אחד הגורמים המשפיעים על חלק ניכר מפעולותיהם ומחשבותיהם של תלמידים היא מערכת החיזוקים הפועלת סביבם. הדבר בא לידי ביטוי במעמדם בחברת התלמידים, במידת השתתפותם הפעילה בכיתה וברמת-לימודיהם. השפעתם של החיזוקים במסגרת בית הספר שונה מתלמיד למשנהו. היא חזקה יותר בגיל הרך והיא הולכת ונחלשת עם ההתבגרות.
על חשיבותה של מערכת החיזוקים מספר המחנך, שלמה צדיק, איש משרד החינוך, שערך ניסוי בין 74 תלמידיו. התלמידים חולקו לשלוש קבוצות, כשלכל קבוצה ניתן מיבחן על חומר הלימודים על-ידי מורה הכיתה. על מבחני קבוצה א' העניק המורה ציון ללא כל הערה; על מבחני קבוצה ב' הביא המורה הערכות במלים, כפי שהתאימו לכל מבחן; על מבחני קבוצה ג' נתבקש המורה לציין הערות, שיש בהן משום חיזוק ועידוד לטובים בלימודים ולנחשלים. על מבחן הזכאי לציון "מצוין", כתב המורה: "מצויין, הישאר על הגובה"; מתחת ל"טוב מאוד" הוא כתב: "עבודה טובה, המשך בה"; מתחת לציון "טוב", כתב: "שמא ננסה לעלות עוד יותר"; מתחת לציון מספיק, כתב: "הבה נשפר זאת"; ואילו מתחת לציון "בלתי מספיק", כתב המורה: "הבה נרים את הציון".
השפעה חזקה לאחר מספר חודשים ניתן מבחן שני לאותם תלמידים. בניתוח תוצאותיו הוברר שההשפעה על תלמידים, אשר קיבלו במבחנם הראשון ציונים נמוכים, היתה חזקה יותר מאשר לגבי האחרים.
מתברר, כי החיזוקים מביאים להשגת תוצאות חיוביות, משום שהתלמידים יודעים על הקשר שבין תגובה ותוצאה. ההתנהגות מחוזקת על-ידי תגובות הסביבה. אם ההתנהגות אינה נתקלת בתגובה, היא עלולה להיפסק.
במסגרת הניסוי הייתה התעלמות מכוונת משגיאות שאינן רציניות במבחני התלמידים ובעבודות הבית, וכן בהשתתפות בכיתה. במחקרים מסויימים שונו, באופן קל, על-ידי המורה הערות לא נכונות של תלמיד, והן שימשו שלב בדיון שהתנהל בכיתה.
נכונות ללימודים להורי התלמידים דווח על התקדמות שחלה בלימודים. הדבר נעשה בשיחות טלפוניות, בשיחות בעל-פה ובמכתבים. התלמיד ידע על הדיווחים ואף ישב בפגישת השליש בין המורה להוריו.
בין המורה לתלמידים שהשתתפו בניסוי התהדק הקשר. הדבר נעשה בשיחות בלתי-פורמליות בחצר בית הספר ובכיתה, לפני תחילת הלימודים, בהפסקות ולאחר תום יום הלימודים.
הניסוי העלה, בסופו של דבר, כי הפעלת חיזוקים בצורה עניפה ואינטנסיבית, במסגרת הכיתה ומחוצה לה, הביאה, תוך שלושה חודשים, לשיפור אצל התלמידים בעלי הישגים לימודיים נמוכים ובינוניים. תלמידים אלה גילו יתר-נכונות ללימוד, להתאמץ, להשתתף בדיונים בכיתה ולהכין שיעורי-בית.