוני... יש לנהוג לפי תקן 11 בשאלה שעניינה הכללת רכיב המע"מ בחישוב היטל השבחה".
ובדיוק בנקודה זו החמיץ בית המשפט העליון את הנקודה החשובה ביותר. התקן לא דן בהיטל השבחה אלא בשומת מקרקעין רגילה למכר או לבטוחות.
בשומת היטל ההשבחה לא מדובר בשומת מקרקעין רגילה אלא בשומה לצורך מיסוי. שם מס "היטל השבחה" מהווה מחצית מגובה עליית השווי.
אם-כך, יש לבדוק מי חייב בהיטל השבחה. את זהות החייב בהיטל קובעת התוספת השלישית לחוק התכנון והבניה:
  • א) חלה השבחה במקרקעין... ישלם בעלם היטל השבחה לפי האמור בתוספת זו." (ההדגשה לא במקור א.ב.).
כלומר, היטל ההשבחה מוטל אישית על מי שהיה הבעלים של הקרקע בעת אירוע ההשבחה.
יש לזכור כי שווי השוק כולל תמיד את מרכיב המע"מ. הבעלים יכול להיות אדם פרטי ואז אין הוא חייב במע"מ. הבעלים יכול להיות עוסק מורשה ואז הוא חייב במע"מ, ואין זה נכון וצודק להטיל עליו היטל השבחה על מרכיב המע"מ.
במילים אחרות: לפי פסיקת בית המשפט העליון, מכל הנכסים אשר מתקיים לגביהם שוק מעורב ומבלי לבחון מיהם בעליהם (פרטי או עוסק) יש לנכות מע"מ. מדובר בהשפעה רוחבית על כל ענף המקרקעין של הפחתה במרבית שומות היטל ההשבחה של לפחות 17%. הפשרת קרקע חקלאית למגורים בבניה רוויה זכאית להפחתת 17% מהשווי החדש לחישוב היטל ההשבחה. זו רק דוגמה אחת מני רבות דוגמאות אחרות.
במהלך עיסוקי נתקלתי לאחרונה אף במקרה קיצוני אף יותר כאשר בשווי הקודם כלל השמאי המכריע מע"מ ובשווי החדש ניכה מע"מ בדיוק לאותם הבעלים מבלי לבחון אם הם עוסקים אם לא (ההחלטה טרם פורסמה לעת כתיבת כתבה זו).
לסיכום: רווח אדיר לבעלי הקרקעות הפרטיים מול נזק אדיר לוועדות המקומיות.

הכותב הוא שמאי מקרקעין מומחה בהיטל השבחה.
תאריך:  25/04/2020   |   עודכן:  25/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב ברדוגו
חיות קיבלה החלטתה המהירה והקצרה מיום 06.04.20 לדחות את בקשת הדיון הנוסף על החלטת השופט סולברג מה-02.01.20, שלא להתיר השמעת קלטות מנדלבליט-אשכנזי בפרשת הרפז-אשכנזי. כל עוד לא עוסקים בהיכל המשפט בבריכה הפוליטית, כך נדמה, הזמן עומד מלכת
מרדכי איש שלום
המצב החדש מחייב הסקת מסקנות כדלהלן: יש לעדכן את תרחישי היחוס ולהגדיל משמעותית את המלאים,לא רק בגין תרחישי אסונות מקומיים / עולמיים, אלא גם בגין חוסר מסתמן של מזון ועליה במחירים היחסיים, פועל יוצא לגידול האוכלוסייה העולמית, עליה ברמת החיים במדינות מתפתחות, והקטנת שטחי החקלאות בעולם כתוצאה מפיתוח מואץ
אפרים הלפרין
חזרת התלמידים לבתי הספר מעלה את שאלת המורים המבוגרים אשר עבורם הקורונה מהווה סכנה רבה משמעותית יותר מאשר למורים ולתלמידים הצעירים    והפתרון: למידה חצי וירטואלית
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי ובשישי שלא דופק חשבון    היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט וממ"מ פרקליט המדינה אלדד, עולים לזירה לסיבוב שני    איך הצליחו שולם פישר ומתיו ברונפמן במה שנכשלו אחרים    ח"כ עודד פורר לא עושה הנחות למשרד האוצר    למה כדאי לכם להתרחק מסניפי בנק הדואר?    ומי הייתה האישה שעברה ילדות קשה, אימצה שני יתומים והצליחה להיכנס לכנסת
יורם דורי
עוד דוגמה של "מנהיג יודע דבר" ואשתכנע כמו ב-1991 - כשרבין אמר שלמרות ההנחיות הוא רץ למקלט ולא מסתגר בחדר אטום - שהכול "חרטא" ואפגש עם ילדיי ונכדיי אומנם אשמור על שני מטרים מרחק אך למען בריאותי הנפשית אנהג כמנהג מנהיגיי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il