X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי נכנע לאיומי המליציות הפרו אירניות והורה לשחרר 14 פעילי טרור שביצעו התקפות רקטות על מטרות אמריקניות במדינה. אירן רשמה הישג נוסף ונראה כי היא תמשיך להשפיע באמצעות המליציות הנתונות למרותה על המערכת הפוליטית בעירק והחלטותיה
▪  ▪  ▪
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי [צילום: משרד התקשורת העירקי/AP]

בסוף השבוע שעבר פשט כוח עירקי ללוחמה בטרור על מפקדת מליציית "גדודי חיזבאללה" בבגדד, הנאמנה לאירן, ועצר 14 פעילים בחשד כי ביצעו ותכננו לבצע התקפות רקטות על מטרות אמריקניות בעירק ובהן שגרירות ארה"ב בבגדד ובסיסי צבא עירקיים המארחים את חיילי צבא ארה"ב. בפשיטה נתפסה גם סדנא ליצור רקטות מסוג "קטיושה" וכמה רקטות מוכנות לפעולה.
הפשיטה בוצעה על-פי הוראתו של ראש ממשלת עירק מסטפא כאט'מי אשר הבטיח לאמריקנים בסבב הראשון של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין עירק לארה"ב לפני כחודש כי יפעל להפסיק את ההתקפות על הצבא האמריקני בעירק, הפשיטה התקבלה בברכה בקרב רבים בעירק אשר ראו בה סימן ראשון לנחישות של ראש הממשלה החדש לפרק מנשקן את המליציות הפרו אירניות במדינה.
אולם, זמן קצר לאחר הפשיטה החלו המליציות הפרו אירניות החברות בארגון הגג "אלחשד א-שעבי" לשגר איומים לעבר ראש הממשלה מוצטפא כאט'מי. קייס חזעלי, ראש מליציית "עצאיב אהל אלחק" הזהיר את ראש הממשלה כאט'מי כי לא כדאי לו להיכנס לעימות עם מליציות "אלחשד א-שעבי". "אני נותן לך עצה טובה, המליציות מייצגות את העם, איש לא יכול למנוע מהלוחמים להילחם בכוחות האמריקנים כדי להוציאם מעירק אם הם לא יסוגו בדרכי שלום" אמר חזעלי.
על-פי גורמים בעירק, קייס חזעלי איים על ראש ממשלת עירק כאט'מי כי יפעל להפילו מהשלטון ואמר לו כי ממשלתו היא ממשלת מעבר בלבד שאמורה לכהן עד לעריכת בחירות מוקדמות. נראה כי ראש הממשלה כאט'מי נבהל מן האיומים ו-14 הפעילים שנעצרו בפשיטה שוחררו לאחר כמה שעות ממעצרם.
מייד עם שחרורם הם יצאו למרכז בגדד כדי לחגוג, הם דרכו על תמונות של ראש הממשלה כאט'מי והעלו באש את דגלי ישראל וארה"ב. "לא נמסור את נשקנו אלא רק לאימאם "אלמהדי" " צעקו הפעילים ששוחררו ממעצר. בראיונות לאמצעי תקשורת עירקיים הם טענו כי בין חיילי הכוח ללוחמה בטרור שעצר אותם היו אמריקנים בלבוש אזרחי.
האם כאט'מי התקפל או שהייתה כאן עסקה?
גורמים מקורבים לראש הממשלה כאט'מי ניסו לטעון כי פעילי מליציית "גדודי חיזבאללה" שוחררו במסגרת עסקה שעל פיה יפסקו ההתקפות על המטרות האמריקניות בעירק בתמורה לשחרור, אולם גורמים בכירים בארגון הגג "אלחשד א-שעבי" הכחישו בתוקף את הדברים.
ראש הממשלה מוצטפא כאט'מי נמצא רק כמה חודשים ספורים בתפקידו והתקרית נחשבת להשפלה כואבת בעיני תושבי עירק ופגיעה בכבודו ובמעמדו כראש ממשלה. ממשלת עירק שומרת כעת על שתיקה ולא מספקת הסברים לציבור על מה שקרה. המסקנה המתבקשת משחרורם של פעילי "גדודי חיזבאללה" וכניעתו של ראש ממשלת עירק כאט'מי ללחצי מליציות "אלחשד א-שעבי" היא כי המליציות הפרו אירניות יכולות למעשה להטיל וטו על כל החלטה פוליטית שאיננה לרוחן, הכניעה של כאט'מי נתפסת כטעות פוליטית גדולה שהוא יתקשה מאוד לתקנה.
כל ההערכות בעירק כי המליציות החמושות יסכימו להתפרק מנשקן לאחר כינון הממשלה החדשה התבדו ונראה כי ממשלת כאט'מי ניצבת בפני אתגר גדול: פירוק המליציות החמושות בכוח או השלמה עם המצב הקיים. גם אכרם אלכעבי, ראש מליציית "אלנג'באא'" הפרו-אירנית, הצטרף למעגל המסרבים להתפרקות מהנשק של המליציות וקרא "להתעלם מהדרישה להתפרק מהנשק ולחזק את היכולות לקראת המערכה הגדולה".
מליציות "אלחשד א-שעבי" משתייכות רשמית לצבא עירק אולם הן מתעלמות בגלוי מדרישת ראש הממשלה כאט'מי הנחשב על-פי החוק גם למפקד העליון של הכוחות המזויינים. בשורה התחתונה, המשמעות של התקרית האחרונה היא שאירן רשמה ניצחון נוסף בעירק, היא תמשיך להשפיע על המערכת הפוליטית והחלטותיה במדינה, כפי שהביאה לכך שהפרלמנט העירקי החליט על הוצאת הכוחות האמריקנים מעירק, האמריקנים בוודאי זועמים על מוסטפא כאט'מי, מה שמציב סימן שאלה על ביקורו הצפוי בארה"ב.

תאריך:  02/07/2020   |   עודכן:  02/07/2020
+מה קורה עם הסיפוח
11:17 02/07/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה

נתניהו וטראמפ נתונים לבייס שלהם - המתנחלים והאוונגליסטים, בהתאמה  ▪  שתי קבוצות אלו חופפות אינטרסים, וריצוי הקבוצה הראשונה שווה לסיפוק הקבוצה השנייה; טראמפ, על כן, זקוק לנתניהו, אשר שולט על העם והארץ המעניינים יותר מכל את האוונגליסטים  ▪  ועדיין, בכל הנוגע לסיפוח, מתקבלים מסרים סותרים מוושינגטון, מסרים אשר גורמים לישראל לא לבצע צעדים אופרטיביים בעניין המהלך המדובר

נתניהו. יכול לנשום לרווחה [צילום: רונן זבולון]
+בקעת הירדן - בקדימות ראשונה להחלת ריבונות
08:00 02/07/20  |  עמוס גלבוע   |   לרשימה המלאה

בשל חשיבותה האסטרטגית העליונה וההזדמנות החד-פעמית שנקרית לנו  ▪  את הישובים המבודדים אין לספח, ולגבי הגושים: לא בוער  ▪  לגביהם יש בין כה וכה הסכמה בינלאומית רחבה שבכל הסדר יהיו בריבונות ישראלית  ▪  שונה לחלוטין הוא המצב לגבי הבקעה

ריק מפלשתינים [צילום: רון בארי]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עמוס גלבוע
בשל חשיבותה האסטרטגית העליונה וההזדמנות החד-פעמית שנקרית לנו    את הישובים המבודדים אין לספח, ולגבי הגושים: לא בוער    לגביהם יש בין כה וכה הסכמה בינלאומית רחבה שבכל הסדר יהיו בריבונות ישראלית    שונה לחלוטין הוא המצב לגבי הבקעה
איציק וולף
ראש אגף המודיעין של המל"ל הודיע כי ראש המל"ל, מאיר בן שבת, הכין מסמך המסכם את ניתוח סוגית החלת הריבונות הישראלית, אך הקבינט המדיני-ביטחוני טרם קיים בנושא דיון מעמיק
עידן יוסף
כך יו"ר ועדת הקורונה בדיון על הגעת חולים פלשתינים לבתי חולים ישראלים עקב הקורונה    מתאם פעולות הממשלה בשטחים: בתקופת הקורונה אושרו אלפי בקשות לטיפולים רפואיים
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס נערכת לסיפוח הצפוי בגדה אך איננה מעוניינת בעימות צבאי נרחב עם ישראל ברצועת עזה. חמאס תתיר "טפטוף" ירי רקטות לעבר ישראל מהרצועה, הפגנות המוניות נגד הסיפוח ותנסה להוציא פיגועים בשטחי הגדה באמצעות "חוליות רדומות"
צ'לו רוזנברג
רבים מאנשי הממשל האמריקני הקרובים לנשיא, יודעים הרבה יותר ממה שיודעים אזרחי ישראל    זה הגיוני? זו מציאות נורמלית שימים ספורים לפני ביצוע הסיפוח אין מפות שהציבור יכול לעיין בהן?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il