X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מצרים מודאגת מהתגברות הטרור של שלוחת דאעש בצפון סיני ומהצטרפות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לשורותיו. הצבא המצרי מתקשה למגר את הטרור של דאעש בגלל מחסור במודיעין מדויק ובגלל שהוא נעזר בשבטים הבדואים בחצי האי סיני
▪  ▪  ▪
סיני [צילום: AP]

המצרים מודאגים מאוד מהתגברות פעילות הטרור של שלוחת דאעש בצפון סיני(ווילאיאת סינא-בערבית) בשבועיים האחרונים ששיאה היה התקפת טרור באזור העיירה ביר אלעבד שבה נהרגו 10 חיילים וקצינים של הצבא המצרי.
ההתקפה של דאעש שיבשה את כוונת שלטונות מצרים להודיע על תחילת עבודות התשתית הנרחבות בצפון סיני, הצבא המצרי תיגבר את כוחותיו בצפון סיני ונערך להתקפות נוספות מצדו של דאעש ששיאן עלול להגיע לקראת "עיד אלפיטר".
המודיעין המצרי מעריך כי התגברות הטרור נובעת מתחילת צום חודש רמאדאן, הנחשב לחודש קדוש שבו נוהג ארגון דאעש בכל שנה להגביר את התקפותיו, אולם סיבה נוספת הינה עריקה של פעילים מאומנים היטב של הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אל-קסאם" לשורות דאעש והצטרפותם למלחמה נגד הצבא המצרי.
העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-5 במאי ממקורות מצרים כי קיים שת"פ מודיעיני נרחב בין המודיעין המצרי לבין ארגון חמאס במלחמה נגד שלוחת דאעש בצפון סיני.
על-פי הדיווח,מצרים העבירה לחמאס מידע מודיעיני על 5 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס שערקו מן הארגון והצטרפו לשורות דאעש בסיני, ביניהם בן אחותו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר שהיה קצין בקומנדו הימי של חמאס.
העריקות מתבצעות באמצעות מעבר לצפון סיני מרצועת עזה דרך מנהרות שעדיין קיימות בשטח, למרות אזור החיץ שהקים חמאס באזור הגבול עם מצרים ולמרות הגדר האלקטרונית החדשה שבונה מצרים על הגבול עם רצועת עזה. ייתכן שמשלחת ביטחונית של חמאס תצא בקרוב לקהיר לשיחות בנושא עם המודיעין המצרי וגם לדון במגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל.
העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-3 במאי כי הצבא המצרי החל לנקוט במדיניות חדשה בצפון סיני לגבי פעילי דאעש שהינם מבני השבטים הבדואים בסיני, הצבא המצרי מוכן לחון אותם ואת בני משפחותיהם ולספק להם הגנה בתמורה לכך שימסרו מידע מודיעיני על מפעיליהם בחו"ל.
האם יש לצבא המצרי הישגים במלחמה נגד דאעש?
הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי מייחס חשיבות רבה לחיסול שלוחת דאעש בצפון סיני מכיוון שהיא מקרינה על כל המצב הביטחוני במצרים, היא משתפת פעולה בתכנון ובביצוע פיגועים ואימונים צבאים עם הזרוע הצבאית של תנועת "האחים המוסלמים" בכל רחבי מצרים, לכן צבא מצרים מקבל מהנשיא המצרי את כל הגיבוי הכלכלי, הכספי והביטחוני כדי לנסות ולחסל את התשתית החבלנית בחצי האי סיני.
בחודש נובמבר 2017 הטיל נשיא מצרים א-סיסי באופן פומבי על הרמטכ"ל מוחמד פריד חיג'אזי את המשימה להחזיר את השקט והיציבות לחצי האי סיני בתוך תקופה של 3 חודשים, בשיתוף עם משרד הפנים המצרי, והורה לו להשתמש בכל הכוח הדרוש להשגת המשימה.
אולם, המשימה לא הושגה עד היום, למרות הצעדים הרבים שנקט הצבא המצרי בשטח: הקמת אזור חיץ של 2 ק"מ בגבול עם רצועת עזה, הריסת החלק המצרי של העיר רפיח, הריסת מנהרות הברחה על הגבול ושיתוף פעולה ביטחוני הדוק עם ישראל וארגון חמאס.
גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי אחת הבעיות העיקריות המקשות על המצרים במלחמה נגד דאעש היא היעדר מידע מודיעיני מדויק על פעילותו ושיתוף הפעולה ההדוק של שלוחת דאעש עם השבטים הבדואים בסיני, ששונאים את הצבא המצרי.
צבא מצרים טוען דווקא להצלחות במלחמה בטרור בסיני, דובר צבא המצרי פירסם ב-3 במאי נתונים על הצלחות הצבא.
בהודעה נמסר כי הצבא המצרי ביצע 22 פשיטות בתקופה האחרונה על מטרות טרור בצפון ובמרכז סיני והרג 126 מחבלים, ברשותם נתפסו נשק ותחמושת וחגורות נפץ מוכנות להפעלה. עוד נמסר בהודעה כי הצבא המצרי עצר 266 מחבלים נוספים, השמיד 116 כלי רכב שלהם והרס-228 מקומות מסתור ששימשו את המחבלים.
הצבא המצרי לא ציין בהודעתו באיזו תקופה מדובר וגם לא מסר את שמות ההרוגים, השבטים הבדואים בסיני מטילים ספק רב באמינות ההדועה של הצבא המצרי ואומרים כי היא פורסמה לאחר הפיגוע שבו נהרגו 10 חיילים מצריים בהתקפה של דאעש והיא נועדה להעלות את המורל במצרים.
הצעה להפסקת פעולות הטרור בסיני
השיח' עלי מוחמד א-שריף,מנהיג בכיר בארגון "אלג'מאעה אלאיסלאמיה" במצרים הציע ב-3 במאי בפוסט שפירסם בדף הפייסבוק שלו פתרון לבעיית הטרור בחצי האי סיני. הוא הציע כי ארגונו יתווך בין השלטון המצרי לשלוחת דאעש בסיני על בסיס ההצעה שהביא ארגונו בשנות ה-90 בזמן שלטונו של הנשיא חוסני מובארק.
הוא תיאר את ההתרחשויות בחצי האי סיני כ "מלחמת נקם" בין הצבא המצרי לקבוצות החמושות וטען כי יש לשכנע את שני הצדדים להפסיק את המלחמה ושפיכות הדמים ביניהם שאיש לא מרוויח ממנה.
הוא הציע כי בכירים מארגונו יפגשו עם מנהיגי דאעש העצורים בכלא המצרי כדי לשכנעם להפסיק את ההתקפות ובשלב השני הם יפגשו עם המפקדים בשטח בסיני.
א-שריף הביע נכונות לקחת אישית חלק במאמצי התיווך. ספק רב אם השלטון המצרי יענה ליוזמה החדשה, אין לו אמון בשום מנהיג דתי של הקבוצות האיסלאמיות הקיצוניות במצרים, גורמים מצרים אומרים כי מאחורי הטרור של דאעש בצפון סיני עומדים מפקדת הארגון, קטר וטורקיה ביחד עם תנועת "האחים המוסלמים" כדי לערער את השלטון של הנשיא א-סיסי.
ההערכה של הצבא המצרי היא כי צפויה הגברת פעילות הטרור של דאעש בחצי האי סיני במהלך חודש רמאדאן ונראה כי הוא ניצב בפני משימה קשה ומורכבת ומלחמה בטרור שתימשך עוד זמן רב.

תאריך:  06/05/2020   |   עודכן:  06/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חוסני מובארק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איתמר לוין
שני הארגונים הקיצוניים פועלים יחדיו נגד המערב והממשלות המקומיות, תוך גיוס של צעירים בניז'ר, מאלי ובורקינה-פאסו - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מחברי הדוח מעריכים, כי המנהיג החדש של הארגון - אולי באופן זמני בלבד - הוא אמיר מוחמד סעיד אל-מוולה, אחד האחראים המרכזיים לרצח היזידים בעירק
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: הארגון מנצל את המלחמה המתמשכת ואת המאבק על הבירה טריפולי, ומחדש את פעילותו בעיר סירטה - שתושביה כבר חוששים מהאפשרות שיחזור וישלוט בה
איתמר לוין
טורקיה מבהירה שבדעתה לגרש למעלה מ-2,000 לוחמי דאעש לשעבר ובני משפחותיהם, כמחציתם ממדינות מערב אירופה. ניו-יורק טיימס אומר, כי לא ברור האם מדובר בכוונה אמיתית או בניסיון להוציא מאירופה ויתורים
איתמר לוין
ת'נאסיס קמבניס מספר ב-Foreign Affairs על ביקוריו במחנות בהם מוחזקים 500,000 עירקים בחשד שהיו קשורים לדאעש, למרות שברור שרובם המכריע חפים מפשע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il