X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחקרים בנושא מראים שכשמתחילים לעשות שינויים, מתרחשת תופעה שנקראת "אפקט הדומינו". כלומר, כל צעד שעושים לעבר השינוי המיוחל, גורר אחריו צעד נוסף בדרך למטרה
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

בחודשים האחרונים הבית הפך למקום בטוח והחוץ נתפס כמאיים ומסוכן. שמענו ללא הרף מסרים מאנשי מקצוע וקובעי מדיניות בארץ ובעולם על הסכנות הטמונות מחוץ לבית וההכרח בבידוד ביתי.
לאחרונה אנו עדים לחזרה הדרגתית לשגרה, אך זו לא השגרה שהייתה כאן רק לפני שלושה חודשים, חזרנו אליה עם שלל הגבלות כשאי הודאות גדולה מהידיעה. לא כולנו מצליחים להסתגל לשגרה לצד הקורונה. יש בינינו אנשים שמתקשים לצאת מביתם אל החוץ שרק לפני כמה שבועות הזהירו אותנו מפניו. ביניהם אנשים שהם או בני משפחתם חלו בקורונה, אנשים שסבלו מחרדה או/ו מורכבות נפשית טרם משבר הקורונה, אנשים שהם או בני משפחתם סובלים ממחלות כרוניות ואחרים.
מדוע חלקנו מתקשים לחזור לשגרה?
הסיבות לכך טמונות באי ודאות האופפת אותנו ובהנחיות המשתנות מדי יום ולעיתים אף סותרות זו את זו. כמו גם בעובדה שלא כל הציבור מקפיד על עטיית מסכות ושמירה על הכללים שהוגדרו. האכיפה בנושא לא מספקת ואנשים חוששים לחשוף את עצמם ומשפחתם להידבקות בקורונה דווקא עכשיו.
סיבה נוספת לכך היא שהמוח שלנו מתוכנת להפנות קשב רב לסכנות. ההסבר לנטייה זו הוא אבולוציוני, בתקופה הפרההיסטורית, מי שלא היה קשוב לסכנות, לא שרד. כיום רובנו לא נמצאים בסכנה ממשית לחיינו, אך המוח שלנו ממשיך להתמקד בגירויים שליליים פי חמש יותר מאשר בגירויים חיוביים. תופעה זו נקראת הטיית השליליות.
משבר הקורונה מהווה גירוי שלילי משמעותי עבור המוח והוא מתפקד כשומר אחראי שחונק אותנו מרוב דאגה. כך אנשים שנלכדים בתוך מחשבות שעוסקות בסכנות האורבות במפגש עם החוץ, דוגמת, "אם אצא החוצה, אדבק בקורונה, ילדיי/הוריי עלולים להידבק, אין לי אמון באנשים סביבי, אי-אפשר לדעת מי נדבק ומי לא", מתקשים יותר לחזור לשגרה.
אז מה ניתן לעשות?
כלים מעולם הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) יכולים לסייע להתקדם בצעדים קטנים לעבר השגרה.
צעד גופני
יש אינספור טכניקות גופניות שמסייעות לוויסות רגשות במצבי לחץ וחרדה. הפשוטה שבהן היא נשימה יעילה, הנקראת נשימה סרעפתית. התחילו מלהניח את הידיים על הבטן. קחו שאיפה ומילאו את אזור הבטן באוויר כמו שאתם מנפחים בלון תוך כדי ספרו עד ארבע. אל תמהרו להוציא את האוויר, ספרו עד שבע בזמן שאתם מחזיקים את האוויר בפנים. הוציאו את האוויר באיטיות תוך כדי שאתם סופרים עד שמונה.
השקיעו בנשיפה, היא מפעילה את עצב הואגוס האחראי על וויסות הגוף וחזרה למצב רגיעה. חזרו על כך חמש-שש פעמים. התחילו לתרגל כשאתם בתוך הבית והמשיכו כשאתם מרגישים שרמת הלחץ עולה, למשל לפני יציאה מהבית ו/או הרכב.
צעד התנהגותי
שאלו את עצמכם את "שאלת הנס"- אילו היה קורה נס עכשיו והדברים שמקשים ומעכבים אתכם מלצאת מהבית ולחזור לשגרה היו נעלמים, איך החיים שלכם היו נראים? דמיינו לעצמכם את חייכם לאחר התרחשות הנס. עכשיו, חשבו על הצעד הקטן ביותר שתוכלו לעשות כבר היום שיקדם אתכם אל היציאה מחוץ לבית בחזרה לשגרה.
צעד קוגניטיבי
סביר להניח שהמוח שלכם ינסה לגונן עליכם ולעצור אתכם מלבצע את הצעד שבחרתם בסעיף הקודם, אך עכשיו אתם כבר מודעים לכך. יש לכם את האפשרות לבחור להקשיב לו או למרות אי-הנוחות הכרוכה בכך, להתבונן על המחשבות והרגשות שעולים כשחקנים בהצגה או סרט ולעשות את הצעד שהגדרתם לעצמכם.
ולסיום - אפקט הדומינו
מחקרים בנושא מראים שכשמתחילים לעשות שינויים, מתרחשת תופעה שנקראת "אפקט הדומינו". כלומר, כל צעד שעושים לעבר השינוי המיוחל, גורר אחריו צעד נוסף בדרך למטרה. צעד לעבר היציאה מחוץ לבית והחזרה לשגרה, לרוב יעורר תאבון לצעדים נוספים.
אז התחילו בקטן כדי להתקדם בגדול!

תאריך:  28/05/2020   |   עודכן:  28/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צעדים קטנים לעבר מפגש מחודש עם החוץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל כהן
"כוח-רדואן" הוא זה אשר הוציא לפועל את חטיפת החיילים בגזרת הר דוב בשנת 2006. זהו הכוח אשר אמור היה לפרוץ ראשון מתוך מנהרות הענק שחפר חיזבאללה תחת הגבול, במטרה לכבוש את הגליל. זהו הכוח אשר צפוי לפגוש את לוחמי צה"ל פנים אל פנים בשדה הקרב בעימות הבא
יונתן אורון
במדינת ישראל 2020 בנים להורים לא יהודים על-פי ההלכה, יכולים להתגייס ולמות למען המדינה ואז להיקבר מחוץ לגדר כי אינם יהודים מספיק    ילדים לאימהות שהן עובדות זרות, ילדים שנולדו בארץ ורוצים לקשור את גורלם בגורל מדינת ישראל והעם היהודי, מגורשים ונרדפים על-ידי משרד הפנים ומשטרת ההגירה
טל בן-יעקב
נתניהו שם את כל הביצים של מדינת ישראל בסלסלה אחת, של האוונגליסטים, ומשעין עליהם לחלוטין את התמיכה האמריקנית תוך כדי הזנחתם של הקשרים עם התומכים המסורתיים של ישראל בארה"ב - היהודים    הוא פועל עם אדלסון על-מנת לכרסם בתמיכה הדו מפלגתית של ארה"ב בישראל    יחסיו עם אובמה וטראמפ ממחישים זאת
יוני בן-מנחם
ישראל ניצבת בפני הזדמנות היסטורית לקבוע את גבולה המזרחי בגיבוי מלא של ארה"ב ואסור להחמיצה. החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן מחזקת את ביטחון ישראל ומבטיחה גם את המשך שלטון בית המלוכה ההאשמי
רפאל אופק
משרד ההגנה של ארה"ב פועל בשנה האחרונה עם חברות אמריקניות בפרויקט שתכליתו לייצר ולהציג אב טיפוס של כור גרעיני זעיר נייד. כור זה מיועד לשימוש בצבא האמריקני בעת אירועים ביטחוניים בהם יהיה על כוחותיו להתפרס באתרים ברחבי העולם. זאת, במקביל לפעילות משרד האנרגיה של ארה"ב בתחום זה, במטרה לספק חשמל באתרים נידחים שקשה לספק להם חשמל באמצעות הרשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il